Har jag missförstått användningen av gatusandlådor?

gammalek

Trådstartare
Jag jobbar i en liten stad och frågade mina kollegor var jag kunde köpa sand för halkbekämpning, alltså hem till min gård. Alla sa att det är bara att ta en hink och hämta från gatusandlådorna. "Man får det, det gör alla".

Är det så? Har jag missförstått vitsen med gatusandlådor?
 
Man kan googla ”sand halkbekämpning X kommun”.
Gör man det ser man att de gröna lådorna är gratis att ta från (i de fall de finns kvar), men i de flesta kommuner får man ta med hink och åka till en specifik plats och hämta gratis :)

Utom i södra Skåne där det bara används salt :yuck:
 
Man kan googla ”sand halkbekämpning X kommun”.
Gör man det ser man att de gröna lådorna är gratis att ta från (i de fall de finns kvar), men i de flesta kommuner får man ta med hink och åka till en specifik plats och hämta gratis :)

Utom i södra Skåne där det bara används salt :yuck:
Men wow! Det stämmer ju! Det är ju faktiskt fantastiskt!
 
Härikring har de flesta kommuner tagit bort möjligheten att hämta gratis sand.
Exakt allt som inte är lagstadgad verksamhet skärs ner.

Sen ska man tänka på att inte alla lådor är kommunala. Det kan vara andra som ställt ut sand i anslutning till vägar de sköter som då är till för att användas när det blir problem på den vägen. Så ha lite koll på var det är ok att ta och inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 423
Senast: manda
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 471
Senast: Lobelia
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 606
Senast: Snowball
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp