Bukefalos 28 år!

Hur har ni gjort?

Worlds

Trådstartare
Jag har en häst som både slår sig på spatten o trampar igenom. Vad hade ni haft för skor?
 
Sv: Hur har ni gjort?

Jag är inne på min andra såna.

Jag har löst det genom att köra med genomtrampningsskydd (wahlstens låga i träning och en högre variant jag inte vet märket på vid tävling) och höga gamascher.
Det finns ju en kombivariant, men den tycker jag har alldeles för lätt att glida ner när det går fort och då stör den för mycket. På travshoppen berättade han att en häst slagit när det skyddet kasade.

Om man väljer att sko med utstick bakom hoven kan man ju minska genomtrampet en aning men man ska vara medveten om att man ökar belastningen på bakdelen samtidigt. Jag har just haft den diskussionen då min andra häst precis börjat trampa igenom igen på ett bakben.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Lägg gärna ut bild på hästens hovar.

Men ringsko brukar väl vara det man rekommendera om hästen trampar igenom.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Får han dom skorna så slår han sönder spatten totalt. Nu har han bara sko på utsidan och i tån, inget på insidan.
 
Sv: Hur har ni gjort?

Jag har inte fått rådet ringsko på någon av mina tre?

Är det någon annan som fått det?
 
Sv: Hur har ni gjort?

Min fd andre hälft sa detsamma, ringsko. Vanligt förekommande i storstallet där han jobbade sina flesta år inom travet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Personalen vid hästinstitutet i Ypäjä slår hästar, och lär ut våldsam hästhantering. Det berättar flera tidigare och nuvarande...
Svar
13
· Visningar
2 264
Senast: Rosett
·
Gnägg Hej! Jag är jätteintresserad av att se hur era hästars hovar ser ut både från sida och underifrån. Kan vara fram eller bak, skor eller...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: warg
·
  • Artikel
Hästnyheter I en korrekt utförd bakdelsvändning trampar hästen runt vändpunkten, sin inre bakhov. Dressyrdomare Carna Löfving guidar oss igenom...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hur mycket tankemöda lägger du på att hitta den optimala uppvärmningen för dig och din häst? Ett forskarpar från Belgien och...
Svar
0
· Visningar
96
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp