Hur kan jag lösa mitt lastproblem?

Jag har också haft en som backar ut, för att han kan.
Jag slutade helt enkelt att ge honom alternativet att backa.
Då slutade han att backa med.
Alternativen som finns är stå still eller gå framåt.
 
Jag räknar med att, för mig, detta tar ca. 3timmar innan allt är befäst, men då ka jag redan i nuläget skicka in hästen, samt att min häst inte är stressad, eller rädd för mig / släpet i samband med lastning.

Alltså, jag har tänkt på detta ett tag nu. Och kan inte riktigt släppa det, menar du att det tar dig ca 3 timmar att lösa detta problem? :up:
Jag har en önskan att jag ska ha kört honom innan augusti börjar. Men är lite osäker om det är en allt för bra glädjekalkyl. :crazy: Men om det tar dig 3 timmar, så kanske det ändå är rimligt att det kan ta mig 4 veckor :p. Alltså inte helt omöjligt.
 
Alltså, jag har tänkt på detta ett tag nu. Och kan inte riktigt släppa det, menar du att det tar dig ca 3 timmar att lösa detta problem? :up:
Jag har en önskan att jag ska ha kört honom innan augusti börjar. Men är lite osäker om det är en allt för bra glädjekalkyl. :crazy: Men om det tar dig 3 timmar, så kanske det ändå är rimligt att det kan ta mig 4 veckor :p. Alltså inte helt omöjligt.

Ja, precis. Ränkar med att jobba på det ungefär i 3 timmar innan jag känner att hästen är säker på allt.
Nu vet jag att min häst ena gången gör precis allt som han ska, medans nästa gång kan han försöka med egna idéer...
Men bara börja träna, kan ju gå supersmidigt för dig :) :)
Min häst är en valack med humör och en tro om att han bestämmer lite ibland :P
 
Alltså, jag har tänkt på detta ett tag nu. Och kan inte riktigt släppa det, menar du att det tar dig ca 3 timmar att lösa detta problem? :up:
Jag har en önskan att jag ska ha kört honom innan augusti börjar. Men är lite osäker om det är en allt för bra glädjekalkyl. :crazy: Men om det tar dig 3 timmar, så kanske det ändå är rimligt att det kan ta mig 4 veckor :p. Alltså inte helt omöjligt.
Det beror ju både på hästen och hur ovillig den är, hur bra du lyckas tajma samt hur ofta + länge du tränar varje gång.
 
Men hur då? Hur tar du bort det alternativet?:eek::confused:

Jag slutade att backa.
Jag gjorde som så att jag böt till en transport med fronturlastning, plockade bort all inredning och gick igenom.
När hästen fattat grejen med att stilla eller framåt är det som gäller så plockade vi in inredningen och gjorde samma sak.
Började han krångla fick han på sig en hållbar grimma och ett starkt rep med ännu starkare hake runt bommen.
Backade han tog det helt enkelt stopp och jag stod bakom och viftade med ett spö bakom rumpan och påminde om "aj aj jag har inte bett dig backa" för jag hade inte det som ett alternativ.
Tog inte många ggr innan han fattat att grejen var stilla eller framåt.
Efter det lärde jag in "backa" och säger jag backa så får han backa, aldrig annars.
Men både jag och hästen föredrar att gå ut framåt så vi tar oftast den vägen, även om han numera kan backa så undviker jag det.

Min häst är en sån man inte kan träna så mycket med och nöta med utan för oss handlar det mer om att nu gör vi det vi ska utan krångel.
Jag knusslar aldrig och jag tränar aldrig utan gör det vi ska och åker.
De gånger jag försökt "lastträna" ala NH tränare så slutar det med att hästen inte går i närheten av transporten :meh:

Min andra häst kan man inte alls vara lika tuff med utan där är det mycket att vara mjuk och smeka medhårs men ändå vara bestämd att det är det här vi ska göra och det ska vi göra nu.
Inte ge utrymme till krångel helt enkelt.
 

kan det vara så enkelt att det är dörrarna som han har blivit tveksam till nu? misstänker att det varit vanliga bommar tidigare?

(jag ogillar i alla fall dörrar, föredrar thules easylock, startrailers och böckmanns nya bommar. snabba tysta och lätta bommar.)
 
Jag slutade att backa.
Jag gjorde som så att jag böt till en transport med fronturlastning, plockade bort all inredning och gick igenom.
När hästen fattat grejen med att stilla eller framåt är det som gäller så plockade vi in inredningen och gjorde samma sak.
Började han krångla fick han på sig en hållbar grimma och ett starkt rep med ännu starkare hake runt bommen.
Backade han tog det helt enkelt stopp och jag stod bakom och viftade med ett spö bakom rumpan och påminde om "aj aj jag har inte bett dig backa" för jag hade inte det som ett alternativ.
Tog inte många ggr innan han fattat att grejen var stilla eller framåt.
Efter det lärde jag in "backa" och säger jag backa så får han backa, aldrig annars.
Men både jag och hästen föredrar att gå ut framåt så vi tar oftast den vägen, även om han numera kan backa så undviker jag det.

Min häst är en sån man inte kan träna så mycket med och nöta med utan för oss handlar det mer om att nu gör vi det vi ska utan krångel.
Jag knusslar aldrig och jag tränar aldrig utan gör det vi ska och åker.
De gånger jag försökt "lastträna" ala NH tränare så slutar det med att hästen inte går i närheten av transporten :meh:

Min andra häst kan man inte alls vara lika tuff med utan där är det mycket att vara mjuk och smeka medhårs men ändå vara bestämd att det är det här vi ska göra och det ska vi göra nu.
Inte ge utrymme till krångel helt enkelt.

Hmm, okej. Typiskt att jag inte har fronturlastning nu då :meh:.
Jag kan inte heller nöta en lång stund, men varje dag är inga bekymmer. Håller jag på för länge tröttnar hästen, och då vill han inte alls gå in.
Jag ska ge det sommaren, har jag inte fixat mitt bekymmer till hösten, så antingen ber jag om proffshjälp (som jag tyvärr är väldigt tveksam till att det kan funka) eller så får jag väl byta släp trots allt :(.
Tanken att sätta in bommar finns, men då är det Thules Easylock som gäller. Och priset tar emot lite. Det känns som jag lika gärna kan sälja bojet och köpa en thule isf.
 
det som är braigt med teleskop bommar är att du kan ha dem i nästa transport också, och nästa och nästa osv :).
 
Jag har haft bekymmer att lasta honom i ett år nu, närmare bestämt maj förra året. Tidigare har det inte varit några bekymmer. Då har han bara tittat lite, tvekat lite och gått in. Max tagit 5-10 min kanske.

När vi väl har stängt bakom honom (de gånger vi "hunnit"), så accepterar han det. Han känner att det tar emot, och då står han still sen. Jag måste bara få honom att tycka att det är ok att bli "instängd".

Ja, det är sant. Jag har väl bara gett upp hoppet några gånger, när vi inte kommer någon stans. Och då har jag bett om hjälp, bla från de som inte känner min häst, vilket inte funkar alls tyvärr. De blir arga på honom, försöker tvinga honom och sen är det kört. Men så långt har jag kommit, att jag gör det själv, eller möjligtvis med assistans av min pojkvän som har bra tålamod och lugn.

Jag känner att jag har fått ny motivation, tanken var att lasta idag, men det ösregnade, så hoppade faktiskt det. Men jag är på gång igen iaf.

Och här är han i sitt släp:
525435_10151368637276150_998122960_n.jpg
För smalt- solklart.
 
Jag tycker helt klart att fronturlastning är outstanding.

Nu matar vi ponnyerna regelbundet i släpet och alla går att lasta utan mankemang men målet är så småningom att de ska söka sig till släpet på egen hand. Russet gör redan det men hon älskar ALLA former av äventyr. Henne har vi dock börjat lasta genom fronturlastningen, hon är så liten så man viker bara undan den delade mellanväggen, går in, vänder ponnyn och backar in henne i spiltan. Men fungerar inte på en större häst, är dock lite samma princip som de flesta B-kortsbilar.

Håller med @axel att det ser trångt ut.
 
Jag har samma problem. Han går ju på i slutändan men är inte så nöjd och det är inte kul att det tar längre och längre tid varje gång. Och efter att ha sett bilden + era kommentarer så förstår jag verkligen varför.

Min står väldigt, väldigt mycket för smalt. Får nästan klämma in han. Definitivt dags att köpa en egen transport där bredhästen ryms (funderar på en 1,5-hästars).
 
Alltså, jag lasttränade lite igår. Tyvärr en del störningsmoment (skrikande hästar från stallet, och bilar körandes i skogen bredvid där jag lastar vilket det aldrig brukar vara).

I vilket fall, det gick inte så bra. Han ville inte alls gå in utan mig den här gången. Han var väldigt spänd när han stod inne. Spände sig och kollade ut genom fönsterna och spanade om något skulle komma och anfalla typ :(. Men jag lyckades avbryta backandet några gånger genom att erbjuda en äpplebit.

Han började tom backa ute på parkeringen, innan han ens var inne i släpet. Han tröttnar otroligt snabbt. Det känns som att jag kan hålla på i 10 min, sen tycker han att det är döden.
Hur fan ska jag göra??? Jag är så uppgiven:cry:. Jag måste ju samtidigt träna, men vet inte hur jag ska göra det kul och intressant för honom.
 
Alltså, jag lasttränade lite igår. Tyvärr en del störningsmoment (skrikande hästar från stallet, och bilar körandes i skogen bredvid där jag lastar vilket det aldrig brukar vara).

I vilket fall, det gick inte så bra. Han ville inte alls gå in utan mig den här gången. Han var väldigt spänd när han stod inne. Spände sig och kollade ut genom fönsterna och spanade om något skulle komma och anfalla typ :(. Men jag lyckades avbryta backandet några gånger genom att erbjuda en äpplebit.

Han började tom backa ute på parkeringen, innan han ens var inne i släpet. Han tröttnar otroligt snabbt. Det känns som att jag kan hålla på i 10 min, sen tycker han att det är döden.
Hur fan ska jag göra??? Jag är så uppgiven:cry:. Jag måste ju samtidigt träna, men vet inte hur jag ska göra det kul och intressant för honom.

Andas!!

Jag tykcer det verkar som om du gick förfort fram igår...
hästen var spänd och då börjar du be den att lämna den lilla trygghet han hade (dig) för att besöka farorna själv.

I det läget hade jag struntat i att försöka skicka in hästen. Bara fokusera på att chilla vid släpet. Kanske äta lite hö både utanför och inne :)
 
Andas!!

Jag tykcer det verkar som om du gick förfort fram igår...
hästen var spänd och då börjar du be den att lämna den lilla trygghet han hade (dig) för att besöka farorna själv.

I det läget hade jag struntat i att försöka skicka in hästen. Bara fokusera på att chilla vid släpet. Kanske äta lite hö både utanför och inne :)

Mmm, men jag försöker alltid att skicka in honom själv det första jag gör. Men när han inte vill och verkar osäker, så går jag in med honom. Och det var då han var spänd (bilen körde förbi mm) så försökte inte skicka in honom ensam igen, just för att han inte fixade det igår. Så känner ändå att jag anpassade mig efter situationen.

Men ibland undrar jag hur lång tid jag ska ge honom. Ska allt alltid vara på hans villkor? :crazy:

Ja, jag försöker andas :cry:. Men har haft bekymmer med detta i ett år nu, och jag är verkligen ledsen och uppgiven.
 
Ibland är det bra att ta hjälp om man känner sig så uppgiven. Någon utomstående kanske ser hästen i ett annat ljus och testar andra grejer än du skulle göra. Det är så lätt att bli hemmablind och att man får för sig att man måste göra si och så med just den här hästen. Jag har en ponny som verkligen kan vara krånglig, och länge har jag anpassat mig. För länge. Nu anpassar vi oss också, men kan även vara mer "ja, fast nu är det såhär vi ska göra, let´s go" och det funkar faktiskt.

Men, utan att ha varit med live tror jag ingen av oss kan komma med så mycket mer råd.

Tänk på att vissa dagar kan träningen kännas asdålig, men nästa dag kan man plötsligt ha tagit två kliv framåt. Släpp det som hände vid förra träningen, fundera vad du kunde gjort annorlunda och testa det nästa gång.
 
Mmm, men jag försöker alltid att skicka in honom själv det första jag gör. Men när han inte vill och verkar osäker, så går jag in med honom. Och det var då han var spänd (bilen körde förbi mm) så försökte inte skicka in honom ensam igen, just för att han inte fixade det igår. Så känner ändå att jag anpassade mig efter situationen.

Men ibland undrar jag hur lång tid jag ska ge honom. Ska allt alltid vara på hans villkor? :crazy:

Ja, jag försöker andas :cry:. Men har haft bekymmer med detta i ett år nu, och jag är verkligen ledsen och uppgiven.

Skickar du honom någonsin före i några andra situationer?

Jag skulle backa femton steg och börja mata i närheten av släpet, varje dag, utan att ens fundera på att gå in.

När han i lugn och ro kan äta sin kraftfoder/krubbskrammel/whatever på rampen så skulle jag ta bort inredningen i släpet och sen flytta maten längre och längre in. Inga krav, bara vänta ut honom, är han någorlunda hungrig så äter han. Men långsamma steg, lite i taget.

Ingen brådska, ingen press.

Mina ponnyer är inte rädda, så de har vi linat igenom fronturlastningen till att börja med, när vi bytte släp. Då var de bekväma med att äta i mitt lilla Ume-släp. Men man måste se varje häst för att veta varför det inte fungerar, sätter man press för tidigt på en som är rädd så blir det lätt pannkaka. Och vänta ut en som bara inte har någon lust leder ingen vart.
 
Lasttränade idag igen. Tyvärr har jag ingen bra plats att lastträna på nu på sommaren, utan gör det på en parkering, hyfsat nära stallet. Men det brukar vara väldigt lugnt där iaf.
Igår tog jag med honom dit och öppnade lämmen där och fixade med dörrarna och dylikt. Men idag fixade jag det innan jag hämtade honom. Så när vi kom dit så såg den ändå ganska inbjudande ut;
Båda dörrarna öppna, sned mellanvägg så mkt det går, nerfäld frambom och en krubba med mat i :-).
Jag gick in direkt, och han gick in, men stannade till som vanligt halvvägs in, innan han gick in helt och började äta. Lugn men han är misstänksam och har väldigt mkt fokus på omgivningen.
Jag backade ut honom för att skicka in honom själv. Men halvvägs ute på lämmen ville han gå in igen, så då fick han det, själv. Efter bara en liten stund gick jag in till honom, genom hans spilta, och fyllde på med mat. Sen fick det vara bra för idag.
Han hade ändå ganska mkt fokus på transporten idag och inte så mkt på omgivningen som igår.
Är nöjd.
Köpt massa morötter idag, så ska träna mer imorgon fm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp