Hur jag tog mig ur ångest långsiktigt

Bukefalos 30 år!

Jag har insett att jag skulle vilja sprida hur jag tog mig an depression och ångest. Förhoppningen är att det kan hjälpa någon på något sätt. Det kan vara någon som vill prova samma väg totalt eller som vill testa en liten sak. Jag kommer inte gå in på detaljer kring mående, ev diagnoser osv.
Mitt mående var dåligt sedan jag var liten med jobbigt hemma, mobbing, utanförskap etc.
Fick hjälp på VC i vuxen ålder men deras hjälp bestod av medicin och en psykolog som var helt värdelös. Psykologen vile mest prata CSN-lån. Medicinen gav ingenting och jag ville inte ta bort symtomen utan orsaken och det skedde inte.
Några år senare skedde andra saker och jag blev sämre. Utvecklade även mycket ångest, panikångest, reseångest… ja ångest på allt. En dag när förbjudna tankar kom kom också en annan tanke: Gör något. Antingen gör du något eller så skiter du i detta helt. Samtidigt bläddrade jag i en tidning och när jag bestämt mig för att lösa detta en gång för alla kom jag till sista sidan. En annons om en kvinna som hade en klinik, alternativklinik. Healing, massage, hypnos.
Instinktivt sa jag att dit ville jag. Healing!
Kom dit och efter första samtalet sa kvinnan att healing är bra men hypnos vore bättre. Vi måste in i dit undermedvetna och leta. Herregud vad läskigt!
Läxan var att lyssna på avslappningsband varje dag. För att lära mig slappna av och få hjärnan att släppa kontroll.
Jag gick dit. Läxa varje gång. Avslappning, skriva ner drömmar.
-vad tittar du på på tv och filmer? Frågade hon.
-skräck, mord etc sa jag.
-släng allt sa hon. Ska du må bra ska du inte mata dig med negativa saker.
Jag gick hem och slängde allt.

I sessionerna gjorde vi många olika saker. Grunden var att alltid låta mitt riktiga jag komma fram, att lirka bort hjärnan och dess kontrollbehov. Jag blev fysiskt sjuk. Men jag skulle dit ändå. Just den sjukan berodde på att hjärnan försökte allt. Tillslut släppte det. Hjärnan orkade inte hålla emot mer. Det var som en våg bara rullade ut.

För att det inte ska bli för långt så går jag inte in på detaljer vad vi gjorde. Men det finns så mycket att berätta!!
Efter 10 gånger och ca 8 månader behövde jag inte det mer. Jag lärde mig så sjukt mycket om mig själv. När sessionerna var klara var all ångest borta, all depression och på köpet också alla riktiga fobier.
Detta var 20 år sen och jag har inte haft en ångestattack sen dess.
Det var skittufft men jag gjorde det. Det går inte i längden att låtsas, jag fattade ju inte ens att jag låtsades.

Kanske jag utvecklar mer senare. Eller slänger detta. Vi får se.

Liknande trådar

• Så trött på mig själv!
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Ensam och ledsen
  • Presenterar mig i efterhand

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat