Hur hittar man en hona?

Sv: Hur hittar man en hona?

JAG vill inte AVLA, jag vill erbjuda min hane. Tror ni att ägaren till en hingst tar ansvar för vad som händer med avkomman - OM man tänker så?! Lägg ner nu med era påhopp! Och tro mig, vi har pratat om omplaceringshund!

Hanhundsägaren har lika stort ansvar som tikägaren när det gäller att producera valpar. Du bör kunna läsa stamtavlorna bakåt, för att inte riskera att dubbla vissa mindre önskvärda gener. Eftersom det inte finns stamtavlor och heller inga register över utförda veterinära tester osv, så kan du heller inte veta vad som ligger bakom.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Jag lämnar den här diskussionen nu.
Jag köper era argument, det gör jag verkligen. Men inte när dom går till påhopp för en hel del svar har känts som det. Naturligtvis vill jag inte att djur far illa särskilt inte den här rasen som är kända för att bli "vandringspokaler".

Det ända jag ville var att ställa upp med min hane för att han är en så trygg och go hund. Man ska inte sponsra denna produktion egentligen, men om folk ÄNDÅ har tänkt att para sin tik så tyckte jag att det kändes bättre att dom åtminstone kunde välja en hane som faktiskt är bra. Det är SYND att han inte är en reggad staffe tex för jag vet att många hade tyckt om hans psyke.

Men jag ger mig. Jag håller mig till riktiga kennlar och kastererar honom snarast.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Ja, han är röntgad, skrapprov, syntester, mentaltester osv..

Skrapprov gör man bara om man misstänker ohyra/sjukdom… I rastypen är det väldigt vanligt med allergier, är det därför ni har gjort skraptest?

Mentaltester som i pluralis har jag svårt att tro att hunden har genomfört. Eller har hunden testats på både BPH och L-test? Eller utbildar ni hunden till tjänstehund? Lite svårt att få plats på MH annars…

Sedan är det jättesvårt att få tag på en kopia av någon av föräldrarna. Då får man liksom klona hunden. Det som ploppar ut är ju ett resultat av det sammanlagda genetiska materialet.

Jag tycker att du ska köpa en vuxen omplacering istället, så vet du vad du får. Avel är ett lotteri och har du inte stenkoll på din hunds (och tikens) anfäder så går det inte alls att säga hur valparna blir. Sverige svämmar dessutom över av den här typen av blandraser och allt för många far illa. Låt dem inte bli fler!
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Skrapprov gjordes på grund utav att min tidigare hund åkte på en hudsjukdom (minns inte vad den heter just nu) och det var ingen vidare sjukdom att underhålla. Varken för hunden eller för ekonomin, så därför gjordes det på honom. Tanken var att hon, uppfödaren skulle behålla honom för att hon själv utbildar hundar till blinda och hörselskadade och jag antar att det var därför. Jag vet inte.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Enklast är att du annonserar på ex vis Blocket efter en intresserad tik(ägare), låter din hane para och tar en valp i parningsavgift.

Om den valpen inte passar in på dina önskemål har tikägaren säkert några valpar kvar så du kan byta. Eller så kan du hitta dem på ex vis Blocket, någon om inte några ur din hanes kull lär hamna där.

Cynisk? Nej, realistisk.

(och vem föder upp oreggade muskelhundar till ledar- och servicehundar?)
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Hur vet du att han är frisk? Vilka hälsotester har han gjort? HD? ED? Ögon? Gentester?

Hur vet du att hans föräldrar och syskon är friska och lika trevliga?

Som flera har sagt så avlar man inte på en individ utan en linje och ju mer man vet om hundarna i den linjen desto säkrare kan man vara. Vet man bara något om 1 individ i den linjen är det otroligt osäkert vad som faktiskt nedärvs.

I en kull med 10 valpar kan 8 ha exempelvis höftledsfel och 2 ha friska höfter, då är det inte lämpligt att avla på någon av dessa 2 då de delar gener med sina 8 sjuka syskon. Det kan även vara 2 av dessa 10 som är trygga och trevliga medan de andra 8 har stora problem med rädslor och aggressioner och även gener som predisponerar för detta delas.

Om du nu vill hjälpa hundar så kan du ju istället för att erbjuda din hane till avel försöka förklara för tikägaren på ett konstruktivt sätt varför det är en dålig idé att para dennes tik om det handlar om hundar där det finns en relativt stor risk att eventuella valpar kommer bli vandringspokaler och/eller hamna i ditt framtida hundhem.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Något man alltid ska tänka på är att hund aldrig är bättre än sitt sämsta syskon.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Jag håller mig till riktiga kennlar och kastererar honom snarast.



Jag vill bara (som vanligt) tipsa om omplaceringar. Det finns massor av fina snälla hundar som söker goda hem.

Titta på exempelvis Hittehund eller på Hundstallet. Jag får inte skriva ut hemsideadresserna här, men googla. De kommer upp direkt.

Då får du träffa hunden innan, den blir utvärderad av kunnigt folk innan den släpps iväg, och den kollas av vet.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Jag tror nog att din tanke var god men jag är glad att du tänkt om. Jag har via mitt jobb träffat på allt för många av den här typen av hundar som far illa och det är otroligt sorgligt för det är oftast väldigt trevliga hundar.

Många blandraser kan säkert bli både trevligare och friskare hundar än renrasiga eller minst lika iallafall MEN tyvärr är värdet på hunden för lågt. Personer som skaffar en blandras har allt för ofta inte tänkt igenom sitt hundköp tillräckligt mycket. De har inte plöjt igenom rasböcker och annan litteratur och de kan även lockas av det billigare priset. Detta leder till att många blandraser blir en slit och släng vara och det är otroligt tråkigt.

Därför måste vi alla som har lite vett bakom pannbenet ta vårt ansvar. Så även om din hund är jätte trevlig och kanske skulle passa utmärkt att ta en kull på så hoppas jag att du inte gör det. För din och alla dessa hundars skull! Vi måste höja alla hundars status! Men roligt att du i framtiden vill hjälpa hundar som farit illa och lycka till med din hund!
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Vart har han sin stamtavla? Eller har han ingen? För då är det ingen pitbull. & då menar jag givetvis en annan stamtavla än SKK.
Du gör bäst i att inte avla på honom öht.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

*kl*

Hanhundsägaren har ingenting med valparna att göra såvida denne inte leasar en tik att ta en kull på och därmed också bär hela ansvaret och har valparna hos sig själv osv.

Tikägaren bestämmer alltså vilken hane som ska användas och vad som sker med valparna.
Tänk om det bara blir en valp och tikägaren behåller den själv, vad gör du då TS, parar ytterligare en tik OM nu någon vill ha din hane?
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Först och främst vill jag säga grattis till att ha hittat den hund som är perfekt för dig, att ha en trevlig hund som man kan vara stolt över är inte alla förunnat.

Sedan till tråden, även jag måste säga att jag är glad att du skriver att du kanske har tänkt om. Det mesta är nog sagt i diskussion redan även om jag inte kan köpa ditt argument att "om oseriös avel ändå sker kan du likagärna gynna den" för mig är det som att säga "barn må ha gjort tröjan men den är ju redan gjord så varför inte köpa den" (fast groteskt tänkt så är det ju som att säga att man dessutom kan bidra men barn till tröjproduktionen för då har barnet åtminstone en flitig förälder :o )

Kastrera hunden, lycka till med djurhemsplanerna och jag är helt säker på att du i de kretsarna kommer ramla över nästa stjärna i ditt liv helt automatiskt :)
 
Sv: Hur hittar man en hona?

*kl*
Hanhundsägaren har ingenting med valparna att göra såvida denne inte leasar en tik att ta en kull på och därmed också bär hela ansvaret och har valparna hos sig själv osv.

Tikägaren bestämmer alltså vilken hane som ska användas och vad som sker med valparna.

Men snälla du, hanhundsägarna har ju makten att säga "Nej tack, jag tycker inte att din tik är tillräckligt bra för att gå i avel, därför får du inte använda min hanhund." Visserligen kanske tiken blir parad ändå, men inte av den hanhunden i alla fall.

Om alla hanhundsägare kunde vara lite smarta och känna ansvar för avelsarbetet så skulle betydligt färre dåliga kullar produceras. Så kom inte och säg att hanhundsägaren inte har med valparna att göra. Nej, man behöver inte ta hand om dem och hitta nya hem, men man kan sannerligen påverka deras vara eller icke vara....
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Bra hundar behöver inte annonsera att de finns tillgängliga för avel.

Min tik ska meriteras under hösten/vintern och jag har flera hanar från flera länder som lämnat intresse.
Dessutom står det en 4 månaders hanvalp i hundgården som tikägare väntar på ska bli "klar"!
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Skrapprov gjordes på grund utav att min tidigare hund åkte på en hudsjukdom (minns inte vad den heter just nu) och det var ingen vidare sjukdom att underhålla. Varken för hunden eller för ekonomin, så därför gjordes det på honom. Tanken var att hon, uppfödaren skulle behålla honom för att hon själv utbildar hundar till blinda och hörselskadade och jag antar att det var därför. Jag vet inte.

Här hänger inte jag med riktigt. Var det du som beslutade om att skrapprovet skulle tas eller uppfödaren? Om uppfödaren gjorde det förstår jag inte varför hon skulle testa sin uppfödning pga din förra hade en sjukdom. Så till vida de inte är släkt och då bör ju absolut inte hunden avlas på om det finns hudsjukdom i släktleden.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Men snälla du, hanhundsägarna har ju makten att säga "Nej tack, jag tycker inte att din tik är tillräckligt bra för att gå i avel, därför får du inte använda min hanhund." Visserligen kanske tiken blir parad ändå, men inte av den hanhunden i alla fall.

Om alla hanhundsägare kunde vara lite smarta och känna ansvar för avelsarbetet så skulle betydligt färre dåliga kullar produceras. Så kom inte och säg att hanhundsägaren inte har med valparna att göra. Nej, man behöver inte ta hand om dem och hitta nya hem, men man kan sannerligen påverka deras vara eller icke vara....

Eh, som Philosophia skrev så kanske du ska ta och läsa om mitt inlägg igen. ;)
 
Sv: Hur hittar man en hona?

KL och delvis OT:
Har inte SKK ändrat sina regler på något sätt (vilket inte påverkar TS eftersom hen inte är med i nämnda förening - antar jag) så att även hanhundsägaren numera har ett visst ansvar? Eller har jag drömt :o?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 304
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 956
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 004
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Jag har blivit med valp igen... Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå. Min egen hund är en 20 månader...
Svar
0
· Visningar
1 015
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Hijabis i stallet!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp