Hur hittar man tränare?

Jag har alltid gått efter rekommendationer från personer som jag tycker rider vettigt och schysst.
Dessutom vill jag träna för utbildade personer, den jag tränar mest för är B-tränare, en annan av mina favoriter är mycket högt utbildad (men inte i Sverige).
Viktigast för mig är att vi förstår varandra och att det är roligt, även om det skulle bli fel.
 
Vi har varit tvungna att leta ny tränare när vi flyttat. Vi har åkt och tittat på träningar och dels sett om träningen är i linje med hur vi vill träna och dels om tränaren verkar ha öga för de olika ekipagen. Vi vill alltså se tränaren träna flera ekipage. Tyvärr finns det rätt många som löser allt på samma sätt och inte förmår att anpassa träningen. Sen tränade vi några gånger och kände oss för.
 
Jag letar också tränare i och omkring där jag bor. Det är jätte svårt tycker jag då jag aldrig varit inne i dressyr svängen och absolut inte vet vad jag letar efter 🤔.
 
Hur gör ni om det är så att en inte direkt har några kontakter i häst(/dressyr)världen att kolla med? Jag har eget stall och inga direkta kopplingar tidigare (antingen har folk inte ridit alls eller så tränar de andra grenar). Hovslagaren bor alldeles för långt bort för att hennes område ska vara åkbart.

Min förra tränare har nämligen flyttat. Jag vill helst rida själv (ej i grupp) och helst flytande/flexibla tider. Inget krav att tränaren ska vara utbildad, utan en duktig privatperson går lika bra. Om en hittar nån som känns intressant, är det stalkervarning att höra av sig och fråga? Personen får ju så klart säga nej.
 
Hur gör ni om det är så att en inte direkt har några kontakter i häst(/dressyr)världen att kolla med? Jag har eget stall och inga direkta kopplingar tidigare (antingen har folk inte ridit alls eller så tränar de andra grenar). Hovslagaren bor alldeles för långt bort för att hennes område ska vara åkbart.

Min förra tränare har nämligen flyttat. Jag vill helst rida själv (ej i grupp) och helst flytande/flexibla tider. Inget krav att tränaren ska vara utbildad, utan en duktig privatperson går lika bra. Om en hittar nån som känns intressant, är det stalkervarning att höra av sig och fråga? Personen får ju så klart säga nej.

Jag har alltid gått genom kontakter eller att de rört sig i mitt närområde på någotvis. Sedan har jag sållat genom att titta efter hur de instruerar, hur deras elever rider och utvecklas samt i de fall de fortfarande själva rider aktivt, hur tränarens själv rider.

Idag med de sociala medier som finns är ju en helt ny kanal att leta tränare genom. Där finns absolut många brister då kanske inte allt syns och hörs men samtidigt så kan man om helt klart få en fot in om man inte har kontakterna sedan tidigare.

Får du nys på någon som du tycker är intressant så kontakta! De flesta uppskattar att nya elever söker själva - det visar motivation! Även om personen bara är en duktig ryttare utan större elevbas är det aldrig fel att fråga!
 
Hur gör ni om det är så att en inte direkt har några kontakter i häst(/dressyr)världen att kolla med? Jag har eget stall och inga direkta kopplingar tidigare (antingen har folk inte ridit alls eller så tränar de andra grenar). Hovslagaren bor alldeles för långt bort för att hennes område ska vara åkbart.

Min förra tränare har nämligen flyttat. Jag vill helst rida själv (ej i grupp) och helst flytande/flexibla tider. Inget krav att tränaren ska vara utbildad, utan en duktig privatperson går lika bra. Om en hittar nån som känns intressant, är det stalkervarning att höra av sig och fråga? Personen får ju så klart säga nej.


Nej det är absolut inte stalkervarning på att fråga .
 
Hur gör ni om det är så att en inte direkt har några kontakter i häst(/dressyr)världen att kolla med? Jag har eget stall och inga direkta kopplingar tidigare (antingen har folk inte ridit alls eller så tränar de andra grenar). Hovslagaren bor alldeles för långt bort för att hennes område ska vara åkbart.

Min förra tränare har nämligen flyttat. Jag vill helst rida själv (ej i grupp) och helst flytande/flexibla tider. Inget krav att tränaren ska vara utbildad, utan en duktig privatperson går lika bra. Om en hittar nån som känns intressant, är det stalkervarning att höra av sig och fråga? Personen får ju så klart säga nej.
Kan du inte fråga förra tränaren om tips? Om hon bott/verkat i ditt område har hon säkert koll på andra tränare :)
 
Utbildade tränare kan du söka efter på nätet.
Finns det någon hästgrupp för ditt område på fb kan du fråga där :)

Viktigt för mig är att tränaren är mjuk, pedagogisk och peppar mig. Jag tappar lätt självförtroendet i ridningen och fokuserar på det som inte känns bra.
Min dressyrtränare är välutbildad, har elever på alla nivåer. Älskar att hon lägger lika mycket engagemang i mina träningar som för de elever som satsar högt med flashiga dressyrhästar.
Hon är jättebra på att lyfta mig och plocka fram det bra hos både mig och hästen. Vi utvecklas varje gång och lämna varje träning med en bra känsla.
 
Utbildade tränare kan du söka efter på nätet.
Finns det någon hästgrupp för ditt område på fb kan du fråga där :)

Viktigt för mig är att tränaren är mjuk, pedagogisk och peppar mig. Jag tappar lätt självförtroendet i ridningen och fokuserar på det som inte känns bra.
Min dressyrtränare är välutbildad, har elever på alla nivåer. Älskar att hon lägger lika mycket engagemang i mina träningar som för de elever som satsar högt med flashiga dressyrhästar.
Hon är jättebra på att lyfta mig och plocka fram det bra hos både mig och hästen. Vi utvecklas varje gång och lämna varje träning med en bra känsla.

Det är jätteviktigt för mig! Jag sitter på en ponny som vuxen, så jag behöver inte en tränare som bara vill träna ekipage med förutsättningar vi aldrig kan leva upp till. Jag försöker gärna titta på folk som tränar "udda" ekipage redan nu.
 
Det är jätteviktigt för mig! Jag sitter på en ponny som vuxen, så jag behöver inte en tränare som bara vill träna ekipage med förutsättningar vi aldrig kan leva upp till. Jag försöker gärna titta på folk som tränar "udda" ekipage redan nu.
Jag gissar att det du efterfrågar är samma sak som jag kollar när jag vill se tränaren träna olika ekipage - tränaren måste kunna se och analysera varje ekipage och inte träna efter en standardmall. Jag har ridit vanliga halvblod, och rider nu lusitano (vilket för övrigt inte är en udda dressyrras enl mig, det var 11 lusitanos som startade i senaste OS - men för min nuvarande tränare var han nog lite udda när jag kom med honom - men tränarens reaktion var nyfiken, fascinerad och positiv!). Jag ser inte någon skillnad där, jag vill få hjälp som ekipage oberoende av ras på hästen. Jag har sett tränare som tränar udda ekipage som inte förmår att individanpassa och tränare som inte har så många udda ekipage som är jätteduktiga på det.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
Svar
0
· Visningar
166
  • Artikel
Hästnyheter Hitta känslan, timingen och lydigheten i övergångarna mellan galopp och trav. I C-tränare Helena Rejes ridövning händer mycket, men det...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
123
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp