Bukefalos 28 år!

Hur har ni tränat in "stå"?

aneeette

Trådstartare
Ja, frågan lyder som i rubriken ;) Jag tränar för fullt inför tävlingsdebuten och tänkte börja med ställande under gång snart, men har inte riktigt klart för mig hur jag ska börja, så jag tänkte höra hur ni gjort?
 
Sv: Hur har ni tränat in "stå"?

Jag har gjort så att jag belönat när hunden står. Jag tränar med klicker så då passar jag på att klicka när den står still. Därefter säger jag "stå" när hunden står upp, klickar och belönar.
När jag gjort det några gånger har jag gått lite med hunden med mig, sagt "stå" och om hunden stannat har den självfallet fått klick och massor av beröm, annars har jag stannat och då har mina damer också gjort det, klick och belöning.

Efter det har det inte tagit många upprepningar innan de stannar när jag går långsamt och fattar de väl det så har jag kunnat gå, springa, ställa dem från liggande osv. De fattar att "stå" betyder att de ska stå upp på alla 4 benen :)
 
Sv: Hur har ni tränat in "stå"?

Jag är definitivt ingen expert men jag har tagit tillvara på att min hund kan "stanna" sen tidigare. Det använder iallafall jag ganska ofta, när man är ute på promenad osv.
 
Sv: Hur har ni tränat in "stå"?

Jag har börjat inomhus och väntat ut hunden, helt sinika belönat varje gång hunden står. När hunden bjuder stå mer och mer lägger jag på ett kommando, och sedan plockar jag med det ut och befäster kommandot ordentligt.
 
Sv: Hur har ni tränat in "stå"?

Stå var det första jag lärde min valp. Då det är svårare än sitt och ligg. (tränade med klicker) sedan lärde jag henne "stanna". Sedan gick vi fot, jag sa stanna, tryckte upp en hand med godis i nosen på henne så hon blev tvungen att stanna.. Tog bort godisen och sedan handen..

Men min gamla hund.. När jag lärde henne stå så satt hon framför mig och jag tog handen under magen på henne så hon ställde sig upp och jobbade från det. (varje gång vi gick och sedan stannade satte hon dig.. Alltid! (i början)) Sedan så kunde jag trycka upp en godis i näsan på henne, ibland ställde hon sig upp (och jag sta stå) och fick godisen men ibland satt hon kvar (jag sa inget) och jag gjorde om. Nu kan hon kommandot "stå" och vi jobbar på det under gång. Vi har kommit så långt som att jag får datta henne på nosen med handen samtidigt som jag lutar mig bort (annars tycker hon jag e lite hotfull (hon e liten) och då sätter hon sig)..

Två lika metoder men ändå lite olika ;) om än lite luddigt men jag hoppas du fattar
 
Sv: Hur har ni tränat in "stå"?

Jag är definitivt ingen expert men jag har tagit tillvara på att min hund kan "stanna" sen tidigare. Det använder iallafall jag ganska ofta, när man är ute på promenad osv.

Samma här. Belönar man med leksak kan man slänga den över huvudet på hunden/bakåt när den stannat.
 
Sv: Hur har ni tränat in "stå"?

Med Thea så körde jag stanna kommando som hon redan kunde i vardagen och det funkade fram tills hon fick lära sig lägg under gång. Nu är det som ett lotteri om hon ska stå eller lägga sig...

Med Magi så har jag lärt in att hon ska backa framför mig, sen börjar jag röra mig saaaaakta framåt (baklängesmarsch så egentligen blir det bakåt ;) ) och när hon bjuder på backa så klickar jag. När hon fattat grejjen så går jag fortare och gör det hela lite knepigare. Har sen lagt på kommando stå när hon backar när jag sedan vänt mig om så taadaa har jag fått ett väldigt snyggt ställande :) När jag lärt in med ett backande så tycker jag att man får ett väldigt distinkt stå, fort går det! Jag också varvat med hoppstå för att få ännu mer snabbhet och teknik + att hon får lära sig stå när jag tränar fjärr men där kanske det är bättre med ett annat kommando.
Hon lärde sig det här på 2 dagar.

Lycka till!! :)
 
Sv: Hur har ni tränat in "stå"?

*KL*

Jag lärde in det på enklaste sätt enligt mig själv :D

Hade hunden i fotgåendet, en boll i vänsterhanden. "Stå!", och flärpade bak bollen ett par gånger. Efter det gick jag in med stadgan.
 
Sv: Hur har ni tränat in "stå"?

Sa gjorde jag ocksa. Min tjej stannar OMEDELBART, far oftast 10 pa sta under gang numera.:D
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 343
Senast: Dentaku
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
972
Senast: Valle
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 157
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp