Bukefalos 28 år!

Hur har ni tränat in vittringsprov...

Sv: Hur har ni tränat in vittringsprov...

*ha ha* Jag har försökt förklara detta för cillamuffins också, men jag vet inte riktigt om jag lyckas ;)

Jag har gömt den rätta pinnen. Jag har använt en särskild pinne hela tiden. Först har jag gömt pinne under gräs eller snö så att hon fått leta reda på den med nosen.

Sen har jag gömt kanske 2-3 pinnar på ett ställe och så till höger (eller vänster) om kanske 2 dm gömt den rätta pinnen. Där har hon alltså bara fått gå på vittring och inte synintryck (apportglad hund)

Så har jag gjort och sen så blandat, men fortfarande dolda pinner. sen lite halvsynliga och så synliga.

Det gick snabbt för oss. 2-3 dagar, sen tog hon rätt pinne direkt när jag lade upp dem på rad och synliga.
 
Sv: Hur har ni tränat in vittringsprov...

det funkar! men det tog nog snarare 2-3 veckor innan vi provade med synliga och ännu längre tid innan de var på rad. sist verkade han lite osäker så vi kommer backa igen. jag tror det är väldigt viktigt att grunda väl!
 
Sv: Hur har ni tränat in vittringsprov...

Det är aldrig de som det går lätt för som egentligen ska förklara hur man gör ;) Men det är ett moment som man ständigt måste underhålla och backa tillbaka i. Det är inget som hunden (nåja det finns säkert) kan spontant bara så där långt efter att man sist tränat. Så underhåll, ofta med lite och så fräscha upp inför tävling igen.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 645
Hundträning Hej. Min precis fyllda 1-åriga golden retriever har de senaste veckorna fått en sån enorm jaktlust, innan har hon kunnat gå förbi...
Svar
14
· Visningar
1 015
Senast: Runan
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp