Hur kan jag lösa mitt lastproblem?

Jag tycker du skall bryta ner er problem i delar, fokusering på att träna en del i taget.
Du skriver att du inte kan stoppa honom när han backar. Ta kontroll och träna på det. Det görs med fördel utan transport först. När du i olika situationer han styra honom fram, tillbaka och stanna så börja träna det tillsammans med transporten.
Träna inte med mål att han skall in och du skall stänga. Får du andra delar på plats är det inget större problem.

Börja med att träna att han skall stå utan för rampen, stilla medan du öppnar, stänger.

Utnyttja det faktum att han tröttnar... I transporten får man tröttna, där är det vila och mys (så länge man gjort det man blivit tillsagd).
Vill man inte lyda, aktivera honom, gör livet lite jobbigt. Flytta bak, ett steg åt sidan.
När jag lasttränar är enda gången jag belönar "olydnad". Dvs om olydnaden är iform av uppmärksamhet eller intresse för transporten. Min erfarenhet är att hästarna ganska snabbt kopplar detta och blir allt mer och mer fokuserade och intresserade av transporten.
Känslan är rätt skön när man står där och tragglar ett steg fram ett tillbaka och så inser att hästen inte vill gå bak utan istället söker sig framåt. Då är det gos och belöning.

Så träna lydnad, avslappning i/vid transporten så separat det går. Sätt upp mål som inte innebär cm, in i transporten.
Utan idag vill jag kunna stanna, ta ett kontrollerat steg bakåt och stanna igen.
Idag skall han slappna av så stilla (när jag gossar).

Lycka till!
 
@Martina_m som jag läser din tråd och det du skriver så andas det lite desperation över det hela, dvs du har fastnat och är uppgiven och frustrerad osv.
Jag hade försökt backa i det mentala tillståndet om jag varit du så att säga.
som ngn annan tipsat om så behöver du komma ifrån grejen att det handlar om att få in din häst rakt av i trailern i detta läge och att den sen ska stå där och inte backa ut, du har fastnat i det, och det är iof inte konstigt när du tidigare som jag förstår kunnat lasta din häst problemfritt? Jag hade iof föreställningen att det aldrig varit helt okomplicerat utan ni har haft linor osv och det varit tveksamheter mer än ett år. Nu känner du stress för att det inte funkar, blivit problem och bakslag, och du vill kunna åka iväg direkt osv, åka ensam etc etc. Det är som sagt fullt förståeligt att man känner så, men utifrån det du beskriver att det inte tycks hjälpa hur du än tränar osv, så behöver du backa enligt mig.
Som ngn annan sa - släpp fokuset att hästen ska IN direkt, i sig osv, och inte backa ut. Gå tillbaka till basics som om hästen vore en häst som typ aldrig lastats öht, alternativt varit en problem häst att lasta hela tiden.
Jojo-grejen som ngn skrev om är lite nyckel. ett steg fram, stanna. ett steg bak när du säger till. ett steg fram igen. två steg till framåt, stanna. backa igen när du säger osv. Det lockar fram både uppmärksamhet och arbetsvilja hos de flesta hästar när det gäller lastning och tar bort fokuset och det dåliga invanda mönstret hästen kommit in i, pga att ägaren oftast, blivit för fast i att hästen ska IN hela vägen direkt utan mankemang, och sen stå därinne och stäng och åk osv. Inte ens när den sen går in hela vägen när du tränar, ska det handla om att då är den inne. backa ut den , ta in den halvvägs, låt den stå stilla och vila och landa, backa ut. sen in igen osv. Och när den går in hela vägen villigt, stäng inte och åk iväg just nu. Låt den stå därinne och sen säger du back och sen är det klart för dagen.
Jag skulle våga tippa på att om du kan träna lite mer enligt ovan kommer du uppleva ganska snabba framgångar. Din häst är ju trots allt bekväm i släpet sen tidigare så detta bakslag är ngt som helt klart ganska okomplicerat går att programmera om frågar du mig - med rätt tänk och tillvägagångssätt. SKIT i om den backar ut osv när du tränar. Felet blir att du lägger sån stor vikt vid det om hästen gör det och tar det som ett nederlag. Du kommer få hålla på ett tag, det är nog bara att förlika sig med, men du kan som sagt lösa det lätt enligt mig, om du ändrar taktik och synsätt på "lastträningen" i detta läge.
 
Senast ändrad:
Lasttränade idag igen. Tyvärr har jag ingen bra plats att lastträna på nu på sommaren, utan gör det på en parkering, hyfsat nära stallet. Men det brukar vara väldigt lugnt där iaf.
Igår tog jag med honom dit och öppnade lämmen där och fixade med dörrarna och dylikt. Men idag fixade jag det innan jag hämtade honom. Så när vi kom dit så såg den ändå ganska inbjudande ut;
Båda dörrarna öppna, sned mellanvägg så mkt det går, nerfäld frambom och en krubba med mat i :-).
Jag gick in direkt, och han gick in, men stannade till som vanligt halvvägs in, innan han gick in helt och började äta. Lugn men han är misstänksam och har väldigt mkt fokus på omgivningen.
Jag backade ut honom för att skicka in honom själv. Men halvvägs ute på lämmen ville han gå in igen, så då fick han det, själv. Efter bara en liten stund gick jag in till honom, genom hans spilta, och fyllde på med mat. Sen fick det vara bra för idag.
Han hade ändå ganska mkt fokus på transporten idag och inte så mkt på omgivningen som igår.
Är nöjd.
Köpt massa morötter idag, så ska träna mer imorgon fm.

Lasthjälp bör man få hjälp med på plats. Man behöver läsa hästen för att kunna ge bra råd efter individ och situation.

Men generellt:

Jag upprepar något fler sagt. Det är så viktigt. Och ibland behöver det sägas på många olika sätt för att man ska fatta.
Var inte så låst på att hästen ska in. Inte heller att stänga om den.
Du rider inte piaff eller seriebyten på en häst som just är inriden. Grunderna måste till först. Felutbildad eller outbildad måste först lära sig basics. Piaff eller bytena är målet. Samma med lastning och stänga/in.
Du kan inte tvinga en häst i en form den inte är redo för utan att få en retur. Ju mer tvång/icke redo häst desto större retur.
Det är samma med osäkra hästar i lastning. Eller feltränade för den delen.
Jag stänger inte bakom en häst förrän den lös står kvar om jag går fritt runt den, ut ur trailern eller om jag slamrar, grejar bakom och rör mig med armarna hit och dit.

Jag skickar inte in hästar om jag inte tror de kommer greja det, alt att jag kan reda ut det. Just för att jag anser det dels vara dumt förtroendemässig. Kan jag inte få hästen att gå före mig in har jag ju inte kunnat visa den att jag fattar bra beslut.
Andra grejen är att jag visar att den kan skita i vad jag säger. För det betyder inte alltid "gå fram" om jag säger det. "Ja" ska alltid betyda "ja". Om någon frågar mig om jag gillar äpple kan jag inte säga nej och bli arg för att de inte fattade att just idag betydde ju "nej" "ja".
Alltså måste det jag säger alltid betyda samma sak. Det får inte ibland betyda en grej och ibland inget eller något annat.
Utöver att hästen behöver ju inte träna på att säga "nej tack" till trailern. Just därför känns det ju dumt att ge den möjlighet till det.

Om den kastar sig ut.. So what? Då får du ju en chans till att träna på att få in den igen!
Håller man på tillräckligt länge och är enträgen med att ta in den igen på stoppet brukar de allra flesta sluta kasta sig.
De är flyktdjur och så länge de är skraja flyr de åt det håll de kan.
Om man då låter dem ha kvar möjligheten att fly brukar de rätt fort inse att de faktiskt inte behöver vara rädda på samma sätt.
Att med tvång hålla kvar en häst är svårare om man är ensam.
Har man redan problem så ser jag inte varför man måste ge sig själv mer utmaningar sas.
En häst som man tvingar till saker den känner obehag för kommer man få returer i. Då måste man klara av att möta upp dem.
Klarar man inte det är det dumt att pressa dem.

Att hålla en häst i huvudet om den vill fly bak är rätt dumt iom att den väger 10 ggr mer än oss, är snabbare och starkare. Utöver det så triggar man flykten mer.
Det brukar göra att de går upp i energi mer. Har man otur börjar de stegra sig utöver att de rycker kraftigare bakåt.
Det enda man lyckats med då är att lära hästen att "om jag tar i snöret fram när du är rädd" betyder det gå emot. Fail rakt igenom.

Sätter de i system att backa även då de borde blivit trygga och man inte råkat försöka hålla emot eller vara för dålig i eftergift får man ta tag i det sen. Då kan man börja ge lite friktion i repet. Men det kräver en del rutin. De flesta börjar för fort med det. Och lyckas heller inte vara korrekta nog och får då inte effekt av det.

Man får också fråga sig varför en häst som åkt en del tycker det är obehagligt. Något gör man fel då.
Folk kör ofta för fort och för ryckigt. Är det för smalt för hästen eller för kass ventilation kan det också påverka mycket.
Lastar man bara och åker till otrevligheter kan det påverka.

Det går inte utan att ha sett er säga att "det här löser man på si och så länge". Det kan man aldrig göra med levande material.

Det finns riktigt duktiga lastproffs som tränar på många olika sätt.
Jag hade absolut kontaktat någon sån om jag vore du. För att få hjälp live. Ibland kan det vara bra för en ägare som börjat bli frustrerad.
Det är ingen vits att vänta tills man har någon dag på sig. Såna jobb tackar många av de bra nej till. Man vill inte syssla med inpytsningar.
Det gör ont i en att hålla på så när man vet att det går att lösa med justare metoder om man bara har tid. Just också för att man inte alltid tycker hästen är redo att stängas om eller åka första gången.
 
Ursäkta om jag knycker din tråd lite!

Min häst har varit lite svårlastad till och från men alltid gått in efter ett tag!
Hade honom utlånad ett tag och när jag skulle hämta hem honom var det näst intill omöjligt att få in honom. Tog 2 timmar och fick då backa transporten mot stalldörren.

Har lasttränat hemma utan problem, kan skicka in honom och han står kvar och vi kan stänga utan minsta problem.
Så då skulle vi prova att åka till en kompis och rida en sväng och ska sen lasta på igen. Resan är ca 2km, körde lugnt och sakta. Han stod lugnt och fint var inte stressad när vi kom fram. Vi red en liten sväng ca 30 min och ska sedan lasta honom. Vi lyckas få han att gå upp på lämmen men sen backar han och vägrar gå på. Stressar honom inte utan låter han gå en bit ifrån och övar backa, framåt när jag vill. Inga problem han gör som jag säger. Efter 1 timme känns det som han "stänger" av. Så när vi har lyckats få honom upp en bit på lämmen väljer jag att backa honom och rida hem istället.
Hur ska man träna för att komma vidare? Vill ju kunna åka och träna igen men vill ju veta att man får hem hästen!
 
Skickar du honom någonsin före i några andra situationer?

Jag skulle backa femton steg och börja mata i närheten av släpet, varje dag, utan att ens fundera på att gå in.

När han i lugn och ro kan äta sin kraftfoder/krubbskrammel/whatever på rampen så skulle jag ta bort inredningen i släpet och sen flytta maten längre och längre in. Inga krav, bara vänta ut honom, är han någorlunda hungrig så äter han. Men långsamma steg, lite i taget.

Ingen brådska, ingen press.

Mina ponnyer är inte rädda, så de har vi linat igenom fronturlastningen till att börja med, när vi bytte släp. Då var de bekväma med att äta i mitt lilla Ume-släp. Men man måste se varje häst för att veta varför det inte fungerar, sätter man press för tidigt på en som är rädd så blir det lätt pannkaka. Och vänta ut en som bara inte har någon lust leder ingen vart.

Bra råd!

Jag lyckades få min häst att bli en lättlastad häst mycket pga att hon älskade betfor. Jag byggde ihop en flyttbar/mobil "krubba" i lagom krubbhöjd genom en anordning av en hög träpall från IKEA där jag skruvade fast en murarhink. Sen hade jag i ytterligare en murarhink med betforen. "Krubban" placerade jag ut på lämpligt ställe i förväg (min häst gick alltid upp på rampen så jag började med att ställa krubban precis där det plana transportgolvet började).

Jag tog sen betforhinken i ena handen och hästen i den andra och gick med henne och ställde hinken i krubban och hon stod på rampen och åt. Sen flyttade jag längre och längre in för varje dag. Gjorde detta varje dag i 2-3 veckor sen lastade hon sig själv (på slutet ställde jag i ordning betforen i förväg inne i transporten och hon gick in själv eftersom hon visste vad som väntade).

Detta fungerade för oss!
 
Jag vill bara tipsa om att åka en gång själv i släpet och kolla om det skramlar. Våran häst blev likadan som din. Hade alltid gått rakt på det gamla släpet. Men det nya (boj) ville han inte åka. Jobbade mycket med jojo metoden m.m och kunde ställa honom där inne själv och han stog kvar. Men det räckte att ngn petade på dörren så gick han ut. Sedan en dag när vi skulle åka och köpa strö fick jag för mig att åka i släpet en liten bit på grusvägen och jäklar vad det skramlade i dörrarna. Jag har nu satt i vadderad tejp i hålen på både dörrar och överlucka och det skramlar inget. Hästen har vart ngt tveksam till att åka fortfarande men istället för 3 Tim tog det ca 15 min innan vi kunde stänga. Nu senaste tävlingen gick han rakt på både dit och hem.
Sen är det ju inte säkert att din skramlar eller att det fungerar för dig.
 
Jag vill bara tipsa om att åka en gång själv i släpet och kolla om det skramlar. Våran häst blev likadan som din. Hade alltid gått rakt på det gamla släpet. Men det nya (boj) ville han inte åka. Jobbade mycket med jojo metoden m.m och kunde ställa honom där inne själv och han stog kvar. Men det räckte att ngn petade på dörren så gick han ut. Sedan en dag när vi skulle åka och köpa strö fick jag för mig att åka i släpet en liten bit på grusvägen och jäklar vad det skramlade i dörrarna. Jag har nu satt i vadderad tejp i hålen på både dörrar och överlucka och det skramlar inget. Hästen har vart ngt tveksam till att åka fortfarande men istället för 3 Tim tog det ca 15 min innan vi kunde stänga. Nu senaste tävlingen gick han rakt på både dit och hem.
Sen är det ju inte säkert att din skramlar eller att det fungerar för dig.

Mina är också petiga med vad de åker i. Fodervärden lånade ett annat släp än det vanliga till russet som normalt är som en målsökande missil på släp. När de skulle hem ville inte russet åka med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 375
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 116
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp