Hur har man råd med att köpa gården?

Det beror ju helt på var man bor. Ni kanske bodde i en stad där det var relativt lätt att få billigare hyresrätter. Här i Stockholmsområdet får man räkna med ca 8-10.000 i hyra på en 1a/2a som ungdom. En lägenhet på 1,5 milj kräver en kontantinsats på 225000, vilket kräver ett sparande på 10.000/månad om man ska klara det på 2,5 år. Jag skulle säga att ganska få ungdomar av idag klarar det.
Hörde på radio att det tar ungdomar här i snitt 10 år att spara ihop till kontantinsats.

Vi sparade 20’ i månaden. 10’ var. Det var när vi precis fått våra första jobb, dvs inga högavlönade jobb.
 
Vi sparade 20’ i månaden. 10’ var. Det var när vi precis fått våra första jobb, dvs inga högavlönade jobb.

Ja, det är ju en jäkla skillnad att vara 2. Tycker nog det är lite väl cyniskt att kalla folk som lever ensamma som bortkämda med höga krav.
 
Ja för det var ju precis det jag skrev:grin:

Nej, sant.
Det är enormt stor skillnad på var man bor. Här Stockholm får en ungdom räkna med en hyra på 8-10.000 för en liten lägenhet. En ovanligt liten kontantinsats här är på ca 225.000. Hade du ensam klarat av att spara ihop 225000 på 2,5 år med en hyra på 8000?
 
Utan att vara högavlönad så är det mycket svårt att spara 10' i månaden för de allra flesta. Det går nog om man har mycket billig hyra eller bor hemma, men alla har inte den möjligheten.
Vi hade, pga jobb, varsitt boende och jag hade häst. Men som sagt vi fick offra annat och bodde inte alltför flashigt.

Men går man från student med 7’ i månade till en lön på 25’ så kan man spara 10’ och ändå tycka man har mkt pengar att röra sig med:)

Självklart är det inte möjligt för alla och vart man bor bidrar till viss del. Dock är ofta enklare för yngre som kanske inte har lika många ekonomiska åtaganden.
 
Vi sparade 20’ i månaden. 10’ var. Det var när vi precis fått våra första jobb, dvs inga högavlönade jobb.

Det är många som idag på sista första jobb är glada om dom får ut 21000:- före skatt.
Att då spara några större summor per månad är inte genomförbart såvida man inte bor hyresfritt.

Har man haft möjlighet att spara 10000 skattade kronor per månad under sin första anställning har man kanske inte varit högavlönad, men man har legat en bra bit över genomsnittet. Jag tror att det är få, även om dom bor utanför populära områden, som klarar sina löpande kostnader på 5000:-/månad.


Därmed inte sagt att man inte kan prioritera och spara. Jag tror bara inte att det är en majoritet som kan spara det beloppet.
 
Du glömmer den lilla detaljen att räntenivåerna har ändrats litegrann....

Är jämngammal med dig och har gjort två bostadsförsäljningar med vinst samt kunnat köpa drömgården. Det krävdes lite sparande. Vi hade fokus på att spara under två år och valde då bort resor, äta ute, nya kläder osv. På så sätt hade vi kontantinsatsen på 2,5 år.

Håller inte alls med om att det var så mkt enklare tidigare, tror däremot att dagens ungdom har lite högre krav och är lite mer bortskämda.

Det är egentligen oviktigt när det handlar om så stora skillnader som 2x årslön och 10 x årslön. Visst låg räntan på 14% 1985 men med så pass låga lånebelopp som det var då + om man tar hänsyn till inflation så är räntenivåer bara en detalj.

Vet inte riktigt hur du menar med bortskämd. Jag vet inte heller i vilken del av sverige du bor eller om du ens befinner dig i en storstadsregion.

Börja ditt vuxna liv med 0 kronor. Du ska köpa en bostad, normal standard, ej nyproducerat, säg en tvårummare i utkanten av en medelstor stad. Du får då ge 1.5 - 2 mkr. Bankerna kräver idag att du kan lägga åtminstone 15% i insats men oftast 20%. 1.75 x 0.2 = 350 tkr. Hur länge ska du behöva bo kvar hemma hos föräldrarna innan du har sparat ihop 350 tkr? För att inte tala om hur länge föräldrarna LÅTER dig bo kvar samt hur mycket dom tar betalt för din inhysning.

Jag personligen har inte alls dom här ekonomiska problemen men jag har en enorm förståelse för att unga människor idag kommer ha det svårt på bostadsmarknaden.
 
Vi hade, pga jobb, varsitt boende och jag hade häst. Men som sagt vi fick offra annat och bodde inte alltför flashigt.

Men går man från student med 7’ i månade till en lön på 25’ så kan man spara 10’ och ändå tycka man har mkt pengar att röra sig med:)

Självklart är det inte möjligt för alla och vart man bor bidrar till viss del. Dock är ofta enklare för yngre som kanske inte har lika många ekonomiska åtaganden.
Vi sparade 20’ i månaden. 10’ var. Det var när vi precis fått våra första jobb, dvs inga högavlönade jobb.

Du kan inte utgå från din egen situation. Den säger ingenting om varken dagens ungdom eller hur andra har tagit sig framåt.

Isåfall kan ju jag säga såhär: "det är väl bara att tjäna ihop några miljoner lite snabbt, som vi har gjort, och casha ett hus!"
 
Vi hade, pga jobb, varsitt boende och jag hade häst. Men som sagt vi fick offra annat och bodde inte alltför flashigt.

Men går man från student med 7’ i månade till en lön på 25’ så kan man spara 10’ och ändå tycka man har mkt pengar att röra sig med:)

Självklart är det inte möjligt för alla och vart man bor bidrar till viss del. Dock är ofta enklare för yngre som kanske inte har lika många ekonomiska åtaganden.

En ingångslön på 25' före skatt för säg tio år sedan motsvarade en ingångslön för höginkomsttagare då.

Dessutom: Om du pratar om 25' före skatt så får 2000 kr mer kvar i plånboken än som student, om du lägger undan 10' i månaden. Då ska man också räkna med att på CSN enbart så har man sällan råd med någon häst i de större studentstäderna.
 
Senast ändrad:
Det är egentligen oviktigt när det handlar om så stora skillnader som 2x årslön och 10 x årslön. Visst låg räntan på 14% 1985 men med så pass låga lånebelopp som det var då + om man tar hänsyn till inflation så är räntenivåer bara en detalj.

Vet inte riktigt hur du menar med bortskämd. Jag vet inte heller i vilken del av sverige du bor eller om du ens befinner dig i en storstadsregion.

Börja ditt vuxna liv med 0 kronor. Du ska köpa en bostad, normal standard, ej nyproducerat, säg en tvårummare i utkanten av en medelstor stad. Du får då ge 1.5 - 2 mkr. Bankerna kräver idag att du kan lägga åtminstone 15% i insats men oftast 20%. 1.75 x 0.2 = 350 tkr. Hur länge ska du behöva bo kvar hemma hos föräldrarna innan du har sparat ihop 350 tkr? För att inte tala om hur länge föräldrarna LÅTER dig bo kvar samt hur mycket dom tar betalt för din inhysning.

Jag personligen har inte alls dom här ekonomiska problemen men jag har en enorm förståelse för att unga människor idag kommer ha det svårt på bostadsmarknaden.
1989 sköt räntan upp i över 18 % fö (några dygn över 400 %) kan man ff köpa småhus kring miljonen i våra storstadsområden.
 
En ingångslön på 25' före skatt för säg tio år sedan motsvarade en ingångslön för höginkomsttagare då.

Dessutom: Om du pratar om 25' före skatt så får 2000 kr mer kvar i plånboken än som student, om du lägger undan 10' i månaden. Då ska man också räkna med att på CSN enbart så har man sällan råd med någon häst i de större studentstäderna.
För 10 år sedan så hade jag ett heltidsjobb och 2- 3 extra knäck. Då fick jag ut runt 25k i månaden. Orkade bara jobba så ett par- fyra år, reste och hade en häst. Men kan man tänka sig att offra en massa annat så är det ju fullt möjligt för väldigt många.

Jag valde t.ex. att bosätta mig i en mindre stad, inte där större delen av mina familj eller vänner bor för att kunna köpa en lägenhet. 3 år senare så har den ökat helt ok i värde vilket ger mig en större kontantinsats till mitt hus.
När jag gick ut gymnasiet för ca 15 år sedan så kunde man i grannbyn köpa små ettor upp till små tvåor från 5 k- 45 k. Vilket är ingenting, bara man har någon form av jobb.
 
Hur menar du? Om den inte är köpt till ett jäkla överpris så får jag antingen mina pengar tillbaka, eller mer. Hade jag inte fått mer för lägenheten får jag köpa ett mindre hus/ gård.

Ja, vad som är ett "Jäkla överpris" varierar faktiskt över tiden. Man kan ha otur och behöva både köpa och sälja i 'fel' tid. Och för pengarna man lägger in i en vanlig lägenhet får man inte kontantinsats till en gård. Inte i mina trakter. Hanpenningskravet kan dessutom vara upp till 25% av gårdens värde, bra mycket mer än 15 % på en vanlig bostad.


Men nu lämnar jag det här. Känns som om insikten i tråden hos dom som redan har är extremt låg. Jag tycker samhällsutveckling gällande bostadsmarknaden över lag har varit skrämmande.
Tack @Retnac för dina inlägg!
 
Bostadsmarknaden går i vågor. Ofta så har möjligheten att köpa drömbostaden med att hamna rätt i vågorna att göra. Prisutvecklingen nu påminner om läget 1988-1989, strax före kraschen.
 
Ja, vad som är ett "Jäkla överpris" varierar faktiskt över tiden. Man kan ha otur och behöva både köpa och sälja i 'fel' tid. Och för pengarna man lägger in i en vanlig lägenhet får man inte kontantinsats till en gård. Inte i mina trakter. Hanpenningskravet kan dessutom vara upp till 25% av gårdens värde, bra mycket mer än 15 % på en vanlig bostad.


Men nu lämnar jag det här. Känns som om insikten i tråden hos dom som redan har är extremt låg. Jag tycker samhällsutveckling gällande bostadsmarknaden över lag har varit skrämmande.
Tack @Retnac för dina inlägg!
Men risken man tar är att man får sitta med sin lägenhet i x-antal extra år får man räkna med. Att ha råd med gård är priviligerat och inget "alla" kommer kunna ha råd med. Men det är väl inget fel att dela med sig hur man tänkt och planerat?
Jag träffar en del som inte vare sig tänker eller planerar, trots att det skulle kunna vara en uppnålig dröm.
Ska vi bara utgå från den delen av befolkningen som aldrig kommer ha den chansen (som man till viss del har möjlighet att skapa) är denna tråden totalt överflödig.
 
Jag kan tillägga hur vi hade råd med våran gård. Vi hade inget sparat i kontantinsats och det blev lite panik. Vi blev nämligen erbjudna att köpa gården vi hyrde en stuga på. Drömgården och enda stället som sambon skulle kunna tänka sig att bo på.

Vi lånade på pappas hus och hans hemställe, istället för att lägga något i kontantinsats. Det är en oerhörd lyx att kunna göra så, det är jag medveten om.

Våran gård har perfekt placering men egentligen "ingen" mark, så det är kanske inte exakt jämförelse mot vad folk är ute efter för gårdar i den här tråden. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
28
· Visningar
2 026
Samhälle Jag jobbar i en liten stad och frågade mina kollegor var jag kunde köpa sand för halkbekämpning, alltså hem till min gård. Alla sa att...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Radannons Hej! Jag är en tjej som fyller 16 år i Maj. Jag letar efter något ställe där jag kan jobba lite extra på helger och lov. Främst i...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp