Hur har ni råd?

Seabaz

Trådstartare
Hur har man råd att köpa ett pannband för 500kr och uppåt??

200kr är vad jag MAX skulle kunna tänka mig lägga ut för ett riktigt snyggt pannband...
Men jag var just inne på en hemsida där pannbanden kostade mellan 500-1700kr/st! BARA PANNBANDET?!

Hur har man råd med det? En läderbit med lite pärlor på enligt mig...?
Jag skulle inte säga nej till pannbanden, en del var riktigt snygga, men knappast värda en mindre förmögenhet?

Sv: Hur har ni råd?

Jag har hittils bara köpt pannband som kostat kring 200kr men är väldigt klyven i om jag skulle köpa ett dyrare
(som i den prisklass du pratar om ungefär).

Min första tanke är "nej aldrig i livet!"
men min andra tanke är
"om jag inte kan leva utan det så kanske jag måste ha det, kosta vad det kosta vill"
Men då har nog shopping/onödighetsdjävulen lagt sitt band runt mig.
:p

Så, om jag hade massor med pengar som jag inte visste vad jag skulle göra av och tyckte mig behöva just ett sånt så skulle jag KANSKE köpa ett. Men det är väldigt tveksamt.. :D

Annars föredrar jag att lägga pengarna på sadlar och träns, det behövs iaf alltid. :)

Hur har man råd att köpa ett pannband för 500kr och uppåt??

200kr är vad jag MAX skulle kunna tänka mig lägga ut för ett riktigt snyggt pannband...
Men jag var just inne på en hemsida där pannbanden kostade mellan 500-1700kr/st! BARA PANNBANDET?!

Hur har man råd med det? En läderbit med lite pärlor på enligt mig...?
Jag skulle inte säga nej till pannbanden, en del var riktigt snygga, men knappast värda en mindre förmögenhet?

De flesta människor har råd med det de vill ha råd till. Prioriterar man ett dyrt pannband framför andra saker är det inte så svårt.

Annars är många i den här sporten antingen välbärgade eller bortskämda.

Jag passar på att köpa "just det" pannbandet när jag väl har råd, har kollat ut ett jag vill ha, som kostar 400 kronor.
Spara, spara :D

Det är väl knappast så att man går o köper ett nytt varje vecka. Och jag tror ju man prioriterar annat först och om det nu skulle bli lite pengar över så unnar man sig det. Annars så finns spargrisen ;) Det är så jag gör iaf, nu kanske jag inte är så fixserad vid just pannband men det finns många andra trevliga (o)nödiga hästsaker.

Vadå hur har man råd? Dom flesta som har häst har väl någon form av inkomst, annars har man inte råd att ha häst. 500 kr är inte mycket pengar för dom flesta. Är pannbandet snyggt så varför inte? Jag köpte ett Otto Schumacher för 650 kr tyckte det var billigt, lädret är sjukt fint och det är swarovski så det är värt det. Tänkte köpt det med massor av små swarovski för 1200 kr men sen hörde jag av en här på buke att stenarna lossnade så då tyckte jag inte det var någon idé.

Folk kanske har en bra inkomst eller prioriterar just inköp av sådana hästprylar framför andra sorters inköp.

okey..pannband för 1700 går bort för mig med,
men upp till 1000 lappen har jag köpt pannband för.

och det är inte ofta det skett men det har hänt ngn gång.
varför? jag tycker att pannbandet är det första man ser på många hästar. Ett fint pannband syns verkligen. Även om det är en liten sak så gör det nästan hela helhetsintrycket på ngt sätt.

för min del gäller det att prioritera, istället för att köpa ett par nya jeans den månaden så vill jag att min häst ska vara snygg i ett bling bling =)

Det bär mig emot att köpa ex ett pannband för så mkt pengar av den enkla anledningen att jag tycker att det är ett rövarpris. Det är bara hästfolk (och möjligtvis vissa hundmänniskor) som går med på att betala sådana överpriser (swarowskikristallerna är ju extremt överprisade). Men ändå så kan jag få för mig att göra det. Bara för att jag tycker att det är så snyggt! Men det tog ganska lång tid för mig att förlika mig med tanken.

Att ha råd handlar mest om prioriteringar. Jag handlar med måtta och handlar hellre sällan men då lite finare saker än tvärtom. Sen väljer jag budgetvarianter på de varor som har kort livstid (eller när jag tycker att budgetvarianten är lika fin. Händer ganska ofta) för att på så vis kunna unna mig lite finare när det gäller de långlivade sakerna (som ex träns/kandar/pannband, stövlar, ridbyxor, jackor m.m). Kör också med väldigt mkt budgetalterntiv till vardags (täcken, schabrak osv) och sparar på mina finare saker till träningar och tävlingar. På så vis behöver jag inte köpa nytt lika ofta.

Som de andra har skrivit; Det handlar om att prioritera!

Jag skall köpa ett OS pannband med Swarovskij-kristaller. Detta för att det är grymt fint och jag vet att jag kommer få anvädning för det bl.a. när hästen skall visas på kvalitén (då skall han ju vara extra fin). Det man betalar för är ju förutom kvalitén, givetvis märket :)

Du ställer ju frågan fel.

Hur man har råd, tja endera har man 500 kr och prioriterar det på pannband istället för nya jeans, sparkontot, krogen, taxi, smink eller vad det nu är.

Eller så sparar man tills man har 500 kr.

Din fråga gäller inte hur man har RÅD, utan hur man kan tycka att det är VÄRT 500 kr+.

Jag tycker inte det är VÄRT 500 kr+ för ett pannband, så jag köper inte sådana. RÅD har jag däremot. Kunde jag köpa benskydd för nästan 2500 kr, eller en ny sadelgjord för 900 kr 'bara' för den gamla var fel färg, så skulle jag ju kunnat köpa det där urfina OS-pannbandet jag dreglar över. För RÅD att köpa det har jag. Men jag anser inte det är VÄRT det.

Så, din fråga är felformulerad.

Det handlar väl om vad man är intresserad av. Jag bryr mig inte så mkt om blingblingpannband utan skulle hellre lägga de pengarna på schabrak tex. Men vill man ha ngt tillräckligt mkt bryr man sig sällan om priset ^^

Precis vad jag tänkte säga. Jag skulle köpa ett pannband för över 300 pix när helvetet frusit till is - dvs aldrig. Inte för att jag inte har råd utan för att jag vet att nån annan skrattar hela vägen till banken men mina surt förvärvade pengar. Jag köper nästan allt begagnat. Känner mig lurad när jag köper nåt till nypris, särskilt hästprylar där kvaliteten sällan står i paritet till priset.

Ett "blingat" pannband eller nåt blingat öht skulle fö aldrig komma i närheten av nån av mina hästar.

Jag har sett ett så fint pannband för 900kr! Vill bara ha det men är enligt mig alldeles för dyrt. Max 300kr tycker jag om det inte är någon som har väldigt gott om pengar, då är det inte fel.
Man blir lite avundsjuk!

:D, lite kul, funderade precis på samma sak. Idag åkte jag förbi en nybyggd hästgård = 50 miljoner. Då funderade jag på hur har man råd.

Men ett pannband, på ca 800 kronor har man råd med. Men det finns kanske roligare saker att lägga dem 800 kronorna på.

:laugh:

Som de andra har skrivit; Det handlar om att prioritera!

Jag skall köpa ett OS pannband med Swarovskij-kristaller. Detta för att det är grymt fint och jag vet att jag kommer få anvädning för det bl.a. när hästen skall visas på kvalitén (då skall han ju vara extra fin). Det man betalar för är ju förutom kvalitén, givetvis märket :)

Vart hittar man det "riktiga" OS pannbandet? Kollat lite men hittar bara typ kopior :/

alltså "råd" har jag med, skulle kunna köpa ett par stycken i månaden om jag ville... Men tycker ni det är värt pengarna??

1700kr får man ett apsnyggt helt träns för i bra kvalitet tex...
Ett pannband har ju ingen direkt funktion, det är ju enbart för syns skull..

Självklart prioriterar man annorlunda och beroende på vad man har för ekonomi,,..

Jag försöker bara förstå hur man kan lägga 1500kr på en läderlapp med lite pärlor... Det är ju mode nu med "märkespannband" kan man lugnt säga, men är det värt pengarna, är det verkligen SÅ snyggt? SÅ bra?

alltså "råd" har jag med, skulle kunna köpa ett par stycken i månaden om jag ville... Men tycker ni det är värt pengarna??

1700kr får man ett apsnyggt helt träns för i bra kvalitet tex...
Ett pannband har ju ingen direkt funktion, det är ju enbart för syns skull..

Självklart prioriterar man annorlunda och beroende på vad man har för ekonomi,,..

Jag försöker bara förstå hur man kan lägga 1500kr på en läderlapp med lite pärlor... Det är ju mode nu med "märkespannband" kan man lugnt säga, men är det värt pengarna, är det verkligen SÅ snyggt? SÅ bra?

Bra vet jag inte men OS-pannbanden är SÅÅÅÅ SNYGGA! :love: Ska ha båda :grin:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 685
Senast: Magnum
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: NotlikeI
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka