Hur hantera?

Surrealistiskt

Trådstartare
Jag skulle behöva gå till gynekologen, jag tror jag har bakteriell vaginos. Jag har kanske även PCO som jag skulle vilja utreda.

Men i staden jag bor idag arbetar det två gynekologer, varav en är en man. Detta väcker väldigt motstridiga känslor inom mig. Först obehag, jag skulle känna mig väldigt obekväm med en manlig gynekolog (har alltid haft svårt att gå till gynekologen, tog mig flera år att överkomma den rädslan även om det än idag är mycket ångestladdat) men även väldigt mycket skam och skuldkänslor. Jag diskriminerar någon enbart på grund av dess kön.

Hur hanterar jag det här? Vad gör jag? Hittills har jag gått med min bakteriella vaginos i flera månader och min ev pco i flera år på grund av rädsla för att få den manliga gynekologen, samtidigt skulle jag aldrig vilja ringa mottagningen och önska en kvinnlig - det är ju en hemsk diskriminering :(

Jag är fullt medveten om att män knappast är sämre gynekologer, känslan av obehag hänger knappast ihop med att jag tror de har bristande kompetens. Jag vet inte vad det är eller hur jag ska ta mig ur det här :(
 
I landstinget som jag tillhör kan man inte bara ringa och boka tid hos gyn. Man måste ha remiss från vårdcentral eller skicka en egen vårdbegäran vilket ofta tar lång tid. Ring till vårdcentralen och be att få komma till någon du känner dig trygg med. Jag antar att det finns lite fler allmänläkare där att välja på. Och de kan i sin tur skicka akut-remiss om det behövs.
Sen det här med manliga gynekologer... Jag förstår om du tycker det känns obehagligt men försök att tänka på att han bara gör sitt jobb. Vid alla gynundersökningar jag har gjort så har alla varit väldigt respektfulla och har full förståelse för att man tycker det är obehagligt. Jag menar inte att vara oförstående och otrevlig, men ibland får man bara bita ihop och göra det. Jag tycker också att det är obehagligt men jag ser det som något som bara måste göras.
 
Jag tycker du absolut ska ringa och be om att få träffa en kvinnlig gynekolog. Jag tycker inte det är nått konstigt alls med det och jag tror inte de på mottagningen tycker det heller.
Att gå till gynekologen är...speciellt. För vissa så är det riktigt svårt men ja, det är ju nått som måste göras ibland och då tycker jag man ska försöka göra allt man kan för att få situationen så "bekväm" som möjligt.
 
Jag tycker att du ska säga att du vill träffa den kvinnliga gynekologen när du bokar tid, det är många med dig som föredrar en kvinnlig och jag vet att åtminstone en del gyn ser till att uppfylla önskemålet.
 
De på mottagningen lär absolut inte tycka att det är konstigt att du vill gå till en kvinnlig gynekolog, det är absolut inget ovanligt och verkligen inget pinsamt!

Jag har vart till två olika manliga gynekologer, båda var väldigt proffsiga och det är faktiskt de besöken som varit minst obehagliga! De visade väldigt mycket respekt och kändes mer "försiktiga". Den första utav dem var tysk och hade lite problem med språket, det hela blev väldigt avdramatiserat och vi fnissade oss igenom hela det besöket, hade jag kunnat gå till honom varje gång det var dags att kolla upp nått där nere hade jag utan tvekan gjort det :)
 
Jag håller med piek om att manliga gynekologer ofta är mer försiktiga än kvinnliga. Går man till en manlig så kommer det även att finnas med en kvinnlig sköterska eftersom en manlig gynekolog inte får vara ensam med en kvinnlig patient under själva undersökningen. Jag vet inte om det lugnar dig något?
Men känner du dig osäker och nervös så berätta för den du bokar besöket hos att du känner dig obekväm med en manlig gynekolog. Troligtvis kommer du då bli erbjuden den kvinnliga utan att du behöver be om det. Jag tycker absolut att du ska söka hjälp för dina problem!
 
Jag tycker också manliga varit betydligt mer försiktiga! Min nuvarande gyn är en gubbe å 67 bast, kommer gråta floder när han går i pension :cry:
 
Jag tycker man hör ofta att manliga är försiktigare och tror det ligger mycket i det. De kvinnliga jag har mött har haft lite av attityden "det här klarar ju jag utan problem och då är det så för alla", tror män som inte vet oftast tar det lugnare. Hursom kan du lägga fram ditt önskemål för att se om det är möjligt att få den kvinnliga men tycker inte du ska gå runt med problem. Kan du ta med någon?

Tänkte på en kommentar här i tråden och vet att det behandlats tidigare här på buke. Inte måste en manlig ha en sköterska med, är det inte mer att både manlig och kvinnlig ofta har en till hjälp?
 
Tack för era tankar och svar. Skönt att inte många verkade tycka det vore konstigt att önska en kvinnlig gynekolog men jag kommer ändå inte ifrån känslan att det ju är ren och skär könsdiskriminering från min sida.

Som många av er skrivit så har jag hört många som har mycket positiva upplevelser av manliga gynekologer. Jag tror inte att skickligheten sitter i könet hos personen egetligen. Det som jag tycker är obehagligt med gynekologbesök är inte heller att det gör ont eller att någon är oförsiktig utan just den blottande situationen. Och av någon anledning blir den tanken och känslan förvärrad när jag föreställer mig en manlig gynekolog.

Men jag kanske ska ringa och fråga ändå. Usch.
 
Förstår känslan att det känns obehagligt med en manlig gynekolog. Men jag har gått till två manliga och 2 kvinnliga, och dom manliga har varit MYCKET försiktigare! Det är som att dom har mer respekt för att man kan vara känslig, kvinnorna är lite mer hastiga i sin hantering av fiffi ;)
 
När jag ringde och bokade tid första gången i mitt nya område frågade de faktiskt om det spelade någon roll om det var manlig eller kvinnlig gynekolog. Tror därför att de är rätt vana vid önskemål. Jag är ju väldigt obrydd sådär, tänker att de jobbar med att titta i muttor hela dagarna så det kan ju inte vara värre att titta i min men det är egentligen inte alls konstigt att man bryr sig. Särskilt om man inte så ofta är på den typen av besök. Obehaget försvinner nog längs vägen skulle jag tro :)
 
Jag går till en privat kvinnlig, henne skulle jag rekommendera till alla :love:

Jag har också alltid velat gå till en kvinnlig då jag hade vestibulit som jag nu är botad från. Är inget ovanligt att inte vilja gå hos manliga och tror ingen manlig gynekolog skulle ta illa upp.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 661
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 990
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 905
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp