Hur har ni råd?

Sv: Hur har ni råd?

Jag blir mest fundersam till hur folk är funtade som spenderar så mycekt pengar på ett sketet pannband när man kan göra så mycket roligare saker för 500-800 kr. Visst, det finns jättesnygga pannband, men...
Och andra sidan, folk får väl göra vad de vill för sina pengar, mig kvittar det :grin:

Fast jag tycker det är konstigare när folk åker taxi till/från krogen för 500 spänn, eller köper öl för pengarna t ex än köper någon sak de vill ha (skitsamma vilken eg).

SÅ, är väl som med allt annat, smaken är olika och prioriteringarna skiljer sig. Och inget är ju mer rätt eller fel än något annat =)

Fast jag tycker det är konstigare när folk åker taxi till/från krogen för 500 spänn, eller köper öl för pengarna t ex än köper någon sak de vill ha (skitsamma vilken eg).

SÅ, är väl som med allt annat, smaken är olika och prioriteringarna skiljer sig. Och inget är ju mer rätt eller fel än något annat =)

:bow::bow: Kunde inte sagt det bättre själv. Vet de som kan slänga ut 1500:- på sprit varje helg. De pengarna lägger jag hellre på min häst eller på sparkontot.

jag sparar om det är ngt jag verkligen vill ha. ett pannband för tusen spänn köper jag verkligen inte på impuls..

Jag har inte sagt att det är vettigare att göra sådant för sina pengar heller :grin:
Men som sagt: Folk får väl göra vad de vill med sina slantar.

Självklart får folk lägga sina pengar på vad dom vill, pannband eller sprit.. ;)

Men just som några skrivit i tråden "spara spara spara"...
Om jag sparar till något så är det en ny sadel, ett suroundsystem till teven osv osv...

2000kr är något jag kan göra av med i månaden och ändå sätta in sparade pengar på sparkonto så det är ju ingen jättesumma... MEN det är en jättesumma för något så litet och egentligen vädelöst som ett pannband?
Visst, det är en modegrej just nu med pannband... Innan har det varit fårskinn, schabrak+luva tex...

Och då tävlades det om vem som kunde hitta dyrast sådant... Idag kostar fårskinnspaddar under 500kr, förr var dom på 1500 och uppåt...

Det är lite som om någon har 4st olika t-shirts hemma, det är inte mycket...
Men om någon har 4st hundar eller hästar så tycker man det är mycket....

Alla prioriterar olika... Det är inget fel men jag undrade hur ni har råd?
Jag köper själv grejer för ca 2000-2500kr i månaden, antingen till mig eller till hästen men mer pengar än så har jag inte råd att köpa "krimskrams" för känner jag...
Och 15-1700kr av det är ju hela månadens spenderar-budget nästan...

ja eller spenderar flera tusen i månaden på cigg och sprit!! det är sjukt det! ohälsosamt är det också.

Folk kankse har sparat väldigt länge innan de går in och köper detta pannband..
Allt handlar ju om prioritering.
Vissa lägger ner 1000 kronor månade på kläder till sig själv andra lägger 500 kronor ena månaden på ett vad de anser som ett snyggt pannband.

Jag lägger inte speciellt mkt på min häst utan hon får de hon behöver och sen blir de inte så mkt mer..
Ser ingen anledning till att ha 10 schabrak ligger hemma och sammlar damm när man endå bara kan använda en i taget.

Behöver hon benskydd så får hon.. 1 par... inte 10 par osv.

Och jag handlar nästan alltid bara på REA, vad gör de om benskydden är gröna? när det är funktionen man är ute efter=)
Och för mig är det rätt meningslöst att slänga dyra pengar på ett pannband när hästen har så pass tjock och lång pannlugg att pannbandet iallafall aldirg syns!:D

Men jag förstår de som har köpmani till sina hästar.. jag har skomani och har svårt att inte köpa skor när jag väl gått in i en skobutik:o

Som sagt.. allt handar om prioritering vissa går aldrig ut påkrogen, köper knappt kläder till sig själva eller går på bio mm utan lägger varenda lös öre på sin häst!

Ser ingen anledning till att ha 10 schabrak ligger hemma och sammlar damm när man endå bara kan använda en i taget.

---

Men jag förstår de som har köpmani till sina hästar.. jag har skomani och har svårt att inte köpa skor när jag väl gått in i en skobutik:o

Haha, lite roligt, jag resonerar/känner exakt likadant som du gör om schbrak ang skor. Man använder ju bara ett par skor i taget liksom, så varför ha en massa par. Lite roligt bara. Min 'mani' är dock inte på schbrak, men jag är 'svår' på täcken.. och faktiskt i viss mån på benskydd. Dock brukar min 'mani' ta slut när jag hittar det 'perfekta' täcket eller de 'perfekta' benskydden. För sen använder jag i princip bara de, och de andra paren ligger oanvända tills jag säljer på tradera. Med ett undantag. Jag är HOPPLÖS på fleecelindor. Och jag lindar inte så himla ofta ens, men har säkert 12 uppsättningar fleecelindor, både stall och ridditon. Och ändå kan jag inte låta bli att 'fynda' lindor alldeles för ofta.. 'Men de ääär ju så snygga'..

(Bettmanin går nog aldrig över, men det är inte mani, det är ett specialintresse, att ha ett bettbibliotek, sådet så.. )

Dock börjar jag bli orolig, jag tror jag drabbats av schbrakmanisjukdomen :eek: Har förr haft typ 2 schabrak/sadel, av ungefär den anledning du nämner, man använder ju bara ett. Och om man så har tre så ett är ju favvon som används mest. Så räcker med ett att byta av med när favvon tvättas, och så ett tävlings/finschabrak. Men nu har det börjat krypa sig på.. Mängden både dressyr och hoppschbrak stiger sakta men säkert. Är fortfarande i korpligan, kanske har fem av resp sort, men jag finner mig själv börja dregla över schbrak, och nu och då utöka samlingen. Är det kroniskt tror ni? :Devil:

Man prioriterar olika helt enkelt. Jag är snål av naturen så jag skulle aldrig kunna lägga en tusenlapp på ett pannband, även om hela min kropp skriker efter det... För min snålhet tar över.:angel: Och det är kanske lika bra...
Men jag kan ändå förstå dom som gör det, hellre lägga massa pengar på det än på ciggaretter t.ex.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 191
Senast: Imna
·
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 682
Senast: Magnum
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: NotlikeI
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka