Hur hitta häst med steg utan att bli ruinerad?

En skicklig ryttare kan utveckla gångarterna massor på en "medioker" häst, medan en "medioker" ryttare lätt kan förstöra en häst med fantastiska gångarter. Den "mediokra" hästen är ofta det bättre valet för oss som inte tillhör eliten.

Att överskatta sin egen förmåga och underskatta en "medioker" hästs potential, verkar vanligt. Jag ser (ofta yngre) ryttare som bländas av flaxande framben, krökta nackar och stora rörelser, för att sedan bli stående med en häst de inte kan rida korrekt, med återkommande skador som ett brev på posten.

Jag tycker att vi bör sluta fokusera på gångarterna, och istället lägga mer vikt vid mentalitet, hållbarhet och ridbarhet.
 
Klart man kan rida GP på hästar med mindre gång. Det gjorde även jag med min traktor.


Men ställer man två hästar med likvärdiga skolningar och utförandekvalitet så kommer hästen med bättre grundgångarter få högre poäng på tävling. Så vill man vara bäst räcker inte bara god skolning och ridning, det kräver även en exceptionell häst. Men majoriteten klarar inte av att förvalta dessa exceptionella hästarna då de kräver så mycket bättre ridning. Skon efter don helt enkelt.
Jag kan tycka att när man tävlat upp till GP, då kanske man är mogen att ta sig an en "gångartshäst", men att skaffa sig en sådan för att den ska vara biljetten upp från lätta klasser - det känns bakvänt.
 
Jag är helt övertygad att en kan komma väldigt långt på en häst som inte har stora gångarter men som rids riktigt väl och sätter alla svårigheter. Emilie Nyreröds gamla Miata är väl ett rätt bra exempel, det gick hela vägen in i landslaget på en rätt tråkig häst :p

Sen tycker jag det glöms bort att prata om hästens attityd. Den måste vara ambitiös och vara arbetsvillig annars blir det ändå hopplöst. För oss amatörer måste hästen även vara förlåtande för våra misstag och tillkortakommanden som ryttare. Är hästen för elektrisk blir det ofta problem. Mina två hästar är som natt och dag. Min lilla har ingen gång att tala om men är nu så välriden att hon är himla rolig att rida, har placering i MsvB och nästa års mål är att kvala MsvA. Min nya har väldigt mycket mer gång, är väldigt stor, känslig men långsam, lite bakom sig i traven och det är så in i h-vete svårt för mig att lära mig rida honom.

Wow! Hon är så duktig. Det är sådana ekipage man beundrar och vill lära sig av :) det gäller att vara ödmjuk till sin egen förmåga och våga ompröva inställningar eftersom tror jag, då man lätt fastnar i vissa spår. Övertro kommer stjälpa i slutändan, eftersom det inte är samma sak som gott självförtroende.
 
Jag kan tycka att när man tävlat upp till GP, då kanske man är mogen att ta sig an en "gångartshäst", men att skaffa sig en sådan för att den ska vara biljetten upp från lätta klasser - det känns bakvänt.
Och jag kan bara hålla med! Det är så in i helsikes svårt att rida mer gång! Man lever i en värld med konstanta balansproblem för både häst och ryttare. :banghead::rofl:

Håller helt klart med @Fiorano om att inställningen hos hästen gör otroligt mycket för hur långt man kommer.
 
@AW
Ja förlåt, jag blandade ihop användarna. Det var förstås din film (och häst) jag avsåg, sorry.

Jag uppfattade inte (i filmen jag lade in) att han menade att det var svårare att utbilda "mediokra" hästar, snarare tvärtom, att en "medioker" häst också kan gå "hela vägen" om ryttaren har förutsättningarna och att man tack vare en sån häst kan lära sig att klara av att utbilda hästar med mer "talang". För egentligen är det svårare. Det han menade, som jag uppfattade, det är att "mediokra" hästar tyvärr har blivit underskattade i dagens tävlingsdressyr, för allt för mycket fokus ligger på "gången".

Gäller väl inte bara bland tävlingsryttarna utan också tävlingssystemet som gynnar mycket/flashig gång framför god utbildning allt för ofta.

Sen håller jag absolut med om att en häst med exteriören ordentligt emot sig inte ska arbetas i ett system den inte har fysiska förutsättningar för. Sen är ju frågan vad vi avser med "exteriören emot sig" också.

Samtidigt är dom flesta dressyrmomenten/rörelserna gymnastik, inte bara tävlingsmoment, dom kan i träning utföras utifrån hästens egna förutsättningar och utbildningsnivå utan krav på GP-kriterier och/eller tävlingsambitioner.

Men eftersom vi diskuterar utifrån tävlingsambitioner så håller jag helt med om att vissa exteriörer och avvikelser inte bör sättas i träning med den ambitionen.
 
@AW
Sen håller jag absolut med om att en häst med exteriören ordentligt emot sig inte ska arbetas i ett system den inte har fysiska förutsättningar för. Sen är ju frågan vad vi avser med "exteriören emot sig" också.

Samtidigt är dom flesta dressyrmomenten/rörelserna gymnastik, inte bara tävlingsmoment, dom kan i träning utföras utifrån hästens egna förutsättningar och utbildningsnivå utan krav på GP-kriterier och/eller tävlingsambitioner.

Men eftersom vi diskuterar utifrån tävlingsambitioner så håller jag helt med om att vissa exteriörer och avvikelser inte bör sättas i träning med den ambitionen.

Detta var det som jag utgick från i min lista på önskvärda egenskaper. Det måste finnas en bra och sund grund för arbetet. Man kan inte tvinga in bakbenen på en häst mer än vad som hästen är byggd för, vilket jag tycker är en vanlig och snedvriden önskan av många ryttare, men om hästen inte kan sätta benen under sig bra så blir det svårt att nå en balans i vissa rörelser och med samling.
 
Senast ändrad:
Jag uppfattade inte (i filmen jag lade in) att han menade att det var svårare att utbilda "mediokra" hästar, snarare tvärtom, att en "medioker" häst också kan gå "hela vägen" om ryttaren har förutsättningarna och att man tack vare en sån häst kan lära sig att klara av att utbilda hästar med mer "talang".
Det var jag som lyssnade slarvigt :angel:



Tror faktiskt att vi alla tycker ganska lika nu även om det tog en stund att komma dit :D

Men det är ett viktigt/intressant ämne och jag hoppas att allt fler förstår hur viktig hästens inställning är. Du kan ha en häst med fantastiska gångarter men har den inte rätt inställning kommer du ändå ingenstans. Finns t ex några hingstar som lämnar många snygga och med vad som verkar bra/funktionella gångarter men som sen inte vill vara med när de behöver börja samla sig. Inte för att hänga ut speciell hingst men mest för att visa på att det ibland inte går att se på unghästen om den kommer bli något men också tvärtom där hästen ser medioker ut tills den börjar det samlande arbetet och verkligen blommar ut. (Liten parentes till varför det är viktigt med stam när hästen är ung och ointressant när den är äldre (om man inte vill avla vidare själv))
 
Klart man kan rida GP på hästar med mindre gång. Det gjorde även jag med min traktor.


Men ställer man två hästar med likvärdiga skolningar och utförandekvalitet så kommer hästen med bättre grundgångarter få högre poäng på tävling. Så vill man vara bäst räcker inte bara god skolning och ridning, det kräver även en exceptionell häst. Men majoriteten klarar inte av att förvalta dessa exceptionella hästarna då de kräver så mycket bättre ridning. Skon efter don helt enkelt.
Kul och se. Tycker det är bra att du lyfter fram att det inte behöver vara superperfekt, flashigt och stort, hela tiden, inte ens för att rida på GP nivå.

KL
Jag tror att fler ryttare behöver lyftas fram som har ambitionen att utbilda sig själv och hästen främst, framför stora framgångar och höga poäng. Samtidigt behöver man få ha ambitionen att göra det svåra och få det bedömt på tävling också så man inte fastnar i att sitta och traggla i lätta klasser och till slut tro att man måste skaffa sig en annan häst för att komma vidare.

Så klart är det inte svart eller vitt, många gånger har man kanske fastnat pga att ryttaren inte har förmågan, ens på en medioker häst, men någonstans måste ju tänket om att skaffa sig en "talangfullare häst" komma ifrån?

Tror många är osäkra och inte vågar satsa på en medioker häst dels pga att det finns så mycket fördomar om hur en häst måste "se ut" och "röra" sig för att duga, dels för att det kanske är det man får höra hela tiden, att man inte kan förvänta sig mer på en sån medioker häst.

Stor skuld ligger tyvärr också i tävlingssystemet, som allt för ofta gynnar "mycket gång" framför god utbildning.

Men såklart finns det också allt för många människor där ute som gärna skyller på hästen när det inte går framåt, det blir liksom enklare då att byta häst. Men samtidigt så finns ju det där "tävlingssystemet" och alla människor runt omkring (kompisar, tränare, domare) som spär på det tänket också.
 
Jag tänker att man måste vara problemlösande hela vägen. En häst som inte kan ta balansen lika mycket naturligt av bra bakben då ytan minskar, kan ofta göra det genom att kompensera med ren styrka. Men det blir ju mer för hästen att tåla träningsmässigt och större utmaning för både ryttaren och hästen. Sådant är nog det vi många brinner av passion för i slutändan.
 
Detta var det som jag utgick från i min lista på önskvärda egenskaper. Det måste finnas en bra och sund grund för arbetet. Man kan inte tvinga in bakbenen på en häst mer än vad som hästen är byggd för, vilket jag tycker är en vanlig och snedvriden önskan av många ryttare, men om hästen inte kan sätta benen under sig bra så blir det svårt att nå en balans i vissa rörelser och med samling.
Nej precis. Och det är ju det som är lite problemet med hästar med "stor gång", dom har problem med just detta, bakbenen hamnar "bakom".

Så din fråga/fundering är ju väldigt viktig och intressant.

Så som jag tänker så är dom viktigaste kriterierna när man letar häst att hästens exteriört har balans, att vinklarna i bog/bakdel och fram- och bakben är korrekta (ej för stora avvikelser), att hästen naturligt (utan ryttare) rör sig balanserat, taktmässigt och spårar samt att hästen har ett lämpligt psyke. Ej för känslig, ej för okänslig, mer förlåtande (tåligt) psyke om den ska ridas/tävlas av en ryttare som håller på att lära sig själv också. Även om man har tränare som kan hjälpa en så kommer man göra många misstag. Men med en sån häst kan man komma långt om man har ambitionen att lära sig och är ödmjuk inför sin egen del i det hela.
 
Det du beskriver är för mig en osund häst. AW's häst är sett till sin gång inget exceptionellt däremot håller jag med om att det är en hästtyp som stora massan skulle kunna ha väldig roligt med!
Skulle vilja säga att det finns ett mellanläge mellan medioker och exceptionell. Ingenstans har jag påstått att hästen på filmen har en exceptionell gång. För mig har medioker en väldigt negativ klang. Det finns en del hästar som är friska som nötkärnor men ändå inte kan bära särskilt bra på sina bakben.
@Fiorano Precis! Utan rätt inställning så kan den röra sig för en hel miljon men ändå inte kunna komma särskilt långt.
 
Skulle vilja säga att det finns ett mellanläge mellan medioker och exceptionell. Ingenstans har jag påstått att hästen på filmen har en exceptionell gång. För mig har medioker en väldigt negativ klang. Det finns en del hästar som är friska som nötkärnor men ändå inte kan bära särskilt bra på sina bakben.
@Fiorano Precis! Utan rätt inställning så kan den röra sig för en hel miljon men ändå inte kunna komma särskilt långt.

Mitt intryck är också att hästen var mer än medioker, men det betyder ju som du nämner inte att den är exceptionell heller. Alla hästar på Grand Prix nivå rör sig inte heller exceptionellt :) sällan man åskadar det där lilla extra överlag, både när det kommer till ryttare och häst tycker jag. Vissa ryttare kan man sitta och titta på hur länge som helst för det är som att bevittna magi. Det kan man se både på träningar, samt i lätta och svåra klasser.
 
Nej precis. Och det är ju det som är lite problemet med hästar med "stor gång", dom har problem med just detta, bakbenen hamnar "bakom".

Jag håller inte med att hästar med stor gång har problem med bakbenen och skulle ha bakbenen bakom sig . Det finns många riktigt bra gångartshästar som är väldigt fina i sina bakben och de kommer framåt, under sig medfött.

Däremot har jag redan beskrivit i tråden att det finns hästar som ser ut att röra sig riktigt bra men att de ändå inte kommer inunder framåt när de rör sig, finns både i hopp och dressyraveln och det kan vara svårt att se hur pass mindre bra det är. Den stora massan av mindre bra bakben finns ju givetvis bland de hästar som är mediokra i sin mekanik av någon anledning men den biten är ju lätt att se och därför nämnde jag det inte då..
 
Skulle vilja säga att det finns ett mellanläge mellan medioker och exceptionell. Ingenstans har jag påstått att hästen på filmen har en exceptionell gång. För mig har medioker en väldigt negativ klang. Det finns en del hästar som är friska som nötkärnor men ändå inte kan bära särskilt bra på sina bakben.
@Fiorano Precis! Utan rätt inställning så kan den röra sig för en hel miljon men ändå inte kunna komma särskilt långt.

Det finns självklart olika grader i helvetet. :D;)

För mig har medioker ingen dålig klang. Det är en vanlig häst. Självklart finns det de som rör sig ganska bra utan att vara de där riktiga värstinghästarna. Men jag skulle inte klassa AW's häst dit sett till grundgångarter. För mig är det stor skillnad på vad som är skolade gångarter och vad hästen har naturligt från början. Sedan tillkommer givetvis alla andra aspekter så som inställning till arbete m.m. AW's häst rör sig bättre än "ridskolebrunte" tack vare sin skolning inte för att det från början var så stor skillnad på deras grundgångarter. (nu tar jag ej hänsyn till andra aspekter.)
 
Det finns självklart olika grader i helvetet. :D;)

För mig har medioker ingen dålig klang. Det är en vanlig häst. Självklart finns det de som rör sig ganska bra utan att vara de där riktiga värstinghästarna. Men jag skulle inte klassa AW's häst dit sett till grundgångarter. För mig är det stor skillnad på vad som är skolade gångarter och vad hästen har naturligt från början. Sedan tillkommer givetvis alla andra aspekter så som inställning till arbete m.m. AW's häst rör sig bättre än "ridskolebrunte" tack vare sin skolning inte för att det från början var så stor skillnad på deras grundgångarter. (nu tar jag ej hänsyn till andra aspekter.)

Vi har ju gått igenom en hel del i denna tråd och exempel på vad en del tycker är mediokert har visats, men har du något exempel på vad du menar med det där exceptionella som du pratar om? Har inte sett någon sådant klipp ännu :)
 
Kan inte vara speciellt tacksamt att vara uppfödare men jag hoppas verkligen att det kan ändra sig för man har så otroligt mycket roligare med en häst som man klarar av. Tror att det finns en stor övertro till sin förmåga bland många ryttare. Samtidigt kan jag känna, nu när jag ändå kommit en bit på vägen, att bara för jag kanske skulle kunna klara av en svår häst (mycket gång och superkänslig) vill jag verkligen ha en sån?
Har ofta tänkt hur otroligt glad och tacksam jag är över Hedwig som jag köpte som treåring. En väldigt trevlig,snäll och okomplicerad häst. Hon var bedömd som klass 1 på treårstest. Har haft henne i 13 år nu och så otroligt mycket roligt jag har haft med henne. Hon är ingen känslig, supertalang men väldigt snäll, ambitiös och arbetsvillig. Bästa häst för mig utan tvekan. Nu har jag även en unghäst av en annan modell och tack o lov att jag inte köpte henne först. Himla snäll o go hon också men en helt annan nerv och känslighet. Det går bra med henne men tänker ibland med viss saknad hur mycket enklare robusta Heddan var som unghäst.❤️
Tror väldigt många skulle ha mycket mer glädje av en sådan häst än nervösa sprattelvrak som ständigt måste gå inlindade i täcken och benskydd..
 
Tittar man på färdiga GPhästar är ju Bella Rose, Wiehegold, Glock's Zonik, Dante Weltino och Don olymbrio exempel på sådana hästar.

Unga hästar som rör sig mer än medelhästen är till exempel dessa
Revolution
Springbank II
 
Tittar man på färdiga GPhästar är ju Bella Rose, Wiehegold, Glock's Zonik, Dante Weltino och Don olymbrio exempel på sådana hästar.

Unga hästar som rör sig mer än medelhästen är till exempel dessa
Revolution
Springbank II

Det där är ju superbra exempel på hästar de flesta(alla) av oss skulle försämra om vi satt på.

Superfina hästar! Men inget för mig eller de flesta andra ens som arbetar med ridning.

Då är det ju roligare att dagligen sitta på sin egen häst/någon mindre rörlig som man reder ut och kan utvecklas med.
 
Tittar man på färdiga GPhästar är ju Bella Rose, Wiehegold, Glock's Zonik, Dante Weltino och Don olymbrio exempel på sådana hästar.

Unga hästar som rör sig mer än medelhästen är till exempel dessa
Revolution
Springbank II

Okej, jag försöker förstå hur du ser på det. Ska du få hästen du visade tidigare till den där nivån eller menar du att det är vad som krävs för att briljera i Grand Prix?
 
Det där är ju superbra exempel på hästar de flesta(alla) av oss skulle försämra om vi satt på.

Superfina hästar! Men inget för mig eller de flesta andra ens som arbetar med ridning.

Då är det ju roligare att dagligen sitta på sin egen häst/någon mindre rörlig som man reder ut och kan utvecklas med.

Och förmodligen bara nödvändigt för landslagsryttare eller någon med den ambitionen. Inte ens i den toppen ser vi alltid samma typ av rörelser. Intressant ämne :)

Det beror nog också på när man tävlar under sin livstid. Modet och kraven har väl förändrats en hel del genom åren också?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 994
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
729
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp