hur kan man göra såhär?

E

emmzi

jag är så arg,ledsen.. det finns inte ord för det här.. för 6 månader sen sålde jag min ponny.. han betydde ALLT för mig, han var min första och enda häst som jag hade i 6 år. när han kom till mig hade han bott i 4 länder och minst 6 hem på 6år. han hade inte haft det lätt och nog hade han blivit slagen.. efter någon vecka visade sig detta, antar att han hade varit i chock efter att ha transporterats från stockholm till norrland.. han var livrädd för karlar, veterinärer, främlingar och många gånger för mig, om jag hade andra kläder på mig när jag kom in i boxen så kastade han sig in i hörnet och kurade ihop rumpan och skakade.. han vart så liten..jag skämde inte bort denna häst men jag lärde honom att få leva ett bra liv... allt gick framåt, man fick vara väldigt försiktig men känslan när han kom galopperandes mot mig i hagen och gnäggade.. kunde jag inte hålla igen tårarna :) han älskade att bada, snö, och få springa i skogen.. inget av detta kommer han att få göra igen.. att få känna frihet, att få vara en häst och inte ett redskap är det viktigaste mot en häst.. en häst kommer han inte få vara igen.. jag sålde denna Vän till en familj som är Ond.. som har lurat mig fått mig att må så dåligt så jag vet inte hur jag ska kunna leva med mig själv.. inte nog med att han nästan aldrig får vara ute i hagen (högst 2 timmar per dag), aldrig bli riden i skogen, aldrig få bada eller leka i snö.. vilket var dom roligaste delarna i hans liv.. för ett år sedan upptäcktes en skada i hans bakknä, vilket visades vara en pålagring.. han kanska aldrig skulle bli frisk igen.. jag grät och jag grät.. men han vart frisk.. veterinären gav mig rådet att inte hoppa honom för att skadan kunde gå upp och kanske inte bli bra igen.. jag skulle sälja ponnyn för att mina föräldrar tvingade mig, och jag tyckte att det var dags för denna herre att göra någon annan tjej glad, då jag bara hade kvar honom för att jag tyckte synd om honom och inte ville att han skulle fara illa ut igen.. jag hittade en familj som jag trodde var bra, vilket allt var bara en skepnad, ett spel! han skulle aldrig få det bättre sa dom..
han skulle inte bli någon tävlingshäst enligt dom.. kanske skulle han hoppa hinder på 40-50 cm efter lång uppbyggning och inte skulle detta hända på mycket länge enligt dom..
men SAMMA dag som kontraktet skrevs så hände det saker.. dom red ner till ridbanan och hopptränade.. han hade inte ena gått över en bom eller hopppat över ett dike på 6 månader.. nu står han i ett stall och få gå ute högst 2 timmar per dag, ibland inte alls. han för hö 2ggr/dag vilket oxå ändrades samma dag vilket han i 6 års tid hade fått 4 ggr/dag.. han rids aldrig ut på och han hopptävlar och tränas kanske 2-3ggr´/veckan i hoppning.. jag jobbade i det stall som han stod i. jag grät dag & natt. livsgnistan i hans ögon fanns inte kvar och sista tiden kunde jag inte kolla på "min häst" längre.. jag skämdes så jävla mycket för honom..
jag hade lovet han EN sak: att han skulle må bra, att hans behov skulle alltid sättas i centrum.. och han skulle få leva i så mycket frihet som möjligt... jag svek, jag svek... jag får leva med en sånn fruktansvärd ångest.. panik att vakna upp mitt i natten och veta vad jag gjort.. denna häst var vann att gå ute i hagen 13-(på sommarbete dag och natt). idag får han ibland inte gå ut alls..
för mig utsetts han för djurplågeri.. men enligt dom har han aldrig mått bättre (efter 1 månad sas det).
för mig var han ingen ponny.
han var inte bara min Vän, min bästis, nån att gråta mot, nån att prata med, nån att göra allt för, han var mitt ALLT!! jag har ringt minst 10 advokater med jag kan inte göra nått.. min älskade vän, du har inte gjort nån något ont & inget har rätt att göra dig nått ont.. detta låter hemskt, men som du lever nu, så vore det bästa för dig att bara få gå bort..det tog mig många år att bygga upp din livsglädje från grunden och jag lyckades, men dom tog den ifrån dig.. Jag älskar dig och hoppas en dag att du kan förlåta mig... vilket jag aldrig kommer att kunna göra.. skriv gärna till mig... även på Emma130@spray.se
 
neeej... vet inte vad jag ska skriva...Vill bara säga att jag började gråta :cry: :cry:
 
Jag vill inte strö salt i dina sår, men varför sålde du honom. :confused: En sån häst som fått utstå så mycket skulle jag lämnat ut på foder i första hand. Men jag förstår att du trodde det var en bra familj, och att du kände dig tvingad från dina föräldrar.
Jag förstår att du tänker på detta dag och natt. Det finns ingen möjlighet att köpa tillbaka honom??
Stackars dig, :( jag tänker på dig.
 
Fy för såna människor!
Det är inte ditt fel att han inte har det bra, du har ju gjort enormt mycket för denna häst, det ska du vara stolt över. Det du gjorde var enbart bra, du gav honom en andra chans i livet.
Tyvärr litade du på fel människa, men det är INTE ditt fel!

Kan du kanske prata med stallägaren där han står och få hjälp därifrån?
Hoppas det löser sig!

Kramizar Madelene
 
Jag lider med dej! :cry:
ajälv har jag bara haft tur med mina köpare.
Men... veterinären tyckte inte att du skulle hoppaträna med hästen något mer. Skrev ni de i kontraktet, att hästen inte skulle tävlas och tränas i hoppning? I så fall har dom ju brytit mot kontraktet o du kanske kan ta tillbaka hästen på så vis?
 
Skrev ni de i kontraktet, att hästen inte skulle tävlas och tränas i hoppning? I så fall har dom ju brytit mot kontraktet o du kanske kan ta tillbaka hästen på så vis?

Det hjälper inte om du skriver in det i kontraktet, säljer du en ska så är det de nya ägarens sak och de har full bestämmanderätt över sin ägodel, vill man själv bestämma så får man helt enkelt låta bli att sälja.
 
Tråkig historia. Tråkig läxa. Men alla har inte samma inställning till hästhållning.

Det *kan* ju vara så att hästen är fräsch i benet och tål att hopptävlas. OM den inte är fräsch så borde den ju visa hälta och även om familjen inte är kunnig nog att se det så ifall att de tävlar regionalt så måste de ju visas för vet. innan start.
 
Trodde jag då. :o
Inte ens om man nu köper en häst för endast promenadridning och avel och nu skriver in det i kontraktet. För att den nu inte skulle hålla för mer? Då skulle de kanske ha en triangel i baken?
Hur ska man då veta att man säljer sitt avelsto till enbart avel om hon inte håller för mer?
Givetvis skulle ju hästen bli halt men de är inte alla som ser det. Speciellt inte om de handlar om alla ben. Vet tränare som till o med struntar att säga till sina elever om hästen haltar trotts att hela läktaren ser det. :(
 
min största dröm är ju att kunna köpa tillbaka honom. men dom har ju gjort sitt livs kap.. dom skulle aldrig sälja honom! och jag kan inte prata med dom som rår om stallet för det är deras syster.. när jag pratade med advokaterna sa dom att även om det hade stått att han inte fick hoppa så är det givetvis ett kontraktsbrott. men det hade aldrig blivit så att jag bara kunde hämta igen honom... det krävs väldigt mycket alltså djurmisshandel på hög nivå och misskötsel för att en häst ska gå tillbaka till ägaren..
varför jag sålde honom.. först för att jag var tvungen. för det andra så hade jag haft honom så pass länge och tyckte inte att det gav mig någonting längre att rida honom.. som jag skrev så hade jag honom på slutet bara pågrund av känslomässsigt.. när en häst so´m honom är många tjejers dröm så är det mycket bättre att han kommer till nån som verkligen satsar 100 % på allt kring honom... jag växte ifrån honom för många år sedan ridsmässigt. och mitt ointresse drabbade honom..dom som har honom nu är en väldigt framgångsrik tävlingsfamilj...
tack för alla fina svar!
 
Tänker mycket på det du skrivit och det är inte roligt alls när man blir lurad.
Försök att prata med dom, fråga varför dom gör som dom gör när ni hade kommit överens om helt andra saker. Be dina föräldrar om hjälp, kanske de kan vara med när ni pratar med dom.
Ett knep kan vara att ni "hotar" med advokat eftersom dom inte följer det ni kommit överens om??
Sköt om dig!
 
Ankm har en poäng där.

Varför sålde du en häst som har problem med benen o inte ska hoppa till en tävlingsfamilj? Ja menar självklart letar ju en tävlingsfamilj efter en tävlingsponny o inte feter en promenadhäst. :crazy:
 
familjens syster som han står hos är en väldigt framgångsrik tävlingsfamilj.. och mamman till den som köpte honom är oxå en gammal framgångsrik tävlingmänniska men slutade med hästar för många år sen.. och köpte min häst för att ha till sina barn och pyssla med.. men så vart det inte direkt..och till dom som inte tror på den här historien har jag bara att säga: Jag vill inte heller tro att den är sann, men tyvärr!!
 
Alltså, om hästen de facto håller för den ridning som de nya ägarna pysslar med så undrar jag, vad är problemet ? Om det är en framgångsrik tävlingsfamilj så lär de iallafall inte tävla på en trasig häst.

hade den inte hållit för tävling så hade du ju kunnat triangelmärka den !
 
Det är inte alltid så enkelt att triangelmärka som man kanske tror,men,om hästen är så dålig som det påskiner i inlägget,då borde det ha gått att T-märka.

(kan ju bara nämna att min herre ej gick att t-märka trots hovbroskförbening + vassa pålagringar + "lös" benbit och kronisk bronkit och så är han 16 år.)
Å andra sidan så är han just nu superfräsch och tränas regelbundet för dressyrtränare och hoppas varannan vecka på låga plutthöjder av min dotter och busar och far i skogen som ett jehu.. :D :bump:
 
Det är ju såna pärlor man är väldigt försiktig med att sälja ! Och säljer man så får man ju lixom stå sitt kast !
 
Jag sålde ju denna herre för lite över 3 år sen,men köper tillbaka honom nu som läromästare till min dotter och som han känns just nu,så är han som sagt superfräsch.Men första prognosen på MK i höstas var ju inte såååå bra kanske.
Men visst får man pyssla om honom lite extra och så kan jag ju lätt påstå att han är hästen med stort H! :love: :love:
Och bättre läromästare kan jag knappt få tag på,utb i dressyren upp till byten ner till vart 3:e,hoppade 120-130 utan olater och har gått lätt fälttävlan med vinster och placeringar.Och framförallt,han är mkt,mkt "lättriden".
Men,jag har svårt att tänka mig att han skulle övht fått chans att komma nånannanstans än "hem igen",eller vara kvar hos förra ägaren,dvs min fd medryttare på honom..(Jag sålde till henne när jag flyttade utomlands för en längre period.)Men är nu hemma för gott igen.. :D :bump: :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 025
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 528
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 779
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 339
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp