Bukefalos 28 år!

Hur hantera potentiell diabetes (utbruten från Vad gör vi CLIX)

Vet inte vad du tycker är lurigt, för det där är ju sant. Det ÄR 78% fullkornshavremjöl i produkten och 14% protein.

Nej, det är inte lika mycket socker i havrefras som i START. 100 g havrefras innehåller 62 g kolhydrater varav 8,6 g sockerarter, medan start på samma mängd kolhydrater, 62 g, innehåller 20 g sockerarter.

Havrefras har grönt nyckelhål, vilket innebär att det finns vissa krav på fiber- och sockerinnehåll, medan START inte har det. Så jag skulle säga att havrefras är ett betydligt bättre val än START.

Du har helt rätt ang. sockret. Jag läste på fel rad. (Dock är det ju totala mängden kolhydrater som är det väsentliga för en diabetiker när det gäller blodsocker/insulin.

Ja och nej med nyckelhålet. Det är ju absolut så att nyckelhålsmärkta flingor är nyttigare än andra flingor. Men det säger ju inte jättemycket när alla flingor är jättesöta. Gränsen för nyckelhålet är ju liksom 13 % socker.

Och det var det jag menade med lurigt. Det kan vara jättemycket fullkorn i en produkt och ändå jättesött. Och 8,6 % socker i flingor är ordentligt sött det med.
 
Jag fick nog den chocken nu :p Jag trodde definitivt att Sverige hade nyttigare produkter an har ... Vi har ju en hel del skrap, men nog trodde jag att Sveriges "nyttiga och bra" produkter var minst lika bra.



😲 ... Jag trodde att en vara med gront nyckelhal var nyttig pa riktigt ... och att vara battre an start ar en mycket lag ribba att ta sig over.

Jag skulle nog på det stora hela ändå säga att amerikanarna är värre :p Men i Sverige är orimliga saker orimligt söta. Som flingor och bröd.
 
Det var därför jag skrev svenska multigrain cheerios, det är inte samma som amerikanska.

Svenska multigrain:
https://www.nestle-cereals.com/se/p...marken/cheerios-varumarke/cheerios-multigrain

Amerikanska multigrain: (eller menar du andra?)

https://www.cheerios.com/products/multi-grain-cheerios

Amerikanska verkar innehålla mer kolhydrater men mycket mindre socker.

Edit: svenska havrecheerios innehåller hälften så mycket socker som mulitgrainvarianten. Med tanke på att branda något som nyttigt 🙄

Fast det är ju 18 g socker/100 g i de svenska, och 20,5 g/100g i de amerikanska?
 
Jag skulle nog på det stora hela ändå säga att amerikanarna är värre :p Men i Sverige är orimliga saker orimligt söta. Som flingor och bröd.

Nja ... Det finns kanske mer att valja pa har ... men det galler nyttiga (pa riktigt) varor ocksa. Men aven det varierar lite fran stat till stat. Det ar absolut mycket lattare att hitta nyttiga produkter har pa vastkusten an det ar i South Carolina eller Nebraska, till exempel.

Fast det är ju 18 g socker/100 g i de svenska, och 20,5 g/100g i de amerikanska?

Det jag postade var inte multigrain cheerios ... Multigrain cheerios ser ut sa har.

Screen Shot 2022-08-19 at 9.30.48 AM.png
 
Apropå havrefrasiga produkter så brukar jag äta Frebacos havreringar; 3-4 g socker/100 g, beroende på vilken smak man väljer. Deras version på havrefras (med blåbär!) ligger på strax över 6 g/100 g.
 
Nja ... Det finns kanske mer att valja pa har ... men det galler nyttiga (pa riktigt) varor ocksa. Men aven det varierar lite fran stat till stat. Det ar absolut mycket lattare att hitta nyttiga produkter har pa vastkusten an det ar i South Carolina eller Nebraska, till exempel.



Det jag postade var inte multigrain cheerios ... Multigrain cheerios ser ut sa har.

Visa bifogad fil 98192

Jag utgick från Cheerios hemsida, och då är det den Imogen länkar till som heter just "Multigrain cheerios". Den på din bild är ju bara havre, inga multi sädesslag där. 🙂 (Den verkar för övrigt vara ändrad i innehåll nu, för den ligger på strax över 5 g/100 g enligt hemsidan. Alltså i stil med Frebacos olika havreflingor.)
 
De flingor som är ok att äta är müsli utan torkad frukt och som kanske har nötter och så i.
Jag tänker inte äta flingor så för mig är saken klar.
 
Nja ... Det finns kanske mer att valja pa har ... men det galler nyttiga (pa riktigt) varor ocksa. Men aven det varierar lite fran stat till stat. Det ar absolut mycket lattare att hitta nyttiga produkter har pa vastkusten an det ar i South Carolina eller Nebraska, till exempel.

Ja det jag menade med ”värre” var utbudet av onyttig mat. Självklart finns det också massa nyttig mat såklart. I slutänden blir vl det intressanta vad folk faktisk äter, och hur mycket. :)


Det jag postade var inte multigrain cheerios ... Multigrain cheerios ser ut sa har.

Visa bifogad fil 98192

Det verkar vara whole grain oats ?
 
Du har helt rätt ang. sockret. Jag läste på fel rad. (Dock är det ju totala mängden kolhydrater som är det väsentliga för en diabetiker när det gäller blodsocker/insulin.
Nja… det är jätteviktigt för en diabetiker hur snabba kolhydraterna är, för det avgör hur de påverkar blodsockret. Långsamma kolhydrater (stärkelse, polysackarider) är betydligt bättre än snabba (sockerarter, mono- och disackarider). Ännu bättre blir det om kolhydraterna blandas ut med fibrer, fett och protein.

Ja och nej med nyckelhålet. Det är ju absolut så att nyckelhålsmärkta flingor är nyttigare än andra flingor. Men det säger ju inte jättemycket när alla flingor är jättesöta. Gränsen för nyckelhålet är ju liksom 13 % socker.
Det var ju just en jämförelse jag gjorde - START vs havrefras - och där är havrefras det klart bättre valet. Det är rätt få flingor som har grönt nyckelhål.
Och det var det jag menade med lurigt. Det kan vara jättemycket fullkorn i en produkt och ändå jättesött. Och 8,6 % socker i flingor är ordentligt sött det med.
Ja, visst! Finns ju massor av mörka bröd med sirap i till exempel.
 
Nja… det är jätteviktigt för en diabetiker hur snabba kolhydraterna är, för det avgör hur de påverkar blodsockret. Långsamma kolhydrater (stärkelse, polysackarider) är betydligt bättre än snabba (sockerarter, mono- och disackarider). Ännu bättre blir det om kolhydraterna blandas ut med fibrer, fett och protein.

Absolut. Och ett gäng till faktorer. Det var därför jag skrev avseende insulin/blodsocker.
 
I Cheerios-diskussionen kan det vara värt att veta att märket ägs & produceras av två vitt skilda företag i USA och Europa, så det förklarar mycket av deras avvikelser vad gäller t.ex. näringsinnehåll, produkttyper och ingredienser. General Mills som äger Cheerios i USA är de ursprungliga upphovsmakarna, sen lanserades märket i Europa och ägs då av CPW/Nestle.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 167
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 451
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 189
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp