Hur har folk råd med stora husbilar?

Det finns en app, minns inte namnet på den just nu då det är min man som har den i sin mobil (han kör mycket i Norge på sina äventyrligheter och är där just nu...!) som visar alla rastplatser efter vägen man kör, med beskrivning av rastplatsen etc (och ja, man får övernatta där). Hur vacker den är, hur välbesökt, osv. En av dem tipsade t.ex. om att älven intill brusar väldigt högt så man kan ha problem att sova, men han älskar sånt ljud så för honom var det rena sömnpillret :-)
Park4night.
Fungerar super, älskar att använda den för att upptäcka nya platser.
 
Jag vet inte riktigt var du vill komma men vad jag menar är ju att det finns olika sätt att kunna ha en husbil på. I mitt fall har jag sparat men man kan ju också vara ett par som har relativt bra lön där ett lån inte är något omöjligt.
Jag vill inte direkt komma någonstans, tror jag. Men jag föreställer mig att om man har sparat pengar hela sitt vuxna liv, utan att röra dem, så blir dessa pengar med tiden allt svårare att använda. Köper man tex en husbil för dem, tar det ju i teorin 24 år igen att bygga upp samma besparing. Och att jag därför inte tror att det är genom att leva sparsamt så länge, som folk har kunnat köpa sina husbilar.

Själv tycker jag att det är smått obegripligt att så många tycks ha råd med nya vanliga personbilar. Jag fattar inte hur folks konsumtion går till!
 
Jag vill inte direkt komma någonstans, tror jag. Men jag föreställer mig att om man har sparat pengar hela sitt vuxna liv, utan att röra dem, så blir dessa pengar med tiden allt svårare att använda. Köper man tex en husbil för dem, tar det ju i teorin 24 år igen att bygga upp samma besparing. Och att jag därför inte tror att det är genom att leva sparsamt så länge, som folk har kunnat köpa sina husbilar.

Själv tycker jag att det är smått obegripligt att så många tycks ha råd med nya vanliga personbilar. Jag fattar inte hur folks konsumtion går till!
Ok. Och jag har erfarenhet av flera sätt.
Folk som har sparat, folk som har råd med lån, folk som bytt hus mot lägenhet. (Alltså sålt huset)
 
...

Själv tycker jag att det är smått obegripligt att så många tycks ha råd med nya vanliga personbilar. Jag fattar inte hur folks konsumtion går till!
Lånar. Jag tror många är sjukt högt belånade.

Och det syns inte utåt, för utåt sett ser det ut som att det är riktigt bra ställt. Medan huset i själva verket är toppbelånat, leasing på nya bilen, och husvagnen/hästtransporten/sommarstugan är finansierat med lån. Osv

Det finns nog många hushåll i Sverige vars yttre är belånat.
 
Lånar. Jag tror många är sjukt högt belånade.

Och det syns inte utåt, för utåt sett ser det ut som att det är riktigt bra ställt. Medan huset i själva verket är toppbelånat, leasing på nya bilen, och husvagnen/hästtransporten/sommarstugan är finansierat med lån. Osv

Det finns nog många hushåll i Sverige vars yttre är belånat.
Man måste ju dock fortfarande ha det bra ställt för att ha råd att betala (och få) så mkt lån😊
 
Lånar. Jag tror många är sjukt högt belånade.

Och det syns inte utåt, för utåt sett ser det ut som att det är riktigt bra ställt. Medan huset i själva verket är toppbelånat, leasing på nya bilen, och husvagnen/hästtransporten/sommarstugan är finansierat med lån. Osv

Det finns nog många hushåll i Sverige vars yttre är belånat.
Inga med dåligt ställt får så mycket lån så att det går att leva på det sättet. Speciellt inte i dagens läge då det verkar galet svårt att få lån övht utan att vara snudd på höginkomsttagare.
 
Man måste ju dock fortfarande ha det bra ställt för att ha råd att betala (och få) så mkt lån😊
Jag har nog mest svårt att förhålla mig till att föreslagen avbetalningstid är 15 år! På ett fordon? Jag har förvisso råd nu, men 15 år en är ett kvarts liv bort.... En bil på 10 år räknas som gammal och då skulle jag har fem år till att betala av?
 
Jag har nog mest svårt att förhålla mig till att föreslagen avbetalningstid är 15 år! På ett fordon? Jag har förvisso råd nu, men 15 år en är ett kvarts liv bort.... En bil på 10 år räknas som gammal och då skulle jag har fem år till att betala av?
Jag tror att husbilar, eftersom deras värde är så högt, är mer värda att underhålla - och det är nog vanligt att man byter motor på fordon snarare än byter fordon. Så det kanske inte är orimligt att ha dubbla avbetalningstiden mot en vanlig personvagn ?
 
Inga med dåligt ställt får så mycket lån så att det går att leva på det sättet. Speciellt inte i dagens läge då det verkar galet svårt att få lån övht utan att vara snudd på höginkomsttagare.

Kanske inte idag men backa ett par så gick det utmärkt.
Här kostar husen x antal miljoner, har kollegor och vänner med vanliga jobb, dvs hantverkare, usk:or osv. De har hus, hästar, nya bilar, båtar osv osv 😅
Se bara nu på alla som börjar få rediga bekymmer trots att räntan trots allt fortfarande är förhållandevis låg. Bankerna har varit väldigt glada i att låna ut mycket pengar.
 
Jag har nog mest svårt att förhålla mig till att föreslagen avbetalningstid är 15 år! På ett fordon? Jag har förvisso råd nu, men 15 år en är ett kvarts liv bort.... En bil på 10 år räknas som gammal och då skulle jag har fem år till att betala av?
Dels så står sig en husbil bättre i värde, den åker ofta inte så långt om året.
Och dels så lånar många på sina hus.
Sedan så äter Inflationen upp lånet.
 
Kanske inte idag men backa ett par så gick det utmärkt.
Här kostar husen x antal miljoner, har kollegor och vänner med vanliga jobb, dvs hantverkare, usk:or osv. De har hus, hästar, nya bilar, båtar osv osv 😅
Se bara nu på alla som börjar få rediga bekymmer trots att räntan trots allt fortfarande är förhållandevis låg. Bankerna har varit väldigt glada i att låna ut mycket pengar.
Jo men för ensamstående folk så är det svårt på en lön att få råd med allt det där. Två stycken med normalhöga löner räknar jag inte till dom som har det mindre bra ställt. Jag tror folk även för ett par årsen som ensamstående på en normal till lägre lön hade svårt att få lån till både hus, bil och allt annat sådant.
 
Jo men för ensamstående folk så är det svårt på en lön att få råd med allt det där. Två stycken med normalhöga löner räknar jag inte till dom som har det mindre bra ställt. Jag tror folk även för ett par årsen som ensamstående på en normal till lägre lön hade svårt att få lån till både hus, bil och allt annat sådant.

Jag fattade inte att du menade ensamstående 🫣
 
Jo men för ensamstående folk så är det svårt på en lön att få råd med allt det där. Två stycken med normalhöga löner räknar jag inte till dom som har det mindre bra ställt. Jag tror folk även för ett par årsen som ensamstående på en normal till lägre lön hade svårt att få lån till både hus, bil och allt annat sådant.
De flesta jag ser med husbilar osv är ju trots allt familjer.... alltså två inkomster.

Där jag bor kryllar det av dem, nästan i klass med lika många som har båtar.
 
Dels så står sig en husbil bättre i värde, den åker ofta inte så långt om året.
<snip>

Nar vi kopte var husbuss fran 2010 for 4 ar sedan hade den gatt 31,000 miles (49,889 km). Nu har den gatt lite mer an 49,000. Den ar fortfarande varderad ungefar samma som nar vi kopte den och sa lange den ser hyfsad ut har vi inge problem om vi vill salja den.
 
Dels så står sig en husbil bättre i värde, den åker ofta inte så långt om året.
Och dels så lånar många på sina hus.
Sedan så äter Inflationen upp lånet.
Just när det gäller bostäder, har ju inflationen rätt länge varit rätt hög. Det är ju som en egen inflation, som dessutom inte verkar räknas som inflation. Där äts lån upp av bostadens prisökning. Men nu pratar vi ju om husbilar, inte om hus.

Och när det gäller det mesta av ekonomin i övrigt, utom bostäder, har ju inflationen länge varit rätt låg. Jag tror inte att den inflationen äter upp lån på sådant som sjunker i värde, vilket väl husbilar gör (om än mindre drastiskt än personbilar).
 
De flesta jag ser med husbilar osv är ju trots allt familjer.... alltså två inkomster.

Där jag bor kryllar det av dem, nästan i klass med lika många som har båtar.
Många äldre har bytt båtlivet mot landbaserat, dvs husbilsliv. Då har de kanske haft en båt att sälja för att kunna köpa husbilen. Bara en teori baserat på vad jag hört av grannar på ställplatser. Har inte frågat om deras ekonomi 😜
 
Precis lagom stor Plåtis intill Trollveggen idag :heart Den har dusch med riktigt varmt vatten, kyl och liten frys, etc. 5.99 m och lättkörd! Själv sitter jag dock hemma och jobbar ... för att kunna betala min halva av den...! Mannen har det finfint!
Pössl.jpg
:D
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 325
Senast: touche
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 032
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp