Hur hinna något annat än plugg?

NagelacksBeroende

Trådstartare
Kom och tänka på det efter att ha läst "Lojalitet, vart ligger den?"-tråden, att så himla många verkar hinna jobba samtidigt som de har heltidsplugg. Hur får ni det att gå ihop? Har ni superhjärnor? Hur mycket tid lägger ni på plugg i genomsnitt varje dag? Oavsett om ni har jobb eller inte.

Jag pluggar ett program på universitetet (100%) och jag får nästan inte mina dagar att gå ihop. Jag hinner nästan ingenting annat. Just nu känns det som om att jag däckar på hallgolvet efter att ha tagit av mig ena skon när jag kommer hem.

Jag läser heltid på läkarprogrammet och jobbar i snitt 1-2 dagar i veckan under högsäsong. Nu under vintern är det dock mindre.Det funkar i och med att jag har en flexibel chef som ex. ger mig möjlighet att vara i princip helledig under tenta-p, 5 min cykelavstånd mellan skola och jobb samt att mitt program innehåller rätt mycket hemstudier.

Det hade dock aldrig fungerat om jag inte hade varit så pass effektiv på att läsa som jag är. Sen skulle jag absolut kunnat plugga betydligt mer om jag inte jobbade (man kan läsa hur mycket som helst), vilket kanske ifrågasätter min lojalitet. Jag hinner nästan aldrig göra mer än jag måste.
Anledningen till att jag jobbar är delvis ekonomisk, men egentligen så klarar jag mig utan de extra tusenlapparna (även om de naturligtvis är välkomna). Det handlar mer om att jag lätt blir uttråkad och har alldeles för mycket energi.

Jag har inte svarat i den tråden men jag pluggar 100% och jobbar extra 2-3 pass i veckan, där ett pass kan vara allt från 3 timmar till 10 timmar långt.

Jag har väldigt mycket schemalagd skoltid, i princip 09-16 varje dag. I gengäld har vi inte så mycket hemuppgifter utan det plugget man behöver göra hemma är inför tentor, som är 1 gång i månaden ungefär.

Jag försöker hänga med mycket på föreläsningarna och läsa lite varje kväll från första dagen på kursen så att jag aldrig sitter där med fjorton kapitel jag måste lära mig på några dagar. Jag hade häst under hela gymnasietiden och kom hem 20.00 varje dag, så det är inte så stor skillnad mot nu :p

Sen är det klart att olika människor har olika lätt att lära, och det finns ingenting som är rätt eller fel med hur många timmar man måste lägga på plugget för att klara sig igenom en kurs. Jag provade att inte jobba under ett par månader, men jag har så dålig självdisciplin att om jag har 8 timmar ledigt pluggar jag ändå bara 1 av de timmarna, så för mig blir det inte så mycket extraplugg även om jag har oceaner av ledig tid. Jag arbetar bäst under lite pressat schema!

Jag blir effektivare ju mer jag har att göra, för mig har det funkat fint att plugga 100%, jobba typ 20-30% och ha häst. Jag har ganska bra läshuvud och har under de år jag pluggat lagt 20-30 h per vecka på studierna i snitt. Så då finns det ju gott om tid att jobba typ 12 h också. Har alltid jobbat kontorstider men har haft flexibla arbetstider så kan välja vilka timmar jag kommer in. Betygsmässigt har det varierat mycket, har alltid klarat mig men ibland har jag legat i övre skalan och ibland i lägre. Har dock högre betyg ju mer åtaganden jag har av någon konstig anledning. Blir mer strukturerad och effektiv då tror jag.

När jag pluggade på campus, heltid, så var jag schemalagd två-tre tillfällen i veckan. Oftast halvdagar mellan antingen 9-12 eller 13-16, någon enstaka gång heldagar 9-16. På vissa kurser hade vi fler heldagar, men då kanske vi bara gick i skolan en dag istället för tre. Jag har aldrig jobbat samtidigt, men har haft två hästar hela tiden i halvkollektiv där jag även fick göra vissa uppgifter med andras hästar. I det läget hade jag inga tävlingshästar, så oftast fick hästarna vila om det var heldagar i skolan, och jag ägnade hela dagen åt att plugga. Läste kanske en-två timmar kurslitteratur/dag (måndag-fredag), vi hade oftast läsningen först och uppgifterna i slutet, så när vi skulle skriva hemtentor satt jag med det istället för att läsa. Jag hade bra betyg, och det är också viktigt för mig att få det. Hade jag inte haft häst hade jag definitivt kunnat jobba extra samtidigt.

Nu läser jag däremot en distanskurs på halvfart, och jag kan lugnt säga att det hade aldrig någonsin gått att jobba samtidigt, trots att jag numera bara har en häst dit jag "bara" behöver åka en gång/dag (förut kunde det bli upp till tre gånger/dag). Om det här är halvfart kan jag inte förstå hur jag skulle fixat att läsa den här kursen på helfart. Jag brukar vara ett par timmar/dag i stallet (en timme om jag bara mockar, fler om jag rider givetvis), resten av tiden sitter jag med skolan konstant. Så jag tror det beror mycket på hur kursen/programmet man läser är upplagt. Här är till exempel all kurslitteratur på engelska, och det är det jag har problem med till stor del.

Jobbar helger och nätter, pluggar veckodagar. Hästen är helinackorderad så krisar det får hon bara vila. Hade dock aldrig orkat de första terminerna när vi var mycket i skolan och hade tunga kurser. Väldigt litet socialt umgänge förutom de jag till och från pluggar med. Träffar sambon (som också jobbar extra) sällan.

Hämtar otroligt mycket energi i stallet så utan hästen hade jag nog inte klarat av att jobba och plugga så mycket, hur konstigt det än låter tidsmässigt.

Nu går det lätt för mig i skolan, jag har hittat studietekniker som passar mig och kurserna är intressanta och därför lättare. Som mest läste jag 45 hp, jobbade 60 h/månad samt hade hästen. Dock rekommenderar jag inte mitt liv till någon annan..

Jag blir verkligen inte klok på det! Jag har schemalagt 2-3 dagar i veckan, max 4 timmar per dag. Men befinner mig ändå på campus nästan varje dag mellan ca 8:30-18:30, för att jag kan inte koncentrera mig hemma. Det känns som om att läsandet, skrivandet och planerandet aldrig tar slut.

Typisk dag: Jag går upp 6:30 - äter frukost, gör iordning mig, går till campus. Framme 8:30. När jag kommer hem (vid 19:30), så lagar jag mat, försöker hinna prata med min sambo, plockar iordning till det som behövs dagen efter, äter och duschar - då brukar klockan vara 21:30 och då däckar jag av utmattning.

Jag saknar att ha ett liv. Något jag gör är uppenbarligen helt åt helvete. Både idag och igår har jag stannat hemma och gjort absolut INGET pga att jag har mått så dåligt av all stress att jag legat i soffan och stirrat i taket mer eller mindre.

Jag blir verkligen inte klok på det! Jag har schemalagt 2-3 dagar i veckan, max 4 timmar per dag. Men befinner mig ändå på campus nästan varje dag mellan ca 8:30-18:30, för att jag kan inte koncentrera mig hemma. Det känns som om att läsandet, skrivandet och planerandet aldrig tar slut.

Typisk dag: Jag går upp 6:30 - äter frukost, gör iordning mig, går till campus. Framme 8:30. När jag kommer hem (vid 19:30), så lagar jag mat, försöker hinna prata med min sambo, plockar iordning till det som behövs dagen efter, äter och duschar - då brukar klockan vara 21:30 och då däckar jag av utmattning.

Jag saknar att ha ett liv. Något jag gör är uppenbarligen helt åt helvete. Både idag och igår har jag stannat hemma och gjort absolut INGET pga att jag har mått så dåligt av all stress att jag legat i soffan och stirrat i taket mer eller mindre.

Vad gör du alla timmar i skolan? :) Har ni väldigt mycket litteratur att läsa, många uppgifter att färdigställa? Sitter alla dina kurskamrater och pluggar lika mycket som du?
Det finns kurser i studieteknik att gå!

Vad gör du alla timmar i skolan? :) Har ni väldigt mycket litteratur att läsa, många uppgifter att färdigställa? Sitter alla dina kurskamrater och pluggar lika mycket som du?
Det finns kurser i studieteknik att gå!

Jag vet inte om vi har mycket eller lite, för jag har inget att jämföra med. Denna vecka så har jag haft 1 rapport att skriva på, 2 basgrupper att sammanställa material till, 1 annan uppgift och 1 seminarium. Utöver det schemalagda saker i 12 timmar. Och litteratur går inte riktigt att säga, då vi inte har något som vi måste läsa, utan vi väljer själva.
Jag verkar sitta ungefär 2 timmar mer än de flesta, men jag känner mig liksom aldrig "klar". Och det verkar inte dom andra heller göra, bara det att dom struntar i det och tycker att "det får duga".

Men är det uppgifter som man bara får godkänt på och inte betyg? I så fall skulle jag slappna av lite. Det går alltid att fila på allt i evigheter men det är oftast inte nödvändigt. Vissa uppgifter lägger jag ner extra mycket tid på, om det är något som verkligen intresserar mig av någon anledning annars så anser jag mig klar när jag känner att det är bra nog för ett godkänt.

Jag pluggar basår (studievägledaren sa att det är på 130% för att det är så intensivt/snabb takt, men jag har inte räknat på det), läser tre kurser samtidigt och är schemalagd mån-fre, ungefär lika mycket heldagar som halvdagar. När det är halvdagar så sitter vi oftast och pluggar så det blir heldagar ändå. Ändå har jag massor att göra på kvällarna, ligger ständigt efter.

Mitt största problem är nog att jag har koncentrationssvårigheter, att läsa 20 sidor i kemiboken tar flera timmar, samt att det är på en sån hög nivå om man jämför med vart jag ligger kunskapsmässigt. Jag kan inte göra ett enda föreslagit tal i matteboken på egen hand, för att jag inte förstår hur jag ska gå tillväga, det är så många steg. Kemiövningarna i boken förstår jag inte heller, så det slutar med att jag sitter och googlar frågorna, skriver av svaret, försöker memorera. Just kemin är extra utsatt då vi har tre professorer som lärare, de är alla 72-85 år gamla och undervisar på en högre nivå än vad vi läser, så det är skitsvårt att lära sig när man inte får lära sig från början sas. Sen använder dom ett "eget" språk när de skriver på tavlan, deras "e" betyder t ex "?" och "m" betyder "n". Så det gäller att lära sig deras språk och sen komma ihåg att ändra i min bok så jag förstår, blir lätt missuppfattningar.. *frustrerad* :arghh:
Halva räknegenomgångarna går åt till att folk frågar "Vad står det där?", också ska läraren förklara.

När vi pluggar ihop i klassen gör vi ca 1-2 mattetal i timman, så det tar sån himla tid.
Det är nästan bara vg-mvg-uppgifter vi ska göra, så även där är det svårt att hänga med när inte grunderna sitter.
Hade jag haft lätt för matte hade det ju gått betydligt snabbare.

Ändå säger lärarna att vi är det "bästa" basåret hittills, sista året dom kör på SU så det var betydligt mindre platser och intagningen låg nästan på 20,0. :eek:

Men är det uppgifter som man bara får godkänt på och inte betyg? I så fall skulle jag slappna av lite. Det går alltid att fila på allt i evigheter men det är oftast inte nödvändigt. Vissa uppgifter lägger jag ner extra mycket tid på, om det är något som verkligen intresserar mig av någon anledning annars så anser jag mig klar när jag känner att det är bra nog för ett godkänt.

Vi har bara G/U under hela programmet, så ja, det går bara att få G. Problemet är nog att jag aldrig känner att jag gör nog, och att det jag gör inte är bra nog. :p

Jag jobbar inte vid sidan om mina heltidsstudier, men har en 2 veckors bebis hemma. Och en 3 åring dotter, hästar, hund och renoverar. Med andra ord, jag hade kunnat jobba om mitt liv sett annars ut. (eller mina prioriteringar). Jag går 3e terminen, och minns att första terminn var absolut gräslig, vi hade iprincip en tenta i veckan, jag bodde i böckerna kändes det som...

Men brukar inte G-gränsen istället vara högre? :idea:
Säkert, vi har 60% på tentan för godkänt (E) på vår kurs, det är säkert högre om man bara har två betyg :) Men jag tillhör tyvärr en person som inte nöjer mig med mindre än B på min A-F skala så för min del hade det nog blivit mindre prestationsångest med en G/U-gräns!

Jag tror att du måste tagga ner lite ;) Behöver du verkligen lägga ner så mycket jobb? Jag har själv prestationsångest vad gäller studierna och vet mycket väl att det alltid känns som att man kan göra mer, plugga mer. Men det är viktigt att lära sig sortera ut vad som är nödvändigt att kunna, vad som är bra att kunna och vad som är kul att kunna.

Ibland får man acceptera att prestationen inte blir på topp, just den här gången kanske det "får duga". Men så länge det är godkänt är det good enough. Du måste orka med övriga livet också, det är minst lika viktigt. Stress kommer bryta ner dig, det är inte värt det. Se till att göra en prioriteringslista. Börja med det som är nödvändigt. Därefter arbetar du vidare.

Se till att resten av ditt liv funkar också. Sov ordentligt! 7-8 h varje natt. Ta inte med dig plugget till sovrummet, lämna det utanför rummet och utanför hjärnan. Ät ordentligt, rör på dig regelbundet. Ta dig tid att umgås med partner/familj/vänner/djur/nån du tycker om. Gör något kul. Det ger energi! Om inte livet utanför skolan fungerar så kommer du köra in i väggen, det är inte något du vill uppleva. Ta tag i det nu :)

Håller med de andra som säger att du borde slappna av! Nu vet jag iofs inte vad det är för typ av utbildning du läser men jag lägger verkligen inte ner så mycket tid på mina studier. Jag är tyvärr tvärtom som borde anstränga mig lite mer.
Nu jobbar jag iofs inte men jag försöker hämta tidigare från dagis tex eftersom jag inte vill att mitt barn går för långa dagar nu när han är så liten. Men det handlar ju om hur jag prioriterar.
Sedan känner jag att jag klarar inte av att sitta och plugga hur många timmar som helst för då läser jag bara men kommer inte ihåg vad jag läst.
Hästen står i ett fullservicestall och får vila lite mer när jag har mycket i skolan.

Jag pluggar på 100% och jobbar 50% samt häst på det hela. Det är snävt att hinna men det går.

Det som gör att jag orkar är nog motivationen. Jag ser min framtid! Det är tungt nu men det kommer löna sig då jag inte kommer ha några direkta studieskulder, kommer ha jobb direkt när jag avslutar mina studier (fast anställd redan nu) vilket gör att jag inte behöver känna press att hitta ett direkt när studierna är slut. Så motivationen gör nog allt för min del!

Men sen har jag väldigt bra schema både på universitetet och på jobbet. På jobbet tar de väldigt bra hänsyn till mina studier och hjälper till så att jag inte behöver jobba för mycket i tenta tider. Sen är det väldigt lätt att komma upp i månadens timmar på några få pass, jobbar mycket helg och kvällar och då långa pass, blir ungefär 3 pass i veckan, ibland mer i bland mindre.
Sen har jag tack och lov väldigt lätt för att lära och ta in. Och att det fastnar! Har helt enkelt hittat en studieteknik som passar mig.

Hästen jag har är dessutom ung så är det för pressat kan hon alltid vila. Och så har jag världens bästa mamma som hjälper till med allt om det kniper! Om det så är att se till att jag får i mig mat, ta hand om hästen eller skjutsa mig till uni så jag kan läsa i bilen!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 243
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan... 9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 999
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka