Hur kan jag lösa mitt lastproblem?

Martina_m

Trådstartare
Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag har testat allt. Men jag får inte ihop det.

Jag har köpt mig ett Boj-släp. Så det är ett stabilt släp som hästen åker kanon i. Och när han väl är inne i släpet, står han som ett ljus.

Problemet är väl dörrarna där bak. Så fort man försöker stänga, så slänger han sig ur.

Det bästa är när jag lasttränar själv, i lugn och ro. Då kan jag stå utanför och han går in själv, äter lite godis ur krubban, men sen backar han ut. Han backar ut lugnt och försiktigt, men jag kan inte heller få honom att stanna och gå in igen.
Om jag följer med honom in, står han kvar inne även om det inte finns något godis kvar i krubban. Men OM det är någon utanför, så vill han inte gå in. Då lägger han allt fokus på den människan och vill inte gå in, för då kanske han blir instängd.

Han är inte rädd, men förmodligen lite ängslig med att bli instängd. Och han är fruktansvärt envis. Det är precis som att han inte vill, för han har inte lust att åka transport.

Och jag kan även säga att jag kör så försiktigt jag bara kan, när han väl åker. Och han är aldrig svettig eller stressad efter en åktur. Men han kan vara lite spänd, då han ofta är nyfiken på nya platsen.

Jag har väl tyvärr gett upp hoppet lite, jag vet inte hur jag ska få honom att stå kvar i transporten. Hur jag ska få honom att inte backa ut. Helst vill jag ju heller inte byta släp, då det är ett så oroligt bra släp säkerhetsmässigt.

Har ni några bra tips?
Jag vill ju få honom att vilja gå in.

(Linor = börja om från noll )
 
Ge hästen sin ordinarie måltid i släpet.
Är den äldre kan den ha lärt sig NÄR den måste ut för att inte bli inlåst.

Den kan ha åkt obekvämt varav den går in, men ser till att gå ut i tid.

Försök att stänga utan att sen åka. eller så tränar du att skicka in den.
 
Om människan utanför håller sig utom synhåll då? Sitter i bilen tex och sen stänger när ni väl står inne i transporten? Inte tvärstänger snabbt så hästen får panik förstås, men provar stänga när du är med därinne och ger godis
 
Bara att träna på!
Låt hästen käka läääng i släpet (upp emot en timme), med allt öppet.
Lär den att det inte stängs bakom den :)

Hade liknande problem med min. Det löste jag själv genom att bara ge det tid och att träna i lugn och ro :) Ingen stress, eller press :)
 
Har du testat att låta den åka brett?
Jag har upptäckt att min unghäst blir mindre villig att lasta när vi kör med hård mellanvägg = har kan inte bredda lika mycket bak. Sedan jag börjat köra med lång bom och väggen åt sidan är han mycket mer positiv.
Nyckelordet är väl att du skriver att det (som jag uppfattar det) gradvis börjar bli svårare att lasta. Typiskt tecken på att hästen upplever själva resandet som lite obehagligt/jobbigt, och för varje gång så blir den mindre och mindre sugen.

Sedan tycker jag att ni ska fokusera på att träna just att slamra bakom hästen när han står inne. Stäng inte, skramla bara med dörrarna och låt honom gå ut om han vill, bara be honom gå in igen och slamra igen. Tillslut är det ingen grej längre.

Mina hästar är också lugnare om det bara är jag som lastar, ivriga medhjälpare gör oss bara stressade ;)
Om jag behöver gå med min häst in, och jag lastar själv, så har jag ett låååångt grimskaft. Så går jag ut genom skötardörren i fram och tar med grimskaftet. Om hästen funderar på att backa så kan jag enkelt påminna om att han ska stå kvar. Funkar INTE för att tvinga hästen kvar, men har man tränat dem att följa med framåt så räcker det ofta med en påminnelse.
Sedan kan jag gå runt utsidan och stänga baktill.

Lycka till!
 
Just, angående att lära dem att sluta backa, eller rättare sagt att lära dem att svara fram igen om de börjar tänka bakåt.

Om du står inne framme med hästen, se till att ha ett gäng morötter i fickorna. Bit loss småbitar och ge när hästen är duktig. Det brukar få dem sjukt intresserade av en ;)
Så har du en lugn medhjälpare som är baktill och försöker göra minsta möjliga av en sån sak som brukar göra att hästen vill backa.
Du står där inne och ger först signal att hästen ska gå fram mot dig = morot. Upprepa så han fattar, fram=morot.
Sedan iakttar du hästen noga, så snart du ser att han TÄNKER bakåt, så ger du signal framåt=morot! Håll INTE emot, backar han iväg så gör det inget, lasta på igen bara och börja om.
Viktigt att du har bra kommunikation med medhjälparen så att denne inte gör "för mycket", så att hästens backning triggas för hårt, då kan den inte stå emot.

Om ni övar på såhär så kommer hästen ganska snart inse att det lönar sig bra att svara framåt, du avleder hästens tanke på att något farligt nog kommer hända och ganska snart inser hästen att skrammel bak=framåt=morot!

När ni tränar det här så skulle jag börja med att räkna med att man vill hålla på ett par timmar. Vartefter som hästens svar på "framåt" blir starkare, desto mer kan ni skramla. Hur mycket skrammel ni kommer upp i första passet beror på hästen, men oavsett: stäng INTE dörrarna.
Avsluta när det känns bra, när du ser att hästen verkligen tänkte backa, men övervann det och ändå följde signalen framåt.
Träna på det där några gånger så har du snart en häst som du lätt kan "stoppa" om han börjar tänka bakåt.
 
Har du testat att låta den åka brett?

Hmm, absolut värt att testa. När det väl är dags att åka. För när jag lastat tidigare (innan jag köpte mitt egna släp), så breddade vi alltid mellanväggen vid själva lastningen, för att sedan sätta den normalt och stänga bommen när han väl var på plats.

Idag lasttränar jag med breddad mellanvägg. Men ska nog testa att alltid ha det så helt enkelt. Det går ju att ha dörrarna stängda utan mellanväggen i mitten.
 
Om du tar bort dörrarna och bara fäller upp rampen, reagerar hästen på samma sätt då?

Min nuvarande häst har hållit på lite likadant; gått in nästan hela vägen och sedan backat ut (lugnt) igen. I början så gick han rätt in utan problem, men efter några gånger så började han krångla mer och mer. Jag tog bort mellanväggen och han åker brett, och nu går det bara bättre och bättre och bättre för varje gång.
 
Just, angående att lära dem att sluta backa, eller rättare sagt att lära dem att svara fram igen om de börjar tänka bakåt.

Om du står inne framme med hästen, se till att ha ett gäng morötter i fickorna. Bit loss småbitar och ge när hästen är duktig. Det brukar få dem sjukt intresserade av en ;)
Så har du en lugn medhjälpare som är baktill och försöker göra minsta möjliga av en sån sak som brukar göra att hästen vill backa.
Du står där inne och ger först signal att hästen ska gå fram mot dig = morot. Upprepa så han fattar, fram=morot.
Sedan iakttar du hästen noga, så snart du ser att han TÄNKER bakåt, så ger du signal framåt=morot! Håll INTE emot, backar han iväg så gör det inget, lasta på igen bara och börja om.
Viktigt att du har bra kommunikation med medhjälparen så att denne inte gör "för mycket", så att hästens backning triggas för hårt, då kan den inte stå emot.

Om ni övar på såhär så kommer hästen ganska snart inse att det lönar sig bra att svara framåt, du avleder hästens tanke på att något farligt nog kommer hända och ganska snart inser hästen att skrammel bak=framåt=morot!

När ni tränar det här så skulle jag börja med att räkna med att man vill hålla på ett par timmar. Vartefter som hästens svar på "framåt" blir starkare, desto mer kan ni skramla. Hur mycket skrammel ni kommer upp i första passet beror på hästen, men oavsett: stäng INTE dörrarna.
Avsluta när det känns bra, när du ser att hästen verkligen tänkte backa, men övervann det och ändå följde signalen framåt.
Träna på det där några gånger så har du snart en häst som du lätt kan "stoppa" om han börjar tänka bakåt.

Ja, det är väl här mitt största bekymmer ligger, att han backar, och jag har inget direkt kommando för honom att stanna/gå fram istället. Ska absolut testa det där.

Ska be min karl hjälpa mig, han har tålamod och jag kan behålla mitt lugn med honom. Det är så lätt att själv bli stressad när man "tar" någon annans tid.
Vi har faktiskt tränat liknande en gång innan, då gick jag in med hästen och min man stod bakom och "stängde" och öppnade dörren, utan att haka fast den och redo att öppna den så fort hästen fick någon som helst tendens att börja backa. Hästen har ju fått några smällar av dörren när han slängt sig ut när de försökt stänga. Och det funkade riktigt bra, men min man bor 10 mil från mig, så kan tyvärr inte använda mig av honom så ofta.

Jag kan inte lägga en timma på lastträning, min häst tappar lätt motivationen. Och då tröttnar han även på godis. Men det bästa är väl om jag kan göra det typ varje dag, men inte så länge kanske.
 
Om du tar bort dörrarna och bara fäller upp rampen, reagerar hästen på samma sätt då?

Min nuvarande häst har hållit på lite likadant; gått in nästan hela vägen och sedan backat ut (lugnt) igen. I början så gick han rätt in utan problem, men efter några gånger så började han krångla mer och mer. Jag tog bort mellanväggen och han åker brett, och nu går det bara bättre och bättre och bättre för varje gång.

Det hade jag aldrig vågat utsätta mig för. Vet en som dött av att bli klämd under en lem när hästen backat ut. Så vill absolut kunna stänga dörrarna. Men tanken att byta släp har ju funnits, men helst vill jag ju slippa det.

Ska i fortsättningen alltid ha breddad mellanvägg, även sen när det är dags att köra honom.
 
Det hade jag aldrig vågat utsätta mig för. Vet en som dött av att bli klämd under en lem när hästen backat ut. Så vill absolut kunna stänga dörrarna. Men tanken att byta släp har ju funnits, men helst vill jag ju slippa det.

Ska i fortsättningen alltid ha breddad mellanvägg, även sen när det är dags att köra honom.

Man får inte stå bakom lemmen då, utan på sidan.

Om han fortsätter att krångla, då kanske du kan testa med ett släp med fronturlastning. Bara gå rakt igenom släpet flera gånger, så att hästen glömmer bort att tänka bakåt.
 
Livsfarligt att köra utan dörrar/bom bakom hästen!
Och tänk vad rädd hästen ska bli om den backar bakåt och drämmer hela lämmen i backen när han börjar klättra på den :O
Nej, inget sånt tack!
 
TS:
Om du har svårt att ha hjälp "bakifrån" kan du kanske testa att fästa en lina i något skramligt där bak, och så drar du fram linan till skötardörren så att du själv kan reglera skramlet när du står där framme. Kan vara en bra start. Säkert behöver det inte vara just dörrarna som låter i början iaf.
 
Alltså, nu faller polletten ner och jag börjar bli lite mer motiverad. Tar lite tid ibland. Nästa steg i min träning ska nog vara att när jag fått in hästen, helst när jag står ute, ska jag hitta något som gör att han blir avbruten i sitt backande och stannar kvar.
Funderar på att ha mellanväggen så "lite" sneddad att jag kan gå in i spiltan bredvid. Och när han väl gått in så kan jag ju gå in vid sidan om och försöka få honom att stå kvar när kan försöker backa. Så han tillslut vet att han ska stå kvar tills jag kommer in, för då får han mer godis. Hmm, eller nåt sånt. Han är klurig den där hästen...
 
Alltså, nu faller polletten ner och jag börjar bli lite mer motiverad. Tar lite tid ibland. Nästa steg i min träning ska nog vara att när jag fått in hästen, helst när jag står ute, ska jag hitta något som gör att han blir avbruten i sitt backande och stannar kvar.
Funderar på att ha mellanväggen så "lite" sneddad att jag kan gå in i spiltan bredvid. Och när han väl gått in så kan jag ju gå in vid sidan om och försöka få honom att stå kvar när kan försöker backa. Så han tillslut vet att han ska stå kvar tills jag kommer in, för då får han mer godis. Hmm, eller nåt sånt. Han är klurig den där hästen...

Du tänker precis rätt! Börja med att träna skicka in din häst, ett steg i taget!
Min häst bruka jag kunna skicka in, men när han väl är inne själv har jag samma problem som du. Såfort ja rör mig bakom backar han, ett steg i taget, ut oh stället sig utanför. Står någon med honom inne i släpen ä det inga problem.
Jag ska träna bort detta nu i sommar och tänkte då göra på följande sätt:
1. Befäst det här med at skicka in hästen.
2. När hästen lugnt och tryggt går på, börja skramla och föra "oljud" bak vid bommen (dörren ditt fall)
Detta kan ta lång stund att lära hästen, men bara ta allt i hästen takt! :)
3. Börja stänga
4.Öva på allt ännu mera
5. Åk iväg och träna eller vad man nu ska göra! :)
(givetvis är det viktigt att berömma och pausa/avsluta i rätt ögonblick!)
Jag räknar med att, för mig, detta tar ca. 3timmar innan allt är befäst, men då ka jag redan i nuläget skicka in hästen, samt att min häst inte är stressad, eller rädd för mig / släpet i samband med lastning.
Kan ju även tillägga att jag jobbar själ med min häst, för att i höst vill jag kunna åka på träning själv, utan att vara beroende av medhjälpare.

Lycka till! :)
 
Alltså, nu faller polletten ner och jag börjar bli lite mer motiverad. Tar lite tid ibland. Nästa steg i min träning ska nog vara att när jag fått in hästen, helst när jag står ute, ska jag hitta något som gör att han blir avbruten i sitt backande och stannar kvar.
Funderar på att ha mellanväggen så "lite" sneddad att jag kan gå in i spiltan bredvid. Och när han väl gått in så kan jag ju gå in vid sidan om och försöka få honom att stå kvar när kan försöker backa. Så han tillslut vet att han ska stå kvar tills jag kommer in, för då får han mer godis. Hmm, eller nåt sånt. Han är klurig den där hästen...

Min gör så ibland också. Jag löser det genom att ha en longerlina i grimman så att jag kan lägga den runt frambommen för att påminna om att han skall framåt, och så att jag inte tappar honom om han går bakåt. Även när jag släpper efter så är han inte helt lös liksom.

Sen går jag i andra spiltan bak för att sätta fast bommen. Här kan han tycka att när jag går bakåt så ska han det också.. Då har jag en dressyrpisk som jag petar lite på rumpan. Det gör att jag inte behöver sträcka mig utan pisken blir min förlängda arm. han vet att pet på rumpan betyder framåt. Han är absolut inte rädd för den utan det är bara för att nå bättre
 
Min gör så ibland också. Jag löser det genom att ha en longerlina i grimman så att jag kan lägga den runt frambommen för att påminna om att han skall framåt, och så att jag inte tappar honom om han går bakåt. Även när jag släpper efter så är han inte helt lös liksom.

Sen går jag i andra spiltan bak för att sätta fast bommen. Här kan han tycka att när jag går bakåt så ska han det också.. Då har jag en dressyrpisk som jag petar lite på rumpan. Det gör att jag inte behöver sträcka mig utan pisken blir min förlängda arm. han vet att pet på rumpan betyder framåt. Han är absolut inte rädd för den utan det är bara för att nå bättre
Mina vill också gärna gå bakåt med mig om jag går bakåt i andra spiltan, konstigt nog inte på samma vis om jag klämmer mig bakåt i samma spilta... Men det skulle jag aldrig göra på en häst som är osäker i transporten, och på en storhäst går det väl knappast ;)
Men, det är i alla fall därför jag tycker det är så fiffigt att gå ut genom skötardörren och bak, då blir det inte samma tendens att följa med mig.
 
Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst.

(Linor = börja om från noll )

Jag har iof läst dina trådar genom åren och tolkat det som att hästen varit bekymmersam att lasta väldigt många år???
Jag tror inte det du beskriver har att göra med typen på ditt släp, men har du en som kastar sig ut så hade jag väl inte ansett att dörrar kanske är det smidigaste och inte heller stadigaste. Ibland om de inte är rädda utan det bara blivit en dålig ovana, så behöver de känna att det faktiskt tar stopp rejält därbak och då är en bra modern trailer med bakbom bättre än dörr frågar du mig. Nu låter det ju iof inte som det är vare sig det eller dörrar i sig som är problemet utan att din häst backar ur släpet innan du ens får stänga. I övrigt okomplicerad? Jag hade sett det som väldigt hanterbart och i högsta grad lösbart om det är så - det går självklart att lösa och du har fått många bra tips i tråden hittills tycker jag.

Tänker även lite spontant utifrån ditt citat att "har testat allt känns som om jag testat allt" kanske kan vara en viss del av problemet, att du aldrig riktigt hittat en linje och fortsatt att följa den konsekvent? då kan det bli rörigt med en ovillig häst oavsett vad ovilligheten beror på osv. bara en spontan reflektion i sammanhanget.
 
Jag har iof läst dina trådar genom åren och tolkat det som att hästen varit bekymmersam att lasta väldigt många år???
Jag tror inte det du beskriver har att göra med typen på ditt släp, men har du en som kastar sig ut så hade jag väl inte ansett att dörrar kanske är det smidigaste och inte heller stadigaste. Ibland om de inte är rädda utan det bara blivit en dålig ovana, så behöver de känna att det faktiskt tar stopp rejält därbak och då är en bra modern trailer med bakbom bättre än dörr frågar du mig. Nu låter det ju iof inte som det är vare sig det eller dörrar i sig som är problemet utan att din häst backar ur släpet innan du ens får stänga. I övrigt okomplicerad? Jag hade sett det som väldigt hanterbart och i högsta grad lösbart om det är så - det går självklart att lösa och du har fått många bra tips i tråden hittills tycker jag.

Tänker även lite spontant utifrån ditt citat att "har testat allt känns som om jag testat allt" kanske kan vara en viss del av problemet, att du aldrig riktigt hittat en linje och fortsatt att följa den konsekvent? då kan det bli rörigt med en ovillig häst oavsett vad ovilligheten beror på osv. bara en spontan reflektion i sammanhanget.

Jag har haft bekymmer att lasta honom i ett år nu, närmare bestämt maj förra året. Tidigare har det inte varit några bekymmer. Då har han bara tittat lite, tvekat lite och gått in. Max tagit 5-10 min kanske.

När vi väl har stängt bakom honom (de gånger vi "hunnit"), så accepterar han det. Han känner att det tar emot, och då står han still sen. Jag måste bara få honom att tycka att det är ok att bli "instängd".

Ja, det är sant. Jag har väl bara gett upp hoppet några gånger, när vi inte kommer någon stans. Och då har jag bett om hjälp, bla från de som inte känner min häst, vilket inte funkar alls tyvärr. De blir arga på honom, försöker tvinga honom och sen är det kört. Men så långt har jag kommit, att jag gör det själv, eller möjligtvis med assistans av min pojkvän som har bra tålamod och lugn.

Jag känner att jag har fått ny motivation, tanken var att lasta idag, men det ösregnade, så hoppade faktiskt det. Men jag är på gång igen iaf.

Och här är han i sitt släp:
525435_10151368637276150_998122960_n.jpg
 
Problemet är väl dörrarna där bak. Så fort man försöker stänga, så slänger han sig ur.

Det bästa är när jag lasttränar själv, i lugn och ro. Då kan jag stå utanför och han går in själv, äter lite godis ur krubban, men sen backar han ut. Han backar ut lugnt och försiktigt, men jag kan inte heller få honom att stanna och gå in igen.
Om jag följer med honom in, står han kvar inne även om det inte finns något godis kvar i krubban. Men OM det är någon utanför, så vill han inte gå in. Då lägger han allt fokus på den människan och vill inte gå in, för då kanske han blir instängd.

När jag lastar skickar jag alltid in hästen själv. När jag börjar lastträna en häst får den bara stå utanför en stund, när den är lugn och ok med det ber jag den att ta ett steg in. När det funkar går jag vidare, alltså jag gör kanske inte mer än ett steg in och så ut igen och så får det vara bra för den dagen. På så sätt bygger jag upp lastningen steg för steg. Jag ser till att det är jag som ber hästen backa ut, det innebär att jag i början måste vara så snabb med att be den gå ut att den inte hinner börja backa själv.

När hästen klarar av att gå ut och in när jag ber den är det dags att be den stanna kvar, dvs. förlänga tiden tills jag ber den gå ut. Det kan bli så att den går ut innan jag sagt till och då får den snabbt gå in igen. När den klarar en lite längre stund inne än dagen innan ber jag den gå ut och så är det bra för den gången. Det här betyder att man behöver vara väldigt lyhörd för hästens signaler, kommer den att stanna eller ser den ut att vilja gå ut direkt? Jag behöver förekomma den så att den lär sig att den bara får gå in eller gå ut när jag säger till om det.

När hästen klarar av att gå in utan problem, men är för snabb med att gå ut igen kan man träna på att bara be den ta ett steg framåt och ett steg bakåt osv. När allt detta funkar kan man börja röra dörrar/läm/bom bakom den och se till att det fungerar att stänga och öppna medan den står kvar. Min nuvarande häst är ibland lite ivrig och vill gå ut snabbt när jag ska lasta ur, men han får alltid vänta tills jag säger "back". Går han ut innan får han snabbt gå in igen och så får han stå en liten stund tills jag ber honom att gå ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp