Hur känns häst i form/på tygel?

Jag har fått lära mig att det är bra för hästens ryggmuskulatur att den får söka sig framåt nedåt, att musklerna sträcks ut och slappnar av....

När min häst går i form (jodå vi westernryttare jobbar också mycket med det) känns det först och främst i att ryggen höjs och att bakbensaktiviteten ökar så att det nästan känns som om aschlet på hästen ska explodera :D (mitt eget uttryck) och på en Paint så blir det ganska så mycket som är på väg att explodera..... :D :D
Vad gäller tyglarna så är det bara ett lätt motstånd som gäller och att man släpper efter när hästen mjuknar i munnen och ger.......hoppas inte det här blev för flummigt :o :angel:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 197
Senast: Bri
·
  • Artikel
Hästnyheter I trädets Y-form, över en och en halv meter över marken, hittades hästen upp och ned med ena frambenet fastkilat. Efter ett par timmars...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av de äldsta hästarna i startfältet för årets världscupfinal är Catch Me Not S. Hans ryttare Peder Fredricson ser fram emot en...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
849
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp