Bukefalos 28 år!

Hur hårt håller ni?

Exakt, det blir ju mest gröt och sönderkokta korn om man kokar det i mycket vatten.

Jag tyckte bara det rådet var så komiskt - "Här är ett tips! Laga riset så att det blir förstört, då minskar mängden arsenik du får i dig - inte minst eftersom riset blir så äckligt att du kommer vilja kasta det i sopen istället för att äta det!" :idea:

Oj vad komiska vi måste vara i den här familjen :D

Testade att koka riset med mycket vatten. Jag tyckte inte att det var någon större skillnad. Maken och min mamma som inte visste hur jag kokat reagerade inte och tyckte inte det var någon skillnad när jag berättade. Vi kommer nog fortsätta koka så eftersom det för oss inte fanns något negativt.

Grötigt var det iaf definitivt inte. Det blir det ju om man överkokar, oavsett metod :)

Visst är det kanske helgerån för risfantaster. Men för Svensson och deras barn är det nog ingen skillnad. Och då är det väl fullt rimligt att Livsmedelsverket tipsar om en annan tillagningsmetod som ger hälften arsenik? :)
 
Jag började också undrat över logiken att det blir förstört om man kokar för mycket vatten. Kan dock tänka mig att det ställer högre krav på kocken som måste hålla lite bättre koll? När man har rätt mängd vatten hör man ju när det är klart :p

Det blir skillnaden mellan ångkokt och vattenkokt, så det blir ju en annan tillagningsmetod. Och ris smakar otroligt olika beroende på hur man har lagat det, det är mycket känsligare än t ex potatis eller matvete, upplever jag.

Hur hör man när det är klart?
 
Det blir skillnaden mellan ångkokt och vattenkokt, så det blir ju en annan tillagningsmetod. Och ris smakar otroligt olika beroende på hur man har lagat det, det är mycket känsligare än t ex potatis eller matvete, upplever jag.

Hur hör man när det är klart?
Ljudet när det kokar blir annorlunda när vattnet börjat försvinna. Då brukar jag titta till det och se att det finns vatten kvar. Väntar man någon minut blir det ett slags väsande och då är det lagom, för mig.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 477
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 165
Senast: Soffan74
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 533
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp