Bukefalos 28 år!

Hur kan man sälja sitt föl?

Tingeling

Trådstartare
Nu väckte säkert rubriken en del både frågetecken och utropstecken.
Men alla uppfödare, jag menar inte så illa som det låter :)
Jag har mitt första föl på gång. Och tanken har varit hela tiden att behålla det.
Men så har jag börjat fundera över om detta fölet blir "bra", så kanske jag tar ett nytt föl på mitt sto. Och/eller på fölet om det blir ett sto (senare alltså ) Och isf för att ev sälja. Nu är detta bara spekulationer och lite tankar, ingen riktig planering. Iaf så känns det väldigt konstigt när jag tänker på det. Lite som att sälja sitt barn. Ok, nu överdrev jag, och jag vet ju inte hur det känns när man väl har fått fölet. Men ju mer jag tänker på det, ju mer tar det emot.
Hur lär man sig att sälja sina föl? Är det helt naturligt för de flesta och bara jag som är blödig, eller måste man lära sig att handskas med det?
Om man betäcker med inställningen att man ska sälja är det kanske lättare?
Fast jag vet inte om jag kan ändå.....
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Jag vänjer mig aldrig riktigt vid det, men tror också att det är en bra egenskap att vera petig med vem man säljer till i slutänden. Som uppfödare kan man inte behålla avkommorna så enkelt är det ju. Isåfall får man ta en och sedan inga fler men det fungerar ju inte för oss uppfödare.

Efter några år som uppfödare har jag dock lärt mig att verkligen vara noggrann med vem jag säljer till, oavsett hur marknaden ser ut. Har lärt mig att lyssna på min magkänsla!
Det är också väldigt tillfredsställande att se sina avkommor i bra hem hos människor som förvaltar dom väl och som älskar dom lika mycket som jag. Att få fotoförstoringar, scrapbooks, diverse fina hälsningar och presenter från sin utvidgade "familj" får mig att känna mig som stolt farmor/mormor.
Jag har kontakt med alla ägare till mina uppfödningar och följer alla väldigt noga. Alla köpare har blivit goda vänner, medlemmar av familjen även om de bor långväga bort och en del utomlands. Det är tillfredsställande i sig.

Och som uppfödare måste man se köparna som framtida reklampelare. Jag vill att mina uppfödningar ska ut och prestera och det kan jag inte göra själv på samma sätt som någon som bara har en tävlingshäst att lägga allt krut och pengar på (för det kostar att satsa). Jag försöker i min tur att vårda mina köpare, alltid ställa upp med råd och hjälp om jag kan, försöka hitta på lite roliga grejer som små julklappar, tävlingar, träffar osv. Det är en hel apparat för mig att hålla ihop "familjen" :)

Man måste se det i ett större perspektiv om man vill föda upp hästar. Kan man inte sälja så ska man inte föda upp, och samtidigt är det viktigt att man känner ansvar för de hästar man föder upp, i försäljningsprocessen men även efter -iallfall är det så för mig.
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Man får tänka att det alltid finns någon annan som också kan ta hand om ens hästar på ett bra sätt. Själv orkar man oftast inte med hur många hästar som helst och kan inte alltid ge alla hästar det de behöver för att må bra. Då är det jättebra för hästens skull att det finns andra vettiga människor som kan göra det.

Jag har sålt två av mina uppfödningar och tänkte redan från början att jag skulle sälja dem. De har båda fått väldigt bra hem där de är älskade och väl omhändertagna.
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Åh, så fint att du ser det som en stor familj som du försöker hålla ihop!
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Det är väl det som är mitt problem, att jag alltid tror att jag är bäst på att ta hand om mina hästar. Det finns ju så många konstiga människor. Fast det finns ju såklart minst lika många bra. Glömmer nog lätt det.
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Hörde denna fråga ställas till en hunduppfödare om hon inte tyckte det var svårt att sälja valparna varje gång. Tyckte hennes svar var så härligt att höra, då hon direkt sa:
-Nej, inte ett dugg. Jag släpper aldrig iväg en valp om jag inte med hela hjärtat är säker på att den kommer få det bättre än vad den hade haft det om den stannat kvar hos :)

Handlade visserligen inte om att sälja föl, men nära nog :)

Jag tror mycket det handlar om att ha bestämt sig från början och att det är en vanesak som vissa har svårare för än andra.

/Camilla
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Ja, det var ett skönt svar :) det är väl så man får tänka om det någon gång blir aktuellt.
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Jag tänker samma sak, förstår inte heller hur man klarar det. Visst, man har ju viss kontroll när man säljer själv, men om ett år kanske den säljs vidare. Då ha r man ingen kontroll längre.
Fast jag förstår ju att det är skillnad på uppfödning, men om man tar föl på sitt sto bara för att? Det förstår jag inte, då blir det sällan vinst och fölet har ju en annan position i "familjen" iom att det är ens enda häst som får ett föl som man gullar med. Det skulle vara svårt för mig att sälja det fölet.
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Fölen behöver definitivt inte ha en annan "position i familjen" eller gullas mindre med bara för att dom föds hos i en uppfödarverksamhet.
Ja, har man 20 ston blir det svårt men jag håller på med mina föl precis lika mycket som någon som bara tar ett föl på sitt egna sto, och de är precis lika viktiga för mig. Jag kan garantera att det är lika svårt för mig att sälja som för vem som helst även om jag vet från början att avkomman ska säljas.
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Det är jobbigt att sälja, men man klarar av det. Jag har fött upp 9 st och har hittills sålt alla utom en, hon som är dräktig i år.

Men även om man säljer så är det svårt att släppa har jag märkt, försöker gärna hitta info om mina telningar på nätet, tävlingsresultat etc.

Nyligen skickade jag ett mail till en hästköpare då jag inte hört något på länge. Det visade sig att hästen avlivats i januari i år :(

Det var jätteledsamt att höra även om hästen såldes för 7 år sedan.
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Usch men fy så jobbigt! :(

Jag bävar verkligen inför att behöva sälja en av mitt hjärtas små fölungar. Nästan så att jag blir lite lättad om hon inte tar sig nästa säsong heller, för då behöver jag inte ta beslutet om jag ska sälja och i så fall vem av avkommorna.
Jag vet att jag kan behålla en, jag kommer om möjligheten finns behålla båda, men mycket tveksamt om jag kommer ha den ekonomin när den behövs.
Men jag har sålt hästar förr, visserligen inte egna uppfödningar, och det har bara blivit bra i slutänden. Man gör vad man måste, antar jag. Hur orolig man än blir över fölungens liv. :)
 
Sv: Hur kan man sälja sitt föl?

Tja, det är inte så farligt att sälja sin uppfödning, det känns ju bara som typ hjärnkirugi utan bedövning! ;)

Jag betäckte mitt sto för två år sedan, bestämde mig under dräktigheten för att sälja om det blev ett hingstföl. Det blev ett hingstföl, och jag sålde honom inte, föga förvånande! ;)
Behöll denna för mig perfekta häst, men när han var ungefär 1,5 år såg jag tydligt att jahapp, det blir att sälja ändå, han blir alldeles för liten för mig.

Jävlaremej vad det gjorde ont! :crazy: Som tur för mig fick han det allra bästa hem en häst kunde få!

Nu har jag en till fölunge u:samma sto, och den ser i allafall ut att bli tillräckligt stor för mig!

Dock känner jag tydligt att jag kommer nog aldrig att kunna föda upp föl jag absolut inte har tänkt att behålla, jag är alldeles för blödig för det... :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 505
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
869
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp