Hur hittar man en hona?

Sv: Hur hittar man en hona?

*halvt-ish knapplån*

Det som är det värsta med att låna ut hane är faktiskt att man i slutändan är totalt maktlös. Det är en fruktansvärt jobbig känsla tycker jag. Jag må vara den som väljer tik och bestämmer om det blir valpar men sen är det slut på mitt inflytande. Även om jag värderar kontakt och ärlighet (och påpekar det när de kommer med parningsförfrågning) så är människor inte alltid som man tror att de är. De kan verka supertrevliga och man har känt dem i flera år så blir de förbytta när det handlar om pengar eller motgång. Jag har träffat människor som är superbra och trevliga men efter parning och valpning blir det total kalabalik. Valpar dör av dålig skötsel samt okunnighet, valpar blir sjuka (vilket tyvärr händer) och folk skyller det på hanhunden, massor med skitsnack, missnöje etc. Själv står man gapandes och undrar hur sjutton det hände. Eller när de får för sig att sälja till människor man verkligen vet inte bör ha valpen, man har ju ingen makt alls även om man försöker påtala något. Och jag tror inte att folk tänker på sådant här förrän det är försent och de får uppleva det den hårda vägen. Som hanhundsägare ska man faktiskt vara beredd på att inte lägga sig i för mycket eller ha för höga förhoppningar, det är trots allt som alla andra säger, inte din kull.
 
Sv: Hur hittar man en hona?

Skrapprov? Varför det? Det är inget man gör bara sådär, har han haft klåda?

Förmodligen har hunden skrapats för demodex, en vanlig åkomma hos bullraserna.
Vill bara förtydliga för TS att även om inga kvalster hittas på hunden vid tillfället för skrapningen så betyder inte det att hunden inte kan utveckla demodex eller bär på anlagen (arvsgången är oklar, men forskarna är tämligen eniga om att det är genetiskt).
Man kan alltså inte genom ett skrapprov friskriva en hund från demodex. Däremot är det inte en helt ovanlig missuppfattning.
Vanligast är att första utbrottet av demodex kommer i samband med könsmognad/tikars första löp. Men även en hund som haft demodex och sen tillfrisknat kommer att vara fri vid skrapprov, det betyder dock inte att demodexen inte kan komma tillbaka.
 
Det som är det värsta med att låna ut hane är faktiskt att man i slutändan är totalt maktlös.

Kan även dela med mej vad som hände mej. En bekant ville låna en av våra hanar och det var ju inget konstigt med det. Sambon åkte dit men de fick inte till de riktigt så de bestämde sej för att lämna honom där.
Sambon åker sen dit för att kolla läget, hanen är kraftigt biten över nosen och han tar hem honom direkt, dagen efter är han ännu värre och jag åker med honom till djursjukhuset. Först tänkte vi raka lite och tvätta rent men de var så illa att han fick sövas och även sätta drän!
Inte ett ord till oss om det från de som låna honom.

Så from nu, vill en tikägare para så ska de ske hemma hos oss! Är det fel dag får tikägaren lämna hunden hos oss eller komma tillbaka nästa dag.
 
Undrar om hunden även är kollad för ataxia ? Som är en fruktansvärd sjukdom som finns i dessa raser
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 304
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 956
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 004
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Jag har blivit med valp igen... Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå. Min egen hund är en 20 månader...
Svar
0
· Visningar
1 015
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp