Hur hantera potentiell diabetes (utbruten från Vad gör vi CLIX)

Jag tar min diagnos på fullaste allvar.
Har rensat frysen och gett bort allt bröd.
Fil till frukost blir en nödlösning tills jag vet vad jag kan klara av att äta.
Samma med mellis på jobbet.
Så tro inte att jag inte tar det på allvar men jag måste hitta rätt.
Det finns vissa saker jag absolut inte äter och så måste det få vara.
Jag kan inte äta sånt jag mår illa av.
Jag fick diagnosen igår så jag har liksom inte hunnit hitta min väg än
 
Jag tar min diagnos på fullaste allvar.
Har rensat frysen och gett bort allt bröd.
Fil till frukost blir en nödlösning tills jag vet vad jag kan klara av att äta.
Samma med mellis på jobbet.
Så tro inte att jag inte tar det på allvar men jag måste hitta rätt.
Det finns vissa saker jag absolut inte äter och så måste det få vara.
Jag kan inte äta sånt jag mår illa av.
Jag fick diagnosen igår så jag har liksom inte hunnit hitta min väg än
Känn ingen stress av allt folk skriver här. Du kommer säkert få träffa en dietist som kan hjälpa dig på det sättet som passar just ditt liv. ❤
 
Om du nu måste ändra livsstil och kost verkar det föga konstruktivt att hålla fast vid nästan en halvliter mjölk om dagen

Man kan ju göra "lite" i taget. Kanske först och främst hitta rätt kost innan man tar tag i nästa grej. Hellre då att man kanske skippar sötsaker (såsom godis, kakor mm) än den där koppen med kaffe med mjölk i. Skulle jag t.ex. sluta med pepsi max samtidigt som snus skulle det gå käpprakt till helvetet så jag tror mer på etapper och börja med det större (matintaget) t.ex.
 
Man ska inte hänga upp sig på mjölk, det är en mycket liten del i ett stort och komplicerat omläggande av livsstil.

Tyvärr måste man göra stora förändringar med både (all) kost och motion, försöka sänka stressnivån, se till att man äter rätt saker på rätt tider. Och hålla noga koll på bs. Att sticka sig i fingerspetsarna flera gånger om dagen är jobbigt som satan och man går omkring med prickiga fingerspetsar konstant. Dessutom brukade jag lyckas få blodfläckar lite här och där.

Men det kan göras bättre med tiden när man får in rutinerna (säger hycklaren som aldrig gjort det). Reumatism gör det naturligtvis svårare att motionera, kanske vattenjympa och annat som får upp pulsen men inte gör ont i kroppen. Tyvärr är det ju så att hur mycket man än går så måste den där förbaskade pulsen upp för att det ska ha någon effekt.
 
Man ska inte hänga upp sig på mjölk, det är en mycket liten del i ett stort och komplicerat omläggande av livsstil.

Tyvärr måste man göra stora förändringar med både (all) kost och motion, försöka sänka stressnivån, se till att man äter rätt saker på rätt tider. Och hålla noga koll på bs. Att sticka sig i fingerspetsarna flera gånger om dagen är jobbigt som satan och man går omkring med prickiga fingerspetsar konstant. Dessutom brukade jag lyckas få blodfläckar lite här och där.

Men det kan göras bättre med tiden när man får in rutinerna (säger hycklaren som aldrig gjort det). Reumatism gör det naturligtvis svårare att motionera, kanske vattenjympa och annat som får upp pulsen men inte gör ont i kroppen. Tyvärr är det ju så att hur mycket man än går så måste den där förbaskade pulsen upp för att det ska ha någon effekt.
Jäkla massa o stora stenar i glashuset :angel: 🙈 :D
 
13,1 i fastesocker.
Så det går åt rätt håll.
Mycket att tänka på när man ska äta.
Det är jobbigt eftersom jag gärna blir anti när jag MÅSTE göra nåt.
Men får jag ordning på sockret och kan synda en dag i veckan blir det enklare.
Vi får se framåt helt enkelt.
Tyvärr blir det lite så att när jag inte kan äta det jag vill så äter jag inte alls.
Det är ju inte ok det heller
 
13,1 i fastesocker.
Så det går åt rätt håll.
Mycket att tänka på när man ska äta.
Det är jobbigt eftersom jag gärna blir anti när jag MÅSTE göra nåt.
Men får jag ordning på sockret och kan synda en dag i veckan blir det enklare.
Vi får se framåt helt enkelt.
Tyvärr blir det lite så att när jag inte kan äta det jag vill så äter jag inte alls.
Det är ju inte ok det heller
Jag försöker ändra mitt mindset. Jag har nästan kommit dit att jag slutat tänka att jag unnar mig för att jag varit duktig eller för att det är lördag eller semester. Unna sig/synda är för mig att alltid annars gå och längta. Det bygger på straff/belöning. Och det är ju skit. Då mår jag ju dubbelt så dumt om jag äter två kulor glass i hamnen en solig dag. Jag försöker helt enkelt sluta äta sött. Det går alldeles utmärkt. Och det finns så mycket god mat jag kan äta istället som inte påverkar sockret så som sötsaker. Ugnsrostade potatishalvor med en god köttbit och en yoghurtsås med purjo o paprika i. Mycket godare eftersmak också än en sliskig chokladkaka som får mig illamående och att kroppen gör ont. Väljer jag att äta något sött någon gång så är det bara så. Inte en belöning, inte skuldbelagt. Bara något jag valde att stoppa i munnen. Ofta blir det bara en påminnelse om att det inte är så gott som hjärnan vill inbilla mig. Och saltlakrits finns det sockerfri. 😄
 
Jag vill bara säga heja dig! Och ville också säga att jag haft en nylig och väldigt positiv dietistkontakt. Jag var rädd att hon skulle tycka att jag måste ändra på sätt som inte funkar för mig smakmässigt/etiskt/hälsomässigt, men det var absolut noll dömande och noll trugande kring saker som ”borde” vara bra för mig men som inte funkar av andra skäl.

Och just mjölk i kaffet är även min typ livlina (inte komjölk dock). Jag vet att annat skulle kunna vara bättre för mig, men det är just den grej jag verkligen inte kan ändra på utan att typ känna det som att jag förlorar hela meningen med livet typ (hej dramadrottning :rofl:), så det får vara.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 166
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 419
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 186
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp