Hur känsliga är hundar för för mkt kalk?

SiZo

Trådstartare
Ja det är frågan helt enkelt. Funderingen uppkom för ett tag sen när min granne fick avliva sin hund för att njurarna var omvandlade och rejält förstorade! Det hade redan gått så pass långt då så det var bara att avliva (jag hade sagt till dem att ta hunden till veterinären i 2-3 månader, men men. Så vi vet med andra ord inte vad som omvandlade njurarna, det kan ju varit cancer, men lika gärna nåt annat!

Nu är det så att vi har ruskigt mkt kalk i vårat vatten, och vi funderade på om det kan ha berott på det? Han är ju uppvuxen här sen valp, och då kanske det är extra känsligt?

Han blev bara 5 år...

Jag ska igentligen kunna detta, men ni vet hur det är när man inte använder kunskapen... då försvinner allt ut ur skallen!

De har nu en ny hund som är 8-9 månader, och funderingen fanns att kanske skulle man köpa vatten nån annanstans för att ta hem o ge hunden?

Jag ska väl så småningom köpa ny hund med, så därav är jag intresserad av vad ni tror?

Min hund som bott är i 8 år har inga problem med njurarna, men hon var inte heller valp när hon flyttade hit, hon var 4 år gammal redan (jösses vad tiden går!!)
 
Sv: Hur känsliga är hundar för för mkt kalk?

det beror väl på i vilka mängder?

Därav undrar jag om hundar är som hästar (dvs kissar ut onödig kalk) eller samlar på sig allt och därmed kanske blir sjuka av det?
 
Sv: Hur känsliga är hundar för för mkt kalk?

Är det ingen som kan nåt om det här?

Ingen som räknar foderstater på sina hundar? :confused:
 
Sv: Hur känsliga är hundar för för mkt kalk?

Naturligt kalk i överskott kissas vad jag vet ut. Dvs kalk som hunden får i sig från råa ben etc. alltså borde även kalk i vattnet kissas ut.

Jag har dessutom mkt svårt att tänka mig att vattnet är så extremt kalkrikt att överskottet blir så enormt att inte en i övrigt frisk kropp klarar av att hantera det.

Dessa njurskador/njurförändringar; är det fastställt att de uppkommit pga kalköverskott?
 
Sv: Hur känsliga är hundar för för mkt kalk?

hundar som äter mycket kalk, som ben, skiter ju ut det. det har hänt att mina hundar har satt i sig så stora mängder ben att de har skitit gulvitt. de är nu 9 resp 13 år och har aldrig haft problem med urinvägarna, så att kalk skulle vara skadligt för njurarna låter inte helt rimligt.
 
Sv: Hur känsliga är hundar för för mkt kalk?

När de väl åkte in med hunden var han så pass dålig att Jag fick åka in o avliva honom veckan efter (dagen efter ultraljudet)

Sista dagen kunde han knappt gå...

Jag tjatade länge om att de skulle ta honom till veterinären...

Så därav var det bara avlivning så fort som gick som gällde för honom, därav vet vi inte vad det berodde på, bara att njurarna var omvanlade, om det sen var cancer eller nåt annat vet vi inte.

Men vi har så pass mkt kalk i vattnet att vattnet emellanåt inte är klart, och låter man ett glas stå så blir det kalk på botten...

(ursäkta det sena svaret, jag håller inte till på hunddelen så mkt)
 
Sv: Hur känsliga är hundar för för mkt kalk?

Jag tror (som cillamuffins) inte att kalk i vattnet har så mycket med hundens fel att göra.
 
Sv: Hur känsliga är hundar för för mkt kalk?

OK! Jag hoppas verkligen du har rätt.. de har ju en ny hund, som de förvisso bara haft sen han var 5 månader... men dör han i förtid av samma sak så lär jag väcka tråden igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
5 966
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 349
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 727
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp