Bukefalos 28 år!

Hur hantera potentiell diabetes (utbruten från Vad gör vi CLIX)

Jag blir helt förundrad över att någon kommer ihåg något från hemkunskapen!
Det enda jag kommer ihåg är att vår lärare en gång kränkte en klasskompis grovt när hon hängde ut honom och att han hade samma jeans oftast (alltid enligt henne) och att han borde lära sig tvätta sina kläder själv om inte hans mamma gjorde det åt honom. Något av nytta tror jag aldrig vi gick igenom.
Jag kommer ihåg en kille i hemkunskapen som hällde 1 deciliter mjöl istället för 1 tesked mjöl i såsen. Sedan ropade han på läraren och undrade vad det var för fel på hans sås. Läraren undrade om han tog rätt mått och han bara "ja" samtidigt som han viftade med decilitermåttet :laugh: :D
 
Jag blir helt förundrad över att någon kommer ihåg något från hemkunskapen!
Det enda jag kommer ihåg är att vår lärare en gång kränkte en klasskompis grovt när hon hängde ut honom och att han hade samma jeans oftast (alltid enligt henne) och att han borde lära sig tvätta sina kläder själv om inte hans mamma gjorde det åt honom. Något av nytta tror jag aldrig vi gick igenom.

Vi strök skjortor och kokade frysta grönsaker. Det minns jag. Planerade säkerligen ett hem också.
 
Jisses Amalia! det visste jag inte Det var en dietist som sa att jag skulle äta dem istället för godis.... och det fungerar ju då, helt klart av förklarliga skäl... :(

Jag tar ibland en nave fullkorns cheerios nar jag ar sugen. Sedan ater jag dem som de ar ... sakta, en och en. Det tar bort suget och fullkorns cheerios ar faktiskt inte sa farligt, men jag aktar mig for honey nut cheerios. Det lustiga ar att nar Maken kopte fel tyckte jag inte ens om dem ... utan gillar mina osotade fullkorn mycket battre.
 
Jag tar ibland en nave fullkorns cheerios nar jag ar sugen. Sedan ater jag dem som de ar ... sakta, en och en. Det tar bort suget och fullkorns cheerios ar faktiskt inte sa farligt, men jag aktar mig for honey nut cheerios. Det lustiga ar att nar Maken kopte fel tyckte jag inte ens om dem ... utan gillar mina osotade fullkorn mycket battre.
Se tycker jag också om och förstår absolut hur du äter dem, gör samma :D Det är gott, sötat är inte alltid gott :D
 
One cup (28 grams) of plain Cheerios without milk provides (lite mer an 2 dl)

  • Calories: 100
  • Fat: 2 grams
  • Carbs: 20 grams
  • Fiber: 3 grams
  • Sugar: 1 gram
  • Protein: 3 grams
  • Vitamin A: 10% of the DV
  • Vitamin C: 10% of the DV
  • Vitamin D: 10% of the DV
  • Vitamin B12: 25% of the DV
  • Calcium: 10% of the DV
  • Iron: 45% of the DV
  • Zinc: 25% of the DV
 
Jag kommer ihåg en kille i hemkunskapen som hällde 1 deciliter mjöl istället för 1 tesked mjöl i såsen. Sedan ropade han på läraren och undrade vad det var för fel på hans sås. Läraren undrade om han tog rätt mått och han bara "ja" samtidigt som han viftade med decilitermåttet :laugh: :D
Jag har en liten människa i mitt liv som gjorde samma sak hemma, fast med bikarbonat... 😄
 
One cup (28 grams) of plain Cheerios without milk provides (lite mer an 2 dl)

  • Calories: 100
  • Fat: 2 grams
  • Carbs: 20 grams
  • Fiber: 3 grams
  • Sugar: 1 gram
  • Protein: 3 grams
  • Vitamin A: 10% of the DV
  • Vitamin C: 10% of the DV
  • Vitamin D: 10% of the DV
  • Vitamin B12: 25% of the DV
  • Calcium: 10% of the DV
  • Iron: 45% of the DV
  • Zinc: 25% of the DV

Det var därför jag skrev svenska multigrain cheerios, det är inte samma som amerikanska.

Svenska multigrain:
https://www.nestle-cereals.com/se/p...marken/cheerios-varumarke/cheerios-multigrain

Amerikanska multigrain: (eller menar du andra?)

https://www.cheerios.com/products/multi-grain-cheerios

Amerikanska verkar innehålla mer kolhydrater men mycket mindre socker.

Edit: svenska havrecheerios innehåller hälften så mycket socker som mulitgrainvarianten. Med tanke på att branda något som nyttigt 🙄
 
Senast ändrad:
Det var därför jag skrev svenska multigrain cheerios, det är inte samma som amerikanska.

Svenska multigrain:
https://www.nestle-cereals.com/se/p...marken/cheerios-varumarke/cheerios-multigrain

Amerikanska multigrain: (eller menar du andra?)

https://www.cheerios.com/products/multi-grain-cheerios

Amerikanska verkar innehålla mer kolhydrater men mycket mindre socker.

Edit: svenska havrecheerios innehåller hälften så mycket socker som mulitgrainvarianten. Med tanke på att branda något som nyttigt 🙄
Det där är så fascinerande, började äta Kellogs Special K när jag var i USA en period. Köpte glad i hagen samma sort när jag kom hem till Sverige - totalt oätliga för att de var så söta! Mina fördomar om amerikansk mat och hur nyttiga vi är I Sverige fick sig en törn 😂
 
Det finns en anledning att du äter det som godis ;) 63 % kolhydrater varav 20 % socker.

Såna här typer av flingor är så luriga. Innehåller enligt framsidan på förpackningen 78 % fullkorn och är enligt sloganen en naturlig proteinkälla.
Vet inte vad du tycker är lurigt, för det där är ju sant. Det ÄR 78% fullkornshavremjöl i produkten och 14% protein.
I verkligheten (enligt näringsinnehållet) innehåller Havrefras precis lika mycket kolhydrater respektive socker som Start. Som nog ingen skulle föreslå som nyttiga flingor…
Nej, det är inte lika mycket socker i havrefras som i START. 100 g havrefras innehåller 62 g kolhydrater varav 8,6 g sockerarter, medan start på samma mängd kolhydrater, 62 g, innehåller 20 g sockerarter.

Havrefras har grönt nyckelhål, vilket innebär att det finns vissa krav på fiber- och sockerinnehåll, medan START inte har det. Så jag skulle säga att havrefras är ett betydligt bättre val än START.
 
Det där är så fascinerande, började äta Kellogs Special K när jag var i USA en period. Köpte glad i hagen samma sort när jag kom hem till Sverige - totalt oätliga för att de var så söta! Mina fördomar om amerikansk mat och hur nyttiga vi är I Sverige fick sig en törn 😂

Jag fick nog den chocken nu :p Jag trodde definitivt att Sverige hade nyttigare produkter an har ... Vi har ju en hel del skrap, men nog trodde jag att Sveriges "nyttiga och bra" produkter var minst lika bra.

Vet inte vad du tycker är lurigt, för det där är ju sant. Det ÄR 78% fullkornshavremjöl i produkten och 14% protein.

Nej, det är inte lika mycket socker i havrefras som i START. 100 g havrefras innehåller 62 g kolhydrater varav 8,6 g sockerarter, medan start på samma mängd kolhydrater, 62 g, innehåller 20 g sockerarter.

Havrefras har grönt nyckelhål, vilket innebär att det finns vissa krav på fiber- och sockerinnehåll, medan START inte har det. Så jag skulle säga att havrefras är ett betydligt bättre val än START.

😲 ... Jag trodde att en vara med gront nyckelhal var nyttig pa riktigt ... och att vara battre an start ar en mycket lag ribba att ta sig over.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 166
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 433
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 189
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp