Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

No1

Trådstartare
En vän berättade igår att hon bla använder cykelhjälm, svär mindre och kör mer lagligt.

För att spara tid/brist på ork har hon slutat skära upp sallad (hon sliter den med händerna istället :D), slutat riva morötter (de ätes numer hela för den som är sugen) och skalar inte potatis.

Hon har blivit sömnfixerad dvs hade innan barn svårt med sömnen, nu stupar hon i säng och kan somna hur som helst/vart som helst och det enda hon tänker på är när hon kan kirra sin nästa sömnfix.

En trasig tvättmaskin är jämförbart med jordens undergång :D

Tyckte det var lite roligt och undrar hur det är för andra?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Vi äter lagad mat till lunch på helgerna (och vardagar när vi är hemma). Det är väl maten som blivit viktigare. Jag är ingen matmänniska, men jag tycker att vårt barn behöver lagad mat två gånger per dag.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

En vän berättade igår att hon bla använder cykelhjälm, svär mindre och kör mer lagligt
Jag jobbar på dessa, det går sådär... :angel:

Just nu är det stort fokus på maten. Jag är uppväxt med ett mål lagad mat/dag hemifrån. Dvs frukost, eventuellt något lätt mellanmål, lunch/middag runt 14-15, ev. mellanmål och kvällsmål bestående av t.ex. gröt eller smörgås med ägg. Nu när jag lever med en diabetiker och har en 11-månaders som i princip helt har gått över till att äta vår mat försöker vi få till två lagade mål mat om dagen och jag tycker det är förfärligt svårt!! :crazy:
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Haha jag kan nog skriva under på de flesta av de där :D. Ja utom sömnen kanske jag har snarare börjat sova för mycket för att det är så svårt att gå upp efter nattningen :o.
Vi äter mindre ute och ägnar mycket mer tankemöda åt middag och middagstider - och nödmat i frysen är ett måste.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

KL
Även här är maten centralare än förr då vi i stort aldrig åt ihop på vardagarna. Vi har börjat storhandla, maken och jag umgås mera och då tillsammans med barnen, annan dygnsrytm, tvättar mer, dammsuger oftare. Ganska många saker som ändrats, men inte så att jag känner att oj eller usch om ni förstår.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Fiskpinnar och hemrullade köttbullar finns alltid i frysen. Finns det inget annat så...
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Jag är inte ute på krogen och svänger mina lurviga. Dricker mindre alkohol. Läser färre böcker. Äter inte ute kvällstid, men lunchar desto mer. Tvättar mer, städar oftare eftersom jag helt plötsligt tillbringar tid sittandes på golvet. Jag tänker mer framåt, köper välling innan den tar slut, håller koll på blöjor med mera.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Jag har fått mycket mer självdiciplin. Typ att jag gör saker direkt när jag ser dem istället för att vänta tills jag orkar.

Maten är också förändrad här. Innan kunde jag äta frulle och sen middag på kvällen och inte speciellt mycket emellan (rökte desto mer) men nu är det frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag. Men det var en jättejobbig process! Vi har också ett par nödmiddagar i frysen, även det är väldigt familjevuxet för mej.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

En vän berättade igår att hon bla använder cykelhjälm, svär mindre och kör mer lagligt.

Haha, +1 på det :)
I övrigt mycket som redan är nämnt här. Tvätt, städning och mat är mer prioriterade än innan. Köper matkasse och städning. Vi tränar mycket mindre än innan, men ser till att det blir av som andningshål i vardagen. Umgås hellre med folk på dagtid än kvällstid, att sömnen fungerar för alla är såpass viktigt. Festande, restaurangbesök etc... nä, knappt alls mer.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Den största praktiska skillnaden är nog att att jag både har mindre behov av samt mindre möjlighet att vara ego. De egostunder jag har vårdar jag dock ömt.

Tidigare behövde jag ju bara bry mig om mina egna behov (och till viss del sambarbeta med sambon), nu blir det ett större mönster som ska passas ihop. Att sådär hips vips dra iväg någonstans har inte alls blivit lika lätt.

Jag har alltid tyckt att det är viktigt att äta tillsammans så där har det nog inte blivit någon större ändring. Däremot finns numera behovet av att maten rätt snabbt finns på bordet och det ökar förstås risken för halvfabrikat.

Städning och tvätt har ökat men ändå inte lavinartat.

Annars tycker jag nog mest att allt faktiskt är rätt fantastiskt, vi har två minimänniskor hos oss som är så himla intressanta att lära känna!
Och som får mig att skratta varje dag.:love:
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Cykelhjälm har jag börjat med och jag försöker sluta svära.

Maten har alltid varit ett stort intresse, så den har inte ändrats. inga halvfabrikat som fiskpinnar eller färdiggjorda köttbullar.

Planeringen har blivit ännu bättre.

Sömnen har jag alltid haft svårt för, utom nu då jag ganska ofta somnar när vi lägger vår dotter och sen inte orkar gå upp igen. Det ger mig ca 10 timmars sömn vissa nätter :o Men det kan ju bero på den nya i magen.

Men ridningen har minskat drastiskt, fast jag har hästarna 50 m från huset.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

"Skönt" att höra att man inte är ensam om att tycka det är svårt. Och att det finns hopp om ljusare matframtid. :)
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Sen min stora tjej (nu 3 år) började äta samma mat som jag så äter jag kvällsmat senast klockan 17 :D. Förut var det nästan aldrig tidigare än 19...
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Sen min stora tjej (nu 3 år) började äta samma mat som jag så äter jag kvällsmat senast klockan 17 :D. Förut var det nästan aldrig tidigare än 19...

Det var en jobbig punkt! Min son var tonåring innan vi var tillbaka i den gamla vanliga middagstiden, som är framåt kl 21.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Har lärt mig sova hur som helst, vart som helst, jag med.

Med två barn och en hund i en liten växasäng.
Sittandes med snorig bebis i famnen.
I soffan samtidigt som en påhittig ettåring, som vaknat utan att jag märkt det, hällt soffan full med leksaker/jord.
Jämte en tvååring som sparkar på en, gärna i huvudet, samtidigt som katten får ett av sina tokfnattface och dessutom drar igång hunden.

Och flytta till ett ställe utan tvättmaskin. Vilken mardröm.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Försöker att inte sätta mig på dumma ställen, sitter annars gärna på räcket på bron eller hoppar upp på en köksbänk. Vilket givetvis resulterar i att sonen vill göra det samma :angel:
Säkert massa anant också som jag inte kommer på just nu.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Det var svårt att komma på något nu faktiskt!

Jag svär fortfarande lika mycket. Jag använder dock bilbälte numera, det gjorde jag aldrig förut! (Okej, det började jag med när Sebbe påtalade min dubbelmoral vid 1½ års ålder, men bättre sent än aldrig..)

Jag har haft grava sömnstörningar sen jag var runt 6 år gammal, så det är likadant nu. Problemet numera är dock att när jag väl blir trött och kan sova, så har jag oftast ansvar över min son, och då får jag hoppa över att sova helt enkelt. Så jag har kanske en tredjedel tillgodosett av mitt sömnbehov nu, då mina få fungerande sömntillfällen ofta inte går att genomföra eftersom Sebastian är vaken då.

Vad jag kan märka är att jag är lite försiktigare vid ridningen. Kanske har insett att jag inte är odödlig, eller något i den stilen. Rider inte komplett galna hästar längre, utan bara sådana som kanske bockar/stegrar litegrann.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Vår dotter är bara 4 månader, men jag sjunger otroligt mycket mer än förut. (Jag sjöng ALDRIG förr). Är otroligt effektiv vad gäller tvätt och disk. Kan inte läsa/se obehagliga saker alls längre. Tål det inte alls. :o

Och är BENHÅRD på min "egentid". Sambon umgås med dottern på kvällarna, då får jag "vila" - surfa, skriva brev, rida osv.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Kl

Jag har kommit på den största skillnaden för mig.

Jag har alltid haft högklackat även som gravid till slutet av 7:e månaden trots foglossning.
Efter det gick det inte, sen var fötterna för svullna och bäckenet för instabilt. Jag går fortfarande (dottern 7½ månad) inte i högklackat. Blir nog mer av det när det blir varmare, men inte lika höga som tidigare. Jag har förändrat min klädstil också, jag har inte lika korta klänningar eller djupa urringningar längre. Det känns inte helt okej. I alla fall inte samtidigt som man drar barnvagn. Många av mina vänner hade aldrig sett mig i annat än högklackat tidigare, så det har kommenterats i det oändliga.
 

Liknande trådar

Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 793
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp