Hur har folk råd med stora husbilar?

Hur gör man då när man vill hyra ut till andra? Ingår det ens i vanliga försäkringar, särskilt om man gör det regelbundet? Det vore ju mer än småtrist om en 2 -miljonershusbil plötsligt är helt förstörd och försäkringsbolaget säger att det får man kräva de som förfogade över den ersättning från.

Med tanke på att andra fordonsförsäkringar för privatpersoner inte täcker vid uthyrning (tänker på bil/hästtransport), har jag svårt att tro att de gör det för en husbil. Det medför ju en ökad risk, i högsta grad..
 
Eller hur. Alla jag känner som har husbil har den för att kunna åka runt med alla hundar och bo på tävlingsplatser eller vid kurser.

Hade jag haft råd vore husbil en sån grej som skulle ta bort ett av de stora skälen till att jag är hemmabunden: jag hatar att inte ha med mig mitt eget ställe att varva ner och vila vid. Funkade helt ok att sova i gamla Caddyn, men det var minst sagt trångt med fyra hundar 🤣

Pa bilden jag la in var jag pa vag till en veckas traning i New Mexico med hundarna. En tripp pa ungefar 650 Svenska mil, och da jag inte skulle kunna tanka mig att flyga nar det inte absolut behovs, (Tate skulle ha en verkligen besvarlig resa) (som till Sverige) sa kor jag husbussen. Hundarna ALSKAR det. Nya haftiga platser med nya saker att sniffa varje gang man stannar.

Bilden tog jag pa en rastplats nagonstans pa vagen (ser ut att kunna vara norra Californien) och det ar helt tillatet att stanna och sova en natt pa de flesta rastplatser har i USA och aven i Canada.

Det ar ocksa ganska vanligt att rastplatser har en "dump" sa man kan dumpa bade toa och dusch/disk/tvattho tankar.
Husbussen har en generator, forutom batterier for 12v sa man blir aldrig strandad om man bara kommer till en dump var/varannan vecka.

Jag tar mig vanligtvis fram sa. Jag har ett mal dit jag ar pa vag och stannar pa rastplatser over natten. Jag har inte talamod att forst ta reda pa campingar och sedan vika av fran huvudvagen och koppla upp mig varje kvall.
 
Det var alltsa 650 Svenska mil en vag!

Visst ja, jag tankte ocksa lagga till att har ar inbrottsrisken mycket liten. Naturligtvis forekommer det, landet ar stort, men jag har kort hela ostkusten upp och flera vagar tvars over landet och aldrig stott pa nagon som haft problem.
 
Apropå säkerhet så har det väl visat sig att många husbilar nästan är att jämföra med en skokartong när det kommer till krocktester. Det har fått mig att tänka till, jag har funderat på att hyra en med barnen någon gång.
Ja, då är en van/plåtis betydligt säkrare. En husbil/husvagn är som ett korthus gjort av vaddetnuheter (hjärnsläpp...) medan en van/plåtis är gjord av stål och aluminium som är betydligt säkrare OCH enklare att buckla ut om det blir en krock.
 
Apropå säkerhet så har det väl visat sig att många husbilar nästan är att jämföra med en skokartong när det kommer till krocktester. Det har fått mig att tänka till, jag har funderat på att hyra en med barnen någon gång.

Jag har sett testerna. Helt sjukt vad dåliga de är. De fick plocka delar från taket på testhallen 😅
Ännu en anledning att absolut inte skaffa en husbil.
Som att åka runt i en makrillsburk på hjul i 120 km/h, tack men jag är mätt 😆
 
Jag har sett testerna. Helt sjukt vad dåliga de är. De fick plocka delar från taket på testhallen 😅
Ännu en anledning att absolut inte skaffa en husbil.
Som att åka runt i en makrillsburk på hjul i 120 km/h, tack men jag är mätt 😆
Glasfiber! Då är stål och aluminum mycket stabilare. Husvagnar som kraschat ramlar isär som korthus. Husbilar är nog ungefär likadana. (Fast man måste ju inte krascha!!) Det är också lättare att slå ut en buckla på en plåtis än att byta en hel sida glasfiber på en husbil/husvagn. I värsta fall kan man få vänta hela säsongen på en ny del.

Vår plåtis är strax under 6 meter (5,99 ungefär) men köper man en på dryga 6 meter är den lika bra som en liten husbil, i bekvämlighet och utrymme. Vår kortare har en kortare sängdel, det är allt; man ligger tvärsöver istället för längs med, vilket är liiite knepigare om man är lång, över 1,70.

Den kortare plåtisen är billigare att t.ex. ta på en färja om man vill resa långt. Gränsen där går vid 6 meter.
 
Glasfiber! Då är stål och aluminum mycket stabilare. Husvagnar som kraschat ramlar isär som korthus. Husbilar är nog ungefär likadana. (Fast man måste ju inte krascha!!) Det är också lättare att slå ut en buckla på en plåtis än att byta en hel sida glasfiber på en husbil/husvagn. I värsta fall kan man få vänta hela säsongen på en ny del.

Vår plåtis är strax under 6 meter (5,99 ungefär) men köper man en på dryga 6 meter är den lika bra som en liten husbil, i bekvämlighet och utrymme. Vår kortare har en kortare sängdel, det är allt; man ligger tvärsöver istället för längs med, vilket är liiite knepigare om man är lång, över 1,70.

Den kortare plåtisen är billigare att t.ex. ta på en färja om man vill resa långt. Gränsen där går vid 6 meter.

Helt utan rejäla balkar eftersom man vill få ner vikten 🙄
Hjälper ju inte om man själv kör ordentligt, vilt och andra bilister är svårt att styra över.

Tack men jag fortsätter hålla mig hemmavid, alternativ bo på hotell om jag nu nödvändigtvis måste bo borta 😁
 
Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska man inte ha något så gammal att man måste kunna meka själv för att inte bli ruinerad är de DYRA. Men ändå kryllar det av dom.
Dom kostar ju ofta från en halv miljon och uppåt. Begagnade. Hur har folk råd att köpa dom? Tar man lån? Köper man dom istället för bostäder? Att ta lån till en bostad är väl en sak, men en husbil tappar ju konstant och alltid i värde? Har folk generellt så mycket sparat att man kan köpa dom kontant?
När jag tittar på lika sidor som säljer dom verkar dom erbjudas galet långa avbetalningstider, en hade förinställt val på 180(!!) månader?
Vi frågade faktiskt om de när vi köpte vår husvagn då de hade en Milles bilar i hallen. Han sa att de är många pensionärer som sålt huset som köper en husbil!
Tänker att de ofta är sånt, lånar upp på huset, säljer hus osv
 
Glasfiber! Då är stål och aluminum mycket stabilare. Husvagnar som kraschat ramlar isär som korthus. Husbilar är nog ungefär likadana. (Fast man måste ju inte krascha!!) Det är också lättare att slå ut en buckla på en plåtis än att byta en hel sida glasfiber på en husbil/husvagn. I värsta fall kan man få vänta hela säsongen på en ny del.

Vår plåtis är strax under 6 meter (5,99 ungefär) men köper man en på dryga 6 meter är den lika bra som en liten husbil, i bekvämlighet och utrymme. Vår kortare har en kortare sängdel, det är allt; man ligger tvärsöver istället för längs med, vilket är liiite knepigare om man är lång, över 1,70.

Den kortare plåtisen är billigare att t.ex. ta på en färja om man vill resa långt. Gränsen där går vid 6 meter.
För mig som krockat med en husvagn så var jag väldigt glad att glasfiber gick sönder lätt, annars hade inte jag skrivit det här😁 Men ja, en husvagn vistas det ju inte folk i under färd, då är det värre med en husbil...
 
För mig som krockat med en husvagn så var jag väldigt glad att glasfiber gick sönder lätt, annars hade inte jag skrivit det här😁 Men ja, en husvagn vistas det ju inte folk i under färd, då är det värre med en husbil...

Fast sjalva fram, forar och passagerar plats, ar inte samre an vilken buss eller lastbil som helst. De ar oftast byggda pa samma chassi. Resten ar oftast i aluminum ... samma som pa bussar.
 
Fast sjalva fram, forar och passagerar plats, ar inte samre an vilken buss eller lastbil som helst. De ar oftast byggda pa samma chassi. Resten ar oftast i aluminum ... samma som pa bussar.

De är betydligt sämre än bussar och lastbilar. Jag har som sagt sett testerna på två av de mest sålda modellerna.
Det blev totalt kaos 😅
En av dem hade ram av någon jävla masonit 😆
 
Fast sjalva fram, forar och passagerar plats, ar inte samre an vilken buss eller lastbil som helst. De ar oftast byggda pa samma chassi. Resten ar oftast i aluminum ... samma som pa bussar.
Jag tänker att ni nämner olika typer? Du den typen av husbuss/husbil du har och de andra de mindre som är i samma material som husvagnar. Jag såg resterna av en bil som krockat med den typen som du har och det var inte mycket kvar av bilen, men betydligt mindre skador på husbilen/husbussen. Absolut inte som när en husvagn krockas.
 
Helintegrerad är sämre krocksäkerhet än halv. Plåtis är säkrast. Vad det gäller storleken har jag svårt att se oss och fem hundar i en plåtis 🤪
 
Helintegrerad är sämre krocksäkerhet än halv. Plåtis är säkrast. Vad det gäller storleken har jag svårt att se oss och fem hundar i en plåtis 🤪
Många plåtisar är ju hemmabyggen med borttagen lastvägg och inredning i trä. På dem är säkert chassit mer krocksäkert men inredningen lär man ju i stället få i nacken i en större krock.
 
Många plåtisar är ju hemmabyggen med borttagen lastvägg och inredning i trä. På dem är säkert chassit mer krocksäkert men inredningen lär man ju i stället få i nacken i en större krock.
Ja, hemmabyggen kan ju bli hur som helst 🤷‍♀️ Men om man räknar originalutförande 😊
 
En yngre kollega med fru och småbarn köpte en stor husbil tillsammans med sina syskon och föräldrar för ett par år sedan. Han fick ta lastbilskort för att få köra den, men nu funderar de tydligen på att sälja då den inte används så mycket.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 325
Senast: touche
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 032
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp