Hur hinna något annat än plugg?

Vi har bara G/U under hela programmet, så ja, det går bara att få G. Problemet är nog att jag aldrig känner att jag gör nog, och att det jag gör inte är bra nog. :p

Jag håller med @zassoo. Skilj på vad som är nödvändigt, bra och kul att kunna. Kräv inte av dig själv att du ska göra mer än nödvändigt. Mer än nödvändigt gör du bara ibland om det är en del områden som intresserar dig extra mycket. Jag antar att det bara är att komplettera om man får U? Då finns det ju faktiskt ingen risk med att testa att skicka in en uppgift även om du känner att du kunde gjort bättre.

Jag pluggar alltid ordentligt till tentor och betygsatta uppgifter. Men är det bara G/U lämnar jag in när jag knåpat ihop något som jag tror ska räcka till G. Det gör det nästan alltid, har typ kompletterat en gång och det var inte jobbigt. Skulle jag prestera max även på G/U uppgifter skulle jag stressa sönder.

När jag pluggade på heltid (klar förra året) så var jag tillgänglig för jobb föreläsningsfria dagar och på helger. Var det inplanerat grupparbeten eller liknande så gick det såklart före jobb.
Jag jobbade 1-2 dagar/vecka.

Jag hade häst, och en period två hästar.

Jag pluggade på kvällarna, nån timme/dag. Har ganska lätt för mig när det gäller att läsa och tolka texter, och att diskutera (mycket seminarier osv) så det hjälpte ju såklart mycket. Sedan är jag ganska effektiv när jag väl satte mig för att plugga eller skriva typ hemtentor -hade vi 5 dagar på oss för en tenta så satte jag sluttid dag 3 så att jag skulle ha tid att fixa till om det körde ihop sig -och för att vara ledig någon dag när jag var klar :D ;)
Vi hade ganska mycket tid i skolan så gjorde mycket där, men jag har aldrig suttit i skolan till långt in på kvällarna som många andra gjort, eller pluggat dygnet runt.

Faktum är att jag har kvar mitt extrajobb trots att jag har ett heltidsjobb (dock vik så vill inte släppa gamla jobbet om nåt skiter sig), men nu bara nåt pass i månaden.

Kom och tänka på det efter att ha läst "Lojalitet, vart ligger den?"-tråden, att så himla många verkar hinna jobba samtidigt som de har heltidsplugg. Hur får ni det att gå ihop? Har ni superhjärnor? Hur mycket tid lägger ni på plugg i genomsnitt varje dag? Oavsett om ni har jobb eller inte.

Jag pluggar ett program på universitetet (100%) och jag får nästan inte mina dagar att gå ihop. Jag hinner nästan ingenting annat. Just nu känns det som om att jag däckar på hallgolvet efter att ha tagit av mig ena skon när jag kommer hem.

Jag läste på distans 100% och jobbade 50% dagtid vid sidan om detta. Har lätt för att lära så heltidsstudier var verkligen inte heltid för mig...

Jag har mindre tid nu när jag jobbar heltid och inte pluggar...

Vi har bara G/U under hela programmet, så ja, det går bara att få G. Problemet är nog att jag aldrig känner att jag gör nog, och att det jag gör inte är bra nog. :p

Hörredu, du VET att det är helt onödigt att tänka så. Du är ju så jäkla världsbäst ändå, och du vet att du flera gånger i tidigare plugg fått högsta betyg när du själv varit osäker på om du alls klarat godkänt. Andas lite. Gör inte mer än vad som krävs för att få just godkänt. Testa hur lite som krävs. Om du en gång inte får godkänt så lär det ju dessutom inte vara värre än att du tvingas till omtenta vid senare tillfälle?

Ta hand om dig. Jag kommer ha väldigt lite jobb i december och om du inte börjat slappna av lite då så kommer jag med min gula fjantbil och kidnappar dig, matar dig med glass och tvingar dig att koppla av lite, så det så!

@NagelacksBeroende

Visst läser du PBL? Min erfarenheter är att dina känslor (inte kunna känna sig "klar" eller "i fas", osäkerhet om man läst tillräckligt osv) är ganska vanligt förekommande med den studieformen. Särskilt hos ambitiösa och högpresterande individer, är man inte riktigt lagd åt det hållet verkar det kunna bli tvärtom, typ "Tjoho jag är ledig jämt".

Jag känner igen mig i det du skriver, och känner igen det hos många av mina studiekamrater också. Det jag tror du måste försöka förstå är att du studerar en heltidsutbildning, och det innebär att du ska studera ungefär 40 timmar i veckan - inte mer. Utifrån vad Red_Chili skrivit här ovanför så antar jag också att du inte verkar vara en person som har det ovanligt svårt för dig i skolan. Försök begränsa dig till 40 timmar, lite oavsett hur mycket du faktiskt fått gjort eller inte (för som du säger, så har du ändå inte så många förhållningsramar om mycket som faktiskt ska göras). Sökandet av litteratur, planering och allt annat studierelaterat räknas in i de här 40 timmarna, så det är inte 40 timmar rent plugg.

Ett annat sätt att lära sig begränsa sig och nöja sig när man läser PBL är att jämföra och fråga sina kompisar eller bekanta som läser liknande utbildningar (fast på traditionellt vis) - hur mycket litteratur förväntas ni läsa i veckan? Och sedan kan du ha det som riktlinje. Men bara riktlinje, för jag tror det är svårt att översätta rakt av för vi PBL:are läser ju lite annorlunda :)

Angående ursprungsfrågan så studerar jag mellan ca 7-8 på morgonen till 16-17 på eftermiddagen varje vardag. Jag håller alltså min skola som ett vanligt jobb. Mitt extrajobb är förlagt i princip enbart till varannan helg, varje pass är 4-5 timmar bara. Så jag tycker det hinns med ganska bra, men visst får jag mindre fritid.

Heja heja @Hagens_Zorba ! Jag läste en bastermin i våras och det var otroligt jobbigt, känner igen mig i det du skriver. Jag hade också kemiprofessorer som lärare som "förberedde" oss inför universitetet och lärde ut mer än de skulle. Min sambo tyckte det var vansinne att vi skulle kunna citronsyracykeln på detaljnivå i en gymnasiekurs, den hade han läst som 7,5 hp kurs på sitt program. Tänkte bara tipsa om en sida som heter matematikvideo.se, jag hade inte klarat matte c utan den. Matteboken vi hade var katastrof och läraren gick också igenom för svåra exempel på lektionerna. Han som driver den sidan förklarade på ett väldigt bra sätt hur man skulle tänka och lösa uppgifter.

I övrigt påminner nog mitt beteende om TS. Jag har väldigt svårt för att nöja mig med det jag skickar in även om det bara är en liten deluppgift. Jag kan sitta lääänge och formulera mig på olika sätt för att det ska låta så bra som möjligt även om det inte är det primära syftet. Börjar äntligen vid 24 års ålder släppa kraven på mig själv och inte ta allt på dödligt allvar. Packar ihop 16.30 varje dag och lämnar helgerna fria från studier (så länge jag inte har någon tenta nära inpå).

Jag pluggar till lärare på distans 100% och jobbar kväll/helg 20-30%. Börjar ytterligare ett vikariat på tisdag på 60% fram till jul. Har hund, katt och häst.

Jag har extremt svårt att komma till skott med saker och ting (har börjat fundera på om jag kan ha ADD..) och det har blivit otroligt tydligt sen jag började läsa på distans. Jag måste ha mycket att göra för att göra det jag ska! Annars blir jag ännu mer passiv. Under mina praktikperioder tex när jag måste följa ett schema över mitt liv för att få ihop det blir jag mycket mer effektiv. När jag har "lågsäsong" i livet blir jag passiv ( + introvert och nere) och kan "plugga" en hel dag utan att få speciellt mycket gjort. (Läser ofta en massa annat inom skolvärlden än det jag "ska". Låtsas att det räknas som förtroendetid/fortbildning!)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
823
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan... 9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 999
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka