Hur hittar ni bra spårmarker?

Nej jag påstod att de har egen mark.
Vilket de ju också har.
Det övriga har du hittat på själv.

Det är dessutom precis lika bra träning för hunden om man först frågar om lov och kommer överens med markägaren som om man olovandes tränar spår.
Hunden märker liksom ingen skillnad. Så att det faktum att spårträning inte ingår i allemansrätten skulle minska tillgången på tjänstehundar hittar du faktiskt bara på.

Nu är det du som hittar på. Var har jag skrivit att tillgången på tjänstehundar skulle minska för att spårträning inte ingår i allemansrätten?

Och återigen, du hävdar detta som om det är ett faktum. Det är en tolkning som Naturvårdsverket gör. Den har visserligen relevans, men det krävs ändå en juridisk prövning för att veta om denna tolkning är korrekt.
 
Det som är helt obegripligt för mig i den här tråden, är hur så många här helt och hållet saknar insikt, om att Allemansrätten de senaste åren blivit alltmer ifrågasatt, i synnerhet av markägare som utsatts för olika sorters, "besvär" och skador.

Det finns rätt kraftfulla röster, som önskar inskränka Allemansrätten radikalt, eftersom både "vanliga människor" samt en hel del organiserad verksamhet, struntar i vilka rättigheter och skyldighter som innefattas av Allemansrätten.

Här är en lista på några saker som görs organiserat och oorganiserat, där de som gör sakerna hävdar att de har rätt att göra sakerna, p.g.a. Allemansrätten:

(observera att flera av sakerna egentligen inte har med allemansrätten att göra, men de som gör sakerna "tror"- påstår att det ingår i allemansrätten)

Det handlar om sådant som bärplockarläger, "andlig utvecklingsläger", flera veckors camping vid trevlig sjöstrand, kvarlämnade sopor och dumpning av vitvaror eller bilar, organiserade frekventa mountain bike turer, turridning, nedhuggning av träd ("för att få utsikt"), körning med terränghjulingar, snöskoter och motocross, fiske på annans vatten (inkluderande kräftfiske för försäljning), körning och parkering "mitt vägen" på skogsvägar, avsiktligt störande av jakt, oavsiktligt störande av jakt, släppta hundar när koppeltvång råder...

Genom att vara negativa till att ha en dialog med markägare, avseende aktiviteter som befinner sig i gråzonen avseende vad som är OK enligt Allemansrätten, så spelar ni alla som "tycker det är onödigt att fråga", de där mycket starka krafterna som vill inskränka Allemansrätten, eller helt ta bort den, i händerna.

Vill man värna vår fantastiska och näst intill unika Allemansrätt, och möjligheten att nästan fritt röra sig i skog och mark, så försök att förstå: all mark har en ägare som faktiskt har planer för, och värnar om sin tillgång, sin mark.

Så att fråga en gång för mycket, snarare än en gång för lite, är ett sätt att skydda Allemansrätten!
 
Moderator: kanske bör diskussionen om Allemansrätten i denna tråd brytas ut till en mer allmän tråd än en som handlar om "spårmarker för hund"???
 
Det som är helt obegripligt för mig i den här tråden, är hur så många här helt och hållet saknar insikt, om att Allemansrätten de senaste åren blivit alltmer ifrågasatt, i synnerhet av markägare som utsatts för olika sorters, "besvär" och skador.

Det finns rätt kraftfulla röster, som önskar inskränka Allemansrätten radikalt, eftersom både "vanliga människor" samt en hel del organiserad verksamhet, struntar i vilka rättigheter och skyldighter som innefattas av Allemansrätten.

Här är en lista på några saker som görs organiserat och oorganiserat, där de som gör sakerna hävdar att de har rätt att göra sakerna, p.g.a. Allemansrätten:

(observera att flera av sakerna egentligen inte har med allemansrätten att göra, men de som gör sakerna "tror"- påstår att det ingår i allemansrätten)

Det handlar om sådant som bärplockarläger, "andlig utvecklingsläger", flera veckors camping vid trevlig sjöstrand, kvarlämnade sopor och dumpning av vitvaror eller bilar, organiserade frekventa mountain bike turer, turridning, nedhuggning av träd ("för att få utsikt"), körning med terränghjulingar, snöskoter och motocross, fiske på annans vatten (inkluderande kräftfiske för försäljning), körning och parkering "mitt vägen" på skogsvägar, avsiktligt störande av jakt, oavsiktligt störande av jakt, släppta hundar när koppeltvång råder...

Genom att vara negativa till att ha en dialog med markägare, avseende aktiviteter som befinner sig i gråzonen avseende vad som är OK enligt Allemansrätten, så spelar ni alla som "tycker det är onödigt att fråga", de där mycket starka krafterna som vill inskränka Allemansrätten, eller helt ta bort den, i händerna.

Vill man värna vår fantastiska och näst intill unika Allemansrätt, och möjligheten att nästan fritt röra sig i skog och mark, så försök att förstå: all mark har en ägare som faktiskt har planer för, och värnar om sin tillgång, sin mark.

Så att fråga en gång för mycket, snarare än en gång för lite, är ett sätt att skydda Allemansrätten!

Precis exakt så! Tack för att du skrev allt det jag tänkt under lång tid :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 426
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 312
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 301
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp