@NagelacksBeroende
Visst läser du PBL? Min erfarenheter är att dina känslor (inte kunna känna sig "klar" eller "i fas", osäkerhet om man läst tillräckligt osv) är ganska vanligt förekommande med den studieformen. Särskilt hos ambitiösa och högpresterande individer, är man inte riktigt lagd åt det hållet verkar det kunna bli tvärtom, typ "Tjoho jag är ledig jämt".
Jag känner igen mig i det du skriver, och känner igen det hos många av mina studiekamrater också. Det jag tror du måste försöka förstå är att du studerar en heltidsutbildning, och det innebär att du ska studera ungefär 40 timmar i veckan - inte mer. Utifrån vad Red_Chili skrivit här ovanför så antar jag också att du inte verkar vara en person som har det ovanligt svårt för dig i skolan. Försök begränsa dig till 40 timmar, lite oavsett hur mycket du faktiskt fått gjort eller inte (för som du säger, så har du ändå inte så många förhållningsramar om mycket som faktiskt ska göras). Sökandet av litteratur, planering och allt annat studierelaterat räknas in i de här 40 timmarna, så det är inte 40 timmar rent plugg.
Ett annat sätt att lära sig begränsa sig och nöja sig när man läser PBL är att jämföra och fråga sina kompisar eller bekanta som läser liknande utbildningar (fast på traditionellt vis) - hur mycket litteratur förväntas ni läsa i veckan? Och sedan kan du ha det som riktlinje. Men bara riktlinje, för jag tror det är svårt att översätta rakt av för vi PBL:are läser ju lite annorlunda
Angående ursprungsfrågan så studerar jag mellan ca 7-8 på morgonen till 16-17 på eftermiddagen varje vardag. Jag håller alltså min skola som ett vanligt jobb. Mitt extrajobb är förlagt i princip enbart till varannan helg, varje pass är 4-5 timmar bara. Så jag tycker det hinns med ganska bra, men visst får jag mindre fritid.