Hur hittar man en stil eller klär sig prydligt?

Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig praktiskt och på brevbärarjobbet hade vi arbetsuniform. På fritiden är jag i skogen med hundarna eller sitter i soffan.

Så. När jag väljer kläder själv blir det numera i 99% av fallen friluftsbyxor eller mjukisbyxor och t-shirt. Inte så tjusigt.

Nu söker jag olika administrativa jobb och inser att man på ett kontor kanske bör klä sig lite prydligare där. Men... hur?!!

Kom inte dragandes med "Så länge du är bekväm så är det bra" för då blir det just utnötta mjukisbyxor. Kan tilläggas att jag avskyr(!) jeans och alla former av byxor som inte har rejäl stretch i midja osv. Kjol känns betydligt trevligare och borde väl fungera på de flesta arbetsplatser? Kan man ha kjol även vintertid? Finns det någon typ av byxa som fungerar om man jobbar på ett ställe där det av någon anledning inte fungerar med kjol?

Jag känner mig totalt förvirrad av allt sånt här och sådant jag tycker är snyggt på andra ser oftast bara bra ut på en helt annan kroppsform än den jag själv har.
Jag går numera endast klädd i klänning/tunika/långa t-shirts och leggings. Jag ÄLSKAR det :) ! Japp, även på vintern :) !
 
Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig praktiskt och på brevbärarjobbet hade vi arbetsuniform. På fritiden är jag i skogen med hundarna eller sitter i soffan.

Så. När jag väljer kläder själv blir det numera i 99% av fallen friluftsbyxor eller mjukisbyxor och t-shirt. Inte så tjusigt.

Nu söker jag olika administrativa jobb och inser att man på ett kontor kanske bör klä sig lite prydligare där. Men... hur?!!

Kom inte dragandes med "Så länge du är bekväm så är det bra" för då blir det just utnötta mjukisbyxor. Kan tilläggas att jag avskyr(!) jeans och alla former av byxor som inte har rejäl stretch i midja osv. Kjol känns betydligt trevligare och borde väl fungera på de flesta arbetsplatser? Kan man ha kjol även vintertid? Finns det någon typ av byxa som fungerar om man jobbar på ett ställe där det av någon anledning inte fungerar med kjol?

Jag känner mig totalt förvirrad av allt sånt här och sådant jag tycker är snyggt på andra ser oftast bara bra ut på en helt annan kroppsform än den jag själv har.

Det finns numera en del rätt bekväma kostymbyxliknande byxor. Förutom regelrätta kostymbyxor som numera finns i olika passformer (tighta, lösa osv).

Kjol går utmärkt att ha på vintern med en par tjocka strumpbyxor. Klänning går också bra! En fin kofta utanpå om det är kallt.
 
Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig praktiskt och på brevbärarjobbet hade vi arbetsuniform. På fritiden är jag i skogen med hundarna eller sitter i soffan.

Så. När jag väljer kläder själv blir det numera i 99% av fallen friluftsbyxor eller mjukisbyxor och t-shirt. Inte så tjusigt.

Nu söker jag olika administrativa jobb och inser att man på ett kontor kanske bör klä sig lite prydligare där. Men... hur?!!

Kom inte dragandes med "Så länge du är bekväm så är det bra" för då blir det just utnötta mjukisbyxor. Kan tilläggas att jag avskyr(!) jeans och alla former av byxor som inte har rejäl stretch i midja osv. Kjol känns betydligt trevligare och borde väl fungera på de flesta arbetsplatser? Kan man ha kjol även vintertid? Finns det någon typ av byxa som fungerar om man jobbar på ett ställe där det av någon anledning inte fungerar med kjol?

Jag känner mig totalt förvirrad av allt sånt här och sådant jag tycker är snyggt på andra ser oftast bara bra ut på en helt annan kroppsform än den jag själv har.
Jag avskyr jeans och kör antingen kjol, klänning eller jeggings (dvs mjuka leggings med jeans-liknande utseende). De jag har är lika mjuka och stretchiga som vanliga leggings med stretchmidja, jag skulle aldrig ta på mig ett par vanliga jeans.
 
Jag har ofta kjol/ klänning med leggings. På vintern kan man ha varma leggings och varm stickad klänning med kofta över. På vintern när man åker till jobbet kan man också sätta en täckkjol över samt benvärmare så blir det varmt.

Jag måste ha mjuka material så jag har också en hel del byxor i mjukt material som ändå ser lite snyggare ut. Mitt tips är att speciellt mörka färger såsom svart/ mörkblått ofta ser rätt snyggt och klassiskt ut på byxor även om de är av mjukt material.

Här ett tips på byxor;
https://cubus.com/sv/p/byxor-med-elastiskt-band-vid-ankeln-svart-byxor-dam/7245617_F990
 
Finns olika nivåer beroende på var det administrativa arbetet utförs. Typ allt mellan ett bankkontor i Stockholm till en bygghandel i Kramfors. Jag vet folk som går till "kontorsjobb" i neutralt färgade byxor av "frilufts-modell" och rutig skjorta. Så länge det är oslitet och sitter bra tycker jag det gott passerar som vardagsklädsel. Men det är väl inte så att det är lika bra på alla arbetsplatser och vid alla tillfällen, beroende på vad en ska göra under arbetsdagen, vilken miljö en vistas i och vilken sorts kundkontakter en har.
 
Min stil är väl "smart casual", finns massor av inspiration på t.ex pinterest. Stretchiga jeans eller mjuka kostymbyxor med enkel t-shirt och blazer till. Finns även en del inspiration om man söker på "capsule wardrobe" som handlar om att det mesta i garderoben ska passar ihop. 😊
 
Ni som har klänning och kjol mycket, hur gör ni med alla grejer? Är ju stört omöjligt att hitta några med vettiga fickor att lägga saker i.
Jag hade gärna gått i klänning oftare men då måste jag bära runt på 2 mobiler, en nyckelknippa och passerkort. I bland även en kopp eller dator. Går ju inte utan fickor :arghh:
 
Lite beroende på vilket administrativt arbete du söker så tycker jag att man kan ha fritidsbyxor på sig. Jag är lärare, brukar ha det ibland. Sedan kan man ju välja någon lite snyggare t-shirt till, behöver ju inte vara en reklam t-shirt :)
 
Ni som har klänning och kjol mycket, hur gör ni med alla grejer? Är ju stört omöjligt att hitta några med vettiga fickor att lägga saker i.
Jag hade gärna gått i klänning oftare men då måste jag bära runt på 2 mobiler, en nyckelknippa och passerkort. I bland även en kopp eller dator. Går ju inte utan fickor :arghh:
Kopp och dator får man väl oavsett inte plats med i fickorna ;)

En kollega som också har mycket klänningar har letat specifikt efter klänningar och kjolar med fickor, och jag tror att hon ibland även sytt till fickor själv :)

Jag brukar inte bry mig när jag är på jobbet, då bär jag mobil etc i handen till fikarummet eller var jag nu ska.
 
Kopp och dator får man väl oavsett inte plats med i fickorna ;)

En kollega som också har mycket klänningar har letat specifikt efter klänningar och kjolar med fickor, och jag tror att hon ibland även sytt till fickor själv :)

Jag brukar inte bry mig när jag är på jobbet, då bär jag mobil etc i handen till fikarummet eller var jag nu ska.
:rofl: Det blev lite konstigt där. Menar så klart att det är svårt att utöver 2 mobiler, nyckelknippa och passerkort även ha en dator och kopp i händerna.

Kanske är olika beroende på jobb också, jag rör mig runt rätt mycket och måste ha med alla grejerna för det mesta. Hade det bara varit så att jag gick till fikarummet hade jag kanske kunnat lösa mobilerna, nycklarna och passerkortet :)
 
Ni som har klänning och kjol mycket, hur gör ni med alla grejer? Är ju stört omöjligt att hitta några med vettiga fickor att lägga saker i.
Jag hade gärna gått i klänning oftare men då måste jag bära runt på 2 mobiler, en nyckelknippa och passerkort. I bland även en kopp eller dator. Går ju inte utan fickor :arghh:
Jag har en liten typ necessär där jag stoppar ner allt smått som jag bär runt det i när jag går med dator osv mellan möten på kontoret om jag inte har lämpliga fickor.
 
Underbar tråd :heart

Jag var i veckan och shoppade kläder för första gången sedan innan pandemin :o Insåg att jag 1. inte har nån aning om vad som är modernt, eller 2. passar ihop eller 3. vad JAG passar i.
Jag avskyr jeans eller byxor som sitter åt i midjan. Jag är kort med rumpa och lår och kan inte heller ha dessa vida fladdriga byxor/jeans som verkar vara inne - jag ser ut som en kubik i dom. Jag hittade tack och lov ett par jeans i "ankellängd" som därmed var i full längd för mig och köpte dom av bara förtjusningen att slippa sy upp ett par jeans i 1-2 dm. Men jag avskyr jeans i sak. Stela, hemska, skär in överallt och jag ser ut som en idiot. Men nu får jag bita ihop, jag ska på en arbetsintervju nästa vecka och ar tvungen ha nåt annat än träningskläder. Köpte en vanlig svart t-shirt till för jag har ingen aning om vilka överdelar som är inne och passar mig som inte är under 20 år (vägrar visa magen liksom).

Det bästa jag vet om jag får välja själv, är klänning eller tunika med leggins eller strumpbyxor. Dvs inga hemska byxor. På fötterna har jag tygskor typ converse ankelhöga, eller nån stövlett med klack. Jag avskyr platta skor såsom ballerina eller sandaler utan klack och jag kan inte heller med detta jympadojsmode - jag är inte den sportiga typen som passar i det om jag inte uppenbart har träningskläderna på. På skoaffärerna såg jag mestadels dessa jypadojjor eller stora klumpiga sandaler med platt sula. Inget jag gillar.

Tack för tråden och jag ska följa modetipsen väl ;)
 
Ni som har klänning och kjol mycket, hur gör ni med alla grejer? Är ju stört omöjligt att hitta några med vettiga fickor att lägga saker i.
Jag hade gärna gått i klänning oftare men då måste jag bära runt på 2 mobiler, en nyckelknippa och passerkort. I bland även en kopp eller dator. Går ju inte utan fickor :arghh:
Alla som jobbar på mitt bibliotek har dessa. Jag var tvungen att fråga var de kom ifrån för att de var så praktiska. Med hyfsad händighet kan man sy själv i något kul tyg. (Men kanske inte sitter så bra om de ska vara stora nog för dator :D)
 
Ni som har klänning och kjol mycket, hur gör ni med alla grejer? Är ju stört omöjligt att hitta några med vettiga fickor att lägga saker i.
Jag hade gärna gått i klänning oftare men då måste jag bära runt på 2 mobiler, en nyckelknippa och passerkort. I bland även en kopp eller dator. Går ju inte utan fickor :arghh:
I fickorna på koftan/munkjackan.
 
Ni som har klänning och kjol mycket, hur gör ni med alla grejer? Är ju stört omöjligt att hitta några med vettiga fickor att lägga saker i.
Jag hade gärna gått i klänning oftare men då måste jag bära runt på 2 mobiler, en nyckelknippa och passerkort. I bland även en kopp eller dator. Går ju inte utan fickor :arghh:
Kundkorg! Finns att köpa bla på biltema! Jag köpte min på ica :) Får plats mer dator, mobil, nycklar o mer saker därtill!
 
Ni som har klänning och kjol mycket, hur gör ni med alla grejer? Är ju stört omöjligt att hitta några med vettiga fickor att lägga saker i.
Jag hade gärna gått i klänning oftare men då måste jag bära runt på 2 mobiler, en nyckelknippa och passerkort. I bland även en kopp eller dator. Går ju inte utan fickor :arghh:
Jag har dels en tendens att bära med mig handväskan överallt.
(Den är gigantisk och praktisk och har den tvärs över axeln och ligger platt mot rumpan bak. Får plats med A4 i den, ipad dator sådant om det kniper)

Sedan har jag lyckats hitta två sommarkjolar med fickor! vilket är super.

Men om man kan tänka sig att ha tex korta träningsshortstights under sin klänning/kjol på sommaren så har Soc med mobilfickor :D superbra! (det är också bra om kjolen är kort och halkar upp hehe)

Datorn kan du väl inte ha i jeansfickan oavsett :eek: :laugh:

Så jag hade klarat en mobil i varje tightsficka eller kjolficka och nycklarna där med, passerkortet kan man ju ha och klämma fast ngnstans med en klämma eller ha ett mässahalsband till.

Vintern är värre men iom corona och ganska opopulerat kontor har jag smugit in i träningstights, långa, under kjolen där med. Då kan man ha Soc långa träningstights, sin snygga manchesterkjol ned till knäna eller lite över, långa strumpor i ylle upp till knäna och så stövlar på det, ser bara lite roligt ut när man ska svara i telefon. Så slapp man släpa väskan.

Däremot är det ju svårt höst eller vår, med nylonstrumbyxor och sådant, då går ju träningstightsen kanske bort, så då blir det ju väska.
 
Senast ändrad:
Jag har dels en tendens att bära med mig handväskan överallt.
(Den är gigantisk och praktisk och har den tvärs över axeln och ligger platt mot rumpan bak. Får plats med A4 i den, ipad dator sådant om det kniper)

Sedan har jag lyckats hitta två sommarkjolar med fickor! vilket är super.

Men om man kan tänka sig att ha tex korta träningsshortstights under sin klänning/kjol på sommaren så har Soc med mobilfickor :D superbra! (det är också bra om kjolen är kort och halkar upp hehe)

Datorn kan du väl inte ha i jeansfickan oavsett :eek: :laugh:

Så jag hade klarat en mobil i varje tightsficka eller kjolficka och nycklarna där med, passerkortet kan man ju ha och klämma fast ngnstans med en klämma eller ha ett mässahalsband till.

Vintern är värre men iom corona och ganska opopulerat kontor har jag smugit in i träningstights, långa, under kjolen där med. Då kan man ha Soc långa träningstights, sin snygga manchesterkjol ned till knäna eller lite över, långa strumpor i ylle upp till knäna och så stövlar på det, ser bara lite roligt ut när man ska svara i telefon. Så slapp man släpa väskan.

Däremot är det ju svårt höst eller vår, med nylonstrumbyxor och sådant, då går ju träningstightsen kanske bort, så då blir det ju väska.
Jag råkar gilla jeans så jag har nästan inte kjol höst eller vår egentligen, utan bara när jag kan ha typ sandaler eller stövlar till. :rofl:
 
Ni som har klänning och kjol mycket, hur gör ni med alla grejer? Är ju stört omöjligt att hitta några med vettiga fickor att lägga saker i.
Jag hade gärna gått i klänning oftare men då måste jag bära runt på 2 mobiler, en nyckelknippa och passerkort. I bland även en kopp eller dator. Går ju inte utan fickor :arghh:
Pytteväska med axelrem som jag bär över axeln så jag har händerna fria. Axelremsväskor gör en ju enarmad annars eftersom man måste hålla remmen på plats med ena handen :)

Det som kallas becknarväskor är ju ett alternativ (som jag själv inte förmår mig att ha)
 
Senast ändrad:
Det som kallas bettnarväskor är ju ett alternativ (som jag själv inte förmår mig att ha)
Becknarväska tror jag det heter :).

@Hoarfrost Jag har en sån här från Get the gallop. Funkar jättebra! Brukar sätta nyckelknippan i en av öglorna också.

EE123192-748F-404C-A154-F8E13CD38261.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 818
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp