Hur kass får man bli att mocka?

MsSleepalot

Trådstartare
Är medryttare på en häst som står i en stor box. Och varenda gång när jag kommer dit och ska mocka är det fulla boxen med skitblandat piss bara! Alltså, det rena spånet går inte ens att sortera ut. Och ofta är det ett tjockt lager under all "spån", precis som det inte blivit rört på några dagar!

Ägaren säger ju själv att hästen at extremt skitig av sig. Men jag har aldrig i hela mitt liv sett en häst som har det skitigare i boxen än denna! Alltså kan fan inte ägaren mocka ordentligt! Hon måste bara ta skiten som ligger överst, för mer ser det inte ut som hon gjort.

Grämer mig över mockningen varje gång jag ska dit, och det är ju inte det minsta kul:(
Har funderat på hur jag ska kunna prata med henne om det? Ska man fråga om hon börjat med permanent bädd? Eller kanske tipsa om det så det blir lättare för båda?
Eller fråga henne om hon går igenom hela boxen? Säga åt henne att rensa undan mer skitig spån oftare?
Hur skulle ni gjort?

Har varit SÅ nära att fråga andra i stallet om hon verkligen mockar ordentligt till sin häst, men varit för feg...

Så, hjälp?:crazy:

Sv: Hur kass får man bli att mocka?

Det kan inte vara så att hon försöker spara på spånet och därför mockar "slarvigt"?

Det låter dock inte alls snällt mot hästen om det är så illa som du beskriver, man jag tycker att du ska försöka fråga henne om hur hon gör när hon mockar.
Kör en fuling kanske? Säg att du har någon typ av problem med mockningen och be henne berätta hur hon brukar göra?

Är du heeelt säker på att det är hon som mockar slarvigt och att det inte är som hon säger att hästen lortar ner massor?

När min häst stod på spån var det bara att mocka ur boxen minst engång i veckan för det blev så jävla skitigt. Och det blev ändå skitigt på en gång. Blev mycket bättre sen jag böt strö till torv istället.

Det kan inte vara så att hon försöker spara på spånet och därför mockar "slarvigt"?

Det låter dock inte alls snällt mot hästen om det är så illa som du beskriver, man jag tycker att du ska försöka fråga henne om hur hon gör när hon mockar.
Kör en fuling kanske? Säg att du har någon typ av problem med mockningen och be henne berätta hur hon brukar göra?

Mockade ur boxen senast i torsdags och la in en ny bal spån. Träffade sen henne i söndags och då pratade vi lite. Sa då att jag mockade ur ordentligt och la in en hel bal. Ja men självklart det är helt lugnt sa hon! Det är bara att göra som jag själv tycker menade hon. Visst det är ju bra, men det är nästan som hon lägger det ansvaret på mig att mocka ur och ha in nytt spån? Eller? :confused:

Är du heeelt säker på att det är hon som mockar slarvigt och att det inte är som hon säger att hästen lortar ner massor?

När min häst stod på spån var det bara att mocka ur boxen minst engång i veckan för det blev så jävla skitigt. Och det blev ändå skitigt på en gång. Blev mycket bättre sen jag böt strö till torv istället.

Nej helt säker är jag ju inte. Får se imorn då det är första gången jag ska dit 2 dagar i rad.
Har själv haft hästar som skitat ner massor, men aldrig såhär? Och mocka ut all skit och piss gör man väl på en gång? Inte rensar igenom skiten och låta det ligga?*uäk*
Näe, jag tror fasen inte hon mockar ordentligt! Men får se imorn...

Nu vet jag ju inte hur din medryttarhäst är men jag vet hur min häst beter sig i boxen, och varenda dag så har han ordagrant smulat sönder bajset i molekyler och snurrat runt kisset precis överallt!

Skulle det se ut som i dem andra boxarna skulle jag behöva mocka ut ALLT VARENDA DAG och det funkar inte men visst mockar jag ut betydligt mer än vad jag någonsin behövt göra förrut.

Så en del hästar är nog extremt skitiga i boxen, jag vet att min är det iaf, så tack o lov står han på lösdrift nu så då slipper jag det problemet iaf :)

Det finns tyvärr folk som mockar uruselt.

Jag har jobbat i stall tidigare och hade en "kollega" som i princip bara rörde runt skiten i boxarna. Så länge bajset inte låg i högar var det ok enligt henne.
Jag fick ofta ta en extra runda efter henne och försöka plocka ut bajset som låg utspritt överallt bland torven. Astråkigt men jag klarade inte av att se det!!

Tänkte precis föreslå att du skulle ha hästen 2 dagar i rad och "kolla".

En av hästarna jag red förra vintern hade en ägare som mockade slarvigt i kombination med en extremt grisig häst. Det var tungt jobb varje gång jag var där, och så fick jag oftast ta hästen på "spån-dagarna" också då spåncontainrarna var öppna och man fick hämta spån i en kärra.

Men det var en trevlig häst (och ägare) och jag red gratis, och min andra hästägare brukade mocka åt mig, så det var ok.

Att testa att ha hästen/boxen två dagar i rad tycker jag låter som en bra idé, så får man lite koll på hur pass mycket hästen skitar ner själv. Och kolla så att inte ägaren försöker göra permanentbädd, men då borde h*n ju reagerat vid det här laget :p (plus att det ändå ska vara fräscht då)

Jag hade en medryttarhäst som var som en elvisp i boxen när han stod på spån, allt var verkligen utrört och finfördelat och det tog lång tid att få fint. Han slutade helt med det när de bytte strö till halm så det kanske kan vara ett alternativ för er också? Om det kan vara pga tristess så kan ju extra grovfoder hjälpa.

Som några sagt så finns det jättebesvärliga hästar. Man kan prova lägga in några skitklumpar från en annan häst på ett ställe som man vill ha som "skitställe", många hästar börjar då skita där. Kanske för att täcka över med sin egen skit? Det funkade på en av våra och behövdes bara ett tag. Sen är det olika vilken syn man har på mockning. Det behöver ju inte vara "vitt" spån överallt. Man kan ha det lite brunare också om man har någon form av bädd. Men skiten brukar man ju ta ut ;)

Det kan ju vara så att hästen är världens största skitgris. Jag har själv en sån, hon skiter överallt och rullar sig sen i det:( Mockar jag ut ordentligt en dag ser det likadant ut dagen efter. Alla som träffat min häst säger att hon är det värsta de sett, kanske är din medryttarhäst en konkurrent om titeln med min?
Jag tycker att hästar som beter sig så bör stå på torv. Det luktar inte och ser inte lika illa ut som på spån. Givetvis menar jag inte att man inte ska hålla rent åt hästen, men skulle jag själv mocka ut precis allt varje dag skulle det gå åt enorma mängder strö.

Kan ju faktiskt vara så också att hästen är skitig av sig?

Har haft ett sto som for runt som en tornado i boxen under nätterna, boxen såg fördjävlig ut varje morgon - fast man tömt den helt och fyllt med nytt rent spån dagen innan. Man kanske fick ihop fem spadar "rent" som man lyckades rädda med noga mockning. Resten fick man slänga på stacken.

Ett annat sto som stod inhyrd hos mig pissade kopiösa mängder - det brukade t.o.m bli en liten pöl utanför boxen längst bak fast ett 20cm tjockt lager med spån i boxen. Hos henne var det bara att skotta ut allt längst bak och mocka igenom resten.

kl

Min häst grisar oxå ner fantastiskt bra...man kan tro att han bjuder in boxgrannarna och har fest varje natt:p

Sen är det lite olika från dag till dag beroendes på när han kom in på kvällen etc.

TS - blir nog svårt att lägga fram det på ett bra sätt till ägaren. Jag menar,gillar du inte läget,så byt medryttarhäst. Men du får ju se imorrn/idag hur det ser ut

Det är inte så att hon har typ halv bädd? Vet en i mitt stall som jag tycker mockar uruselt. Tror dock att hon har bädd men har in alldeles för lite strö som då gör att hästen lättare rör upp kisset och blandar runt. Så det ser ut som om hon inte mockat på hur länge som helst. dock inget bajs kvar.

Är medryttare på en häst som står i en stor box. Och varenda gång när jag kommer dit och ska mocka är det fulla boxen med skitblandat piss bara! Alltså, det rena spånet går inte ens att sortera ut. Och ofta är det ett tjockt lager under all "spån", precis som det inte blivit rört på några dagar!

Ägaren säger ju själv att hästen at extremt skitig av sig. Men jag har aldrig i hela mitt liv sett en häst som har det skitigare i boxen än denna! Alltså kan fan inte ägaren mocka ordentligt! Hon måste bara ta skiten som ligger överst, för mer ser det inte ut som hon gjort.

Grämer mig över mockningen varje gång jag ska dit, och det är ju inte det minsta kul:(
Har funderat på hur jag ska kunna prata med henne om det? Ska man fråga om hon börjat med permanent bädd? Eller kanske tipsa om det så det blir lättare för båda?
Eller fråga henne om hon går igenom hela boxen? Säga åt henne att rensa undan mer skitig spån oftare?
Hur skulle ni gjort?

Har varit SÅ nära att fråga andra i stallet om hon verkligen mockar ordentligt till sin häst, men varit för feg...

Så, hjälp?:crazy:

Det kan inte vara så att ni är där olika tider på dagen så att hästen får stå extra länge mellan mockningarna = skitar ner mer? Så är det för mig och min medryttare: hon brukar vara där på morgonen och jag på kvällen, så när jag mockar dagen efter henne ser det ut som jag vet inte vad, för då har det ju gått 1 1/2 dygn. Jag undrade också om hon inte mockade först, men så var det som tur var inte.

PS. Fråga HENNE direkt (om du inte kommer på något annat sätt att få reda på hur det är) istället för att insinuera något inför stallkamraterna, DET vore fegt och oschysst.

Hur många timmar per dygn står hästen i boxen?

Jag har samma problem med min häst. Kiss och bajs överallt. Det är säkert prydliga högar från början men dom är borta när jag kommer och ska mocka.
Nu när min häst endast är ute 5-6 timmar per dag så är det en pina att mocka åt honom.

Innan jag flyttade till nuvarande stall så stog han ute i hage 10-12 timmar per dygn och han hade ett bajshörn i boxen.
Men nu med 5-6 timmars utevistelse är boxen ett bombnedslag.

Det kanske finns en möjlighet att ha hästen ute lite längre om dagarna?

Jag önskar jag kunde ha min ute ett par timmar till och jobbar på att kunna ha det så. För jag är ganska säker på att jag skulle få en renare box och mindre energi i hästen.

Jag vet en häst som är sån faktiskt, jag såg ägaren mocka varje dag och att det såg helt okej ut varje dag men nästa dag var det som om någon hällt ut en stor vattenhink i boxen och rört om hur mycket som helst. Den hästen hade egentligen behövt en ny spånbal varenda dag.
Så visst finns det hästar som är så grisiga, jag vet inte hur dom lyckas men det gör dom på nåt sätt.

Gud vad arg jag som hästägare skulle bli om jag hittade en tråd där min medryttare beklagade sig på nätet över min skötsel av hästen - speciellt om h*n inte pratat med mig först...

Min häst är en pissenisse. Jag mockar noga, varje dag är boxen fräsch och rätt ofta behöver jag kalka den också. Ändå ser där ut som en svinstia vissa dagar och andra dagar är det mer normalt. Jag kan dock tänka mig att min medryttare skulle kunna fundera om jag aldrig mockar för min häst springer omkring och finfördelar lorten i precis hela boxen.

Men om h*n startade en tråd på nätet om min dåliga mockning... då :devil: skulle jag bli ilsken.

Alltså du kan ju knappast göra så mycket. Ägaren får ju mocka precis som hon vill, det är nog inget som du som medryttare kan komma och ha åsikter om.

Gud vad arg jag som hästägare skulle bli om jag hittade en tråd där min medryttare beklagade sig på nätet över min skötsel av hästen - speciellt om h*n inte pratat med mig först...

Min häst är en pissenisse. Jag mockar noga, varje dag är boxen fräsch och rätt ofta behöver jag kalka den också. Ändå ser där ut som en svinstia vissa dagar och andra dagar är det mer normalt. Jag kan dock tänka mig att min medryttare skulle kunna fundera om jag aldrig mockar för min häst springer omkring och finfördelar lorten i precis hela boxen.

Men om h*n startade en tråd på nätet om min dåliga mockning... då :devil: skulle jag bli ilsken.

Haha ja du skulle bli det ja;)
Men om DU hade varit ägaren i denna situation, hur hade du velat att din medryttare skulle ta upp detta med dig?

Jag skulle inte bli ett skit arg om min medryttare skrev detta, skulle däremot bli ledsen. Men skit samma, det är detta forum är till för så om hon läser detta eller ej spelar ingen roll för mig:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 652
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 946
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka