Hur i hela friden ska jag sluta överanalyser?

sjunga

Trådstartare
Varnar för röriga tankar.

Jag är i ett förhållande sedan 8 månader sedan med en kille i samma ålder. Vi är väldigt olika men det var väl det som gjorde att vi fick intresse av varandra även om jag var den som var motvillig i början. Han "jagade" mig ganska länge innan jag faktiskt insåg att jag var kär i honom. Vi bestämde oss för att bli ihop och testa om det var något för oss. Det har varit mycket drama, på gott och ont, vi har ändå lyckats ta oss igenom en del jobbiga bråk och situationer. Problemet är just nu jag. Jag förstår inte varför jag analyserar allt han säger eller vad jag sagt till honom. Jag är en osäker person i grund och botten, haft problem med vänner sedan jag kan minnas, mobbad, varit med om en olycka som gjorde så jag stängde in mig i flera månader. Allt detta kom jag över, jag klarade skolan, jag har nu vänner som jag älskar så mycket och som älskar mig tillbaka. När jag ändå är i en bra situation så kan jag inte sluta leta problem? Det är som om jag söker dem.

Som med honom, han älskar mig, han stöttar mig, tror på mig, säger att jag är det bästa som har hänt honom. Han är rak, intelligent, snygg som fan, rolig, men ÄNDÅ kan jag inte sluta älta. Jag blir nervös om han inte vill ses och det kan vara för att han är trött eller bara vill umgås med sin familj en kväll. Jag tar åt mig så in i bomben om han kan skämta om något så banalt betydelselöst som att han påpekar att min humor är riktigt torr(förvisso är den riktigt torr men ändå). Jag har en sådan skev och självdestruktiv självbild att jag kan älta i flera timmar. Hur ska jag sluta? Jag vill vara med honom, han vill vara med mig och det känns rätt när vi väl är men det är när jag är ifrån honom som detta tankemönster härjar. Jag är väl rädd att han ska lämna mig och det i sig grundar sig nog i att det har hänt, fast med "vänner" sedan jag gick på dagis fram tills det att jag var 19.

Någon som har något tips på hur/vad jag ska göra?
 
Jag tror vi är ganska lika. Åtminstone känner jag igen mycket av det du skriver. Jag hade det kämpigt med massor av saker i herrans massa år vilket gjorde mig till en osäker och otrygg person. Otryggheten jag kände i mig själv gjorde mig otroligt nojjig i relationer. Det var en ständig kamp mot osäkerheten.
För mig hjälpte det att gå i KBT, jag lärde mig då att se vilka mönster i känslor/tankar jag hade och hur jag i ett allt tidigare skede kunde avbryta mönstren och gå en ny väg istället för att spinna loss på oron. Bit för bit började jag må mycket bättre, och även om jag får tillbaka mina "gamla" känslor ibland så är det på en helt annat nivå och jag har inga tillitsbekymmer i relationen jag är i heller. Jag nojjar väldigt lite numer.
 
Jag känner också igen mig i vad du skriver. Jag har precis börjat gå i psykoterapi och hoppas att det ska kunna hjälpa mig.
 
Varnar för röriga tankar.

Jag är i ett förhållande sedan 8 månader sedan med en kille i samma ålder. Vi är väldigt olika men det var väl det som gjorde att vi fick intresse av varandra även om jag var den som var motvillig i början. Han "jagade" mig ganska länge innan jag faktiskt insåg att jag var kär i honom. Vi bestämde oss för att bli ihop och testa om det var något för oss. Det har varit mycket drama, på gott och ont, vi har ändå lyckats ta oss igenom en del jobbiga bråk och situationer. Problemet är just nu jag. Jag förstår inte varför jag analyserar allt han säger eller vad jag sagt till honom. Jag är en osäker person i grund och botten, haft problem med vänner sedan jag kan minnas, mobbad, varit med om en olycka som gjorde så jag stängde in mig i flera månader. Allt detta kom jag över, jag klarade skolan, jag har nu vänner som jag älskar så mycket och som älskar mig tillbaka. När jag ändå är i en bra situation så kan jag inte sluta leta problem? Det är som om jag söker dem.

Som med honom, han älskar mig, han stöttar mig, tror på mig, säger att jag är det bästa som har hänt honom. Han är rak, intelligent, snygg som fan, rolig, men ÄNDÅ kan jag inte sluta älta. Jag blir nervös om han inte vill ses och det kan vara för att han är trött eller bara vill umgås med sin familj en kväll. Jag tar åt mig så in i bomben om han kan skämta om något så banalt betydelselöst som att han påpekar att min humor är riktigt torr(förvisso är den riktigt torr men ändå). Jag har en sådan skev och självdestruktiv självbild att jag kan älta i flera timmar. Hur ska jag sluta? Jag vill vara med honom, han vill vara med mig och det känns rätt när vi väl är men det är när jag är ifrån honom som detta tankemönster härjar. Jag är väl rädd att han ska lämna mig och det i sig grundar sig nog i att det har hänt, fast med "vänner" sedan jag gick på dagis fram tills det att jag var 19.

Någon som har något tips på hur/vad jag ska göra?
Det känns bekant det du skriver, jag tror jag är likadan till viss del. Har fortfarande inte kommit fram till en bra lösning, men jag ska prata med en psykolog för att få verktyg att hantera situationen. Kanske kan en psykolog hjälpa dig också, dels att bygga upp din osäkerhet och ge dig verktyg att inte överanalysera?
Jag önskar dig ett stort lycka till och hoppas att vi båda ska komma över detta, för det är vi värda. :heart
 
Tack alla för jättebra svar :heart
Jag har sökt runt på KBT nu och funderar på att prova att gå hos en psykolog. Jag var hos en psykolog för några år sedan, pga av olyckan men jag var sådär, inte typiskt, men väldigt "trycker jag undan alla problem blir allting bra". Sannolikheten är väl relativt stor att allting kom i kapp mig antar jag. Jag ska i alla fall våga mig på att ringa och fråga nu hur jag ska göra.
 
Tack alla för jättebra svar :heart
Jag har sökt runt på KBT nu och funderar på att prova att gå hos en psykolog. Jag var hos en psykolog för några år sedan, pga av olyckan men jag var sådär, inte typiskt, men väldigt "trycker jag undan alla problem blir allting bra". Sannolikheten är väl relativt stor att allting kom i kapp mig antar jag. Jag ska i alla fall våga mig på att ringa och fråga nu hur jag ska göra.
jag tror det är bra att du tar tag i det.
För jag tror att det inte har med din partner att göra. Dvs att om du inte hade en partner skulle du analysera annat istället?
så jättebra att du tar tag i det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 495
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 230
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 894
Senast: Solstig
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 073
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp