Hur kan vi förändra ridsporten?

Ja jag tog upp Helgstrand eftersom han vinner dressyrtävlingar och verkar manipulera hästens huvud och hals till en form med tygeln.

Som svar på att du mer menade att man (vilket jag uppfattade som "alla dressyrryttare" "alla ryttare" ) till skillnad från artikelns ryttare satte hästen i en form och huvudet hamnade lite där det hamnade.

Dvs han verkar ju absolut vilja påverka var huvudet hamnade. Så även andra personer som rider dressyr kanske gör det, i viss mån. Även om du inte gör det.
Nu tycker jag verkligen inte att den typen av ridning är korrekt eller försvarbar, men jag tror faktiskt att det är andra saker än huvudets placering som de är ute efter. Det är förmodligen mer som ett (extremt dåligt) redskap på vägen.
 
Förbjud tävling med djur. Enkelt.

Träningsbedömning utan priser och ranking, absolut.

Men människor i allmänhet klarar inte ens av att en liten tygrosett är inblandad, så hamnar djurets välmående i andra hand.

Det innebär att hela ekonomiska apparaten runt hästar kraschar. Men det behöver den göra.
Jag tror nog att bättre bedömning på tävlingarna är en bättre lösning. Eftersom de sätter en ton i hur man ska rida och kan visa vad som är rätt och fel. Medan en -alla gör lite hur som helst lösning gör att det inte finns någon organisation att klaga på. Inget forum för debatt.
 
Nu tycker jag verkligen inte att den typen av ridning är korrekt eller försvarbar, men jag tror faktiskt att det är andra saker än huvudets placering som de är ute efter. Det är förmodligen mer som ett (extremt dåligt) redskap på vägen.
Jo alltså det sägs ju eller sades, i debatten om rollkur då. Att de kan få fram rejäla muskler som kan lyfta frambenen högre i ren lättnad tex sedan på tävlingen osv. Men hästarna går ju faktiskt i viss mån även med nosen lätt bakom lod på tävling. Om ingen vill det och de är väldigt skickliga, varför gör de det?

Om ingen någonsin försökte åstadkomma den formen, och nosen framför lod vore bättre. Varför såg det då likadant ut i vartenda tidning i 10+ år? Bildtext Lotta visar hur ponnyn ska gå med nosen lätt framför lod. Bild, hästen går med nosen rätt och slätt bakom lod. Jag är nog lite dum för jag förstår verkligen inte.
 
Jo alltså det sägs ju eller sades, i debatten om rollkur då. Att de kan få fram rejäla muskler som kan lyfta frambenen högre i ren lättnad tex sedan på tävlingen osv. Men hästarna går ju faktiskt i viss mån även med nosen lätt bakom lod på tävling. Om ingen vill det och de är väldigt skickliga, varför gör de det?
För att det är extremt svårt att bibehålla avspändhet på tävling?
 
Några saker jag tror skulle kunna göra nytta:
- åldersgränser för hästarna i alla klasser
- kandar tillåtet först EFTER msv-kval.
- justeringar i reglementet som ger domarna möjlighet att dra ner betyget rejält om rörelsen utförs bra men ridningen är hård/grov. Dvs väg in även ryttaren mer på varje moment, inte bara i allmänna intryck.
- kanske även specificera maxpoäng vid vissa fel, istället för att skriva ut hur mkt som ska dras av.
- valfrihet sporrar och kandar även internationellt
- bättre uppstyrda regler kring kontroller av nosgrimma, mun, sidor osv.
 
Jag tror inte att ett stopp för tävling med hästar är en bra grej. Tävlingar är ett tillfälle då ridning och träning kommer ut i ljuset och det finns en möjlighet att påverka träning genom hur tävlingar genomförs/bedöms. Men då måste vi också utnyttja den möjligheten! Jag tycker @MiniLi s förslag ovan är bra. Jag skulle gärna komplettera dem med en förändring av det rådande synsättet att domaren sätter en "grundnivå" utifrån gångartskvalitet som det sedan görs avdrag eller ev tillägg på. Varje moment ska bedömas separat, och jag vill även se en uppvärdering av noggrannhet och precision i bedömningen - gärna kombinerat med program där rörelser är mer exakta (start- och slutpunkter, antal steg osv). Sen behöver troligen bedömningssystemet även ses över så domarna får bättre möjligheter att faktiskt klara av att döma - nu är allt så komplext och de ska göra väldigt snabba övervägningar för att balansera olika förtjänster och brister. Jag tycker det skulle vara intressant att testa att domarna har olika fokus, och dömer olika saker t ex. Vi måste skapa ett tävlingssystem där Bo Jenås ord om att det inte lönar sig att träna med fulmetoder faktiskt är en sanning. Det är inte en liten uppgift!
 
En ny Hippson artikel idag.

https://www.hippson.se/artikelarkiv...amBOiqNpEw-ObcQD3AU93ibR-0ho2wbuocYBIAZ6OV9DI



Intressant, jag hade typ börjat ge mig i frågan eftersom "alla" tycker det är bättre med lite bakom än mycket över hand. (Ibland om man fixar till lite bakom så går hästen rejält framför ett tag (jag tycker jag känner bakbenen bättre och det brukar lösa sig strax men det "ser inte" bra ut.) och har fått en känsla av att man får mer onda ögat från ridlärare för det nuförtiden än för lite bakom. När jag var liten och hästen gick bakom hand var det helt oerhört kasst och pinsamt, helt klart värre än att streta runt med nosen i taket :). Är det någon som minns något liknande? eller är det bara jag? nu pratar vi nog 80-tal igen tror jag. Borde ju finnas någon som red redan 70-tal också med knäslut och allt, vad säger ni?)

Visa bifogad fil 133786
Intressanta bilder men synd att de är tagna i så olika del av steget. Det gör ju att de inte går att jämföra rakt av.
 
Jag tror inte att ett stopp för tävling med hästar är en bra grej. Tävlingar är ett tillfälle då ridning och träning kommer ut i ljuset och det finns en möjlighet att påverka träning genom hur tävlingar genomförs/bedöms. Men då måste vi också utnyttja den möjligheten! Jag tycker @MiniLi s förslag ovan är bra. Jag skulle gärna komplettera dem med en förändring av det rådande synsättet att domaren sätter en "grundnivå" utifrån gångartskvalitet som det sedan görs avdrag eller ev tillägg på. Varje moment ska bedömas separat, och jag vill även se en uppvärdering av noggrannhet och precision i bedömningen - gärna kombinerat med program där rörelser är mer exakta (start- och slutpunkter, antal steg osv). Sen behöver troligen bedömningssystemet även ses över så domarna får bättre möjligheter att faktiskt klara av att döma - nu är allt så komplext och de ska göra väldigt snabba övervägningar för att balansera olika förtjänster och brister. Jag tycker det skulle vara intressant att testa att domarna har olika fokus, och dömer olika saker t ex. Vi måste skapa ett tävlingssystem där Bo Jenås ord om att det inte lönar sig att träna med fulmetoder faktiskt är en sanning. Det är inte en liten uppgift!

Fast man kan träna tillsammans utan att tävla.

Tävling är det som skapar drivet att gå över gränserna. Tävling är det som gör att det finns pengar att tjäna. Tävling är själva grundproblemet.

Djur kan aldrig ge fullt utbildat samtycke. Vi borde inte tävla med djur.
 
Fast är all tävling med djur negativ? Dagens system med hästtävlingar på elitnivå, med ekonomin kopplat till det, håller jag med om är problematisk.

Men tävlingar på låg nivå, på t.ex. lokala klubben eller grannklubben, för att utvärdera hur träningen går?

Eller i mitt fall, tävlingar med hundar?
Jag tävlar med hundarna (rallylydnad, lätta klasser i lydnad, agility, viltspår etc) för att jag ska ha mål i min träning, dvs för att jag ska ha något att jobba mot i träningen och ha något sätt att utvärdera det. Hundarna älskar träning, och utan tävlingar finns risk för att det skulle bli mindre träning för dem eftersom jag skulle ha svårare att komma på vilka mål jag skulle träna mot. Prio i all min träning och tävling med hundarna är att hundarna ska tycka det är kul. Är det så fel med sådant tävlande?

Ja, jag anser att det är fel på hela konceptet. En del människor klarar att hålla ärelystnaden/girigheten/tävlingslusten under kontroll och inte pressa eller stressa djuret. Men de flesta klarar inte det.

Träffas för utvärdering utan prislista, typ pay n ride, är bättre.
 
Fast man kan träna tillsammans utan att tävla.

Tävling är det som skapar drivet att gå över gränserna. Tävling är det som gör att det finns pengar att tjäna. Tävling är själva grundproblemet.

Djur kan aldrig ge fullt utbildat samtycke. Vi borde inte tävla med djur.
Jag är med på ditt resonemang och kan delvis köpa det. Men jag kan också se att drivet som tävling skapar inte behöver vara att gå över gränserna. Om vi kan utforma ett bra tävlande kan drivet vara att rida bra och hästvänligt. Jag har svårt att se andra sätt att skapa den typen av driv på bred front, även om jag absolut är säker på att många finner tillfredsställelse i att träna med hästen. jag har också svårt att se att man kan skapa en tydlig riktning på annat sätt - och då menar jag riktning mot den goda ridningen. Sen är ju frågan om det behövs en riktning? Jag ser en uppenbar risk att det i en situation där det inte finns ett tydligt utpekat mål finns en större risk för avarter. Men det kan ju vara tokigt det med.
 
Fast man kan träna tillsammans utan att tävla.

Tävling är det som skapar drivet att gå över gränserna. Tävling är det som gör att det finns pengar att tjäna. Tävling är själva grundproblemet.

Djur kan aldrig ge fullt utbildat samtycke. Vi borde inte tävla med djur.
Jag tror tyvärr att de människor som behandlar djur illa kommer göra det oavsett om de tävlar eller ej.
 
Jag tror tyvärr att de människor som behandlar djur illa kommer göra det oavsett om de tävlar eller ej.
Människor som går igång på makt.
Och det kan ju räcka med art bara ha makt över djuren som så. Behöver inte vara makt över hela branschen även om det ena leder till det andra.
Maktmissbruk är nog ett av mänsklighetens största problem överlag. I allt.
 
Jag har inga problem med tävlingar med djur utan tror tvärtom att de pengar som finns i sporten också är de pengar som gör att det till exempel forskas till förmån för hästars välfärd, forskning kostar pengar och hade vi enbart haft hästar på hobbynivå är jag inte alls säker på att de summor som idag läggs på hästar skulle fortsätta pumpas in i forskningen. Däremot utan tävlingar tror jag inte den som vill tävla kommer fortsätta, så på sätt kommer vi ju både få mindre efterfrågan (mindre tillgång till hästar) och få bort dräggen såklart. Oavsett ska det naturligtvis ske på ett schysst sätt för hästarna.

I övrigt har väl alla sporter sina människor och grejer som inte är okej. Jag förstår fortfarande inte att inte islandshästarna kommit upp i dessa diskussioner. Jag har sett mer än en tränare inom islandshästen som använder sig av metoder som inte ser särskilt trevliga ut mot hästen och fler än en ryttare som inte rider på ett fördelaktigt sätt, och jag tycker nog det är dags att se över en reell vikt och längdgräns för islandshästarna, ändå blir dessa hästar och deras folk upphuschade som tusan liksom. Förstår inte det.

Ta bort tvåårsstarter för trav och galopphästar, samt unghäststarter för unghästar, öka kvalen om det är så, det kanske ska till minst tre kval innan man får gå upp en klass? Inga spö eller sporrar, idag är både ponnyer och hästar ofta så mycket i gasen och känsliga att det ska inte behövas användas varken spö eller sporrar. Domarna måste ändra sina bedömningar såklart.

Till syvende och sist måste det här göras internationellt. Och det är väl där det blir svårt. Försök få Island gå med på en viktgräns på islandshäst liksom, det kommer ju inte att gå.
 
@Cambrie sist jag läste forskning på löp för tvååringar (galopp) så verkade det inte vara så dåligt för hästarna, varför tycker du det skulle förbjudas?
Av den enkla anledningen att inte stressa fram hästarna, precis som inom ridningen. Det är inget snack att dagens avel gör att hästarna säkerligen hänger med kroppsligt, och träning i unga år är bra oavsett häst och sport, i lagom mängd och belastning. De ska hänga med mentalt också.
 
För att det är extremt svårt att bibehålla avspändhet på tävling?
Jooo, men är det ens målet för dem? Om det faktiskt var ett riktigt mål för världens skickligaste ryttare borde ju någon lyckas komma dithän? Dessutom jämfört med 80-talet då folk verkade lyckas i betydligt högre grad. (på sina talanglösa hästar).

Är hästarna ens talangfulla isf? när man tänker efter?

Dessutom ser det ju likadant ut på de tictoc av träningar som dyker upp. Och som jag skrev, den absoluta majoriteten bilder i hästtidningar (ok jag har inte tittat på ca 3 år, men för 3 år sedan. De bilderna är ju inte tagna på en tävling utan på Lisa och ponnyn.)

*ok jag vet att rollkur inte skulle in i den här diskussionslinjen men, det är ju svårt att frångå att när valet var fritt på framridningen så var det ju rollkur bakom som valdes, inte öppen form. När Helgstrand rider hemma och det inte syns, vad valde han då?
 
Jooo, men är det ens målet? Om det faktiskt var ett riktigt mål borde ju någon lyckas komma dithän? Dessutom jämfört med 80-talet då folk verkade lyckas i betydligt högre grad. (på sina talanglösa hästar).

Är hästarna ens talangfulla? när man tänker efter?

om man ser hur framridningen såg ut förr*. Dessutom ser det ju likadant ut på de tictoc av träningar som dyker upp. Och som jag skrev, den absoluta majoriteten bilder i hästtidningar (ok jag har inte tittat på ca 3 år, men för 3 år sedan. De bilderna är ju inte tagna på en tävling utan på Lisa och ponnyn.)

*ok jag vet att rollkur inte skulle in i den här diskussionslinjen men, det är ju svårt att frångå att när valet var fritt på framridningen så var det ju rollkur bakom som valdes, inte öppen form.
Jag hänger nog inte med på vad du är ute efter. Menar du att du undrar varför man ser så många hästar gå lite bakom lod? På alla nivåer?
Ja det är väl säkert en kombination av många saker. Dels för att ridning är svårt men också eftersom lite bakom lod anses acceptabelt av många? Obs acceptabelt, inte optimalt.

Ang rollkur så är det ju inget som ska förekomma idag iom att det är förbjudet av FEI. Och jag fattar inte varför du är i antingen rollkur eller öppen form när det finns väldigt mycket där emellan.
 
Jag hänger nog inte med på vad du är ute efter. Menar du att du undrar varför man ser så många hästar gå lite bakom lod? På alla nivåer?
Ja det är väl säkert en kombination av många saker. Dels för att ridning är svårt men också eftersom lite bakom lod anses acceptabelt av många? Obs acceptabelt, inte optimalt.

Ang rollkur så är det ju inget som ska förekomma idag iom att det är förbjudet av FEI. Och jag fattar inte varför du är i antingen rollkur eller öppen form när det finns väldigt mycket där emellan.
Jag är nog ute efter, som jag skrev i mitt första inlägg, att de flesta i valet mellan två ej perfekta former på häst väljer den som är lite bakom lod, hellre än den som är för mycket framför lod. För att det helt enkelt anses vackrare just nu.

Anledningen till att jag pratar om för öppen form eller lite bakom lod är ju för att det som är kvar rimligen är den bra formen man vill ha. Alla som rider bakom skulle väl ridit där om de kunnat, precis som alla som rider i lite för öppen form hade velat rida där om de hade kunnat? eller?

Det var den andra frågan. Vilken av hästarna på bilden skulle ha vunnit en dressyrtävling?

Anledningen till att rollkur kommer upp är ju för att det är det Helgstrand gjorde och som många inom dressyren tydligen gör än idag, om än inte på framridningen-oftast längre. Och det är ju problemet med dressyren och Helgstrand som väl är orsaken till att man vill förändra ridsporten? Och det är en form rejält bakom lod, som dressyrryttare (som Helgstrand) väljer eftersom det på något vis gynnar den form de sedan vill ha på tävling. Om han hade haft stuptygel istället skulle jag väl släpat upp det.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp