Hur har folk råd med stora husbilar?

Det finns ”naturcampingar”, med tomter som ligger lummigt och relativt enskilt. Appen Eremit erbjuder en egen liten plats.
Här runt Halmstad har också blivit helt tokigt. I den stora kommunala skogen står numera husbilar, taktält mm i varenda vrå. Självklart får de stå på parkeringen, men många kör in på en liten plätt i skogen, några ställer sig utmed sjön och blockerar fyra p-platser mm.
Själva kan vi absolut fricampa på en parkering i anslutning till en vandringsled eller liknande, men oftast är vi på brukshundklubbar och ställplatser 😊
Tillägger också, vi är 60 +, köpte husbil för ca 10 år sen. Innan dess hade vi aldrig haft råd.
Har stött på dem på badplatser och på ngn parkering utanför ett populära resemål, Alvastra kloster tex. Tycker det är lite obehagligt faktiskt eftersom man känner det som att de är ganska sura över att man kommer och parkerar bredvid på parkeringen för att titta på ruinen eller vad det kan vara och ännu surare över att man går förbi med barn och annat vid badet för att se på utsikten de tagit. Blir mer som att det är privat trädgård till sommarhus istället för allmän parkering eller badplats.

Hur är det med förbjuden camping skyltar? Får man sätta upp dem om det är privat och får man ha husbil på en parkering med förbjuden camping?
 
Har stött på dem på badplatser och på ngn parkering utanför ett populära resemål, Alvastra kloster tex. Tycker det är lite obehagligt faktiskt eftersom man känner det som att de är ganska sura över att man kommer och parkerar bredvid på parkeringen för att titta på ruinen eller vad det kan vara och ännu surare över att man går förbi med barn och annat vid badet för att se på utsikten de tagit. Blir mer som att det är privat trädgård till sommarhus istället för allmän parkering eller badplats.

Hur är det med förbjuden camping skyltar? Får man sätta upp dem om det är privat och får man ha husbil på en parkering med förbjuden camping?
Men det där är väl det gamla vanliga dilemmat - något är trevligt när ganska få gör det, det är trevligt så fler vill göra det, fler gör det och det blir mer slitage och stress och mindre trevligt.
 
Apropå säkerhet så har det väl visat sig att många husbilar nästan är att jämföra med en skokartong när det kommer till krocktester. Det har fått mig att tänka till, jag har funderat på att hyra en med barnen någon gång.
Omg, tittade, det är helt jättehemskt! På helintegrerade var det ju ett bord som typ kapade barnen också. Halvintegrerade mosade "bara" föraren totalt. Känner att om jag någonsin känt att jag inte var så sugen på att campa så är jag nu inte så sugen på att ens låta mitt barn åka i en sådan någonsin.
 
Har stött på dem på badplatser och på ngn parkering utanför ett populära resemål, Alvastra kloster tex. Tycker det är lite obehagligt faktiskt eftersom man känner det som att de är ganska sura över att man kommer och parkerar bredvid på parkeringen för att titta på ruinen eller vad det kan vara och ännu surare över att man går förbi med barn och annat vid badet för att se på utsikten de tagit. Blir mer som att det är privat trädgård till sommarhus istället för allmän parkering eller badplats.

Hur är det med förbjuden camping skyltar? Får man sätta upp dem om det är privat och får man ha husbil på en parkering med förbjuden camping?
Vi ställer oss inte där det är camping förbjudet. Men lite så är det nu, man kan knappt parkera nånstans för att ta ett bad, titta på nån sevärdhet eller liknande.
 
Just när det gäller bostäder, har ju inflationen rätt länge varit rätt hög. Det är ju som en egen inflation, som dessutom inte verkar räknas som inflation. Där äts lån upp av bostadens prisökning. Men nu pratar vi ju om husbilar, inte om hus.
Men husbilen finansieras av inflationen på bostäder om man tar lån på sin bostad för att köpa den.
Det var så som jag menade.
 
Hur är det med förbjuden camping skyltar? Får man sätta upp dem om det är privat
Ja det bestämmer ju markägaren när det gäller husbilar och husvagnar.
Allemansrätten gäller inte för dem.

och får man ha husbil på en parkering med förbjuden camping?
Ja om den får plats i rutan som parkerad.
Då får man sova i den också.
Men det skall då vara som just parkering.
Inga bord, stolar, mattor, markiser eller blomlådor.
 
Många äldre har bytt båtlivet mot landbaserat, dvs husbilsliv. Då har de kanske haft en båt att sälja för att kunna köpa husbilen. Bara en teori baserat på vad jag hört av grannar på ställplatser. Har inte frågat om deras ekonomi 😜
Ja jag tänkte att det nog är samma personer eller samma typ av personer faktiskt. Det verkar lite som att antingen har man båt eller husbil här. Olika stadier i livet låter vettigt.
 
Hur gör man då när man vill hyra ut till andra? Ingår det ens i vanliga försäkringar, särskilt om man gör det regelbundet? Det vore ju mer än småtrist om en 2 -miljonershusbil plötsligt är helt förstörd och försäkringsbolaget säger att det får man kräva de som förfogade över den ersättning från.

Med tanke på att andra fordonsförsäkringar för privatpersoner inte täcker vid uthyrning (tänker på bil/hästtransport), har jag svårt att tro att de gör det för en husbil. Det medför ju en ökad risk, i högsta grad..

Om man hyr ut via tjänster som är till för just privat fordonsuthyrning ingår försäkring i den tjänsten. Men nej, har man en fabriksny och högt belånad husbil kanske man gör bäst i att inte hyra ut den. Mina vänner har "lagom gamla" och har aldrig behövt nyttja försäkringen. De hyr även ut till folk med hund.
 
Om man hyr ut via tjänster som är till för just privat fordonsuthyrning ingår försäkring i den tjänsten. Men nej, har man en fabriksny och högt belånad husbil kanske man gör bäst i att inte hyra ut den. Mina vänner har "lagom gamla" och har aldrig behövt nyttja försäkringen. De hyr även ut till folk med hund.
Jag hade aldrig vågat hyra ut! Inte minst med tanke hur begärliga de är för inbrott. Det räcker liksom inte med ett par vanliga lås.....
 
Det måste vara ett specialkörkort? Lastbilschaufför?

Inte for var uppsattning. Har ar det vanligt med bade stora och langa slap och stora fordon, och sa lange det inte ar langre an 13 meter (tror jag det ar) sa behover man inte CDL, eller korkort for special fordon.
Nu har ju jag buss korkort, men korde bade RV'n och andra langa fordon innan jag tog busskorkortet,
 
Jag hade aldrig vågat hyra ut! Inte minst med tanke hur begärliga de är för inbrott. Det räcker liksom inte med ett par vanliga lås.....

Jag har aldrig varit med om att man haft inbrott när den är i aktivt bruk. Däremot ett par gånger när den varit lämnad ett par dagar. Bedömer alltså risken som större om man lämnar den för att åka på annan semester än att hyra ut den. (Och kan inte riktigt se varför det skulle vara ett större problem när den är uthyrd än när man är iväg själv? :confused:)

Att det blir inbrott vid något tillfälle är ju sånt man får räkna med med en husbil. Det är ju inte direkt så att man lämnar massa värdefulla lösa föremål när man hyr ut den. Hade jag varit iväg själv och blivit av med tält och sovsäck (sammanlagt värde över 20') så hade jag blivit rejält sur däremot. Det är grejer jag inte kan ersätta bara sådär, utan att beställa med månaders leveranstid och höga tullar.
 
Jag har aldrig varit med om att man haft inbrott när den är i aktivt bruk. Däremot ett par gånger när den varit lämnad ett par dagar. Bedömer alltså risken som större om man lämnar den för att åka på annan semester än att hyra ut den. (Och kan inte riktigt se varför det skulle vara ett större problem när den är uthyrd än när man är iväg själv? :confused:)

Att det blir inbrott vid något tillfälle är ju sånt man får räkna med med en husbil. Det är ju inte direkt så att man lämnar massa värdefulla lösa föremål när man hyr ut den. Hade jag varit iväg själv och blivit av med tält och sovsäck (sammanlagt värde över 20') så hade jag blivit rejält sur däremot. Det är grejer jag inte kan ersätta bara sådär, utan att beställa med månaders leveranstid och höga tullar.
Oj! Jag känner till alldeles för många inbrott. Man hänger ju inte i husbilen/vanen hela tiden utan ger sig iväg på utflykter etc och då slår dom till. Kanske inte på en stor svensk camping men annars. Jag vet många som lämnar dem olåsta så tjuvarna kan öppna och se att där inte finns nåt att stjäla, istället för att bryta sig in och orsaka skada. Vi har hemliga utrymmen i vår van för värdesaker, dit man inte hittar om man inte känner till dem. Vi har vänner som förlorat inte minst väldigt dyrbar sportutrustning som funnits inlåst i en van.
 
Ja det bestämmer ju markägaren när det gäller husbilar och husvagnar.
Allemansrätten gäller inte för dem.


Ja om den får plats i rutan som parkerad.
Då får man sova i den också.
Men det skall då vara som just parkering.
Inga bord, stolar, mattor, markiser eller blomlådor.
Aha! det förklarar en hel del (om antalet parkerade runt skylten för ingen camping vid badplatsen :) ) och de flesta husbilar har ju toa så förhoppningsvis använder de den också nu när kommunen tagit bort sin från parkeringen.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 325
Senast: touche
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 032
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp