Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Risktänkandet har helt klart stärkts :D Kör betydligt lugnare nu bla

Tvättmaskinen skulle vara jordens undergång om den pajjade, njä inte riktigt men nästan.

Sömnen håller jag med om, man får ju ta tillvara på möjligheterna att sova ikapp (jo jag vet att man inte kan det ;))

Annars lever jag livet som vanligt
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

*kl*
det enda jag har ändrat på är att jag nu aldrig skulle rida utan hjälm. o så försöker jag svära lite mindre... vill inte att första ordet ska vara jävlar..:devil:
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

kl

Ptja, det är väl oundvikligt att man förändras eller förändrar saker? T.ex. min dekal bak på bilen "du blev just omkörd av en tjej" blir inte använd lika mycket ;) Man kör automatiskt lugnare, kan märka också när jag inte har Luckan i bilen att man gärna kör lite fortare.
Blöjor och välling finns alltid hemma och lite överallt så man aldrig är utan, man är bättre på att se till att inte tvätta när det är kris. Jag planerar ju det mesta utefter Luckan men jag gör fortf massor av saker, jag rider och är mkt i stallet, försöker ha ett socialt liv haha!
Sen självklart festar jag inte lika mkt som förrut, men det hade jag typ slutat med ändå så det är inget jag tänker på. Sen är jag nog lite halvt typisk eftersom jag alltid har håret i knut och går runt i bekväma kläder :p Men så har jag alltid vart om jag inte ska göra något, jag är lat av naturen!
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

*kl*
det enda jag har ändrat på är att jag nu aldrig skulle rida utan hjälm. o så försöker jag svära lite mindre... vill inte att första ordet ska vara jävlar..:devil:

:angel: det där jobbade min morfar hårt på, på ret åt andra hållet.
Första ordet från sonen blev dock "tack" :rofl:
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

*kl*
det enda jag har ändrat på är att jag nu aldrig skulle rida utan hjälm. o så försöker jag svära lite mindre... vill inte att första ordet ska vara jävlar..:devil:

Men hur kan det vara det enda du har ändrat på?

Om man bara ändrar sig ifråga om ridhjälm, betyder det då att man redan innan man hade barn brukade gå runt på nätterna som om man vyssjade en koliksjuk bebis, man brukade titta in på ett närbeläget dagis både före och efter jobbet, man brukade studsa upp för att bygga lego vid femsnåret på helgerna, man brukade servera mellanmål i tid och otid och man kollade vanemässigt på alla kaféer och liknande om barnvagnen får plats, om de kan tänka sig att värma en barnmatsburk samt om det finns utrymme nog att byta en blöja på toaletten?

Jag tycker att det låter jättemärkligt att livet inte skulle förändras på fler punkter än rbruket av ridhjälm och svordomar. :confused:
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Jag kan nog inte ens rabbla upp hälften av allt som ändrats, ALLT har ändrats ... och snudd på allt till det bättre. Och bättre blir det ju äldre hon blir!
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Men samtidigt så säger en del att de ska "fortsätta leva som vanligt" och att barnet har ju en pappa så varför ska livet ändras så drastiskt... Det är något att bita i...
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Så är det ju - men jag kan inte förstå det. Jag älskade livet innan Elina, och jag älskar livet efter att hon föddes - men det är väldigt olika liv. Och jag ändrade väldigt mycket inställning. Uppskattar plötsligt andra saker. Mycket saker visste man ju skulle ändras, men andra saker hade jag inte tänkt på. Som till exempel all tid man spenderar på golvet... sedan Elina föddes har vi isolerat extra runt grunden på huset, bytt fönster i hela huset och bytt golv i köket :D. Allt för att det skall vara skönt att sitta på golvet.

Jag har inte så mycket ensamtidsbehov som jag trodde att jag skulle ha - efter en timme längtar jag efter min lilla familj igen och jag kan tycka att farmor och farfar nästan har henne lite fööööör ofta :o. Samtidigt kan jag vara så less på allt att jag blir rymningsbenägen, men det går oftast över bara jag får gå på toa själv eller nåt :D
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

kl

tänkte först: typ allt har ju ändrats.. men sen när jag skulle skriva så kom jag inte på så mkt!

Ok, jag kör mkt lugnare nu. Trycker på knappen när jag vill över gatan med vagnen... använder ett mer vårdat språk.
lägre ljud på stereon i bilen och sjunger inte lika högt till alla låtarna. :D

jo blivit mer social faktiskt! skaffat bredare umgänge, och gillar det! annars är jag mkt av en ensamvarg, men det funkar ju inte längre ;):love:

ja,vi äter vid köksbordet numer. Förut satt vi alltid i vardagsrummet, men nu ska ju lillan sitta i sin stol och få mat hon med samtidigt :idea:
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

kl

Jag är även grymt mycket mer organiserad, fast jag försöker ändå göra allt som jag gjorde innan fast inte lika ofta. Jag försöker rida tre gånger i veckan och då får jag planera så att barnen har ätit, har rena blöjor och gärna att den lille ska sova. Bara att ta sig till affären innebär planering. Jag trivs bättre när jag har saker att göra, så jag kämpar på och vet att det blir lättare när de blir större, just att åka iväg bara sådär.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

ja,vi äter vid köksbordet numer. Förut satt vi alltid i vardagsrummet, men nu ska ju lillan sitta i sin stol och få mat hon med samtidigt :idea:

+1! Och plötsligt förstår jag varför det finns matbord - så himla mycket mer praktiskt än att sitta dubbelvikt över ett soffbord. :cool:

Eftersom sonen sover väldigt bra så sover jag nu, när han inte äter på nätterna längre, i princip som tidigare. Fast jag har väl förskjutit timmarna lite och sover typ 00-08 istället för 02-10.30. :)

Sexlivet ser ju lite, eh, annorlundare ut. Nu gäller det att tima in lusten när sonen sover och det är ju plättlätt. Eller inte... :grin:
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Tidigare mornar, jag kör laglydigt, jag lagar mat varje dag och äter på regelbundna tider. Jag har blivit mer effektiv. Man borstar tänderna och tvättar handfatet samtidigt. lagar mat, dammsuger och plockar samtidigt. Jag städar antagligen 10 gånger så mycket men det är ändå 10 gånger stökigare typ jämt.
Jag kan alla intron till barnprogram på bolibompa och kan komma på mig själv att fortsätta titta när ailie slutat.
Att köpa en söt klänning till ailie är roligare än att shoppa till
mig själv. Jag som alltid brukade gå i klackar gör det typ aldrig längre, det är för jobbigt att jaga och bära i klackar.
Jag kan gå runt med syltfläckar på tröjan en hel dag, vad spelar det för roll att byta när man ändå snar blir smutsig igen?
Och jag är världsmästare på att sminka mig snabbt. Haha
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Du, tillåt mig tvivla :D

Överlag har ingenting ändrats. Vi äter vid köksbordet istället för framför tvn. Men sover dottern så äter vi framför tvn.

Klart man har blöjor o diverse hemma och med sig. Men det är klart för det måste man ju. Likaså gå upp på natten o så.

Jag trodde ni menade mer vardagliga saker man ändrats efter barnets ankomst. Saker som egentligen inte behöver ha ändrats.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Jag har ju haft hundar tidigare och alltid varit upplåst. Alltid skyndat hem efter jobbet och sett till att de fått sitt först. Alltid planerat hur man ska handla och om hundarna behöver sällskap/rastning/mat osv. Just den biten tycker jag inte har förändrats nästan alls med barn.

Hundar kan man iofs lämna ensamma och gå på bio och barn kan man ta med sig till fler ställen. Men just det där vanliga vardagsplanerandet om att jag inte sätter mig själv i första rummet har ju inte ändrats. Det måste vara svårare för dem som varit helt obundna att helt plötsligt hela tiden måst tänka på någon annan först. Tänket liksom.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Jag kan alla intron till barnprogram på bolibompa och kan komma på mig själv att fortsätta titta när ailie slutat.

Haha eller hur. Ibland när jag har min egentid och vandrar i bergen med min ipod så går jag där och lyssnar på Små grodorna och Maja Piraja...
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Det måste vara svårare för dem som varit helt obundna att helt plötsligt hela tiden måst tänka på någon annan först. Tänket liksom.

Så måste det väl vara?
Om man inte har ett tråkigt händelselöst liv och skaffar barn med syfte att "fylla ut tiden/skaffa meningsfullare tillvaro" och önskar en omvälvande förändring?

Ser jag till mig själv skulle barn innebära en enorm, om inte abnorm, förändring.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Glöm inte att det faktiskt är en rätt rolig förändring också! (Även om det är jobbigt ibland också!)
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

Glöm inte att det faktiskt är en rätt rolig förändring också! (Även om det är jobbigt ibland också!)


För en del/många föräldrar kan det bevisligen vara det.
Men lika välbevisat är det att en del/många föräldrar inte alls synkar med småbarnslivets anpassningar och uppoffringar, även om de älskar sina barn över-allt-annat.
 
Sv: Hur har barn förändrat ert liv rent praktiskt?

För många (som jag känner) är första året (eller i vissa fall de första 2-3) år som man ser som en 'transportsträcka', alltså de älskar ju barnen men de skaffar dem liksom inte för de första åren - hade barnen alltid varit små hade de aldrig skaffat dem. Min vänninna skaffade nr 2 när ettan var 5 år, för det var först då hon insåg att det var värt hela resan en gång till... innan ville hon bara ha ett barn.
Men de tycker att de kan göra hundåren för att få belöningen sedan, typ. Det låter lite kallt och kantigt men jag tror många tänker så! Jag skulle nog egentligen gärna få en ettåring på en gång, även om det är sött med bebis :o
 

Liknande trådar

Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 793
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp