Hur hitta häst med steg utan att bli ruinerad?

Det kanske jag gör @Roxanna men

Jag förstår inte riktigt ditt svar här och inte heller riktigt när du skriver att ryttaren ska matcha steget. Du får gärna förklara.

Jag tänker såhär:

I enlighet med fysikens lagar så kan det vara lättare eller svårare beroende på hur en ryttare är byggd att kunna rida och träna en häst med stora gångarter. Vi har ju alla olika förutsättningar och preferenser i vår ridning. Således kan det för vissa upplevas och uppskattas mer att rida en häst med stora steg än små. Men jag anser inte att stora gångarter är det enda som räknas som förutsättning, eftersom det du beskriver faller in lika mycket under den kategorin. Min tes är att stora gångarter kan falla in väldigt väl hos vissa ryttare, det är inte mer komplicerat än så. Det betyder inte att det är något grundrecept för framgång, men för rätt ryttare kan det bli en förutsättning = en bra match. Jag vill invända mig emot att det finns en oskriven regel därute som säger att det är lika svårt att förvalta en luftig gång för alla.
 
I enlighet med fysikens lagar så kan det vara lättare eller svårare beroende på hur en ryttare är byggd att kunna rida och träna en häst med stora gångarter. Vi har ju alla olika förutsättningar och preferenser i vår ridning. Jag vill invända mig emot att det finns en oskriven regel därute som säger att det är lika svårt att förvalta en luftig gång för alla.

Självklart är det inte lika lätt/svårt för alla. Jag skulle nog beskriva mig som en avancerad amatör som dessutom, även om jag väger för mycket nu, har fördelaktiga mått gällande längd, ben och armar. Men jag kommer ändå inte att köpa en häst med för stor gång.
Bilden och filmen är några år.
Lassio.jpg

Hästen på bilden och filmen skulle, för mig, många ha riktigt roligt med och har lagom stora gångarter men som i gångartssammanhang skulle landa på mellan 6 och 7. Han har vunnit msvb med mig och är placerad msvb med sin nya ryttare som inte har ridit de klasserna tidigare.
 
Självklart är det inte lika lätt/svårt för alla. Jag skulle nog beskriva mig som en avancerad amatör som dessutom, även om jag väger för mycket nu, har fördelaktiga mått gällande längd, ben och armar. Men jag kommer ändå inte att köpa en häst med för stor gång.
Bilden och filmen är några år.
Visa bifogad fil 22067
Hästen på bilden och filmen skulle, för mig, många ha riktigt roligt med och har lagom stora gångarter men som i gångartssammanhang skulle landa på mellan 6 och 7. Han har vunnit msvb med mig och är placerad msvb med sin nya ryttare som inte har ridit de klasserna tidigare.

Jag tror att man som tränare blir mer restriktiv i att råda folk köpa hästar med stor gång/mycket rörelser/för mkt häst.
Även när jag ridit 6 hästar om dagen i jobbet, tränat mkt avsuttet utöver det så ser jag att jag inte har något som helst behov av jättemycket gång. Jag skulle inte kunna förvalta det bra nog.
Jag har en häst med hyfsade gångarter i grunden. Han har dock inte av naturen så bra trav. Men han är kvick och har lätt för samling. Så iom min begränsade ekonomi köpte jag honom. Och får ta ökad trav ur piaffen.

Gällande mk gång är det ju dels en fråga om slitage. Det ställer ökade krav på ryttaren för hållbarhet.

Dels om det skiter sig/man tappar det(att vara på hjälperna) med en sån häst så hinner de täcka rätt mycket mer mark och vissa upplever det läskigt.

Dels är det svårare att sitta genomsläppligt på. Och inte störa.

Dels om de blir stora på ett lite för långsamt/svårtubbat/för taktfast blir snabba övergångar och samling svårare.

Jag möter rätt många som köpt mer häst än man klarar. De är inte glada ryttare och hästar. Och de utvecklas inte i önskvärd takt.
De som köpt lagom har himla kul och utvecklas. Jag hade gärna sett fler såna ekipage.
En sån häst som i din film hade räckt gott åt många. Och kunnat ge dem glädje i att få ut och ha en stabil kompis.
 
TS Har du ridit på hästar med väldigt stora rörelser och vet att det är där du trivs?

Jag hade innan en häst med väldigt stora rörelser, inte som det mest rörliga halvblodet kanske, men för det mesta så hade han längre steg än de flesta stora hästar. Och många gapade när jag kom travandes förbi.
Jag tyckte att det var sååå läckert! Och jag tycker det fortfarande. Men det var svårt att hinna med att göra hjälperna. Jag hamnade ofta efter och upplevde mig, precis som @tuaphua säger, inte hänga med alls. Och då var han lätt att sitta på ändå.


Idag har jag en häst med mkt kortare steg, och hela hästen är så mkt kvickare. Hon har väldigt kort rygg så bakkärran sitter nära till hands. Den häst hästen har haft ryttare på ryggen ca 40-45 ggr. Vi kan redan göra skänkelvikningar längs en långsida, har provat några steg i sluta osv. Självklart så är det ingen kvalité i rörelserna överhuvudtaget än, men jösses så mkt lättare det är!
Med den här hästen så hinner jag med, i princip alltid. Och det trots att hon är sjukt mkt kvickare och helt otroligt känslig! Vår första sluta var för att jag satt snett över henne, efter det har jag gjort nåt steg någon gång bara för att liksom. Vi håller oss till skritt när det gäller jobbigare saker.

Jag har iofs fysiken emot mig med väldigt lång överkropp och extra korta lårben.

Vet du att du trivs på de lite långsammare hästarna med längre steg så kör på. Men du får inte mer tid på dig att göra saker där, tvärtom är min upplevelse.
 
Jag tror att man som tränare blir mer restriktiv i att råda folk köpa hästar med stor gång/mycket rörelser/för mkt häst.
Även när jag ridit 6 hästar om dagen i jobbet, tränat mkt avsuttet utöver det så ser jag att jag inte har något som helst behov av jättemycket gång. Jag skulle inte kunna förvalta det bra nog.
Jag har en häst med hyfsade gångarter i grunden. Han har dock inte av naturen så bra trav. Men han är kvick och har lätt för samling. Så iom min begränsade ekonomi köpte jag honom. Och får ta ökad trav ur piaffen.

Gällande mk gång är det ju dels en fråga om slitage. Det ställer ökade krav på ryttaren för hållbarhet.

Dels om det skiter sig/man tappar det(att vara på hjälperna) med en sån häst så hinner de täcka rätt mycket mer mark och vissa upplever det läskigt.

Dels är det svårare att sitta genomsläppligt på. Och inte störa.

Dels om de blir stora på ett lite för långsamt/svårtubbat/för taktfast blir snabba övergångar och samling svårare.

Jag möter rätt många som köpt mer häst än man klarar. De är inte glada ryttare och hästar. Och de utvecklas inte i önskvärd takt.
De som köpt lagom har himla kul och utvecklas. Jag hade gärna sett fler såna ekipage.
En sån häst som i din film hade räckt gott åt många. Och kunnat ge dem glädje i att få ut och ha en stabil kompis.

Ja det du beskriver är ju definitivt ett exempel på dålig matchning mellan häst och ryttare. Man ska alltid gå efter rimligt utgångsläge, men det jag försöker få fram är att man ska sträva efter att hitta en häst som fungerar med det man vill göra. I mitt fall kommer jag behöva söka efter en häst som fysiskt och mentalt kommer klara det jag vill satsa på, och matcha med mitt utgångsläge. Att göra något annat vore elakt mot hästen.

Det vi argumenterar om i denna tråd är egentligen uppfattningen om vad som är förutsättningar även om alla tycks vara överens.
 
Självklart är det inte lika lätt/svårt för alla. Jag skulle nog beskriva mig som en avancerad amatör som dessutom, även om jag väger för mycket nu, har fördelaktiga mått gällande längd, ben och armar. Men jag kommer ändå inte att köpa en häst med för stor gång.
Bilden och filmen är några år.
Visa bifogad fil 22067
Hästen på bilden och filmen skulle, för mig, många ha riktigt roligt med och har lagom stora gångarter men som i gångartssammanhang skulle landa på mellan 6 och 7. Han har vunnit msvb med mig och är placerad msvb med sin nya ryttare som inte har ridit de klasserna tidigare.

Wow! Superfin.
 
Ja det du beskriver är ju definitivt ett exempel på dålig matchning mellan häst och ryttare. Man ska alltid gå efter rimligt utgångsläge, men det jag försöker få fram är att man ska sträva efter att hitta en häst som fungerar med det man vill göra. I mitt fall kommer jag behöva söka efter en häst som fysiskt och mentalt kommer klara det jag vill satsa på, och matcha med mitt utgångsläge. Att göra något annat vore elakt mot hästen.

Det vi argumenterar om i denna tråd är egentligen uppfattningen om vad som är förutsättningar även om alla tycks vara överens.

Fast utifrån att det är just din tråd med trådens frågeställning så är det ju precis det alla försöker bidra med, inkl att då hjälpa dig med råd ang vad det är för häst du efterlyser . Därför inkluderar det att folk undrar lite vad du egentligen har för kriteria/mer specifikt är ute efter ang kvalitet och nivå .

Jag har svårt att förstå hur du uppfattar /tolkar det att det argumenteras om ngt eftersom du öht inte ens på minsta nivå vill delge vad det är du letar efter för häst i sammanhanget utifrån det som delgetts och frågats om nu tråden igenom.
 
Jag tror att man som tränare blir mer restriktiv i att råda folk köpa hästar med stor gång/mycket rörelser/för mkt häst.
Även när jag ridit 6 hästar om dagen i jobbet, tränat mkt avsuttet utöver det så ser jag att jag inte har något som helst behov av jättemycket gång. Jag skulle inte kunna förvalta det bra nog.
Jag har en häst med hyfsade gångarter i grunden. Han har dock inte av naturen så bra trav. Men han är kvick och har lätt för samling. Så iom min begränsade ekonomi köpte jag honom. Och får ta ökad trav ur piaffen.

Gällande mk gång är det ju dels en fråga om slitage. Det ställer ökade krav på ryttaren för hållbarhet.

Dels om det skiter sig/man tappar det(att vara på hjälperna) med en sån häst så hinner de täcka rätt mycket mer mark och vissa upplever det läskigt.

Dels är det svårare att sitta genomsläppligt på. Och inte störa.

Dels om de blir stora på ett lite för långsamt/svårtubbat/för taktfast blir snabba övergångar och samling svårare.

Jag möter rätt många som köpt mer häst än man klarar. De är inte glada ryttare och hästar. Och de utvecklas inte i önskvärd takt.
De som köpt lagom har himla kul och utvecklas. Jag hade gärna sett fler såna ekipage.
En sån häst som i din film hade räckt gott åt många. Och kunnat ge dem glädje i att få ut och ha en stabil kompis.


Som tillägg, så alltså inte ens alla proffstränare/utbildare - och ffa inte heller deras köpare vill alltid heller ha såna hästar med jättestora rörelser för det blir så mycket svårare även om hästen i sig är ett potentiellt elitämne .
 
Fast utifrån att det är just din tråd med trådens frågeställning så är det ju precis det alla försöker bidra med, inkl att då hjälpa dig med råd ang vad det är för häst du efterlyser . Därför inkluderar det att folk undrar lite vad du egentligen har för kriteria/mer specifikt är ute efter ang kvalitet och nivå .

Jag har svårt att förstå hur du uppfattar /tolkar det att det argumenteras om ngt eftersom du öht inte ens på minsta nivå vill delge vad det är du letar efter för häst i sammanhanget utifrån det som delgetts och frågats om nu tråden igenom.

Jag tycker dock denna tråden mynnat ut i något positivt så du läser nog den på ett annat sätt. Vad vill du ha för svar förutom det jag skrev på sida två? Släpp låsningen.
 
Som tillägg, så alltså inte ens alla proffstränare/utbildare - och ffa inte heller deras köpare vill alltid heller ha såna hästar med jättestora rörelser för det blir så mycket svårare även om hästen i sig är ett potentiellt elitämne .

En stor gång är svårare att korta ner än tvärtom så det är ju förståeligt. Men någon måste ju rida dessa hästar också, och då krävs väl någon som har den rätta inställningen och inte bara ser det som ett problem?
 
Jag tycker dock denna tråden mynnat ut i något positivt så du läser nog den på ett annat sätt. Vad vill du ha för svar förutom det jag skrev på sida två? Släpp låsningen.

Fast vet du - jag har ingen låsning ?
Jag vet inte vad du letar efter egentligen i din långa tråd, däremot som sagt så har du fått otroligt mycket engagerade svar och reflektioner från otroligt många.

Jag vet som sagt inte /förstår inte riktigt vad egentligen för häst du vill ha råd om att köpa som är billigare men ändå Topp utifrån din tråd eftersom du inte alls ens vill svara av ngn anledning jag inte fattar, vad du vill ha för kriterier som minimigrund.

Sen måste jag nog trots tålmodiga svar från mig nu, trots bemötanden säga att jag tycker du blir rätt otrevlig i många svar . Inte bara till mig.

Du svarar väldigt lustigt och helt omotiverat otrevligt i flera fall. Både till @MiniLi och @guinness tex. ”Du som är så duktig” . Osv . Väldigt trist - och märkligt !
 
Jag har svårt att förstå hur du uppfattar /tolkar det att det argumenteras om ngt eftersom du öht inte ens på minsta nivå vill delge vad det är du letar efter för häst i sammanhanget utifrån det som delgetts och frågats om nu tråden igenom.
Trådstartaren vill ha en häst enligt dessa kriterier om jag förstått rätt:
1. Rena gångarter där man ser att hästen kan röra sig framåt utan hinder.
2. Regelbundet liksidig
3. Luftiga steg
4. Inga anatomiska avvikelser
 
Trådstartaren vill ha en häst enligt dessa kriterier om jag förstått rätt:
1. Rena gångarter där man ser att hästen kan röra sig framåt utan hinder.
2. Regelbundet liksidig
3. Luftiga steg
4. Inga anatomiska avvikelser

Du tycker inte att TS fått oerhört många svar ang det ? Särskilt runt trådstartens kärnfråga att nej - en sådan häst behöver man inte betala 3-500.000 för ?
 
Du tycker inte att TS fått oerhört många svar ang det ? Särskilt runt trådstartens kärnfråga att nej - en sådan häst behöver man inte betala 3-500.000 för ?

Men efter vägen har det uppstått diskussioner kopplat till min trådstart, vilket ju är intressant på ett diskussionsforum. Vad som speciellt blivit ämne för diskussion är synen på stora gångarter trots att jag aldrig ens tagit upp det som krav. Tycker att jag varit tydlig med min ödmjuka inställning som kort utgår ifrån att ridning måste anpassas efter individ och att vad som är icke önskvärt kan variera. Alla tycks vara överens om hur viktigt det är med en bra matchning - det är dock tydligt, och lite humoristiskt, att vissa inte ens vill godta när jag instämmer. Det är då en konfliktsökande person som förmodligen stör sig på något, vilket ju är väldigt vanligt fenomen i hästvärlden har jag lärt mig ;)
 
Trådstartaren vill ha en häst enligt dessa kriterier om jag förstått rätt:
1. Rena gångarter där man ser att hästen kan röra sig framåt utan hinder.
2. Regelbundet liksidig
3. Luftiga steg
4. Inga anatomiska avvikelser

Precis, tack! Kan tillägga att jag tycker hästen som @AW lade upp video på är ett bra exempel på det jag söker. Väldigt fin häst utan tvekan, vem kan begära mer? Har reagerat på några formuleringar och därför problematiserat dessa för diskussionens skull, vilket uppenbarligen stör några av deltagarna.
 
Vet du att du trivs på de lite långsammare hästarna med längre steg så kör på. Men du får inte mer tid på dig att göra saker där, tvärtom är min upplevelse.

Poängen med min invändning i diskussionen var att stora gångarter inte uppfattas på samma sätt av alla. Om en häst nu har det, visst gör den sig bäst hos en ryttare som det faller rätt för och som uppskattar det? Du behöver inte beakta min preferens för att kunna se resonemanget. Men för mig innebär en stor rörelse möjligheten att just vara snabbare och mer kvick. Stora gångarter innebär ju inte automatiskt varken framgång eller misslyckande och jag utgår inte utefter någon sådan egenskap öht. Rätt häst hos rätt ryttare är något vi alla strävar efter så hoppas du förstår vad jag menar och inte tar det som en otrevlig ton! :)
 
Precis, tack! Kan tillägga att jag tycker hästen som @AW lade upp video på är ett bra exempel på det jag söker. Väldigt fin häst utan tvekan, vem kan begära mer? Har reagerat på några formuleringar och därför problematiserat dessa för diskussionens skull, vilket uppenbarligen stör några av deltagarna.

Den hästen är fin på sitt sätt med god utbildning men knappast en häst för att hålla sig i toppen i svår klass då den helt enkelt rör sig för lite. Därav tror jag många undrar vad du menar med bra gång och ambitioner egentligen. För den hästen är "en vanlig brunte" men välskolad sådan. Finns gott om denna typ av häst för under 300'
 
Den hästen är fin på sitt sätt med god utbildning men knappast en häst för att hålla sig i toppen i svår klass då den helt enkelt rör sig för lite. Därav tror jag många undrar vad du menar med bra gång och ambitioner egentligen. För den hästen är "en vanlig brunte" men välskolad sådan. Finns gott om denna typ av häst för under 300'

Men då har du ju svarat på din egen fråga, d.v.s jag söker ingen häst för den absoluta eliten, det har jag ju inte efterfrågat någonsin i tråden. Men kan förtydliga det i och med denna post.
 
Men då har du ju svarat på din egen fråga, d.v.s jag söker ingen häst för den absoluta eliten, det har jag ju inte efterfrågat någonsin i tråden. Men kan förtydliga det i och med denna post.
Det som förvillar är nog din frågeställning: Hur hitta en häst med steg för under 300'? Då tänker alla gång utöver det vanliga. När du egentligen kanske eftersöker en medioker häst som är välutbildad?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
744
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp