Hur hantera utbrotten?

Mirre

Trådstartare
Precis hämtat lillplutt på dagis.
Eftersom vi bor så nära och han så gärna vill gå så tog jag (dumt nog) inte med vagnen, han fick världens utbrott och vägrade gå, skrek, skallades, rev av mig glasögonen (tack och lov fick jag tag i dem innan de åkte i backen)

I förrgår fick han ett likadant utbrott inne på ika (jippie...vadå utstirrad) för att jag inte kunde bära honom utan han fick sitta i vagnen. Har fått ett sådant på ikea en gång också. I två timmar!! :crazy: Han blir inte bortskämd men blir asförbannad när han inte får som han vill.

Vad 17 gör man?

Sv: Hur hantera utbrotten?

Å andra sidan kan det vara svårt om barnet väger lite och det inte riktigt är 'bärläge' (om man skall handla tex). Min Manduca har varit super, men Elina vägrar den nu :( Hon vill INTE sitta mot mig, hon vill bli buren på höften eller tittandes framåt. Och bära runt på en tiokilosklump i timmar (om man har ett sånt barn) frestar på rätt hårt. Så det är inte alltid så enkelt som 'bara att bära'.

Min dotter gillar inte vagnen och vill helst gå SJÄLV på ICA och slita ner allt från hyllan. Att gå och handla är numera ett jobb för två vuxna (minst ;) ). Hon får inga såna utbrott som du beskriver, men jag är också intresserad av tips om hur man hanterar dem när de har såna typer av åsikter :)

Jag måste nästan fnissa lite när du skriver ett sådant inlägg till mig, men jag förstår ju att du inte känner mig och mitt barn. :)
Min son vägrar vagn och har gjort hela sitt liv, vilket innebär att jag har burit honom jämt oavsett vart vi ska och hur länge. Man får helt enkelt skaffa sig rätt verktyg, t ex en manduca. Jag förstår inte riktigt ditt problem med den? Jag förstår att hon inte vill sitta mage mot mage med dig längre, det vill oftast inte min son heller. Däremot kan du bär både på höften och ryggen med hjälp av manducan. :)

Vad 17 gör man?

Man sätter sig ned i barnets höjd och ber barnet berätta vad hen vill, därefter förklarar man varför det inte går alternativt gör det som barnet vill.
Det låter lite som om han har separationsångest? Det är tufft att byta miljö för vissa barn och från dagis-hem eller ute-ica eller t.om hemmet-ute kan räcka för att känslorna ska svalla över.

Det man får göra då är att träna på tryggheten, lära barnet att förklara istället för att skrika och lyssna och ge trygghet.

Som TinyWiny skriver. Man är lugn, andas, väntar och försöker kommunicera. Det är inte lätt för de små att framföra sin sak när dom kanske inte vet varför dom känner som dom känner :)

För oss fungerar det bäst att mötas på samma nivå (gå ner till dotterns höjd) och försöka få till ett samtal. Sämst fungerar det att ignorera. Men det är såklart olika från barn till barn. Innan 3-årsåldern kunde vi ignorera bort det, alltså låta det ebba ut själv, typ "jag sätter mig här och väntar så kan du komma och berätta vad som är fel när du har lugnat dig, för jag hör inte vad du säger när du skriker så mycket"... Fungerade ganska bra tidigare att avleda och byta ämne, typ prata bort hysterin - som med en hund som gör nått ofog... distrahera och ta av dom skon dom tuggar på och byta ut mot ett tuggben. Haha bra metafor :rofl:

Det är ju så individuellt hur barn fungerar, finns så många olika sorters utbrott...

Jag tänkte säga "lyft upp och bär honom under armen" men efter att ha läst alla kloka svar här ska jag nog hålla tyst :D

Problemet är att hon hamnar lite 'för nära' men manducan, hon gillar inte det alls. Jag har kämpat sedan hon föddes med sjalar och selar och manducan är det enda som fungerat, men efter ca 12-13 månader totalvägrade hon den också. Jag har provat rygg och mage och sida och allt, men nähä. Och jag hade svår foglossning och kunde inte röra mig alls de sista graviditetsmånaderna, bär jag henne länge - även med manduca - så får jag jätteont och kan till och med trilla omkull. Jag vill vanligtvis ha mer närhet än vad hon vill :crazy:. Och mitt problem är ju mer att hon skubbar iväg, men vissa dagar vill hon bli släpad på, men jag fixar faktiskt inte det. Då får jag sätta mig ner med henne (och det är ju skittråkigt, så då vill hon inte alls vara nära mer :D )

Hur gör man generellt med barn som liksom inte VILL vagnen i mataffären? Elina vill iofs absolut inte bli buren heller, hon vill helst röja själv. Och det är mindre bra just där oftast ;).
Just nu handlar vi som sagt hela familjen så en kan promenera med henne, bära iväg om det blir förmycket glasflaskor och så... men så har jag fått råd som att spänna fast henne i vagnen tills hon lär sig att där sitter man, eller så har jag fått höra att hon får stanna hemma med den ena av oss tills hon förstår vad man säger lite mer ... :crazy: Suck, vart är Elina-facit? :D

Vi kör på familjehandling... Jag plockar varor, Alice kör kundvagnen och min man rensar upp efter Alice... :D
Vi handlar bara en gång i veckan så det blir en trevlig utflykt in till stan med familjen...

Någon gång har Alice varit hemma med sin mormor, men det är inte alls lika kul att gå och handla då... :rofl:

Rasmus får inte så långa utbrott, men han lägger sig alltig på rygg och gallskriker och tårarna sprutar.

Jag sätter mig ner på huk och pratar lugnt med honom och frågar vad som hände, sen brukar han sträcka upp sin hand och då drar jag upp honom på fötter, han klättrar upp i min famn och lugnar ner sig och sen så är det bra.

Lägger han sig där emot ner vid godishyllan för han inte får äta av allting då står jag vid honom helt neutral och säger att han ska säga till när han är klar så ska vi gå och betala. Det brukar ta slut på en gång då, han reser sig upp och förstår att de inte är någon idé.

Vår 2.5-åring hade affärsförbud ett tag. Det gick bara inte att handla på andra ställen än kvartersbutiken, och då ordentligt fastspänd i vagnen. Sitta i kundvagn eller gå lös blev bara kaos. Det flög grejer åt alla håll. Impulskontrollen är såpass stor nuförtiden att hen är en utmärkt hjälpreda i mindre affärer. Då får man ju hjälpa till att dra korg och lasta upp saker på bandet! Och pensionärer gullar och säger att man är jätte-jätteduktig! :bump:
Men en tvåtimmarstur på ICA Maxi, nej skulle inte tro att det funkar på ett bra tag än.

Hur gör man generellt med barn som liksom inte VILL vagnen i mataffären? Elina vill iofs absolut inte bli buren heller, hon vill helst röja själv. Och det är mindre bra just där oftast ;).
Just nu handlar vi som sagt hela familjen så en kan promenera med henne, bära iväg om det blir förmycket glasflaskor och så... men så har jag fått råd som att spänna fast henne i vagnen tills hon lär sig att där sitter man, eller så har jag fått höra att hon får stanna hemma med den ena av oss tills hon förstår vad man säger lite mer ... :crazy: Suck, vart är Elina-facit? :D

Sonen avskydde allt vad vagnar hette och med honom gjorde jag så att så fort han kunde gå så fick han en egen vagn, en sådan där liten som finns i vissa affärer, visst tar det mycket längre tid men för mej var det värt det och få en glad unge istället.
Att spänna fast och tvinga har jag aldrig trott på, så vill jag inte själv bli behandlad och därför har jag inte behandlat mina barn så.
Innan han kunde gå så var det bära som gällde, då fanns inte selar till så stora barn (jo det fanns bärstolar men de var för dyra för att testa) så det var bära som gällde och sedan gick han själv.
I affären har mina barn alltid haft uppgifter beroende på hur gamla de har varit så har ju uppgifterna varit olika med.
Allt från att få ha äpplena i sin vagn till att hämta saker själv i hyllan när de blev äldre till att jämföra priser och räkna ut vilken som är billigast och dyrast.
Det har jag haft nytta av sedan;) mina barn har jag aldrig haft problem med att de inte fattar vad saker och ting kostar eller att de inte har kunnat springa in och handla själva när jag varit stallklädd.

Jag tror inte på att lämna barnen utanför något så viktigt som att handla, det är lika viktigt att de är delaktiga där som i städning och allt annat man gör i en familj.
Det är en kort period som barnen inte förstår vad man säger, det är mellan nyfödd och någon månad, sedan förstår de fler och fler ord för varje dag och där de inte förstår ord förstår de tonfall och ansiktsuttryck, vilket de lär sig oerhört snabbt.

Min yngsta har aldrig gått resonera med när han fått "spunk", jag har vecklat ihop honom under armen och gått ut i bilen och åkt hem. Diskussioner har varit helt uteslutet förrän efter några timmar i bästa fall.
Jag har däremot konsekvent lämnat affären och efter några år insåg han att det var lönlöst.

Vad har du för tips till mig då om jag vill ha med sonen när jag handlar? För det mesta lämnar jag honom hemma med sin pappa men får han följa med så sitter han i min kundvagn. Om jag sätter ner honom försvinner han på två röda och kommer inte tillbaka. Om han sitter i vagnen är han nöjd i ungefär en kvart, och då har jag hunnit muta honom med en bulle och en halv banan. Han får alltid lägga ner alla grejjer i vagnen och det gör han jättefint men han tröttnar så fort! Sen han var tio månader har han kunnat ta sig upp ur vagnen på ca fyra sekunder.

Ja vi har iaf kommit fram till att det är roligare för både mig och Sam om han stannar hemma.

Vad har du för tips till mig då om jag vill ha med sonen när jag handlar? För det mesta lämnar jag honom hemma med sin pappa men får han följa med så sitter han i min kundvagn. Om jag sätter ner honom försvinner han på två röda och kommer inte tillbaka. Om han sitter i vagnen är han nöjd i ungefär en kvart, och då har jag hunnit muta honom med en bulle och en halv banan. Han får alltid lägga ner alla grejjer i vagnen och det gör han jättefint men han tröttnar så fort! Sen han var tio månader har han kunnat ta sig upp ur vagnen på ca fyra sekunder.

Ja vi har iaf kommit fram till att det är roligare för både mig och Sam om han stannar hemma.

Jag tror att nöden är uppfinningens moder, för mej var det inget alternativ att lämna barnen hemma så då fick jag fixa det ändå, jag var ju tvungen att handla;)

Min dotter var också en sådan där bus som ville försvinna om hon fick chansen och då var det ju ännu viktigare att hon hade en uppgift som hon förstod och ville göra.
Hon kanske ville ha banan, ja då fick hon hämta banan och lägga i sin vagn, sedan gick vi vidare på upptäcksfärd vad vi skulle ha mer.
Att bara sitta i vagnen förstår jag att han tröttnar på, att få sakerna och lägga ner dem är inte alls lika roligt som att ta själv.
Jag tror att man kan få vilka barn som helst att gå att handla med men om man inte måste så hittar man ju inte på någon lösning som innebär att barnet följer med för den behövs ju inte.

Mina barn har fått vara med på allt från tandläkarbesök till besök hos frissan och allt därimellan och det har fungerat eftersom jag inte hade något val.
Om jag skulle någonstans så fanns det ingen att lämna barnen hos och då får man hitta sätt som fungerar och för mej var det enklare att få barnen med mej genom att göra det roligt än att ha dem mot mej och få ledsna och arga barn.

Det är som med hundar, man kan välja att lära dem att sitta fint och vänta och de får en godis eller annan belöning eller låta bli att lära hunden det för att man alltid stänger in hunden när man får besök ändå.

Om jag skulle handla kläder så bestämde vi att vi skulle gå till leksaksaffären sedan och då gick det betydligt bättre än om jag hade sagt att vi skulle gå till 17 klädbutiker till. Eller så åkte vi tåg till någon grannstad för det tyckte barnen var kul och då hade de hemresan att se fram emot.

För barn är livet ett äventyr, även om det handlar om att köpa toapapper på ica.

Jag menar inte att ditt sätt är fel och mitt är rätt, vi har bara gjort olika val.

Och jag har varit tvungen att gora ytteligare ett val eftersom jag har tva barn i samma alder. Jag handlar iofs nastan all mat online men nar vi ar ute i affarer sa funkar det just nu inte for mig att slappa bada tva losa. De far antingen ga en och en medans den andra sitter i vagnen eller inte alls. Sa ibland maste jag spanna fast dem i vagnen och ga vidare, under HOGLJUDDA protester. Jag tror anda inte att det skadar dem pa nagot satt, jag forklarar for dem varfor vi maste gora sa har och sen gar vi, utan att vela. Oftast lugnar de sig ratt snart.

Sa mitt rad till TS ar att pa hans niva forklara varfor han maste sitta i vagnen, sen spanna fast och ga :)

Jag skulle inte oroa mig for att folk stirrar. Lat dem stirra! Det ar som nar barn skriker pa flygplan, inte sa mycket man kan gora (spec inte om de har ont i oronen el likn) och om folk stors av det sa ar det deras problem.

*KL*

På Willys här i stan har de kundvagnar som man sätter barnet längst fram och där är det byggt som en bil med lite mätare och en ratt.
Det är inte problem för oss att handla. Problemet blir när vi är klara och får slita loss en superledsen 2 åring från ratten för att åka hem ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles... 2
Svar
25
· Visningar
19 280
Senast: Zaria
·
Småbarn Jag och mitt barns pappa har varannan vecka. Barnet är nu 4 år och vi har haft såhär i tre år snart. Det har fungerat hyfsat bra, mycket...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: Mirtai
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att... 10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 844
Senast: mackan
·
Övr. Barn 32 udda trådar: 1. Ska jag förneka för min synska dotter att vi har spöken i huset? 2. Jag är för tjock för sex. 3. Har haft...
Svar
17
· Visningar
1 700
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka