Hur kan hästar reagera på influensavaccin?

CosmicQueen

Trådstartare
Vad kan dom få för reaktioner? Symtom? Feber?
Har en häst i stallet som min står i som fick vaccin i torsdags o som inte verkar må riktigt bra nu...
 
Den vanligaste reaktionen på influensavaccin är en svullnad på injektionsstället. Denna försvinner av sig själv inom någon vecka. Den vaccinerade hästen kan också få en tillfällig temperaturstegring, denna kommer (enligt FASS) vanligen inom 9-12 timmar.

En frisk häst bör inte reagera genom att bli trött och hängig ett par dagar efter vaccinationen. Det är naturligtvis inte uteslutet, men jag tycker ändå att ni ska leta efter andra orsaker. Har hästen feber? Äter den? Har den normal avföring? Osv...
 
Enligt min Vet, så kan vaccinet utlösa sjukdom.
Därför skall man alltid vaccinera en konstaterad frisk häst.

Har hästen haft ett litet virus i kroppen så blir den alltså sjuk i samband med vaccinering.
Men en frisk häst bör inte reagera så...
 
Jag har fem hästar och en av dem tål inte influensavaccinet. Han fick efter några dagar två rejäla bölder vid vaccinationsstället och hög feber, blev jättehängig etc.
Vi tog honom till klinik där de fick öppna bölderna som var fulla med var (vidrigt!) och han fick dränslangar + antibiotika och jag fick spola dränen varje dag etc. Detta fick vi upprepa tre gånger (tömma bölder). Häststackarn höll nästan på att stryka med. Jag var tvungen att ha honom uppbunden dag och natt eftersom han annars rullade sig och kliade av sig dränslangarna.

Efter ca 1 månad blev han till slut frisk (islandshästar är sega) och är idag helt frisk. Han har givetvis inte fått någon mer influensavaccin men är däremot vaccinerad mot stelkramp (som dessutom är mycket farligare) utan problem. Det vaccinet är det tydligen inte lika vanligt att de reagerar mot.

Vildvittra
 
Tackar så mkt för era svar. Hon har haft feber,allmänt hängig och väldigt stel i halsen. Och det har uppkommit sedan hon vaccinerades i torsdags.
Idag tror jag dock hon var som vanligt som jag uppfattade det på ägarna.
 
Enstaka hästar kan tom dö av vaccinet! :crazy:

Min ena häst tål inte influensavaccinet Prevacun. Men det används väl inte lägre?
När han fick det en gång så fick han rejäl feber, och vätskefyllda blåsor på stora delar av kroppen.
Det höll i sig i några dagar.
 
Hej CQ har tjuvlånat data på jobbat eftesom jag varit utan i över en vecka...
För ca 10 år sedan råkade vi ut för två lika fall av konstigheter när vi vacc. mot A2.
Båda hästarna fick stora varbölder där vet. stuckit dem den ena bölden var som en halv fotboll när vi tömde dem. URK...
På detta följde feber i ca fyra dagar men det tog ca två veckor innan bölderna försvann. Varken vi eller vet. hade någon förklaring på detta. :confused:
De övriga fem som vacc. vid samma tillfälle visade inga symtom.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 495
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
285
Senast: Hellhound
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: Cambrie
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp