Bukefalos 28 år!

Hur jobbar du med hundägaren? Utbildningar?

Blandrastik

Trådstartare
Rubriker då.. Tänkte att vi har en del instruktörer här inne, så en fråga.
Jag har en del utbildningar inom hund, jag är yrkesverksam inom hund sedan åtta år tillbaka. Jag har även gått Studiefrämjandets ledarskapskurser riktat mot hund och hundkurser, L1-L4. Jag har gått ledarskapsutbildningar inom mitt jobb som jag haft nytta av på hundkurser och privata lektioner. Men jag skulle vilja bli ännu bättre på att "läsa människa". Om du läser retorik så står det att du har tre sekunder på dig att ge ett "första intryck" och tre minuter att visa dig trovärdig. Exakt vad kan jag göra de där tre minuterna? :) Lyssna? Jaha, och sen då?
Jag är driven och entusiastisk, lite för entusiastisk ibland och kommer ofta på mig att driva folk, på gott och ont. Jag har lite för många gånger speedat iväg i hundtankar, som jag försöker häva ur mig och då har jag, med största sannolikhet, inte hundägaren med mig.
Hur gör du för att läsa hundägaren? Vad kan man göra för att bromsa? Vad har du gått för utbildningar/kurser som hjälp dig. Vad gör du med hundägaren då vill ändra på hundra saker och inte vet var du ska börja?
 
Är inte hundinstruktör eller ens påstår att jag är duktig på att träna hund så som vissa andra är, däremot har jag vana av att instruera människor i en annan sport där jag även varit domare. Det jag märker folk gör fel när de instruerar eller försöker coacha är de är så upptagna av att prata så de missar att checka av vilken nivå personen framför dem är på. Oftast blir det för avancerat för nybörjare och för basic för de som har bättre koll, så istället för att prata ihjäl mig så börjar jag med att kolla vem jag har framför mig genom att be den att berätta, ställa frågor och så klart analysera hur den klarar övningarna.
Sen brukar jag försöka fokusera på tre saker de kan förbättra i en övning, mer än så kommer de i regel ändå inte komma ihåg oavsett nivå de ligger på när de ska köra själva sen. Jag försöker att inte i all iver ösa över folk information de inte kan ta till sig eller sortera utan försöker återgå till samma tre saker under passet. När en sak börjar sitta bra så lägger jag in en ny sak de kan jobba på att träna in. Sen kan jag nämna saker som är bra att ha i bakhuvudet, studier andra sätt att lära in m.m. men jag försöker att hålla det relativt avskalat särskilt i början för nybörjare. Det gäller också att fokusera på rätt saker, börja med det absolut mest grundläggande sitter istället för att stirra sig blind å detaljer (som oftast korrigeras automatiskt om grunden sitter). Även personer som är relativt duktiga kan ha skippat nån grund och då gäller det att hitta ett sätt att motivera dem att ändra på det som ändå funkat hitills så jag brukar ge dem scenario på vad det innebär att gå vidare utan att ha jobbat in det jag tycker är viktigt men det ju upp till dem att ta till sig det eller inte men då har man iallafall tagit upp det när problemen dyker upp längre fram. Sen försöker jag berömma det som är bra, det är jobbigt att bara få höra vad man behöver bli bättre på så det kan vara bra att påminna dem om att de faktiskt är duktiga på det de är bra på, man ska inte snåla på berömmet (men det ska såklart vara befogat beröm). Vara specifik både i vad som kan förbättras och vad som var bra, bara säga "bra" eller "nä, dåligt gör om" ger inte så mycket om de inte vet vad det är man syftar på.
Så går iallafall mina tankar kring träning av folk i allmänhet.
 
Rubriker då.. Tänkte att vi har en del instruktörer här inne, så en fråga.
Jag har en del utbildningar inom hund, jag är yrkesverksam inom hund sedan åtta år tillbaka. Jag har även gått Studiefrämjandets ledarskapskurser riktat mot hund och hundkurser, L1-L4. Jag har gått ledarskapsutbildningar inom mitt jobb som jag haft nytta av på hundkurser och privata lektioner. Men jag skulle vilja bli ännu bättre på att "läsa människa". Om du läser retorik så står det att du har tre sekunder på dig att ge ett "första intryck" och tre minuter att visa dig trovärdig. Exakt vad kan jag göra de där tre minuterna? :) Lyssna? Jaha, och sen då?
Jag är driven och entusiastisk, lite för entusiastisk ibland och kommer ofta på mig att driva folk, på gott och ont. Jag har lite för många gånger speedat iväg i hundtankar, som jag försöker häva ur mig och då har jag, med största sannolikhet, inte hundägaren med mig.
Hur gör du för att läsa hundägaren? Vad kan man göra för att bromsa? Vad har du gått för utbildningar/kurser som hjälp dig. Vad gör du med hundägaren då vill ändra på hundra saker och inte vet var du ska börja?
Jag håller inte kurser för tillfället men har en genomgång med hundägaren efter BPH och då har jag ganska få minuter på mig att sammanfatta info från hela provet och framföra det på ett sätt som jag tror att den aktuelle hundägaren har nytta av. Jag undviker i det längsta "fikonspråk", utan pratar så enkelt som möjligt även med de mer erfarna ägarna. Jag försöker också ta upp exempel på vad jag menar "när din hund gjorde så tänkte den såhär, och då kan du agera på det här viset för att hjälpa den". Jag håller mig borta från detaljer så långt det är möjligt. Och så checkar jag av. "Känner du igen din hund i min beskrivning"? Det gör de faktiskt nästan alltid, men de har kanske inte tänkt på det på samma sätt, och jag får väldigt ofta tack och beröm för min genomgång. Så något rätt gör jag nog.

Som instruktör försöker jag alltid utgå från helheten och beta mig neråt tills jag når detaljerna. Ganska få hundägare har nytta av smådetaljer direkt i början, kanske inte ens någonsin om de inte är detaljnördar. Och igen så checkar jag av. "Vill du det här? Vad är ditt mål? Vad har du för resurser?". Så tänker jag att det är för mig också. Jag hade kanske kunnat få en hund som var tyst hemma och i bilen om jag lagt ner massor med tid på träningen, men de timmarna existerar inte och eftersom jag inte kan trolla så har jag inte den resursen i form av tid. Då får man hitta ett annat sätt. Så tänker jag lite med hundägarna jag möter också, att jag måste hitta en metod som passar hund, ägare och situation och det kan jag inte om vi inte har en pågående dialog.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
1 914
Senast: Åsa A
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 612
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp