Hur hittar ni bra spårmarker?

SKA hundar rastas utomhus varje dag. Om det står att de SKA rastas utomhus torde det inte vara tillåtet att rasta hundar inomhus på regelbunden basis.
Och @linnsan och @Dopy

Jag hittade en artikel där en hundägare hade fått Länstyrelsens kontroll om hundkiss och hundbajs inne i bostaden.
Hundägaren fick order om att rasta hunden ute regelbundet och hålla rent i bostaden.
Ingenting om att det var förbjudet att låta hundarna göra sina behov inne.
https://www.na.se/artikel/orebroare-lat-hundengora-sina-behov-i-sangen
 
Fast nu säger lagen annorlunda. Din skog är inte per automatik din tomt bara för att du ser det som det.
Jag har inte påstått annat, bara att jag ser det som en förlängning av min tomt som jag upplåter till Sveriges befolkning att använda med stöd av allemansrätten. Men då vill jag också att besökarna följer de rekommendationer som naturvårdsverket gett.
 
Din okunskap om vilt är upprörande. Ja typ harar, rådjur, en och annan räv och råttor finns i städer, men de är inte synonym med allt vilt. Dessa djur far dessutom också alltför ofta illa pga bl.a. oansvariga hundägare - även om de inte är rödlistade ska de inte stressas i onödan. Att de finns betyder inte att de mår bra. Vissa arter av t.ex. markhäckande fågel är mycket mer känsliga för störningar (och de finns också mycket sällan i tätorter). I tätorter saknar vi också vissa reptiler (inga skogsödlor eller sandödlor, ingen hasselsnok), amfibier (inga grönfläckiga paddor) och vissa gnagare som sjusovare, hasselmöss, även t.ex. hermelin är sällsynt i tätort etc. Det är inte heller för att jävlas som hundar är total förbjudna i vissa nationalparker och koppeltvång råder i övriga. I delar av nationalparkerna och naturreservaten råder dessutom beträdandeförbud delar av året.

Hundträning innebär ofta att man inte exakt följer regelverket (en spårlina är inte tillräcklig under barnkammartid och räknas inte som att hunden är kopplad om man är i naturreservat eller planlagt). Det finns många olika former av hundträning som sker i skog och mark och någonstans måste man dra gränsen. Det är enklare att prata med folk, åtminstone om man tänker träna i samma område mer frekvent, än att någons ska göra en lång lista (personspår OK med väldresserad hund sept-feb utom vid skarsnö, rapport ej ok, uppletande ej ok, viltspår ej ok...)

Jag förstår inte oviljan mot att försöka föra en dialog. Att kunna vistas i skog och mark också i sällskap med en fyrbent följeslagare är ett privilegium. Lite smidighet och man minskar risken att markägare stänger allmänheten ute, att politiken ändras (vi har partier som trycker hårt på äganderätten) och att någon faktiskt börjar kontrollera efterlevnaden av de lagar och regler som redan nu gäller. Som boende i Stockholm är jag glad att ingen läser bilagorna till den kommunala ordningsstadgan och t.ex. vilka områden som räknas som badplatser med hundförbud under stora delar av året.

Man får aldrig glömma att hävda att annan aktivitet minsann stör lika mycket innebär inte med automatik att man får, det kan lika gärna användas som ett argument att ytterligare skärpa reglerna. Stör någon som promenerar med hund lika mycket som någon som tränar med hund, är det mer logiskt att förbjuda promenaden än att tillåta träningen.

Jag har flera gånger påpekat att jag tycker att man ska ha stor respekt för naturen men att jag inte tycker att det är så svårt att spåra på ställen där man inte förstör. Det är ju inte så att markägare och jägare är helt magiska vad gäller att se sånt heller :angel:

Handlar ju inte om att jag skiter i djuren eller marken utan att jag helt enkelt inte håller med om att just spårträning är något som stör så mycket. Det blir absurt i mina ögon. Ska man förbjuda det pga att det faktiskt stör i stor grad så ska man absolut inte heller göra mycket annat i skogen som stör MER. Oavsett om man äger marken eller inte. Annars är det ju inte det det handlar om.

Det är ju dessutom MASSOR med jakthundar som gör saker de absolut inte borde i naturen och samhälle. Det är ju verkligen mer regel än undantag.

Att börja leta efter markägare och knacka dörr när man är ute och kör och ska lägga ett snabbt spår för att dränera hunden lite är ju liksom inte riktigt realistiskt i mina ögon. För det är så som lagen ser ut enligt den tolkningen.

Jag är ju inte heller den enda som anser detta. Känner flertalet markägare och jägare. Och diskuterar med ett par ganska ofta om just sånt här och ingen anser att just spårträning är något som stör på det sättet.

Och jag har även påpekat att jag tycker att man absolut kan prata med markägaren om man regelbundet går utanför stigar och vägar, ska cykla snabbt på små stigar eller något annat som kan vara extra känsligt. Men det är inget som jag tycker rör enbart spårträning.

Vad gäller extra känsliga områden som naturreservat så är det ju en helt annan sak. Det är ju en jättekonstig jämförelse. Klart det finns folk som förstör en massa men majoriteten av dom är väl knappast folk som är ute och spårar med sina hundar.

Sen finns ju aspekten med just bruksprov och tjänstehundar som ska tränas, utvecklas och utvärderas.
En ganska viktig aspekt om man förstår hur viktiga dom är i samhället.

Jag tycker ärligt talat såna här jämförelser blir jätteabsurda.
 
Handlar ju inte om att jag skiter i djuren eller marken utan att jag helt enkelt inte håller med om att just spårträning är något som stör så mycket. Det blir absurt i mina ögon. Ska man förbjuda det pga att det faktiskt stör i stor grad så ska man
Det handlar om märkägarens större rätt till marken.
Men just att någon äger marken och att den därför har större rätt till den, det verkar du skita i.
Rent allmänt så verkar du skita i andra människors ägande.
Det är faktiskt oerhört respektlöst.
 
Det handlar om märkägarens större rätt till marken.
Men just att någon äger marken och att den därför har större rätt till den, det verkar du skita i.
Rent allmänt så verkar du skita i andra människors ägande.
Det är faktiskt oerhört respektlöst.

Nej faktiskt inte. Jag har inga problem med att avlägsna mig från platsen om det behövs oavsett vad jag gör där om markägare eller jägare ber mig. Inom rimliga anledningar och inte bara för att de är bittra på att andra är på deras mark då. Tycker nog det är mer respektlöst att bara klampa på bara för att lagen ger en rätt till det 🤷‍♀️ Och där vet jag flera som håller med mig.
 
Den lagen finns inte.
Hundar skall rastas ute varje dag.
Bra de rastas ute varje dag.

Det finns inget förbud mot att låta hundar göra sina behov inne. Inget. Även om ni gärna vill tro det.
Jo, lagen är tydlig, hundar ska rastas utomhus, varje dag.
Utomhus är inte lika med inomhus.
 
Och @linnsan och @Dopy

Jag hittade en artikel där en hundägare hade fått Länstyrelsens kontroll om hundkiss och hundbajs inne i bostaden.
Hundägaren fick order om att rasta hunden ute regelbundet och hålla rent i bostaden.
Ingenting om att det var förbjudet att låta hundarna göra sina behov inne.
https://www.na.se/artikel/orebroare-lat-hundengora-sina-behov-i-sangen
Om det hade varit tillåtet att rasta hunden inne hade de inte fått föreläggande om att rasta hunden utomhus och hålla lägenheten fri från urin och avföring eller hur? Då hade de bara få föreläggande om att hålla "hundlådan" ren.
 
Jo, lagen är tydlig, hundar ska rastas utomhus, varje dag.
Utomhus är inte lika med inomhus.
OK, men de rastas ju utomhus varje dag.
Men de får kissa inne ibland.

Hundar skall rastas utomhus varje dag.
Okej.
De skall rastas ute regelbundet.
3 ggr/dag måste ju rimligen räknas som både regelbundet och varje dag.

Ingenstans står det att hundar inte utöver detta även får kissa inne vid behov.
 
OK, men de rastas ju utomhus varje dag.
Men de får kissa inne ibland.

Hundar skall rastas utomhus varje dag.
Okej.
De skall rastas ute regelbundet.
3 ggr/dag måste ju rimligen räknas som både regelbundet och varje dag.

Ingenstans står det att hundar inte utöver detta även får kissa inne vid behov.
Inomhus är inte lika med utomhus. Hundar ska rastas utomhus. Kissar de inne rastar du dom alltså för sällan.
 
Nej.
Men på något vis måste de ju ha löst saken, de kan ju inte vara lagbrytare hela bunten.
Eller?
Bygger verksamheten på lagbrott?

Det är rätt starka ord att använda "lagbrytare" och "lagbrott" enbart baserat på Naturvårdsverkets tolkning. Det skulle krävas ett faktiskt utslag för att veta om deras tolkning är juridiskt korrekt.
Personspår är i vart fall inte jaktträning.
 
Inomhus är inte lika med utomhus. Hundar ska rastas utomhus. Kissar de inne rastar du dom alltså för sällan.
Då så tar vi det igen.
Om du är orolig för att vi inte följer bestämmelserna för hundhållning så tycker jag att du skall anmäla mig till Länsstyrelsen.
Eftersom att många här vet vem jag är så kan de säkert hjälpa dig med det.
På så sätt så får vi ju frågan utredd.
Du kan ju börja med att ringa och fråga om det är något att anmäla, det kan du göra alldeles själv.
 
Jo, lagen är tydlig, hundar ska rastas utomhus, varje dag.
Utomhus är inte lika med inomhus.

Men herregud vad gör det om hundar som kommer ut regelbundet ibland kissar eller bajjar på en hundtoa inne?
Är det "rastning" att tvinga ut sin hund i extremväder bara för att den ska kissa, vad är det som blir så bra av det?
Det finns säkert hundar pga sjukdom eller ålderdom behöver kissa en eller några ggr per natt ex är ju perfekt om det går att lösa med en innetoa, att hundar anses inte vilja göra sina behov inne beror såklart på uppfostran än att , som några skrivit: "hundar gör allt för att göra sina behov ute och vill verkligen inte kissa inne", är ju massor här på buke bla som verkligen får jobba med sin valp / unghund för att den just INTE ska kissa inne, eller bajja.
 
Men herregud vad gör det om hundar som kommer ut
Jag tror att det handlar om någon typ av försök till märklig logik.

Att om det går att visa att även jag bryter mot någon bestämmelse så slipper den som lyckas bevisa det att själv följa någon oönskad regel. Jag stöter på det litet nu och då i olika sammanhang.
 
Älskar tanken på att det skulle vara olagligt för hundar att rasta sig inne. Då skulle varenda valpägare och hunduppfödare bli anmäld 🤣 Eller finns det en åldersgräns på hunden för när det blir olagligt för dem att göra sina behov inne? 😅

Måste kontakta min uppfödare pronto och säga att valparna hädanefter måste bo ute för att inte ev. Bryta mot lagen.

Men till ämnet
Såg något glänsa till om vart försvarshundar får tränas också. Sivilägda hundar och fodervärds hundar tränas på samma premisser som alla andras hundar vars ägare är med i svenska brukahundklubben (medlemsskap kan vara bra att ha när man tränar åt försvaret) dvs träning som sker lös måste göras med utsedd träningsledare och spårmarker brukar klubbarna ha tillgång till om man inte själv vill ringa runt till markägare.
 
Hemvärnet tillhör försvaret.
Försvaret har egna lagar och regler att följa och behöver inte rätta sig efter de begränsningar som allemansrätten har.

Tillhör du försvaret?

Jag är inte krigsplacerad längre. Men jag tillhör SBK, som är en frivillig försvarsorganisation.

Du påstod att träningen skedde på militära områden och jag rättade dig. De hundekipage som tillhör hemvärnet tränar hela tiden, inte bara när de är på övning. Ute i skogen ser du inte skillnad på mig och min hund och mina klubbkompisar med sina tjänstehundar/tilltänkta tjänstehundar. För att bli godkänd som patrullhund i hemvärnet krävs bl a att hunden kan ta upp och följa ett spår.
 
Du påstod att träningen skedde på militära områden och jag rättade dig. D
Nej jag påstod att de har egen mark.
Vilket de ju också har.
Det övriga har du hittat på själv.

Det är dessutom precis lika bra träning för hunden om man först frågar om lov och kommer överens med markägaren som om man olovandes tränar spår.
Hunden märker liksom ingen skillnad. Så att det faktum att spårträning inte ingår i allemansrätten skulle minska tillgången på tjänstehundar hittar du faktiskt bara på.
 
Själv har jag bara frågat en markägare en gång. Då berodde det på att jag och en kompis var på samma plats ofta och jag visste vem som ägde skogen. Han blev först förbryllad över frågan men sen jätteglad och berättade om hur de varit ute och spårat när hans son hade hund.

I övrigt finns det tre stora områden där klubben har tillåtelse att vara, så jag håller nästan alltid till på något av dem. Men om jag bara skulle lägga ett spår vid ett enstaka tillfälle någon annanstans - nej, då skulle jag inte kontakta markägare. Skiftena här är ibland så små att ett spår på 5-600 meter skulle kräva att man ringer tre olika personer för att fråga om man får gå över deras mark två gånger, en gång en ensam person och en gång en person med hund i lina. Man har blivit idiotförklarad för mindre.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 342
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 852
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp