Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Dentaku

Trådstartare
Jag är i full färd med att hjälpa en granne vars stall totalförstördes i en brand tidigare i veckan. Hästarna klarade sig tack och lov men precis all hästutrustning förvarades ju därinne... Jag har lite jag har lovat att hon ska få; borstar, grimma och ett träns, som jag kan hämta hem nästa helg. Nu sitter jag och kollar på annonser om jag kan hitta mer att bidra med, det handlar mest om att få fram de där småsakerna som egentligen inte kostar så mycket men där det ändå blir en kännbar summa om man ska få fram allt på en gång.

Problemet är att jag inte hittar något som är mer än marginellt billigare än att köpa nytt, särskilt inte eftersom frakten blir väldigt dyr - tyvärr är det få annonsörer som finns så nära att man kan åka dit. Finns det något annat sätt att hitta begagnad hästutrustning, typ grimmor, borstar, träns, täcken?
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Sätta ut annons där man förklarar läget, Facebook, lappar i närliggande stall?

Jag vet inte riktigt. Det är allt jag kan komma på tyvärr.
Hemskt verkligen! Tur att hästarna klarade sig! Hoppas det löser sig!
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Jag tror stenhårt på tuaphuas idé, att annonsera ut händelsen och vädja till folks givmildhet. Jag har själv inget att bjuda ut, är väldigt duktig på att rensa bland mina saker och bara behålla sånt som används, men hade jag haft något så hade jag gärna skickat iväg det. Personligen har jag kasst med pengar och hade nog behövt få ersättning för halva frakten eller dylikt, men det blir ju småpengar i jämförelse med att köpa nytt :)
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Facebook har jag redan skrivit på, tyvärr är det få av mina bekanta som håller på med hästar och ännu färre som har egna så att de har anledning att samla på sig saker. Det övriga kan ju vara värt att kolla upp!
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Kolla med försäkringsbolaget, när det drabbar människor brukar man ju få ut en summa direkt som kan täcka inköp av kläder och tillfälligt boende etc. Kolla om ni kan få ut någon summa att köpa ett par täcken och så för.
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Ska tipsa henne om det! Vet dock inte om de måste ersätta något annat än hästsaker också, boningshuset klarade sig tack och lov från elden men ett par fönster på det exploderade av hettan.
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Starta en grupp/gör ett event med all info så kan vi hjälpa till med spridning :)
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Beklagar verkligen det som hänt din vän! Usch och fy! :cry:

Tradera har jag gjort många fynd på! Ibland helt ny märkesutrustning för priser långt under det normala! Ny Jacson vinterjacka för under 100:-, Jacson schabrak för runt 50:- (!!) och det nytt!
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Det var ett bra tips! Jag sprider gärna ett sånt event :)
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Det är en jättebra idé, ska höra lite närmare med henne(vi känner egentligen inte varandra, träffades första gången när det brann och jag hjälpte henne flytta hästarna till en hage längre bort från stallet) för det kan ju eventuellt också vara ett chans för dem att få tag på de lite större sakerna(sadlar, travselar etc) lite billigare än att köpa nytt.
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Tradera kan man fynda mycket men då tillkommer ju frakt.
PÅ Facebook finns ju olika grupper man kan gå med i och det finns ganska många grupper där man kan sälja och köpa hästgrejor, annonsera i de grupperna om det är någon som kan skänka något.
Det finns även en grupp som heter: HÄSTFOLK (i dalarna med omnejd) där finns det nog någon som kan skänka något. ( tyckte det stod att du bodde i dalarna ).

Men kolla upp försäkringen ordentligt, jag frågade särskillt om sadelkammaren när vi tog hemförsäkringen och i våran försäkring kan vi ha saker till ett värde av 80.000kr utanför hemmet och där ingick sadelkammaren.
Dock har vi lantbruksförsäkring, vet inte om det är någon skillnad.
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Starta ett evenemang å sprid på facebook... När min hästs ryttare va med om "sin" brand (Nyköping, bussen som parkerade bredvid stallet och började brinna) så åkte vi bla ner med massor av "skräp" ;) (jag menar såklart "bra ha saker" ;) )
Och hon fick en VÄLDANS massa saker av nära och ej nära människor just för att det uppmärksammades så folk fick reda på att de behövdes....
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Men har hon ingen försäkring?? Sånt brukar gå på en vanlig hemförsäkring, om stallet tillhör gården.

Annars Hästnet och Börjes?
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Säg åt henne att kolla vad försäkringarna gäller för. Mycket möjligt att utrustning och sadlar kan ersättas ekonomiskt.
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Tradera kan man fynda mycket men då tillkommer ju frakt.
PÅ Facebook finns ju olika grupper man kan gå med i och det finns ganska många grupper där man kan sälja och köpa hästgrejor, annonsera i de grupperna om det är någon som kan skänka något.
Det finns även en grupp som heter: HÄSTFOLK (i dalarna med omnejd) där finns det nog någon som kan skänka något. ( tyckte det stod att du bodde i dalarna ).

Men kolla upp försäkringen ordentligt, jag frågade särskillt om sadelkammaren när vi tog hemförsäkringen och i våran försäkring kan vi ha saker till ett värde av 80.000kr utanför hemmet och där ingick sadelkammaren.
Dock har vi lantbruksförsäkring, vet inte om det är någon skillnad.

Är det stor häst hon har eller ponnysar?

Men alla har väl en hemförsäkring som mhar en hästgård annars får man bita i det sura äpplet tyvärr. Hårt men sant=(

De måste ju göra en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag de svåra kommer till att kunna redovisa allt man hade där i.

Jag spar alltid alla kvitton jag köper till hästen i en pärm utifall olyckan skulel va framme.

Men är man ärlig så brukar det inte vara svårt att få ut sin summa man har i försäkringen.

Men för att under tiden få saker som är nödvändiga så annonsera och be om folks vänlighet att skänka lite.

Alla har vi saker som bara ligger och man tänkt kasta de kan man likaväl ge till en behövande i nöd=)
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Delvis knapplån.

Naturligtvis lär de få ut på försäkringen, åtminstone så det täcker alla stora saker! Det jag försöker göra nu är mest att få ihop alla småpryttlar som behövs för att få hästvardagen att gå runt eftersom ALLT försvann i branden - en av hästarna hade täcke på sig, i övrigt hade de inte ens grimmor...
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Med risk att låta brysk men herregud det kan ju inte kosta många hundralappar att handla det på tex börjes? Billigaste grimman där ligger kanske runt 30 kr och billigare än så kan du nog inte hitta begagnat, då de flesta antagligen inte lägger ut en annons på så pass billiga saker. Lika så borstar, grimskaft mm går inte heller på många kronor, såvida det inte är 100 tals hästar vi pratar om? Täcken går säkert att hitta på rea eller begagnat, men dessa nödvändiga saker har väl säkert ägaren till hästarna redan inskaffat då det hände för ett tag sen.

Sadlar, selar osv kan det väl knappast vara akut med? Där är det kanske bättre att vänta och se hur det blir med betalning från försäkringen.
Lycka till
 
Sv: Hur hittar man riktigt billig hästutrustning?

Nej, det är väl just problemet, de flesta lägger inte ut annonser på annat än märkessaker. Det är klart att det inte skulle gå på jättemycket att köpa allt nytt heller, det är mest jag som vill hjälpa till när de hamnat i en trist situation. Jag vet att jag själv skulle uppskatta det. Eftersom jag har lite saker att avvara tänkte jag se om jag kan hitta lite mer helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 463
Senast: Killaloe
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 748
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp