Hur kan man vara så missnöjd när man skall få helrenoverat?

Ja det finns schabloner på det hos Hyresgästföreningen.
Det blir inte så mycket.
Jag brukar följa detta som står i Hyresgästföreningens tidning Hem och Hyra.
https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas-vid-fel-i-lagenheten/

Vi fick en sänkning med ca 30% den månaden de renoverade vårt badrum och vi alltså bara hade en toalett istället för två och ingen dusch/badkar. Det fanns en dusch i ett hus i närheten där vi kunde gå och duscha.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi fick en sänkning med ca 30% den månaden de renoverade vårt badrum och vi alltså bara hade en toalett istället för två och ingen dusch/badkar. Det fanns en dusch i ett hus i närheten där vi kunde gå och duscha.
Det är ju när funktioner saknas som ersättningarna blir större.
Så det beror ju på hur trasigt det är.
Ett trasigt dusch-hantag ger i princip ingen nedsättning.

Man har rätt att åtgärda felen på hyresvärdens bekostnad. Mindre fel som en trasig kran kan det ju vara mening att ordna själv och skicka vidare räkningen till hyresvärden.
 
Som jag uppfattade det fick hon intrycket av att lägenheten var redo för inflytt men när hon får komma in i den för första gången stinker den och har renoveringsbehov. Att detta kommer att åtgärdas spelar ju inte så stor roll om man trott att man på en gång kan flytta in i sitt nya boende men nu måste tänka om och dessutom bli störd av de som utför renoveringen. Särskilt i dessa tiden med corona och folk som jobbar hemifrån är det viktigt att kunna få utnyttja sin bostad fullt ut.

Jag har full förståelse för att man blev besviken.
 
Det har jag också.
Men därifrån till att inte vilja ha lägenheten alls ens när den är renoverad?
Problemet går ju över.
Alla är ju överens om att kommunikationen var bristfällig.
Men hur mycket besvär kommer hon att behöva stå ut med innan det är renoverat?
Skulle jag ha ställt in mig på att kunna utnyttja bostaden på mitt eget sätt från dag ett är veckor eller månader med hantverkare i bostaden en mindre mardröm. Tänk om man jobbar hemifrån med något sekretessbelagt? I mitt fall hade jag inte kunnat göra det med hantverkare i min bostad.
 
Alltså när jag fick tillbaka mitt stora hus så var det betydligt värre än så där. Det var bråte och skräp blandat med avföring och urin från husdjur i hela huset. Inklusive innehållet från städning av kaninburar i kökssoffan. Golv och väggar var trasiga och allt var alldeles gräsligt.
Men det gick ju att sanera och renovera så att det blev trevligt igen. Vilket tog mindre än en månad.
Naturligtvis så behövde inte de nya hyresgästerna betala för första månaden även om de fick komma in. Det var ju de tidigare hyresgästernas ansvar att lämna huset beboeligt efter sig. Så jag stämde dessa på ersättning.
Det borde ju det där hyresbolaget också kunna göra. Om det inte är ett dödsbo då. Det blir knepigare.
 
Nu vet jag inte hur mycket det luktar där, men i mina mått mätt från att ha bott i hyres så tyckte jag inte det såg så hemskt ut? Kalkavlagringar, fett runt spisröret? Golvet kan inte ha varit mögelskadat då det slipas (?). Märkligt att ha trägolv i kök dock....
 
Men hur mycket besvär kommer hon att behöva stå ut med innan det är renoverat?
Skulle jag ha ställt in mig på att kunna utnyttja bostaden på mitt eget sätt från dag ett är veckor eller månader med hantverkare i bostaden en mindre mardröm. Tänk om man jobbar hemifrån med något sekretessbelagt? I mitt fall hade jag inte kunnat göra det med hantverkare i min bostad.
Självklart så är det en mardröm.
Problemet var ju kommunikationen.
Att kunna jobba hemifrån är inget som går att vare sig räkna med eller hävda. Det är arbetsgivaren som är skyldig att hålla med lokaler.
Men det finns egentligen inget skydd mot sådana här situationer. Vill man vara säker så behåller man lämpligen förra bostaden en månad extra. Om det finns en klausul i hyreskontraktet om att ingen ersättning utgår vid störning för normalt underhåll så är det ju så här det fungerar.
 
Självklart så är det en mardröm.
Problemet var ju kommunikationen.
Att kunna jobba hemifrån är inget som går att vare sig räkna med eller hävda. Det är arbetsgivaren som är skyldig att hålla med lokaler.
Men det finns egentligen inget skydd mot sådana här situationer. Vill man vara säker så behåller man lämpligen förra bostaden en månad extra. Om det finns en klausul i hyreskontraktet om att ingen ersättning utgår vid störning för normalt underhåll så är det ju så här det fungerar.
Det pågår en pandemi och alla som har möjlighet uppmanas att jobba hemifrån.
 
Nu vet jag inte hur mycket det luktar där, men i mina mått mätt från att ha bott i hyres så tyckte jag inte det såg så hemskt ut? Kalkavlagringar, fett runt spisröret? Golvet kan inte ha varit mögelskadat då det slipas (?). Märkligt att ha trägolv i kök dock....
I köket saknas delar av "parketten" (0:06 in i klippet) dvs hål ner till undergolvet - och värden talar om golvslipning av ett golv där stora delar av bräderna saknas.

Det tycks också som en liten lägenhet (om man möblerar en etta och bor där lär det inte gå att slipa några golv samtidigt. Man kan vara tre man, två som lyfter sängen och en som slippar under, men lackeringen lär inte bli så bra. I synnerhet inte om hyresgästen också är där)

Om en lägenhet behöver totalrenoveras - kanske man ska göra det först och hyra ut sedan?
 
Ja och just under en renovering så har man inte den möjligheten. Då måste arbetsgivaren lösa det.
Det är inte hyresvärdens ansvar.

Jag tycker att det är hyresvärdens ansvar att informera om lägenhetens skick på ett ärligt sätt så att den som ska flytta in kan bedöma om lägenheten fungerar för hens behov. Den här hyresvärden har uppenbarligen inte gjort detta.
 
Alltså när jag fick tillbaka mitt stora hus så var det betydligt värre än så där. Det var bråte och skräp blandat med avföring och urin från husdjur i hela huset. Inklusive innehållet från städning av kaninburar i kökssoffan. Golv och väggar var trasiga och allt var alldeles gräsligt.
Men det gick ju att sanera och renovera så att det blev trevligt igen. Vilket tog mindre än en månad.
Naturligtvis så behövde inte de nya hyresgästerna betala för första månaden även om de fick komma in. Det var ju de tidigare hyresgästernas ansvar att lämna huset beboeligt efter sig. Så jag stämde dessa på ersättning.
Det borde ju det där hyresbolaget också kunna göra. Om det inte är ett dödsbo då. Det blir knepigare.
Och det kom som en överraskning för de nya hyresgästerna när det var dags för inflyttning?
 
Vill man vara säker så behåller man lämpligen förra bostaden en månad extra. Om det finns en klausul i hyreskontraktet om att ingen ersättning utgår vid störning för normalt underhåll så är det ju så här det fungerar.
Jag skulle faktiskt inte kommit på tanken att ett kommunalt bolag (eller ett större privat) skulle hyra ut en lägenhet utan att kolla upp om den var beboligt. Det är rimligen mycket smidigare att renovera innan någon flyttar in.
 
Jag skulle faktiskt inte kommit på tanken att ett kommunalt bolag (eller ett större privat) skulle hyra ut en lägenhet utan att kolla upp om den var beboligt. Det är rimligen mycket smidigare att renovera innan någon flyttar in.
Det finns ingen sådan möjlighet.
Som hyresvärd har man ingen rätt till tillträde för att undersöka den saken.
 
Det finns ingen sådan möjlighet.
Som hyresvärd har man ingen rätt till tillträde för att undersöka den saken.
Då finns det anledning till att inte hyra ut eller förvarna om att man inte har koll på skicket.

De flesta hyresgäster släpper säkert in värden för en snabbinspektion och gör de inte det så kan man förvarna. Sen kanske inte allt är på topp eller välstädat....men det är en viss skillnad mot en lägenhet som är otjänlig att leva i.
 
Det kom som en överraskning för oss alla.
Vi fick inte tillträde för att undersöka saken.
Det finns ingen rättighet för det.
Det finns ingen skyldighet att hyra ut direkt utan att kolla skicket eller att inte kommunicera om eventuella problem sen tidigare. Du hade ju vad jag förstått tidigare inte fått tillträda för att fixa saker i lägenheten så att det kunde vara problem var väl knappast en överraskning även om du inte visste vidden.
 
Alla hyresrätter jag bott i har man bokat in en tid med hyresvärden innan man flyttar för att gå igenom lägenheten och då fyller hyresvärden i ett formulär där hen skriver in vilket skick lägenheten är i. Detta görs innan man flyttar ut.
Det finns ingen skyldighet för hyresgästen att gå med på det.
Men det gör att man slipper betala i onödan efteråt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 058
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi En sliten villa med anor i Stockholms skärgård blev nyligen såld men den nya ägaren upptäckte att den redan var bebodd. Några frågor som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 576
Hemmet I början av året köpte jag min första egna lägenhet relativt billigt då jag och sambon skulle bli särbos. En liten 1:a som var i...
Svar
7
· Visningar
1 851
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp