Bukefalos 28 år!

Hur högt i tak för häststall?

L

LoveMyHorse08

Hej,
Vi är på väg att köpa en gård för att kunna ha egna hästar/ponnyer.
Gården som är av intresse är en gård med gammalt svinstall (verksamheten är dock avvecklat sedan 12 år)
Allting finns kvar som original. Svinboxar, rännor mm. Detta är ju dock något man kan ta bort för att skapa plats för ett par hästboxar.
Vår fråga är nu. Räcker takhöjden i detta stall för att ha gott om utrymme för hästen/hästarna?? :confused:

Information om stallet. Det är väldigt rent och snyggt för att ha varit svinstall. Ingen lukt finns kvar efter verksamheten.
Det är ca 220cm från betonggolvet till takbjälkarna och ca 240cm till innertaket. (men det är hyfsat tätt mellan takbjälkarna, så det är ju detta mått som är intressant)

I första hand kommer vi vilja ha en B-ponny och en C-ponny till tjejerna. Ej köpt några hästar än...
 
Sv: Hur högt i tak för häststall?

Hej.

Minsta måttet är 2.20 så det klarar du men sen räknar man 1.5 x mankhöjd.

Så det gäller att inte skaffa för stora hästar :)

Jag undrar förresten om man inte också måste ta hänsyn till bäddens höjd i boxen!?
 
Sv: Hur högt i tak för häststall?

Om du går in under forumet hästveksam så hittar du svar på din fråga.
 
Sv: Hur högt i tak för häststall?

Tack för svaren.
Jo, Bellafjella, det blir initialt rätt små hästar (ja, allt är ju relativt) och eventuellt en islandshäst.
Intresse kvarstår alltså. Ska dit och mäta helt enkelt...

Ska leta vidare på forumet. Här finns ju hur mycket som helst :)
 
Sv: Hur högt i tak för häststall?

Hej.

Minsta måttet är 2.20 så det klarar du men sen räknar man 1.5 x mankhöjd.

Så det gäller att inte skaffa för stora hästar :)

Jag undrar förresten om man inte också måste ta hänsyn till bäddens höjd i boxen!?

Man mäter golv-tak exkl bädd vad jag hört o sett.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 307
Senast: Angel
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Vet att det finns många trådar kring detta. Men.. jag har ett litet dilemma. Vi flyttade till vår gård nyss och har en hel del...
Svar
11
· Visningar
1 871
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp