Hur hantera potentiell diabetes (utbruten från Vad gör vi CLIX)

Jag tror ju inte det blir sensor om det räcker med tabletter.
Men vet inte så mycket om typ 2 diabetes

Nej, sensor är för oss med #1. Vad gäller kost så är det egentligen som alla ska äta. Mindre måltider mer ofta. Långa kolhydrater, magert protein. Undvik snabba kolhydrater, socker, fett. Det är viktigt att kolla de gömda sockerbomberna, som tex Lingonrova, yoghurt, juice, vitt bröd, svenskt fullkorn som är fullt av sirap och liknande. När det är varmt och jag är sugen på glass så äter jag halvtinade jordgubbar tex som substitut. Vill man göra en smoothie, använd turkisk yoghurt och massor av frysta bär som hallon, blåbär, jordgubbar - undvik banan och vill man ha det sött är det bättre med en liten klick honung i.

Hellre medelintensiv motion flera gånger i veckan så man får upp pulsen, än ett hårt pass en gång. Jag upptäckte tex att (när jag tränade) på kvällen så kraschade jag ofta på natten, så flyttade det till morgonen istället där jag åt en frukt eller två några timmar senare och parerade upp.

Fö diskar och diskar jag och det känns inte som jag kommer någonvart så nu tar jag paus. Väntar på hoppningen ikväll med lika delar nerver och otålighet.
 
Det ar inte helt correkt. VISSA amnen i frysta gronsaker kan ha vara samma eller till och med okat nar de blev frysta, medan andra amnen och vitaminer (som vitamin C till exempel) sjunker ... och att det ar olika for olika gronsaker. Grona beens och spenat har ungefar samma mangd nutrients medan morotter och artor forlorar nutrients aven om inget annat ar tillsatt.
Dessutom forlorar alla gronsaker nutrients genom uppvarmningen nar de tillagas.
https://www.mabra.com/nyttig-mat/darfor-ar-frysta-gronsaker-lika-bra-som-farska/6575758
 
Jag har varit hos gud vet hur många dietister. Vi skakar hand (före covid) sätter oss till rätta och sedan rabblar jag upp precis hur jag ska äta. Vi tittar lite mer på varandra och sedan säger hen, ja du vet allting. Jo, men jag kan inte hålla det. Ja, det är inte mitt område, du kanske ska prata med en psykolog eller läkare. Slut. Att ha måltidsschema och planera en vecka i förväg, så fungerar inte jag.

Edit: En förklarade att jag kunde äta fem jordgubbar och två chips. En persika osv. Men vem fasiken gör det? Inte jag. Och att det är bättre att synda rejält en gång i veckan/månaden och moffa precis vad man vill än att äta något mindre bra flera ggr i veckan.

Edit 2: Det finns något som kallas diabetesmage eftersom det sätter sig just runt buken och därför är extra farligt för diabetiker.
 
Potatis har lägre insulinsvar dag 2, (dvs upphettad och sedan nerkyld igen). Men sötpotatis är ännu bättre.

Havregrynsgröt är fantastiskt

Bröd behöver inte vara dåligt, kolla på varianter som har mer fibrer än socker.
 
Låg på 15,1 nu på kvällen
Ska ta insulin om nån timme.
Det är ju långtidsinsulin så får ju inte effekt direkt
Tabletterna börjar jag med imorgon bitti.
Håller på att skriva ned saker jag ska inhandla nästa gång jag storhandlar.
Största problemet blir frukosten men jag löser det.
Jag är ju rätt periodare med mat och då kan jag inte äta vissa saker.
Men jag får fundera lite
Nu är det helg och jag har bra saker hemma att laga mat av.
Inget godis eller sånt hemma.
På jobbet är det lätt att hålla nere intaget.
 
Låg på 15,1 nu på kvällen
Ska ta insulin om nån timme.
Det är ju långtidsinsulin så får ju inte effekt direkt
Tabletterna börjar jag med imorgon bitti.
Håller på att skriva ned saker jag ska inhandla nästa gång jag storhandlar.
Största problemet blir frukosten men jag löser det.
Jag är ju rätt periodare med mat och då kan jag inte äta vissa saker.
Men jag får fundera lite
Nu är det helg och jag har bra saker hemma att laga mat av.
Inget godis eller sånt hemma.
På jobbet är det lätt att hålla nere intaget.

Hur funkar olika varianter av ägg som frukost? Det går ju att variera åtminstone en del.
 
En kompis och en fd pojkvän till mig har diabetes typ 1. Kompisen äter LCHF och hennes blodsocker är galet stabilt. Exet fick mkt bättre blodsockerkurva när han tog bort snabba kolhydrater som pasta, bröd, fikabröd. Så att se över sitt intag av kolhydrater är bra, och byta ut snabba mot långsamma. Dvs bra mat för alla är det även för diabetiker 😊

Mormor har diabetes typ 2 och där kommer hon långt med samma åtgärder.
 
En kompis och en fd pojkvän till mig har diabetes typ 1. Kompisen äter LCHF och hennes blodsocker är galet stabilt. Exet fick mkt bättre blodsockerkurva när han tog bort snabba kolhydrater som pasta, bröd, fikabröd. Så att se över sitt intag av kolhydrater är bra, och byta ut snabba mot långsamma. Dvs bra mat för alla är det även för diabetiker 😊

Mormor har diabetes typ 2 och där kommer hon långt med samma åtgärder.

Min morfar fick typ 2 som äldre (50+) och började med tabletter. Efter kostomläggning och viktnedgång kunde han sluta med dem och kunde även fika med sötebröd någon gång då och då, dvs om han skötte sig för det mesta gick det att avvika från planen ibland utan att han behövde medicinera.
 
Samma är det för mormor.
Min mamma fick också typ 2 diabetes vid en ålder av 71 år, dock behöver hon inte alls behandla med mediciner ännu, utan har än så länge i 1,5 år lyckats hålla efter den genom att ändra kost och livsstil.

Min bror fick diabetes vid 42 års ålder och fick genast mediciner och har nu efter 1,5 år flera mediciner, flera komplikationer, viktuppgång, njurproblem, ögonproblem osv. Skillnaden är att han inte äter grönsaker, inte ändrat ordentligt på kosten och inte motionerar.

Det är intressant att se skillnaden hos de två, vad de gör för skillnad i sina liv nu och hur de levt tidigare.
 
Min mamma fick också typ 2 diabetes vid en ålder av 71 år, dock behöver hon inte alls behandla med mediciner ännu, utan har än så länge i 1,5 år lyckats hålla efter den genom att ändra kost och livsstil.

Min bror fick diabetes vid 42 års ålder och fick genast mediciner och har nu efter 1,5 år flera mediciner, flera komplikationer, viktuppgång, njurproblem, ögonproblem osv. Skillnaden är att han inte äter grönsaker, inte ändrat ordentligt på kosten och inte motionerar.

Det är intressant att se skillnaden hos de två, vad de gör för skillnad i sina liv nu och hur de levt tidigare.

Har de båda typ 2?
 
Blodsockret låg på 14,5 nu på morgonen
Har nu tagit tabletten med
Klurar på mat under dagen
 
Mamma fick nyligen diabetes 2, hon äter mycket grönt och fisk. Fikabröd har hon slutat helt med. Hon låg på 18 i långtidssocker i början, nu några månader senare var hon nere på 10. Nu ska hon snart ta långtidssocker igen så får se hur det ligger nu. När hon kollar blodsockret hemma dagligen så brukar hon ligga runt 5-6 nu för tiden. Hon har förhoppningar om att slippa tabletterna eftersom magen protesterar. Iallafall att få minsta dom. Tror hon äter tabletter tre gånger om dagen nu.

Hon mår iallafall mycket bättre, även om hon inte mådde dåligt innan. Anledningen till att hon sökte vård var för att hon var så törstig hela tiden och jag bad henne gå och kolla upp det, men annars så kände hon inget konstigt. Nu när hon däremot ligger mer okej i blodsocker så säger hon själv att hon känner sig mycket piggare och har inte huvudvärk lika ofta, så visst hade hon symptom innan också.
 
Mamma fick nyligen diabetes 2, hon äter mycket grönt och fisk. Fikabröd har hon slutat helt med. Hon låg på 18 i långtidssocker i början, nu några månader senare var hon nere på 10. Nu ska hon snart ta långtidssocker igen så får se hur det ligger nu. När hon kollar blodsockret hemma dagligen så brukar hon ligga runt 5-6 nu för tiden. Hon har förhoppningar om att slippa tabletterna eftersom magen protesterar. Iallafall att få minsta dom. Tror hon äter tabletter tre gånger om dagen nu.

Hon mår iallafall mycket bättre, även om hon inte mådde dåligt innan. Anledningen till att hon sökte vård var för att hon var så törstig hela tiden och jag bad henne gå och kolla upp det, men annars så kände hon inget konstigt. Nu när hon däremot ligger mer okej i blodsocker så säger hon själv att hon känner sig mycket piggare och har inte huvudvärk lika ofta, så visst hade hon symptom innan också.
Jag kan inte styra jättemycket över maten dagtid på vardagar. Men skolan har ju gott om grönsaker så det kan jag äta mer av.
Det blir kvällstid som blir svårt då jag inte lagar mat på vardagar.
Får kanske laga mer mat på helgerna så jag har matlåda.
Har varit och handlat fil och lite annat som jag ska ha som mellis på jobbet.
Som tur var kan jag äta knäckebröd då och då och det underlättar.
Jag brukar dricka modifast till frukost men det vettesjutton om det är ok
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 106
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 378
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 840
Senast: SiZo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp