Bukefalos 28 år!

Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Lillagoajag

Trådstartare
Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;)

Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den ena värre än den andra. Så igår när jag kom hem från min nya vårdcentral tänkte jag att jag har hittat en toppen-doktor! Efter lite eftertanke inser jag att: nej, det har jag inte. Bättre än det sexistiska aset jag träffade sist, men det gör ju inte allt annat "bra"...

Han började besöket med att skratta ( O_o ) åt mig och att jag hade skrivit ner mina symptom på en lista. Därefter ifrågasatte han om det verkligen är ett problem att jag blir sjuk hela tiden :meh:, sa åt mig att om jag blir sjuk av träning så ska jag inte träna. "Det finns inte medicinskt bevisat att det är bra med motion." :cautious: Att jag får ont i ryggen + att min astma blir sämre om jag inte tränar var inte av intresse.

Därefter frågade han mig om jag hade själv funderat på vad som kan vara fel. Jag sa att det jag har funderat på är om det kan vara någon brist, eller gluten (då jag har många av symptomen), men jag vet inte (det är ju inte jag som är läkare :banghead: ). Hans lösning blev då att testa mig för detta. Han hade ingen egen idé.

Idag ringde han med provsvaren, som visade normalt och sa att "så det där att du tror att det är någon brist, det tror jag inte på" (med inte den trevligaste tonen). Kan vi gå vidare? Nej, det är inte nödvändigt. :crazy:

Jag blir tokig. Dels på mig själv. Jag vet inte om jag är ovanligt mesig men jag blir i ett sånt extremt underläge. Jag kommer mig inte för att protestera. Hur blir man tuffare? Hur står man på sig? Jag blir också tokig för jag tycker inte man som patient ska BEHÖVA slåss för att få bli utredd. (Men tyvärr är jag ju inte ensam om det.)

Framför allt blir jag tokig för jag orkar inte ha det såhär längre, utan förklaring. Jag orkar inte. Enligt läkaren är det inte ett problem eftersom jag kan gå till skolan och "leva livet", men jag känner att det inte riktigt är rättvist att jag ska behöva må dåligt bara för att jag inte är den som lägger mig i sängen med täcket över huvudet. Jag mår skit. Och det är så jävla påfrestande att bli bemött som att mina problem är påhittade. Hur orkar man? Och hur hittar man en bra läkare? Jag är ny i stan så kan inte riktigt fråga runt bland folk.

Om det är någon som fortfarande läser :p skulle jag också vilja ha tips på vad som kan vara fel. Vad ska jag bli undersökt för? Tydligen krävs det att man har diagnosticerat sig själv för att få hjälp :mad: MVH Bitter.

Symptom:
Sjuk (feber, huvudvärk, halsont, ont i leder och muskler) var 2-4 v, håller i sig 2-3 dagar.
Tränar jag blir jag direkt sjuk.
Det spelar ingen roll att jag rör på mig i friska luften, äter bra, handsprit osv.

Till och från led-värk även när jag är "frisk". Nästan alltid ont i halsen.

Ständig slemhosta (gult slem).

Ständigt trött. Sover med lätthet 12 h/ natt och vaknar ändå trött. Känns som att jag går runt på "halv-fart".


Är törstig hela tiden. Alltså inte lite "åh, det skulle vara gott med vatten" utan dö-törstg. Torr i munnen. Ibland är törsten så påtaglig att jag inte kan koncentrera mig. Igår missade jag en halv föreläsning för det enda jag kunde tänka på var hur törstig jag var. Detta är extremt påfrestande. Ingenting hjälper. Dricker jag rinner det bara rakt igenom. (dricker ett glas vatten -> måste på toa efter ca 20-30 min och då MÅSTE jag på toa. Alltså inte bara lite kissnödig.)

Ofta yr. Ofta när jag reser mig upp, ibland även när jag sätter mig ner. Ibland även när jag sitter, står, ligger stilla.

Jag har (om det kan spela in):
Astma, magkatarr och "odefinierad IBS" (dvs. vi vet inte vad det är vi kallar det IBS).

Jag har bivit utredd för:
Diabetes (inget onormalt)
Gluten (inget)
Laktos (inget)
Vitamin/mineral-brister (inget)

Har normalt blodtryck, mina lungor och hjärta är OK.
I släkten finns blodpropp (farmor) och struma (mamma).

Snälla buke. Några idéer? Om inte, hur orkar man fortsätta? Och hur står man på sig?
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Är du blodsockerkänslig? Just törsten kan ha att göra med diabets, nu menar jag inte att du har det men jag som är "lite" känslig för blodsockret kan också bli sådär törstig. Och kissenödig. Och det sista suger:p


Du har inte funderat på att gå till en privatläkare som faktiskt är mån om att behålla dig som patient?
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Har du blivit kollad för struma? Eller över-/underproduktion i sköldkörteln över huvud taget?
Jag fick min diagnos när jag var 15 år. Nu har det visat sig att både min syster och mormor har samma sak, men jag var "först". :)

För övrigt har jag inga råd att ge angående läkare. Har haft samma problem med i synnerhet vårdcentralsläkarna. Verkar som "skiten" hamnar där.

Nästa gång läkaren skrattar åt dig och dina symptom - res på dig och fråga han/hon vad det är som är så roligt? Du hade inte varit där om du hade tyckt det var roligt. Sedan går du. Det där är verkligen under all kritik. Vilket rikspucko.
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Det enda som funkat för min del är att jag lärt mig, efterhand. Jag var försiktig... vilket ledde till oerhört mkt lidande för min del nu. Hade de gjort sitt jobb så hade jag inte accepterat att må dåligt så länge tex. Inte ens efter diagnos gjorde de sitt jobb. Så alla prover begärs numera ut (pga min hypotyreos), egenremisser skickas, artiklar skrivs ut, och varje gång de gör uppenbart fel = rapporteras till vårdcentralschefen. Någon gång lär de sig, kanske. Byt vårdcentral igen om möjligt! Anledningen till varför jag är kvar än är pga en uteliggande remiss, men så fort det är avklarat så byter jag.

Gällande att hitta rätt läkare: fortsätt leta efter ny tills du får någon som lyssnar. Annars är det ett bra tips att sätta dig in i hur det funkar med egenremiss tex, samt ifrågasätt/fråga varje gång det blir något fel/känns fel. Ingen kommer bry sig om din egen livskvalité förutom du själv!

Nu läste jag om din mammas struma. Är det giftstruma/överproduktion hon har, eller "endast" förstorad sköldkörtel? Du kan begära ut gamla provsvar från tidigare vårdcentraler samt din befintliga, och kolla om de undersökt ämnesomsättningen tex. Annars bör du nog påpeka att det är rimligt att det provet tas. (Det har varit standard 1A-provet för min del sista 8 åren, och det var då jag inte visste om mormors giftstruma, utan endast andra autoimmuna sjukdomar i släkten).

Nu må detta inlägg låta oerhört bittert, och givetvis finns det gott om vårdpersonal som är jätte duktiga! Men, det är upp till en själv att leta vidare tills det funkar. Om man är medveten om det från början, har man större chans att hitta rätt snabbare.

Tillägg: patientnämnden går också att vända sig till.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Hur länge har du haft problem och i vilken ordning uppkommer de?

Är du inte utredd för reumatiska sjukdomar? Det finns en uppsjö som ger olika skumma symptom.

Sedan undrar jag hur du mår i ditt liv i övrigt. Trivs du med jobbet, boendet, familjen, vännerna? Trivs du med den du lever med alt med att vara singel? Jag har själv haft en massa konstiga symptom i kroppen i över ett års tid och utretts för massa saker utan resultat. Till slut kom jag på att det är min kropp som protesterar mot att jag hela tiden försöker vara alla till lags. Nytt jobb och ny partner där jag försöker var perfekt och driver mig till bristningsgränsen utan att lyssna.

Hoppas det löser sig för dig! Lucka till!
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Ang. magen kan du vara överkänslig mot fruktsocker. Jag lider själv av Fructos malabsorption och kan därmed inte bryta ner fruktos. Det yttrar sig precis som laktos eller glutenintolerans.

Detta skulle dock inte förklara allt men med dessa problem har man ofta näringsbrist trots att man tycker man äter bra och då får man ju dåligt imunförsvar.

Sen undrar jag om du har tagit några prover för fästingburna sjukdomar? De brukar kunna ge skumma och diffusa symptom.

Och till sist tror jag du sover för mycket! 12 timmar kan göra vem som helst trött och hängig med värk i hela kroppen. 7-8 timmar är nog att föredra. Skitsvårt när man känner sig allt annat än pigg men prova ändå!

Hoppas du får ordning på kroppen och får må bättre snart!
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den ena värre än den andra. Så igår när jag kom hem från min nya vårdcentral tänkte jag att jag har hittat en toppen-doktor! Efter lite eftertanke inser jag att: nej, det har jag inte.

/.../

Om det är någon som fortfarande läser :p skulle jag också vilja ha tips på vad som kan vara fel. Vad ska jag bli undersökt för? Tydligen krävs det att man har diagnosticerat sig själv för att få hjälp :mad: MVH Bitter.


Du ska berätta hur du mår.

Läkaren ska ta reda på varför.


inte tvärtom. Punkt slut.

Byt läkare igen.
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Jag har tyvärr inga direkta tips men Oj vad jag känner igen mig. Jag har nästan exakt likadana symptom som dig! Jag gick till vårdcentralen för ett par månader sedan och min läkare var väl lika menlös(i brist på annan förklaring) som din senaste. Det enda han kunde komma med som förslag var allergi mot katt/hund. Sen sa han att "Antingen är det allergi, eller så är det något annat. Oavsett så är behandlingen samma så du får ta den här nässprayen och se om det fungerar."
Inte fungerade det men jag har undvikt att gå tillbaka.. Tycker precis som du att det är jobbigt att kämpa och orka stå på sig. Men nu känner jag att det inte är hållbart längre att må så här. Får samla kraft och boka ny tid imorgon..
Skickar styrkekram till dig och hoppas att du orkar kämpa för dig!
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Är du blodsockerkänslig? Just törsten kan ha att göra med diabets, nu menar jag inte att du har det men jag som är "lite" känslig för blodsockret kan också bli sådär törstig. Och kissenödig. Och det sista suger:p


Du har inte funderat på att gå till en privatläkare som faktiskt är mån om att behålla dig som patient?

Ja, jag är ganska blodsockerkänslig, antar jag att det är (blir lätt yr och skakig om jag inte får mat regelbundet, blir "hög" av socker). Har faktiskt inte tänkt att det skulle kunna hänga ihop...

Har du blivit kollad för struma? Eller över-/underproduktion i sköldkörteln över huvud taget?
Jag fick min diagnos när jag var 15 år. Nu har det visat sig att både min syster och mormor har samma sak, men jag var "först". :)

För övrigt har jag inga råd att ge angående läkare. Har haft samma problem med i synnerhet vårdcentralsläkarna. Verkar som "skiten" hamnar där.

Nästa gång läkaren skrattar åt dig och dina symptom - res på dig och fråga han/hon vad det är som är så roligt? Du hade inte varit där om du hade tyckt det var roligt. Sedan går du. Det där är verkligen under all kritik. Vilket rikspucko.

Har inte blivit kollad för struma. Läkaren tyckte inte att det var nödvändigt, trots att jag sa att min mammas läkare hade sagt att han rekommenderade att även jag skulle testas för det. Så jag får stå på mig bättre.

Såhär i efterhand fattar jag ju inte att jag stannade kvar. Rikspucko är ju förnamnet. Som du skriver, hade jag tyckt det var roligt eller oproblematiskt skulle jag ju inte söka vård.

Det enda som funkat för min del är att jag lärt mig, efterhand. Jag var försiktig... vilket ledde till oerhört mkt lidande för min del nu. Hade de gjort sitt jobb så hade jag inte accepterat att må dåligt så länge tex. Inte ens efter diagnos gjorde de sitt jobb. Så alla prover begärs numera ut (pga min hypotyreos), egenremisser skickas, artiklar skrivs ut, och varje gång de gör uppenbart fel = rapporteras till vårdcentralschefen. Någon gång lär de sig, kanske. Byt vårdcentral igen om möjligt! Anledningen till varför jag är kvar än är pga en uteliggande remiss, men så fort det är avklarat så byter jag.

Gällande att hitta rätt läkare: fortsätt leta efter ny tills du får någon som lyssnar. Annars är det ett bra tips att sätta dig in i hur det funkar med egenremiss tex, samt ifrågasätt/fråga varje gång det blir något fel/känns fel. Ingen kommer bry sig om din egen livskvalité förutom du själv!

Nu läste jag om din mammas struma. Är det giftstruma/överproduktion hon har, eller "endast" förstorad sköldkörtel? Du kan begära ut gamla provsvar från tidigare vårdcentraler samt din befintliga, och kolla om de undersökt ämnesomsättningen tex. Annars bör du nog påpeka att det är rimligt att det provet tas. (Det har varit standard 1A-provet för min del sista 8 åren, och det var då jag inte visste om mormors giftstruma, utan endast andra autoimmuna sjukdomar i släkten).

Nu må detta inlägg låta oerhört bittert, och givetvis finns det gott om vårdpersonal som är jätte duktiga! Men, det är upp till en själv att leta vidare tills det funkar. Om man är medveten om det från början, har man större chans att hitta rätt snabbare.

Tillägg: patientnämnden går också att vända sig till.

Det är giftstruma som min mamma har. Ska verkligen stå på mig och få ett sådant prov gjort.

Och, ja jag är också alldels för "snäll". Lyckades hitta en bra läkare förra året, som såklart bara var vikarie. :cautious:

Hur länge har du haft problem och i vilken ordning uppkommer de?

Är du inte utredd för reumatiska sjukdomar? Det finns en uppsjö som ger olika skumma symptom.

Sedan undrar jag hur du mår i ditt liv i övrigt. Trivs du med jobbet, boendet, familjen, vännerna? Trivs du med den du lever med alt med att vara singel? Jag har själv haft en massa konstiga symptom i kroppen i över ett års tid och utretts för massa saker utan resultat. Till slut kom jag på att det är min kropp som protesterar mot att jag hela tiden försöker vara alla till lags. Nytt jobb och ny partner där jag försöker var perfekt och driver mig till bristningsgränsen utan att lyssna.

Hoppas det löser sig för dig! Lucka till!

Slemhostan har jag haft sedan jag hade Mykoplasma när jag var 13 (dvs. nästan 8 år sedan...).
Jag har varit törstig i ca 2 år, och ungefär samtidigt började jag bli sjuk med jämna mellanrum.
Ledvärken har kommit smygande under det senaste året.

Inte utredd för reumatiska sjukdomar, men det kanske man ska nämna?

Jag mår just nu bättre än jag gjort på länge. Har mått väldigt dåligt psykiskt i perioder sedan jag var ca 12 och mår just nu bättre än "någonsin". :)

Ang. magen kan du vara överkänslig mot fruktsocker. Jag lider själv av Fructos malabsorption och kan därmed inte bryta ner fruktos. Det yttrar sig precis som laktos eller glutenintolerans.

Detta skulle dock inte förklara allt men med dessa problem har man ofta näringsbrist trots att man tycker man äter bra och då får man ju dåligt imunförsvar.

Sen undrar jag om du har tagit några prover för fästingburna sjukdomar? De brukar kunna ge skumma och diffusa symptom.

Och till sist tror jag du sover för mycket! 12 timmar kan göra vem som helst trött och hängig med värk i hela kroppen. 7-8 timmar är nog att föredra. Skitsvårt när man känner sig allt annat än pigg men prova ändå!

Hoppas du får ordning på kroppen och får må bättre snart!

Att man kan var överkänslig mot fruktsocker har jag inte ens hört om - jag ska läsa lite om det, tack!

Ska väl också tillägga (såg att det inte riktigt framgick), jag sover inte 12 h/natt. :) Ligger snarare runt 7-8 h (som jag normalt mår bra av), menade mer att det spelar ingen roll om jag sover 5 eller 12 h, jag är lika trött.
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Jag har tyvärr inga direkta tips men Oj vad jag känner igen mig. Jag har nästan exakt likadana symptom som dig! Jag gick till vårdcentralen för ett par månader sedan och min läkare var väl lika menlös(i brist på annan förklaring) som din senaste. Det enda han kunde komma med som förslag var allergi mot katt/hund. Sen sa han att "Antingen är det allergi, eller så är det något annat. Oavsett så är behandlingen samma så du får ta den här nässprayen och se om det fungerar."
Inte fungerade det men jag har undvikt att gå tillbaka.. Tycker precis som du att det är jobbigt att kämpa och orka stå på sig. Men nu känner jag att det inte är hållbart längre att må så här. Får samla kraft och boka ny tid imorgon..
Skickar styrkekram till dig och hoppas att du orkar kämpa för dig!

Stackare! Min läkare sa precis samma sak, om det inte är gluten så är du frisk. :crazy: (hehe, mamma föreslog (på skämt :p) att jag skulle snoka ätt på han privata telefonnummer och ringa varje gång jag mår dåligt. :devil: )

Vi får kämpa vidare!
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Följdfråga:

Jag tänkte begära ut min journal, alla prover osv. och låta min mor (som är sjuksköterska) tyda åt mig :D Om jag begär ut från den vårdcentralen jag är listad hos nu, får jag då alla journaler från "tidernas begynnelse"?
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Det finns många som är glutenkänsliga utan att det syns på prover. Jag är en utav dom! Min läkare rådde mig att testa att sluta med gluten. Vilket jag gjorde och det var inte alls så svårt som jag trott. Ttcker att jag mår BÄTTRE dock inte helt bra. Har liknande symtom som dig.
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Troligen inte, men det är lite olika i olika län, och olika vårdcentraler med olika system. Fråga din VC, men troligen så måste du begära ut journal från samtliga vårdgivare genom åren.
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Det finns många som är glutenkänsliga utan att det syns på prover. Jag är en utav dom! Min läkare rådde mig att testa att sluta med gluten. Vilket jag gjorde och det var inte alls så svårt som jag trott. Ttcker att jag mår BÄTTRE dock inte helt bra. Har liknande symtom som dig.

Har faktiskt funderat på att testa det. Men allt gott innehåller ju gluten :p Men jo, ett försök kan det ju vara värt. EFTER jul :D

Troligen inte, men det är lite olika i olika län, och olika vårdcentraler med olika system. Fråga din VC, men troligen så måste du begära ut journal från samtliga vårdgivare genom åren.

Åh herre gud. Då är det bara att börja skriva brev då ;)
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Förutom att försöka igen så kan det vara läge att söka akut när du har ett "skov" dvs när du har feber, ledvärk och bara vill ligga hemma.

Det som är fel kanske inte syns hela tiden i proverna utan ploppar upp när du mår som sämst.

Fast det kanske du redan gjort :)

Annars är det nog inte dumt att få ut journaler om du varit runt på flera olika ställen, då kan både du och nästa läkare du träffar få en överblick på vilka prov som tagits.

En del vårdcentraler har provsvar på nätet som man kan komma åt mha bankid, det finns i så fall en knapp med mina vårdkontakter på deras hemsida.
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Förutom att försöka igen så kan det vara läge att söka akut när du har ett "skov" dvs när du har feber, ledvärk och bara vill ligga hemma.

Det som är fel kanske inte syns hela tiden i proverna utan ploppar upp när du mår som sämst.

Fast det kanske du redan gjort :)

Annars är det nog inte dumt att få ut journaler om du varit runt på flera olika ställen, då kan både du och nästa läkare du träffar få en överblick på vilka prov som tagits.

En del vårdcentraler har provsvar på nätet som man kan komma åt mha bankid, det finns i så fall en knapp med mina vårdkontakter på deras hemsida.

Har inte ens tänkt på att jag nu kan söka akut, det ska jag definitivt hålla i huvudet!

Ja, journalerna ska jag begära ut så fort som möjligt. Just nu har ajg ju knappt ens själv koll på vad som har gjorts...
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Symptom:
Sjuk (feber, huvudvärk, halsont, ont i leder och muskler) var 2-4 v, håller i sig 2-3 dagar.
Tränar jag blir jag direkt sjuk.
Det spelar ingen roll att jag rör på mig i friska luften, äter bra, handsprit osv.

Till och från led-värk även när jag är "frisk". Nästan alltid ont i halsen.

Ständig slemhosta (gult slem).

Ständigt trött. Sover med lätthet 12 h/ natt och vaknar ändå trött. Känns som att jag går runt på "halv-fart".


Är törstig hela tiden. Alltså inte lite "åh, det skulle vara gott med vatten" utan dö-törstg. Torr i munnen. Ibland är törsten så påtaglig att jag inte kan koncentrera mig. Igår missade jag en halv föreläsning för det enda jag kunde tänka på var hur törstig jag var. Detta är extremt påfrestande. Ingenting hjälper. Dricker jag rinner det bara rakt igenom. (dricker ett glas vatten -> måste på toa efter ca 20-30 min och då MÅSTE jag på toa. Alltså inte bara lite kissnödig.)

Ofta yr. Ofta när jag reser mig upp, ibland även när jag sätter mig ner. Ibland även när jag sitter, står, ligger stilla.

Jag har (om det kan spela in):
Astma, magkatarr och "odefinierad IBS" (dvs. vi vet inte vad det är vi kallar det IBS).

Oj, det var som att läsa om mig själv, minus slemhosta, astma och magproblem och plus massor av öroninflammationer. Enda "felet" dom hittat på mig är sköldkörteln, men värdet är inte tillräckligt avvikande för att medicinera. Inte så upplyftande svar, men jag har tyvärr gett upp att få någon hjälp. Senast föreslog läkaren att jag skulle äta antidepressiva! Jo, det hjälper ju säkert mot halsont och feber... Att jag dessutom har en psykiatrisk diagnos och går i terapi verkar göra det lätt att skylla allt på psyket.
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Om man tangerar taket/golvet i referensvärdena så brukar vissa fertelitetsläkare behandla ändå med positivt resultat (att bli gravid). Nu är ju den biten inte aktuellt för dig utan tanken var att skriva att vissa läkare behandlar ändå fast man ligger inom referensvärdet om man ligger väldigt mycket nära gränsen både uppåt och neråt.

(Hoppas du förstår vad jag menar. Förklaringen är ju inte den bästa jag skrivit direkt :o:p)
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Låter som en beskrivning av mig också, minus astmas och hostan och plus bihålor och ständigt snorig.

Feber i minst 2-4 dagar per månad, ledvärk i skov, seg och ständigt trött. Har många symptom av utmattningsdepression också med dåligt minne, hjärndimma, stresskänslig.

Har via blodprover visat låga värden på T4 men normala på T3 (alltså att sköldkörteln inte klarar av att omvandla T3 till T4, vanligtvis inget dom gör nåt åt), vi får se vad läkaren säger angående behandlingar. Idag provtog dom också för reumatiska sjukdomar, hela släkten på mammas sida har diagnoser på Raynauds, artros och IBS.

Men att hitta en läkare som tar en på allvar, det verkar vara rätt så omöjligt. Både jag och min mamma SER friska och pigga ut... men mamma fick nyss byta en höft pga sin artros. Inte ens fyllda 50.

Det är lätt att säga "stå på dig" men svårt att göra. Men det måste vi försöka göra! Onödigt att gå runt och må dåligt i onödan, det är därför jag själv äntligen tagit itu med det hela. Fick för övrigt en remiss till KBT...
 
Sv: Hur hittar man en bra doktor och hur står man på sig bättre *långt*

Jag är inte vårdutbildad och jag är av åsikten att man absolut inte ska självdiagnosrisera. Jaghåller med det nån annan skrev, åk till akuten och vägra gå därifrån innan någon har undersökt dig.

Du kan registrera dig på en annan vårdcentral och när dubokar tid så kan du be om att du inte vill ha samma läkare som sist. Det är dinn rättighet som patient. Det är så du står på dig, du berättar för läkarna att det är deras jobb att hjälpa dig. Var trevlig men tydlig. Du är ingen "lilla gumman". Ring 1177 omedelbums. Boka ny tid hos vc imorgon, om det inte hjälper , gå till akuten nästa gång du mår dåligt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 287
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i halsen sen mitten av april, jag har varit på vårdcentralen ett antal gånger och igår fick jag komma till...
2
Svar
34
· Visningar
2 204
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 603
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp