Hur hantera potentiell diabetes (utbruten från Vad gör vi CLIX)

7,2 imorse, 7,3 2 timmar efter lunchen
Nu kommer det nog sticka iväg då jag åt en kexchoklad.
Var en jobbig dag på jobbet psykiskt.
Nåja är ändå stolt över att det bara blev en.
 
Sockret går alltid upp på kvällen
Oavsett vad jag äter.
Så trött på det.
Idag fuskade jag med lite mos.
Då gick bs frå 7,2 till 9,5
Slutar snart äta alls.
Då håller sig iaf sockret runt 6 😩😭💔
 
Min mamma fick också typ 2 diabetes vid en ålder av 71 år, dock behöver hon inte alls behandla med mediciner ännu, utan har än så länge i 1,5 år lyckats hålla efter den genom att ändra kost och livsstil.

Min bror fick diabetes vid 42 års ålder och fick genast mediciner och har nu efter 1,5 år flera mediciner, flera komplikationer, viktuppgång, njurproblem, ögonproblem osv. Skillnaden är att han inte äter grönsaker, inte ändrat ordentligt på kosten och inte motionerar.

Det är intressant att se skillnaden hos de två, vad de gör för skillnad i sina liv nu och hur de levt tidigare.

Kan din bror ha haft det ett tag innan det upptäcktes? Komplikationer med ögon, njurar osv kommer ju pga att kärlen skadas av högt blodsocker.
 
Nu kan inte jag något särskilt om diabetes, men tror ändå du kommer få så mycket ut av att logga mat, aktivitet och blodsocker. Om det alltid stiger kvällstid så kommer du snart kunna förstå om det är pga mat, medicinering eller kroppens dygnsrytm. Det ger egenmakt (tex att ha större rum för kolhydrater på dagen och hjälpa kroppen genom att vara mer strikt på kvällen. Fattar också såklart att det blir stressande så här till en början för du får svart på vitt hur det står till (och stor förändring osv). Men hoppas du kan bara ta det ett steg i taget. Allt nu är ju bättre än hur det var innan det konstaterades, innan du började anpassa kost och medicinera. Du måste inte kunna hantera det perfekt från början. Så noggrann och ambitiös som du verkar vara med det här så tror jag du kommer kunna växa in i att ta jättebra hand om dig. Dessutom är ju kostomläggning också en ekonomisk stress, men det tror jag är värst i början innan du hittat lika bra knep för dina nya behov.

Min sjukdom är helt annorlunda men min egenmakt och möjlighet att påverka måendet har ökat jättemycket med att logga symptom, hitta samband, fatta hur yttre faktorer påverkar. Jag blev först rätt skärrad av att fatta att jag får 180 i puls av en vanlig enkel sittande dusch. Men att förstå det har gjort att jag kan parera symptomen och underlätta för mig själv. Jag väljer noga när på dagen (och vilken dag) jag duschar. Du kommer kunna göra samma sak med sådant som belastar ditt system så småningom.

Jag tycker jag märker på ditt resonemang att du också är på väg ditåt. Tycker du verkar göra massor av kloka val. Att livet kommer emellan är mänskligt. Särskilt i början när inget går på automatik ännu. Heja dig!
 
Liten uppdatering
Sockret ligger mellan 5-5,5 på morgonen
Ligger oftast bra under dagen
Kan ha 7 efter maten men annars ok.
Godis smakar fan så det löste sig rätt bra 🤣
Har inte tagit långtidssocker sen i november men ska dit snart igen. Det var 47 då.
Borde ligga där jag ska nu.
Får hjälp i skolmatsalen med annan mat om det är onyttig mat för mig.
Så superbra
Kan tom fuska nån gång ibland utan att sockret sticker.
Vikten är nja..
Gick ner 7 kilo sen tog det stopp.
Fick Victoza i december. Har satt ut insulinet.
Men kämpar på.
Får en bättre höst så tänkte ev skaffa gymkort.
Ska se hur schemat ligger då.
Jag kämpar på!!
 
@Enya @hastflicka tipsar om frebaco havreringar helt osötade, ser ut som mindre frolic och dessa ger massor med knaper, tyvärr är de inte glutenfria men barnet äter dessa med glädje. Kanske om ni vill ha alternativ tänker jag sådär 6 månader senare :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 106
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 379
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 840
Senast: SiZo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp