Hur kan man vara så missnöjd när man skall få helrenoverat?

En kvinna som fått ett förstahandskontrakt på Vämdö där planlösningen är bra och läget perfekt, klagar på lägenhetens skick. Trots att hon kommer att få helrenoverat.
Hur tänker man då?

Hon kommer ju att kunna bo för evigt i en fräsch lägenheten där bara hon har bott efter renoveringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...ll-bostad-utan-visning-det-stank-i-lagenheten

Jag tror att hon blev upprörd eftersom hon hade räknat med att kunna bo där under renoveringen men när hon kom dit så insåg hon att den var i så mycket sämre skick än hon hade förstått. Sen kan jag inte förstå hur man kan tro att en hyreslägenhet som värden ska helrenovera ska vara i så bra skicka att man kan bo där under renoveringen. De helrenoverar ju inte en hyresrätt för skojs skull. En sån måste ju vara i exeptionellt dåligt skick och inget jag hade velat bo i förrän renoveringen var klar. Hon får väl ta dubbel hyra en månad eller två beroende på hur lång tid det tar att renovera den. Jag förutsätter att hyresvärden ser till att göra det snabbt och effektivt.

Jag hade dubbel hyra en månad när min nya lägenhet renoverades. Inte en helrenovering men ganska omfattande. Det var så skönt att slippa bo där närde jobbade i den så mycket.
 
Fast det har jag inga problem att förstå. Renoveringslöftet har ju tillkommit p g a hennes klagan på lukten, om jag läser texten rätt.

Det är skillnad på att ta en lägenhet som stinker, och veta att det kommer göras vid senare, och att tvingas leva i stanken till den renoveras. Det handlar om vilka förväntningar en har när en tillträder.
 
Fast det har jag inga problem att förstå. Renoveringslöftet har ju tillkommit p g a hennes klagan på lukten, om jag läser texten rätt.

Det är skillnad på att ta en lägenhet som stinker, och veta att det kommer göras vid senare, och att tvingas leva i stanken till den renoveras. Det handlar om vilka förväntningar en har när en tillträder.
Men samtidigt så är det ju ingen som ifrågasätter lägenhetens skick. Hyresvärden ser ju till att omedelbart renovera.
De gjorde ett misstag i kommunikationen, är det verkligen något att gå till media med?
Hon påstår dessutom att hon inte vill bo där alls nu. Även om det blir renoverat. Det är väl ändå överdrivet när man fått ett förstahandskontrakt med perfekt läge?
Läget är ju kvar och även planlösningen.
Det sunkiga kommer ju att försvinna.
 
Men samtidigt så är det ju ingen som ifrågasätter lägenhetens skick. Hyresvärden ser ju till att omedelbart renovera.
De gjorde ett misstag i kommunikationen, är det verkligen något att gå till media med?
Hon påstår dessutom att hon inte vill bo där alls nu. Även om det blir renoverat. Det är väl ändå överdrivet när man fått ett förstahandskontrakt med perfekt läge?
Läget är ju kvar och även planlösningen.
Det sunkiga kommer ju att försvinna.

Människor går till media för att de är kränkta över smaken på portionsförpackad chokladpudding. Jag är inte förvånad över den här nivån.

Svenskar överlag älskar USA och där blir en kändis på/för en kvart genom att synas i media. Syns en i media är en viktig och har ett viktigt budskap. Typ.
 
Men samtidigt så är det ju ingen som ifrågasätter lägenhetens skick. Hyresvärden ser ju till att omedelbart renovera.
De gjorde ett misstag i kommunikationen, är det verkligen något att gå till media med?
Hon påstår dessutom att hon inte vill bo där alls nu. Även om det blir renoverat. Det är väl ändå överdrivet när man fått ett förstahandskontrakt med perfekt läge?
Läget är ju kvar och även planlösningen.
Det sunkiga kommer ju att försvinna.

Det är ju lite överdrivet att inte vilja bo där alls. Men media förstår jag inte varför hon drog in.

Jag har själv hört om lägenheter i allmännyttan i min stad som tidigare hyresgäst förstört totalt så att de varit sanitära olägenheter. De som sökt lägenheten har fått veta att den är i mycket dåligt skick och att den kommer totalsaniteras och renoveras innan de får flytta in eller ens se den. Inget konstigt med det. Ibland finns det hyresgäster som inte sköter lägenheten och då måste de göra så. Förhoppningsvis var den här lägenheten inte i så extremt dåligt skick för då är det konstigt att de tyckte att det var ok att hon flyttade in och bodde där under renoveringen.

Lite konstigt är det att det inte var ok för henne att se den innan hon bestömde om hon ville ha den men ok att flytta in innan den var renoverad...
 
Människor går till media för att de är kränkta över smaken på portionsförpackad chokladpudding. Jag är inte förvånad över den här nivån.

Svenskar överlag älskar USA och där blir en kändis på/för en kvart genom att synas i media. Syns en i media är en viktig och har ett viktigt budskap. Typ.
Okej.
Det har liksom egentligen inte med lägenheten att göra alls.
Det verkar helt logiskt.
 
Lite konstigt är det att det inte var ok för henne att se den innan hon bestömde om hon ville ha den men ok att flytta in innan den var renoverad...
Det är det vanliga i större hyresbolag, att man måste tåla renovering efter inflytt. Det brukar stå i kontrakten.
Att inte ha någon visning är p.g.a. smittläget med covid-19.

Det som har gjorts fel är att skicket inte kommunicerades ordentligt före.
Och det är ju alla också överens om.
Fastighetsbolaget erkänner ju det och lovar att bättra sig.
 
Jag har fått flytta in i en osedd lägenhet under pandemin. Den såg som tur var relativt okej ut.
Tycker dock det är obegripligt att man inte kan ordna visningar som är coronasäkra. Jag kan komma på en massa sätt att fixa det på.
Min hyresvärd har även bestämt sig för att under pandemin så kommer de inte fixa saker i lägenheterna som inte är akuta. De fixar alltså översvämningar, men inte mögliga badrum och trasiga duschar. Vilket är märkligt, för även det går att fixa coronasäkert.

Jag tycker det är hemskt.
 
Jag har fått flytta in i en osedd lägenhet under pandemin. Den såg som tur var relativt okej ut.
Tycker dock det är obegripligt att man inte kan ordna visningar som är coronasäkra. Jag kan komma på en massa sätt att fixa det på.
Min hyresvärd har även bestämt sig för att under pandemin så kommer de inte fixa saker i lägenheterna som inte är akuta. De fixar alltså översvämningar, men inte mögliga badrum och trasiga duschar. Vilket är märkligt, för även det går att fixa coronasäkert.

Jag tycker det är hemskt.
Det är snart över.
I alla fall om folk ser till att vaccinera sig.
Jag har reparationer i ett av mina uthyrda hus som inte kunnat utföras p.g.a. coronan.
Hyresgästen vill inte.
Den bor hellre utan dusch i mer än ett år. (Våtrumsväggen är skadad.)
Vi kommer väl att lyckas när vi båda är vaccinerade, till hösten eller så.
 
Inslaget handlar väl mest om svårigheterna det kan bli när man inte får se lägenheten innan man behöver tacka ja och ett exempel på där kommunikationen inte fungerade (dvs det som hyresvärden menade med renovering inte var vad hyresgästen kunde föreställa sig). Av någon anledning blev det i just det här fallet dessutom lite övermäktigt för personen som fick en aversion mot lägenheten rent allmänt. Som "konsumentupplysning" var det bra ändå eftersom det kan få andra i samma situation att ställa fler frågor innan de skriver på.

Jag har lite svårt att förstå att mäklare klarar att visa lägenheter trots corona men inte hyresvärdar. De senare behöver ju bra visa för en person dessutom. Kan ju vara andra saker som är svårare att föreställa sig och som inte går att åtgärda. Insyn/utsikt/tokigheter i planlösningen som är svåra att se på ritning etc. Långt i från alla människor har förmågan att omsätta en ritning till hur det ser ut i verkligheten och även för den som är van kan det vara svårt att veta om ett visst utrymme känns som trångt t ex.
 
Det är det vanliga i större hyresbolag, att man måste tåla renovering efter inflytt. Det brukar stå i kontrakten.
Att inte ha någon visning är p.g.a. smittläget med covid-19.

Det som har gjorts fel är att skicket inte kommunicerades ordentligt före.
Och det är ju alla också överens om.
Fastighetsbolaget erkänner ju det och lovar att bättra sig.

Det jag bor i (kommunalt) har alltid gjort de renoveringar som jag beställt den första månaden jag hyr lägenheten. Då har jag kunnat ha kvar min gamla bostad en extra månad (betalat hyra för båda naturligtvis) och sluppit bo i renoveringsröra. Var jag bor under tiden de renoverar har de faktiskt inte med att göra så länge jag betalar min hyra.

De lägenheter jag berättade där folk inte fått se dem innan har varit sanitära karastrofer och då har hyresbolaget renoverat INNAN den som ska bo där ens fått se lägenheten, än mindre flytta in.
 
Jag har lite svårt att förstå att mäklare klarar att visa lägenheter trots corona men inte hyresvärdar. De senare behöver ju bra visa för en person dessutom. Kan ju vara andra saker som är svårare att föreställa sig och som inte går att åtgärda.
Det handlar ju om kostnader i förhållande till intäkter.
En hyresvärd får ju uthyrt för samma hyra oavsett om de tar risken och besväret med att visa lägenheten eller inte.
En mäklare kan ju inte sälja till bästa pris utan någon visning.
Vill man inte hyra utan visning så finns ju alternativet att avstå.
 
Det jag bor i (kommunalt) har alltid gjort de renoveringar som jag beställt den första månaden jag hyr lägenheten. Då har jag kunnat ha kvar min gamla bostad en extra månad (betalat hyra för båda naturligtvis) och sluppit bo i renoveringsröra
Det kräver ju att skicket är kommunicerat.
Så att den förra bostaden kan behållas över renoveringen.

Kommunikation verkar vara nyckeln.
 
Det är snart över.
I alla fall om folk ser till att vaccinera sig.
Jag har reparationer i ett av mina uthyrda hus som inte kunnat utföras p.g.a. coronan.
Hyresgästen vill inte.
Den bor hellre utan dusch i mer än ett år. (Våtrumsväggen är skadad.)
Vi kommer väl att lyckas när vi båda är vaccinerade, till hösten eller så.
Att det snart är över är lätt för dig som hyresvärd att säga. Inte du som behöver bo i en lägenhet med mögel och ha en trasig dusch och kökskran. Jag har tur som har en elektriker till far som kunde hjälpa mig med endel grejer, men det har inte alla.
Att dina hyresgäster inte ville ha det fixat är en helt annan sak.
 
Att det snart är över är lätt för dig som hyresvärd att säga. Inte du som behöver bo i en lägenhet med mögel och ha en trasig dusch och kökskran. Jag har tur som har en elektriker till far som kunde hjälpa mig med endel grejer, men det har inte alla.
Att dina hyresgäster inte ville ha det fixat är en helt annan sak.
Ja det är ju inte alls okej.
Det jag menade var som tröst att det inte kommer att pågå så länge till och att man nu ser slutet av de restriktioner som finns.
Det kan vara svårt att få personal till reparationer nu under pandemin. I mars förra året gick oljepannan sönder i ett av mina hus. Det var verkligen inte lätt att lyckas åtgärda det. Det tog nog 6 veckor att få alla tillräckligt friska för att få till det. Under tiden var det både litet kallt och brist på varmvatten. Den lilla elpatronen orkar inte riktigt när det är kallt.
 
Ja det är ju inte alls okej.
Det jag menade var som tröst att det inte kommer att pågå så länge till och att man nu ser slutet av de restriktioner som finns.
Det kan vara svårt att få personal till reparationer nu under pandemin. I mars förra året gick oljepannan sönder i ett av mina hus. Det var verkligen inte lätt att lyckas åtgärda det. Det tog nog 6 veckor att få alla tillräckligt friska för att få till det. Under tiden var det både litet kallt och brist på varmvatten. Den lilla elpatronen orkar inte riktigt när det är kallt.
Absolut att det kan vara svårt att få personal. Men i min hyra ingår att jag ska få hjälp med detta, så om det är så omöjligt borde de också sänka hyran. Jag betalar alltså för en service jag inte får.
 
Absolut att det kan vara svårt att få personal. Men i min hyra ingår att jag ska få hjälp med detta, så om det är så omöjligt borde de också sänka hyran. Jag betalar alltså för en service jag inte får.

Jag har förmig att det står i lagen att om man inte kan nyttja sin hyresrätt fullt ut så ska man få en hyressänkning. det fick vi den månaden de renoverade vårt badrum. Under den månaden kunde vi inte använda badrummet eller den toaletten alls. Så vi fick en sänkning av hyran.
 
Absolut att det kan vara svårt att få personal. Men i min hyra ingår att jag ska få hjälp med detta, så om det är så omöjligt borde de också sänka hyran. Jag betalar alltså för en service jag inte får.
Ja det finns schabloner på det hos Hyresgästföreningen.
Det blir inte så mycket.
Jag brukar följa detta som står i Hyresgästföreningens tidning Hem och Hyra.
https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas-vid-fel-i-lagenheten/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 027
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 284
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi En sliten villa med anor i Stockholms skärgård blev nyligen såld men den nya ägaren upptäckte att den redan var bebodd. Några frågor som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 465
Hemmet I början av året köpte jag min första egna lägenhet relativt billigt då jag och sambon skulle bli särbos. En liten 1:a som var i...
Svar
7
· Visningar
1 839
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp