Bukefalos 28 år!

Hur hårt håller ni?

Som jag skrev, överkonsumtion av ris är säkert inte att rekomendra. Men jag tycker det är viktigt att förhålla sig nyanserat till den här typen av information. Det är ju knäppt att ett barn blir retat för att det äter ris med tanke på hur mycket ohälsosamt som svenskar stoppar i sina barn utan minsta tillstymmelse till eftertanke- lösgodis någon? Sverige är inte Bangladesh, precis som krönikören skriver.

Den artikeln du länkar till refererar till arsenikförgiftat vatten på landsbygden i Bangladesh, ja nog sjutton tror jag folk blir sjuka av det. Frågan är om inte förhållandena för bönderna i produktionsländerna är en fråga som borde få större utrymme än frågan huruvida det är vettigt att ett svenskt barn äter en risifrutti någon gång? Perspektivet blir ju lätt väldigt ensidigt.

Det har du rätt i men tyvärr så blir det larm om hur människor i fattiga länder drabbas av förgiftat vatten som har att göra med vår produktion av varor i de länder sällan så stor grej här förrän vi faktiskt riskerar att bli sjuka själva.

När vi får reda på att riskakor innehåller gift blir det plötsligt verkligt för oss att det är ett stort problem med förgiftade jordar och förorenat vatten.

Jag hoppas att det här larmet får till följd att något faktiskt händer i de länder där riset odlas, slutar vi köpa ris så sätter vi press på leverantörerna att göra något åt utsläppen.
 
Det har du rätt i men tyvärr så blir det larm om hur människor i fattiga länder drabbas av förgiftat vatten som har att göra med vår produktion av varor i de länder sällan så stor grej här förrän vi faktiskt riskerar att bli sjuka själva.

När vi får reda på att riskakor innehåller gift blir det plötsligt verkligt för oss att det är ett stort problem med förgiftade jordar och förorenat vatten.

Jag hoppas att det här larmet får till följd att något faktiskt händer i de länder där riset odlas, slutar vi köpa ris så sätter vi press på leverantörerna att göra något åt utsläppen.
Det är inte utsläpp utan att marken innehåller mycket arsenik naturligt mestadels.

Likaså är en del av brunnarna med arsenikhaltigt vatten orsakade av att hjälporganisationerna borrade ned i naturligt arsenikhaltiga källor och hade glömt kolla (tror det var ngt land i Afrika det drabbade mest.).
 
Nu har det gått en tid sedan inlägget! Ämnet på skolan är uttömt, och hon blir inte retat mer. Hon äter risifrutti under kortare perioder tills hon tröttnar på dem eller tills priset går upp. Vi köper oftast vid erbjudande bara.
Om barn vill äta riskakor och en kompis har med sig det, så tigger de åt sig de och där är det inte mycket att göra utan vänta tills den perioden är över. Ofta kan det vara sådana som inte bjuder tillbaka.
Någon skrev om havregrynsgröt, det äter hon när vi är utomlands hos hennes morfar men inte här hemma, då hon inte gillar de svenska havregrynsgröten.
Vissa saker är vad vissa saker är. Det är en klok tjej som vet vad hon vill och hon klurar ut saker med tiden. Hon varvar sina frukostar med yogurt, kräm och ibland risifrutti (vid bra pris).
 
Nu har det gått en tid sedan inlägget! Ämnet på skolan är uttömt, och hon blir inte retat mer. Hon äter risifrutti under kortare perioder tills hon tröttnar på dem eller tills priset går upp. Vi köper oftast vid erbjudande bara.
Om barn vill äta riskakor och en kompis har med sig det, så tigger de åt sig de och där är det inte mycket att göra utan vänta tills den perioden är över. Ofta kan det vara sådana som inte bjuder tillbaka.
Någon skrev om havregrynsgröt, det äter hon när vi är utomlands hos hennes morfar men inte här hemma, då hon inte gillar de svenska havregrynsgröten.
Vissa saker är vad vissa saker är. Det är en klok tjej som vet vad hon vill och hon klurar ut saker med tiden. Hon varvar sina frukostar med yogurt, kräm och ibland risifrutti (vid bra pris).
Tips: koka havregrynsgröt på minst hälften mjölk. Ibland kör jag på bara mjölk. Eventuellt med lite vanilj i. Det blir mumma! Påminner lite mer om risgrynsgröt.
 
Likaså är en del av brunnarna med arsenikhaltigt vatten orsakade av att hjälporganisationerna borrade ned i naturligt arsenikhaltiga källor och hade glömt kolla (tror det var ngt land i Afrika det drabbade mest.).

I vissa områden är arsenikhaltigt vatten en form av kompromiss för att säkra vatten- och matförsörjningen. (Detta har ju egentligen inte med ämnet i sig att göra, men det är intessant och komplext).
 
Nu har det gått en tid sedan inlägget! Ämnet på skolan är uttömt, och hon blir inte retat mer. Hon äter risifrutti under kortare perioder tills hon tröttnar på dem eller tills priset går upp. Vi köper oftast vid erbjudande bara.
Om barn vill äta riskakor och en kompis har med sig det, så tigger de åt sig de och där är det inte mycket att göra utan vänta tills den perioden är över. Ofta kan det vara sådana som inte bjuder tillbaka.
Någon skrev om havregrynsgröt, det äter hon när vi är utomlands hos hennes morfar men inte här hemma, då hon inte gillar de svenska havregrynsgröten.
Vissa saker är vad vissa saker är. Det är en klok tjej som vet vad hon vill och hon klurar ut saker med tiden. Hon varvar sina frukostar med yogurt, kräm och ibland risifrutti (vid bra pris).

De svenska havregrynen som är så goda. Saknade dem jättemycket när jag bodde utomlands. Jag kokar ibland havregrynsgröt på havremjölk, vilket gör gröten lite sötare. Kanske värt att testa?

Bekymra dig inte över arseniken. Risifrutti innehåller inte mer än 8,5% ris. Riskakor ska vara bland de sämre risprodukterna, men det är ju den totala mängden arsenik som är intessant. Om ni äter vanligt ris så undvik fullkornsris och koka i mycket vatten som du häller bort, så har du minskat mängden arsenik.
 
Yoghurt (om smaksatt) kräm och risifrutti är samtligt väldigt sött. Jag skulle byta ut mot fil, gröt och bra smörgåsar om jag var du.
 
Fast koka ris i en massa vatten som man häller bort - det låter som ett bra sätt att få riktigt äckligt ris?

Det var ett tips från Livsmedelsverket om hur man minskar mängden arsenik, inte ett tips från kocken hur man kokar ett perfekt ris. Den som bryr sig mer om riset än om arseniken kan ju koka på traditionellt sätt. ;)
 
Det var ett tips från Livsmedelsverket om hur man minskar mängden arsenik, inte ett tips från kocken hur man kokar ett perfekt ris. Den som bryr sig mer om riset än om arseniken kan ju koka på traditionellt sätt. ;)

Känns bara lite meningslöst att laga det på ett sätt så att det blir jätteäckligt, och sen försöka äta det. Lite som om man kom på att potatis är farligt, men inte om man kokar den tills den är halvrå och sen bränner vid den ordentligt i kastrullen. Man har att välja på att antingen laga riset ordentligt, då bör man inte äta det eftersom det är giftigt, eller också laga till det så att det blir riktigt äckligt, då vill man inte äta det eftersom det smakar illa.
 
Ingen större skillnad, jag gör alltid så, orkar inte mäta :) Koktiden är ju densamma.

Ja, men konsistensen och smaken blir väl knappast samma? Ris är, tycker jag, riktigt petigt att laga till, ett och samma ris kan variera mellan så gott att man kan äta sig mätt på bara riset och så trist att man helst inte vill äta det alls, beroende på om man får till tillagningen eller inte.
 
Ja, men konsistensen och smaken blir väl knappast samma? Ris är, tycker jag, riktigt petigt att laga till, ett och samma ris kan variera mellan så gott att man kan äta sig mätt på bara riset och så trist att man helst inte vill äta det alls, beroende på om man får till tillagningen eller inte.
Då kan man ju välja att laga riset som man alltid gjort och äta det mindre än fyra gånger i veckan, vilket jag tror var rekommendationen för vuxna. Det är ju den totala mängden arsenik som spelar roll.

Jag provade att koka i mycket vatten och hälla bort men tyckte det blev grötigt så för mig är det inte heller värt att ändra koksätt men jag äter inga mängder ris.
 
Ja, men konsistensen och smaken blir väl knappast samma? Ris är, tycker jag, riktigt petigt att laga till, ett och samma ris kan variera mellan så gott att man kan äta sig mätt på bara riset och så trist att man helst inte vill äta det alls, beroende på om man får till tillagningen eller inte.
Jag kokar numera med större mängd vatten och häller sen av vattnet. Skillnaden blev att riset inte var lika torrt och vi tyckte det var gott så. Maken tyckte det var mycket bättre tom, men han gillar inte ris i vanliga fall.
 
Då kan man ju välja att laga riset som man alltid gjort och äta det mindre än fyra gånger i veckan, vilket jag tror var rekommendationen för vuxna. Det är ju den totala mängden arsenik som spelar roll.

Jag provade att koka i mycket vatten och hälla bort men tyckte det blev grötigt så för mig är det inte heller värt att ändra koksätt men jag äter inga mängder ris.

Exakt, det blir ju mest gröt och sönderkokta korn om man kokar det i mycket vatten.

Jag tyckte bara det rådet var så komiskt - "Här är ett tips! Laga riset så att det blir förstört, då minskar mängden arsenik du får i dig - inte minst eftersom riset blir så äckligt att du kommer vilja kasta det i sopen istället för att äta det!" :idea:
 
Jag tyckte bara det rådet var så komiskt - "Här är ett tips! Laga riset så att det blir förstört, då minskar mängden arsenik du får i dig - inte minst eftersom riset blir så äckligt att du kommer vilja kasta det i sopen istället för att äta det!" :idea:

Ett par stycken har ju svarat att de kokar riset så och tycker det är ätligt, gott eller till och med godare. Så vari ligger komedin?
 
Ja, men konsistensen och smaken blir väl knappast samma? Ris är, tycker jag, riktigt petigt att laga till, ett och samma ris kan variera mellan så gott att man kan äta sig mätt på bara riset och så trist att man helst inte vill äta det alls, beroende på om man får till tillagningen eller inte.

Jag är nog inte så petig med mina kolhydrater men jag tycker inte det är någon större skillnad :)

Sönderkokt blir det om man kokar det för hårt, det ska fortfarande vara låg temperatur och sjuda under lock.
 
Jag är nog inte så petig med mina kolhydrater men jag tycker inte det är någon större skillnad :)

Sönderkokt blir det om man kokar det för hårt, det ska fortfarande vara låg temperatur och sjuda under lock.
Jag började också undrat över logiken att det blir förstört om man kokar för mycket vatten. Kan dock tänka mig att det ställer högre krav på kocken som måste hålla lite bättre koll? När man har rätt mängd vatten hör man ju när det är klart :p
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 533
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 204
Senast: Soffan74
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 672
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 538
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp